Hey PN,
jeg står i en frustrerende situation.
22/11-2006 købte jeg en bærbar i Merlin. Nypris 6499,-
(Ja, jeg ved godt det var dumt...og jeg har ikke brug for at høre:"Du skal ikke handle med Merlin!" I KNOW NOW!!)
11/8-2007 Jeg starter min bærbar op som jeg plejer, tjekker min mail og alt kører som det plejer. Pludselig blinker skærmen en enkelt gang, hvorefter der kommer blå skærm og der står: "HARDWARE MALFUNCTION, CONTACT HARDWARE PROVIDER". Jeg slukker computeren og kan herefter ikke tænde den igen overhovedet.
14/08-2007 Jeg afleverer den i Merlin, med en beskrivelse af hændelsesforløbet. De siger "no problem!" og at jeg vil få den tilbage "Om ca. 2 uger"
30/08-2007 Jeg rykker Merlin, som siger den er sendt til producentens værksted.
05/09-2007 Jeg rykker igen.
14/09-2007 Jeg rykker igen.
21/09-2007 Jeg rykker igen igen.
26/09-2007 Jeg modtager en SMS fra Merlins værksted med ordlyden:
"Vedr. reparation XXXXXX, vi har udregnet et prisoverslag på kr. : 7501,25 INCL. moms ** Nyt mainboard + keyboard efter væskeskade! **
Jeg tænker WTF....det må være en fejl, de har forvekslet min computer med en anden. Jeg har haft, og brugt den bærbar HVER dag siden jeg købte den, og der har ALDRIG været så meget som en dråbe væske i/på!!!
Jeg ringer straks til værkstedet, som siger det ikke er en fejl, og at de kan dokumentere at der er væskeskade. Jeg brokker mig(måske lidt for højlydt!), men de siger at der ikke er mere de kan gøre og henviser mig til Merlins hovedsæde og deres reklamationsafdeling.
27/09-2007 Jeg snakker med hovedsædet, som siger, at de bliver nød til at forholde sig til deres værksteds konklusion og at de ikke kan gøre andet. De råder mig til at få min bærbar tilbage, og kontakte forbrugerstyrelsen som har nogle uvildige eksperter, som kan se på den og be/af-kræfte om der er en væskeskade.
Fåårrrk them!!
Jeg er da ikke et sekund i tvivl om, at der rent faktisk er en væskeskade når jeg får den tilbage og en uvildig person skal kigge på den, men jeg VED MED 100% SIKKERHED, at den ikke er opstået inden den 14/08-2007 kl.14.10, da jeg afleverede den hos Merlin i Randers.
Jeg ringer til forbrugerstyrelsen i dag. Men jeg er interesseret i at høre jeres mening/råd.
fazz
PS: Til dem der ikke har fattet det endnu....LAD VÆRE MED AT HANDLE I MERLIN!!!
PNVA: Bollet i r**** af Merlin m.fl
Garantien er ikke udløbet såvidt jeg kan se. Den burde de reparere u/b
Standard er garanti kun fra købstidspuktet og seks måneder frem og her har forretningen bevisbyrden for at varen evt. er ødelagt af dig og kan de ikke det, skal de reparere uden omkostninger for dig.
Den øvrige del af reklamationsretten gælder fra seks måneder og frem til to år efter købet. Her har du reklamationsret og kan DU bevise af fejlen var tilstede på købstidpunket, kan du få den repareret omkotsningsfrit.
Kan du ikke det og er fejlen opstået efterfølgende, ja så må du selv betale. Det er købeloven og mht. din PC, så tror jeg ikke der er så meget at gøre.
Tjek lige om din indbo-forsikring indeholder maskinskade eller lignende, det er ikke usædvanligt at det er inkluderet i forsikringen. Alternativt kan der jo have været et lynnedslag i nat som har brændt nogle dele af, og det er vistnok altid dækket af husforsikringen.
@frontal, fdcgsf
tjaa...læs lige resten af indlægget.
@sakii
Ja du har nok ret. Jeg kan desværre ikke rigtig bevise noget. Jeg har taget +20 billeder af den inden jeg afleverede den, men selvfølgelig ikke indvendigt!!
