Google var igen ikke til den store hjælp så lad os om pn kan?
Jeg har før spillet en version af 2 mands whist hvor hver spiller har 10 kort face Down med 10 synlige ovenpå foran sig. Derudover 6 kort i på hånden hver.
Er der nogen der kender reglerne eller kan linke hertil, Google viser kun den version med bunke der trækkes af?
PNVA: alternativt 2 mands whist
Det er bare som almindelig whist. Kan også spilles med jokere.
Trumf vælges typisk som første kort faxe up hos ham der ikke dealer kort. Alternativt kan han vælge når der er givet 3 kort face up.
Når du har brugt et kort med face up vendes kortet under
I den variant jeg spillede var der også noget med at et kort vendte spillet på hovedet, så det i den runde gik ud på ikke at få stik?
Har du link til den variant du omtaler ?
Den variant kender jeg ikke.
Min version lærte min far mig og er nu også den variant, min søn kender så har ikke et link
kris_rem skrev:Det er bare som almindelig whist. Kan også spilles med jokere.
Trumf vælges typisk som første kort faxe up hos ham der ikke dealer kort. Alternativt kan han vælge når der er givet 3 kort face up.
Når du har brugt et kort med face up vendes kortet under
Jeg har spillet med samme regler som kris_rem, men har heller aldrig hørt om at et kort skulle gøre en runde til en sol-melding.
Jeg vil dog gerne slå et slag for Pirat-whist, som i min optik er den sjovere og mere udfordrende udgave af 2-mands whist.
Vi plejer at spille med 20 spilrunder - først en hånd med 1 kort til hver, dernæst 2 kort til hver, dernæst 3 kort til hver op til 10. Samme mand har forhånden og melder først i alle 10 runder. Dernæst går det nedad igen med omvendt fortegn, hvor den anden mand har forhånden og melder først.
Før hver runde bestemmes der først trumf (næste kort fra bunken efter begge spillere har fået deres hænder), og dernæst meldes der. Stikkene må aldrig gå op, så hvis hver spiller har 7 kort (= 7 stik), og første mand melder 5 stik, må anden mand ikke melde 2 - men har ellers frit slag.
Man får kun point, hvis ens melding går hjem, og man får point svarende til antallet af stik muligt + antallet af stik meldt (så i ovenstående eksempel, 7 + 5 = 12).
shp2000 skrev:
Jeg har spillet med samme regler som kris_rem, men har heller aldrig hørt om at et kort skulle gøre en runde til en sol-melding.
Jeg vil dog gerne slå et slag for Pirat-whist, som i min optik er den sjovere og mere udfordrende udgave af 2-mands whist.
Vi plejer at spille med 20 spilrunder - først en hånd med 1 kort til hver, dernæst 2 kort til hver, dernæst 3 kort til hver op til 10. Samme mand har forhånden og melder først i alle 10 runder. Dernæst går det nedad igen med omvendt fortegn, hvor den anden mand har forhånden og melder først.Før hver runde bestemmes der først trumf (næste kort fra bunken efter begge spillere har fået deres hænder), og dernæst meldes der. Stikkene må aldrig gå op, så hvis hver spiller har 7 kort (= 7 stik), og første mand melder 5 stik, må anden mand ikke melde 2 - men har ellers frit slag.
Man får kun point, hvis ens melding går hjem, og man får point svarende til antallet af stik muligt + antallet af stik meldt (så i ovenstående eksempel, 7 + 5 = 12).
Lyder Nice, det må testes
Som kris_rem, dog aldrig med jokere. Har også spillet hvor ikke-giver melder efter de første 5 face up kort er lagt, giver en anelse større fordel.
skide godt spil som alligevel kræver en del tankevirksomhed/tællen kort 👍
Hah det ledte jeg efter for et par år siden, spillede det i min barndom. Dog altid klør trumf.
sothys skrev:Hah det ledte jeg efter for et par år siden, spillede det i min barndom. Dog altid klør trumf.
Noget held?
Som Telum, en lille meldefordel med 5 kort face up, dog med sidste spils vinder som melder (taberen er dealer). Og så 1 ekstra kort på hånden med 2 jokere i spil.
Kan godt lide at ha jokere med, da det giver mulighed for lidt ballade i slutspillet
Jeg har spillet meget 2 mands whist i sin tid.
Reglerne var som følger:
Som du skriver 10 kort face down - og 10 kort på toppen af dem til hver spiller og så 6 kort på hånden - som ikke må ses før der er meldt.
Der bydes så på hvor mange stik man tror man kan tage, hvis man får lov at vælge trumfen (ud af de samlede 26 der er). Jeg byder f.eks. 14 - du melder 15 og jeg byder igen 16 - og du siger pas. Nu får jeg lov at vælge trumf - stadig uden at have set mine 6 kort fra hånden. Jeg skal så have 16 stik for at vinde - mens du altså vinder ved at nå 11.
Acparma skrev:Jeg har spillet meget 2 mands whist i sin tid.
Reglerne var som følger:
Som du skriver 10 kort face down - og 10 kort på toppen af dem til hver spiller og så 6 kort på hånden - som ikke må ses før der er meldt.
Der bydes så på hvor mange stik man tror man kan tage, hvis man får lov at vælge trumfen (ud af de samlede 26 der er). Jeg byder f.eks. 14 - du melder 15 og jeg byder igen 16 - og du siger pas. Nu får jeg lov at vælge trumf - stadig uden at have set mine 6 kort fra hånden. Jeg skal så have 16 stik for at vinde - mens du altså vinder ved at nå 11.
Stærkt! Men hvad så med de regler ift den kulør der vendes først? Mindes det hed med sol, omvendt sol osv?
filurn skrev:
Stærkt! Men hvad så med de regler ift den kulør der vendes først? Mindes det hed med sol, omvendt sol osv?
Jeg har aldrig spillet med at den kulør der vendes først havde indflydelse. Og har aldrig spillet med Sol i 2 mands whist.
Acparma skrev:
Jeg har aldrig spillet med at den kulør der vendes først havde indflydelse. Og har aldrig spillet med Sol i 2 mands whist.
Hvad betyder det 😅