Hej PN,
Min Peugeot har lige været på værksted for at skifte det indre leje på højre drivaksel. Nu får jeg så en regning på 6 arbejdstimer. Kan det virkelig tage så lang til at ordne? lyder helt vildt.. ved dog ikke selv noget om biler. Skal dog siges at det ikke er det "normale" hjulleje, men derimod "det indre leje på højre drivaksel", og dette tager lang tid at ordne.
Ved PN om det er scam ?????????
PNVA: Bilmekaniker?
Værksteder er nogle mega hustler, havde selv min bil på værksted for et par uger siden, og da regningen så kom var den dobelt så dyr som aftalt, men der er ikke rigtig det store at gøre ved det,
Ved ikke om det kan passe at det tager de 6 timer der, men vil da ikke over raske mig hvis de har smidt en ekstra time eller to på.
Det lyder vildt. Jeg havde også problemer med mit automatgear engang så bilen ikke ville noget overhovedet. Tid: 4 timers fejlfinding for en lille dims til 200 kr. der skulle skiftes ud.
I mit hoved burde der ikke tage 4 timer for en udlært mekaniker at finde en fejl, men hvis man bare kan smide regningen for sine manglende kvalifikationer videre til kunden så kan man leve af det.
Man burde kunne aftale en pris og mekanikeren burde kunne holde sig indenfor denne. Hvis ikke så burde han have risikoen - han kan jo bare opgive en højere pris på forhånd og give kunden en positiv overraskelse - sker det egentlig nogensinde?
Det sker alle steder. T. Hansen skulle for et år siden ordne min scooter, som ikke kunne starte. Fik regningen: Arbejdet startet kl. 09:04, afsluttet kl. 09:56. Reservedele: 200 kroner. 7 timer??!! i mekanikertid - 1500,-. Bumbum... Fandme de korteste 7 timer jeg nogensinde har set.
har erfaring fra branchen, og aner ikke hvad det indvendige leje på trækakslen er. der er normalt ingen lejer med der i mod led.
Har du fået skiftet det yderste trækaksels led som er en normal fejl på biler, vil jeg mene 2-3 timer er passende.
odin, en automatgearkasse er ikka bare en simpel ting. der er mange ting der skal spille sammen gennem en styreboks, med data ind og ud for den virker optimalt. hvis det ikk er en åbenlys fejl, er der virkerlig mange ting der skal måles igennem. så det du beskriver lyder helt fair.
du vil lave en fast pris inden man ved hvad fejlen er???? fatter jeg intet af. hvad så hvis din kasse var så defekt der skulle en ny til, så står du med en regning på 30-40K, og den skulle mekanikeren en så betale fordi han ikke kunne stille den diagnose udfra at stå og se på din bil. Det lyder jo helt væk
trækakslen på en bil er utrolig hurtig at skifte hvis man selv skulle lave det, men sådan er mekanikerne.
Det ville være meget nemmere hvis du kendte en mekaniker, han kunne have hjulpet dig med at skifte det hele for 1-2k.
Snak med en anden mekaniker og hør dem hvor lang tid det tager.
Gå så tilbage til ham der har lavet den og hør hvorfor det har taget 6 timer.
Kan han ikke give en god forklaring så nægt at betale, det er du i din gode ret til.
@slashgr
Der er bestemt noget at gøre, hvis de tager røven på dig og lige pludselig tager dobbelt.
Aftal altid en pris på forhånd, og be ham ringe til dig, hvis det overstiger det aftalte beløb inden han forsætter for at få din accept. Er dette aftalt mundligt er du i din gode ret til ikke at betale. Evt. få det på skrift. Så er begge parter godt stillet, og du kan ikke blive snydt.
Prøvede det selv for et par år siden. Mekanikkeren havde fortalt at den var gal med a,b,c,d. Jeg sagde at det mest nødvendige skulle laves, og at jeg mente det var a og b, og at han ikke skulle lave c og d. Da jeg så kom for at hente bilen, sagde han, jeg har lige lavet c og d + e også, det kunne vi lige så godt tage med. Jeg sagde til ham at det var ikke aftalt og han tilbød 10% rabet på reservedelene. WTF, men jeg sagde det ser jeg lige på når jeg får regningen. Da jeg modtog regning, pillede jeg c,d,e fra + en lille bitte smule arbejdstimer og betalte det jeg mente var fair 2500 ud af 5500.
Bagefter sendte han mig en rykker på de sidste penge. Jeg skrev en mail og forklarede at der ikke kom mere pga overstående. Den svarede han ikke på og jeg skrev et brev og en mail og sendte. Intet svar og senere blev jeg så kontaktet af et inkasso firma, hvor jeg fortalte dem at jeg ikke ville betale, og sendte min dokumentation, de ville vende tilbage når de havde snakket med deres klient. Fint nok
Det er nu over 2 år siden, og jeg har intet hørt. Min mor er så tilfældigvis kollega med den revisor som tjekker deres regnskab, og efter hvad hun lige kunne følge op på den ubetalte regning(min regning), så vidste de ikke liiiige hvad de skulle gøre ved mig.
De har ingen sag, og de har bare sendt mig til inkasso for at skræmme mig. Det er NP herfra, jeg har gjort alt for at løse. Jeg har sendt adskillige mails/breve til mekanikkeren og inkasso uden svar. Han kan ikke kører en sag i retten, da han helt sikkert ikke har gemt de dele han skiftede ud på min bil. Ingen bevisbyrde kan han fører.
Så imo. står mange værksteder med lorten, hvis kunden ikke vil betale. De skal kunne bevise hvad der er foregået hvis sagen kommer for retten, og hvordan vil de lige det. Hvem fanden gemmer også de dele de skifter ud på bilerne indtil man har modtaget penge for arbejdet.