Det lidt specielle ved denne sag er vel, at det ikke længere er en sag om reklamationsret, men vel nærmere bedrageri/hærværk!!?
fazz
@FAzz
Hvilket mærke?
Hvad siger de medfølgende papirer om fabriksgaranti?
Har før haft held med at klage direkte til fabrikanten.
Hergo
Det er da også fuldstændig ude i hampen, at de tilbyder at reparere den for 1002,25 DKK mere end den kostede som ny for 10 md siden!!
@Hergo
toshiba....men det er jo deres værksted der har "konstateret" væskeskaden!
fazz
@FAzz
Sur røv. Håber de tager deres ansvar, men mod dem kæmper selv guderne forgæves.
Nok ikke tilfældigt, at det er ca. 10 år siden, jeg sidst har sat mine ben i en Merlin butik. Var for noget tid siden på Fisketorvet i Kbh, hvor der lå en. Min første tanke. Hold da "#¤"#¤ eksisterer den lortekæde endnu c",)
Fatter virkelig ikke folk som gider handle der. Ikke så meget pga. af deres manglende service, men mere butikken som helhed. Dårlig indretning, og dårlige priser. Sjældent at man ikke kan få deres varer til bedre priser mange andre steder.
Nå, skulle også lige af med lidt galde.
Held og lykke med pc'en. Håber du kan sagsøge dem for tabt indkomst (poker) for vente tiden. lol
var måske en ide at kontakte ekstrabladet, ved de har sådan en forbrugerside, hvor de så hvis de tager jeres sag tager kontakt til forretningen, de har ofte en tendens til at fremskyde processen lidt...
@Morten R
Du skulle have sagt: "Tak, det er så beviset på, at det er jeres medarbejdere, der under reparationen/test af skærmen har ødelagt tastaturet. Jeg drikker ikke og har aldrig drukket kaffe :) ".
Ikke sikkert det hjælper noget, men er da et forsøg værd. Især hvis man lyder overbevisende - eller det rent faktisk passer, som det ville gøre for mig :)
Under alle omstændigheder kan det godt være, at det kun tager 2 sekunder at hælde kaffe i tastaturet, men det ville være underligt, hvis man, når man kommer hjem med computeren for at teste den, lige inden når at brygge en kande kaffe (som man ikke vil drikke) på 10 minutter og så hælder den i ved et uheld...
EDIT: I øvrigt brygget på en kaffemaskine som man ikke har...
Fuck hvor nederen.
Jeg var nok brændt TOTALT sammen, hvis det havde været mig. Kors mand.
--
verndroid
www.schougunvald.dk
@djoffer
Ja, det er bestemt også min plan....og Basta, Kontant osv.
Men jeg er bare bange for, at der ikke er nogen process at fremskynde.
I sidste ende er det jo ord mod ord, og det er jo, som sagt, ikke længere et spørgsmål om reklamationsret, men mere et spørgsmål om, at Merlin, deres værksted(PowerMill A/S) eller Toshibas værksted i DK har ødelagt min bærbar (med eller uden overlæg) ved at hælde væske i!!
fazz
@Zorro
Du skulle have sagt: "Tak, det er så beviset på, at det er jeres medarbejdere, der under reparationen/test af skærmen har ødelagt tastaturet. Jeg drikker ikke og har aldrig drukket kaffe :) ".
Det sagde jeg faktisk for jeg drikker ikke kaffe, men jeg fik bare svaret at de heller ikke drak kaffe og hvis en medarbejder havde kommet til at hælde kaffe i computeren kunne han meget nemt fjerne det igen
AAAARRRRRGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHH
Jeg blir' så sur når jeg hører sådan noget!!
Sagen er rigtig svær og du vil få svært ved at få denne igennem. For som du selv siger, så er der helt sikkert væskeskade nu... men du vil aldrig kunne bevise at det ikke er dig som har gjort det :(
Til dem som skriver at der er 2 års garanti (nu ved jeg godt at der ikke engang er gået et år endnu). Så skal I være opmærksomme på at man som standard IKKE har to års garanti, men 2 års reklamationsret og kun 1 års garanti. Dvs at først år skal de reparere uden beregning (hvis det ikke er ens egen skyld) og efter det første år skal man kunne dokumentere at det er en produktfejl og ikke slidtage mv. og det er praktisk talt umuligt at kunne bevise!!! Så når I køber noget må I kun regne med 1 års garanti.
Det er jo så langt ude, at man overdrager en computer eller en anden elektronik genstand, og man ved den ikke er væskeskadet.
Så kommer tingen tilbage og er væske skadet.
Vi har selv prøvet det med en mobil. Hvad fanden , man kan ikke gøre en skid.!!!!!!!!!!
Det med de væskeskader, er en gammel metode til at afvise elektronik er jeg ret sikker på.
Min ex havde en mobil telefon, som aldrig rigtigt duede.
Hun sender den så ned til telekæden, hvor der ligger yderligere en 20 stykker af samme slags, for at få den repareret.
en uge efter, kommer så et KRAFTIGT forstørret billede, hvor der skulle være bevis for at der havde været væske i den.
Det kunne jeg nu ikke se, men er jo heller ikke fagmand.
Et par af hendes veninder som havde samme problem, og fik desuden det samme billede!!
Man har ikke en chance, med mindre man bruger medierne. Du kunne evt lave et link til denne tråd?
Vi er da trods alt en del brugere herinde.
Ved at de forskellige autoudstyrsfirmaer, holder øje med foraer for bil interresserede, for de vil jo også nødig have dårlig reklame.
Hansk
Fuck Merlin - det er absolut hadehandlestedet over alle, har selv haft et problem med et anlæg til reparation hos dem, og min ellers besindige far har været lige ved at gå amok i en Merlin butik pga. deres behandling
"Så skal I være opmærksomme på at man som standard IKKE har to års garanti, men 2 års reklamationsret og kun 1 års garanti. "
Hmm... jeg har altid været af den opfattelse, at det var 1/2 års garanti og 1 1/2 års reklamationsret?
Gad egentligt godt at vide hvem der bærer bevisbyrden, ved påstået væskeskade. Man kan forestille sig at en af parterne skal bevise på den ene eller anden måde evt på video eller billede, hvordan hardwaren står til ved aflevering/modtagning. Evt skal merlins værksted bevise ved åbningen, at de har konstateret fejl, da det jo i sidste ende er dem der skal reparere. Hvad ved jeg :O.
Jeg kan ikke forstå, hvorfor værkstedet bevidst vil ødelægge din computer. De får penge for at reparere den, ligemeget om det er under reklamationsretten eller ej. Den eneste forskel er blot, hvor de får betalingen fra.
Hvis du er fuldstændig sikker på, at det ikke er din skyld, at der er vædskeskade, så bør du gå til forbrugerstyrelsen. Du kan se mere her:
www.forbrug.dk/klage/
Det koster 160 kr. at klage, og de penge får du igen, hvis du får medhold i sagen.
MERLIN er et LORTESTED!! Hvis jeg køber noget derinde, er det højst DVD-skiver eller andet billigt bras. Ikke noget avanceret og da slet ikke bærbare computer. Jeg køber hellere min bærbare computer i ALDI end MERLIN - MERLIN er lort!! BOYKOT DET STED
Julle
@ ZorroDK
Det er også fuldstændig korrekt
www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=428
@isaac
"Gad egentligt godt at vide hvem der bærer bevisbyrden, ved påstået væskeskade. Man kan forestille sig at en af parterne skal bevise på den ene eller anden måde evt på video eller billede, hvordan hardwaren står til ved aflevering/modtagning."
Ja det gad jeg også godt vide, men jeg tror det er mig.
Da jeg snakkede med værkstedet sagde de, at de kunne dokumentere skaden. Jeg formoder de har taget et billede af væsken i computeren...og det er jo umuligt at se på billedet HVEM der har hældt denne væske i!
@KatrineW
"Jeg kan ikke forstå, hvorfor værkstedet bevidst vil ødelægge din computer. De får penge for at reparere den, ligemeget om det er under reklamationsretten eller ej."
Tja, for det første er det jo Toshibas eget værksted der har "konstateret" skaden. Deres ansatte for selvfølgelig løn uanset hvad, men komponenterne skal Toshiba jo betale, hvis det falder under reklamationsretten. Hvorimod en væskeskade betales af forbrugeren eller dennes forsikringsselskab.
For det andet er værstedet nok mere intresserede i, at opretholde et godt forhold til Toshiba/Merlin/PowerMill, end til lille mig!!
"Hvis du er fuldstændig sikker på, at det ikke er din skyld, at der er vædskeskade, så bør du gå til forbrugerstyrelsen. Du kan se mere her:
www.forbrug.dk/klage/
Det koster 160 kr. at klage, og de penge får du igen, hvis du får medhold i sagen."
Ja, det er jeg fuldstændig sikker på, og jeg har da også tænkt mig at klage. Men der står også, på den omtalte side, at de sager som er "påstand mod påstand" frafaldes. Og da jeg jo ikke har kunnet tage billeder af indersiden af computeren, er det jo netop tilfældet.
fazz
Jeg var tændt helt af.
Jeg havde skabt mig som et andet barn i butikken og gøre ALT for de ikke tog røven på en ny. Så dårlig reklame som overhovedet muligt.
Arj hvor det bare ulækkert sådan noget.
Held og lykke med det fazz.
@Fazz
Først og fremmest: ro på!
Nogle gange går det glat med reperationer, andre gange _ikke_.
I første omgang er det op til toshiba's garantiværksted at dokumentere at væskeskaden rent faktisk er der.
I anden omgang er det så desværre op til dig at dokumentere at det ikke er dig der har lavet den væskeskade.
Hvis du kører en sag med forbrugerstyrelsen vil de udbede sig dokumentation fra værkstedet og hurtigt kunne afgøre om der rent faktisk er en væskeskade. (Det er der næsten med garanti, værkstedet er ligeglad med om det er dig eller toshiba der skal betale, men de får grande problemer med toshiba hvis de prøver at bonne dem for en skade du har forvoldt)..
Væskeskade betyder ikke nødvendigvis at du har hældt en liter cola i den.
Tro det eller ej, men elektronik har en grim tendens til at være sårbart over for selv meget lidt fugt. Har den ligget i en taske der på noget tidspunkt har været våd? F.eks. en rygsæk du har cyklet med i regnen.
Har den opholdt sig i et meget fugtigt miljø? (eks. du lige har haft den i hånden mens du har hentet noget på badeværelset der har været dampet til efter et bad) etc..
Væskeskaden behøver ikke at være sket lige op til at computeren gik ned, men pga. korrosion går der noget tid inden skaden sker.
Tænk på det sådan her:
Da du indleverede computeren, hvad var den så pakket ind i? Den har højst sandsynligt ikke været pakket op i butikken, den er sendt med fragtmand til værkstedet og de pakker den først op når den rent faktisk kommer på bordet hos en tekniker.
Professionelle værkstedmiljøer er næsten altid godt indrettet mht. vand og statisk elektricitet.
Hvornår på denne vej skulle din computer have fået en væskeskade?
Der lader også til at være generel forvirring om købeloven.
Der er ingen garanti fra købelovens side! Ikke 2 år, ikke 1 år og heller ikke 6 mdr!
Når du køber et produkt har du 2 års reklamationsret. Det første halve år er bevisbyrden producentens og herefter er det din. Ødelægger man selv noget (også selvom det er et uheld) skal man snakke med sin indboforsikring.
Sådan er loven, og det er 100% det forretningerne skal holde sig til som udgangspunkt.
Det er desværre ikke alle der gør det...
@MightyPalm
Hvordan forklarer du så min sag med at der pludselig er kommet en halv liter kaffe i efter den har været til reparation ?
Og jeg har sgu også set et hav af digitalbilleder med min computer inficeret af kaffe, problemet er bare at det er Elektronikcentret som har hældt den i og loven er så hjernedød at jeg intet kan gøre ud over at lægge sag an hvilket jeg ikke gider da det nok tager over et år
@Morten R
Ja, det er en rigtig lortesag. Har du prøvet at klage til forbrugerstyrelsen?
Virksomhederne bliver rent faktisk hængt kraftigt ud hvis mange sager i forbrugerstyrelsen går mod dem. Hvis du kan sandsynliggøre at den computer aldrig har været i nærheden af en kaffekande i din varetægt, så har du faktisk en rimelig god sag..
I princippet kan du være uheldig at det er en computer der har været repareret du har købt, og kaffen har været deri allerede fra starten. Jeg ved at nogle importører har været slemme til at lave sådanne nogle numre uden at fortælle kunden at det produkt de købte ikke var fabriksnyt.
Det er så godt som umuligt at dokumentere. Medmindre du på en eller anden måde kan få importøren til at slå serienummerets historik op for dig og se om den har været solgt eller repareret inden du købte den.
@Fazz
Da jeg svarede, stod der kun, at computeren var gået i stykker med hardware malfunction (de to første datoer). Resten af detaljerne er blevet tilføjet 28 minutter efter jeg skrev mit indlæg.
@Fazz... Har ikk læst noget i tråden udover dit indlæg, menjeg ved at Merlin er meget bange for sager på halsen i medierne... Har to bekendte der har arbejdet længe i to forskellige Merlin, og begge fortæller at hver gang folk har truet med medie sag har de fået "tilhold", også i sager hvor Merlin ellers havde fat i den lange ende...
Blot info om en mulighed som måske kan være sidste udvej... For det lyder ikke rart, hvis det er korrekt det du skriver...
Sucks... really...i would fight them to bitter end, hate when they take advantage overr things one cant proof or this or that.
can thelp smiling though to this: :-))))
""og selv om de kun har sat et nyt tastatur i min computer og ikke har fjernet kaffen virker min computer nu udmærket""
"22/11-2006 købte jeg en bærbar i Merlin. (...) "
Stoppede med at læse her... En klar fejl 40.
Når en computer er væskeskadet er reklamationsforholdene de samme som hvis f.eks. skærmen går i stykker pga. man har tabt sin computer. Det er en fejl som producenten ikke kan gøre for, men som man derimod selv er ansvarlig for. Derfor gælder garanti/reklamationsret ikke længere. Det behøver ikke være pga. man har spildt noget i computeren, det kan også være fordi man kommer ind efter man har været ude i kulden og cykle en tur. Så dannes der dug, ligesom man kender det fra folk der bruger briller og kommer ude fra kulden ind i en varm stue. Brillerne dugger til. Printpladen i computeren dugger også til, og det skader computeren. Kun en lille smule, men på sigt kan det være ødelæggende.
Da jeg arbejdede i en større dansk telekoncern der starter med T og slutter med C, havde vi mulighed for at få tilsendt billeder af de mobiltelefoner der var udsat for fugtskade. Der var tale om billeder i høj opløsning hvor man kunne se fugtskjolderne. Disse fugtskader kunne også komme ved bare at have mobiltelefonen i lommen. Min pointe er, at der ikke skal meget til at fugtskade en computer. Måske kan fugtige håndflader på tastaturet være årsag til det.
Det er mega ærgerligt når sådan noget sker :-(
"Når en computer er væskeskadet er reklamationsforholdene de samme som hvis f.eks. skærmen går i stykker pga. man har tabt sin computer."
Medmindre man har en kvaje-forsikring (eller en IBM).
Så er reklamationsforholdene stadigvæk de samme. Så tager forsikringen bare over og dækker istedet for reklamationsretten :-)
@Topper... Præcis :)
Kan faktisk, hvor sygt det end lyder, anbefale TDC hvis man vil købe bærbar.
Købte for like 3 år siden en medion til 12k ved dem. Efter noget tid, kan ikke lige huske om det var under eller over et halvt år, går den i stykker fordi jeg får trykket den lille dims, der bruges til at trykke wireless netkort eller hvad man nu har siddende ud, ind i nogen ledninger der sidder bagved. Afleverer den til TDC, får at vide der vil gå 2uger, 2uger senere får jeg en opringning og en ny computer magen til. Over et år efter jeg har fået den nye, går den også i stykker, da grafikkortet vist fucker så der kommer en masse lysserøde og grønne streger ned over skærmen. Afleverer den til TDC, der efter 2uger siger den ikke kan laves og jeg kan komme ned og få pengene igen. Går ned i butikken og efter den obligatoriske times ventetid for at komme til, tager det dem like 2min at se på det og smide 12k ind på mit dankort. Bruger de 6k på at købe en ny bærbar, der har dobbelt så mange ram, dobbelt så stor harddisk og dobbelt batteritid, så de kunne på dette tidspunkt have spist mig af med langt under 12k.
@FAzz
Har du tjekket din indbo forsikring? Nogle gange er folk forsikret mod den slags (væskeskade)?
Da jeg arbejdede i en større dansk telekoncern der starter med T og slutter med C, havde vi mulighed for at få tilsendt billeder af de mobiltelefoner der var udsat for fugtskade. Der var tale om billeder i høj opløsning hvor man kunne se fugtskjolderne. Disse fugtskader kunne også komme ved bare at have mobiltelefonen i lommen. Min pointe er, at der ikke skal meget til at fugtskade en computer. Måske kan fugtige håndflader på tastaturet være årsag til det.
Det er mega ærgerligt når sådan noget sker :-(
???
Mener du det seriøst??
ALDRIG køb ved TDC, Merlin og Fona...
De har tilsyneladende en intern konkurrence om hvem der kan tage røven mest på kunderne!!!
@hansk
Hvilken del af det ? :-)
Ja, hvis man har en mobiltelefon i lommen hver dag mens man går og arbejder som tømrer og sveder meget, så ligger mobiltelefonen meget fugtigt og det kan skade den. Hvis man bruger den som MP3 afspiller når man er ude og løbe så kan det også skade den.
Hvis man lige skal folde den sidste hånd inden man hopper ind under bruseren, så er det også skadeligt for computeren ;-)
Jeg mener bare at grej, som mobiltelefoner bærbare osv. Må da vel for pokker være designet til at blive brugt i forskellige miljøer??
Det er lige netop de billeder jeg snakker om. Man ser en eldims forstørret 60000 gange. Hvordan kan man som almindelig forbruger overhovedet være sikker på at det er et billlede af ens egen telefon/bærbar/fladskærm?
I tilfældet med min ex mobil (den første nokis lavede med farveskærm så nogle år siden) var der fejl på en masse af telefonerne. Hun, og nogle af hendes veninder som købte den samme, fik alle sammen de billeder der tilbage. Jeg er da helt sikker på telefonen havde en fejl, og man nu bare forsøgte sig med at tilbagevise hele skidtet, på en detalje som står under "det dækker garantien ikke" listen.
Anyways, syntes jeg stadig du, Fazz, skulle linke den her tråd til merlin.
Prøv evt at kontakte Ekstra Bladet eller det der progam på DR! kan ik lige huske hvad det hedder...
At reparere for meget mere end en tilsvarende er værd, og på din regning, og uden at kontakte dig først er jo helt absurd...
Merlin har aldrig haft styr på en skid...
?/?#%)(/?"#%?&"#?)(¤/"`#(%"`#/
Går på autotilt over sådan noget!!!
GL med det FAzz.
@hansk
Det er naivt at tro, at en eller anden noname bærbar fabrikant i asien gør ret meget ud af at producere deres komponenter så de kan klare sig i fugtige miljøer. Prisen er derimod den faktor de skal sælge det til deres kunders indkøbere på.
Der sidder ikke en tekniker og sender falske billeder ud af computere for at omgås reklamationsreglerne. Når de finder hvor fejlen er, kan de se at det er fugt der er årsagen til at computeren er brændt sammen, og derfor kan de ikke reparere den under garantien og få pengene for reparationen af producenten. Derfor sender de regningen til dig.
Hej Fazz.
Nu har jeg tidligere arbejdet i Merlin, og din sag ser meget svær ud, med mindre du går til medierne.
Det lader til de har svindlet, men din sag er svær - grundet at de jo har bevis for "du" har hældt noget i maskinen.
Servicen er elendig - sorry to say.
Jeg havde opsøgt Steen Jakobsen, hvorefter han ville tigge mig om at få lov til at betale for samtlige omkostninger + svie og smerte!
Merlin køber man i øvrigt BARE IKKE i - Computer City heller ikke, så er man næsten selv skyld i det :-/