Den her er lidt kringlet... Synes jeg selv i hver fald.
Jeg har aldrig brugt mange penge på bil. Jeg kører i dag i en fin Mondeo fra 09, som jeg har været ubetinget glad for. Men nu lakker det mod enden for den. Den har rundet 300K km, og værkstedregningerne er ved at være belastende. Så noget nyt skal til.
Sædvanlig praksis ville være at finde noget lignende. En bil med 3-4 år på bagen til max 200K.
Jeg kan stort set få den firmabil jeg vil. Men jeg har ikke kunne finde økonomisk fordel i det. Men måske regner jeg forkert.
Jeg kan få bilen uden lønreduktion. De biler jeg umiddelbart finder interessante ligger i niveauet 450-550K. Aktuelt er jeg kun på den nye Volvo XC40.
Så er der alle de andre aspekter....
Jeg kører meget lidt erhvervsmæssigt. Måske 5-6K på et år.
Privat nok 15-20K
Jeg bor på landet, med 2.5 KM hullet grusvej. Det er hårdt ved mekanikken, og kræver væsentligt oftere skift af lejer, bærearme, dæk mv end normen. Dog klarer jeg for det meste reparationerne selv. Afskrivning er også væsentligt højere end normen, da +5 km på hullet grusvej hver dag, tærer på en bil.
Bekvemmelighed i ikke selv at skulle tænke på reparationer, hjulskift mv. vægter højt.
Jeg har meget svært ved at gennemskue, om jeg skal købe brugt som jeg plejer, eller jeg skal vælge en ny fornuftig firmabil, til en, måske, højere TCO, men mere bekvemmelighed.
Der er sikkert faktorer jeg ikke har nævnt. Så spørg endelig ind.
Hvilket valg mener PN jeg skal tage? 🙂
PNVA: firmabil
I alt det du nævner, kan jeg slet ikke se hvad argumentet for en privat bil skulle være?
Der er vel hellere ingen som siger du skal købe en ny igennem firmaet? jeg handler helst præcist 3 år gamle biler omkring 200.000 prisklassen for at få den bedst mulige beskatning, og dette er mit firma ihvertfald med på.
Alene det at du skriver "Bekvemmelighed i ikke selv at skulle tænke på reparationer, hjulskift mv. vægter højt." så er det vel det åbentlyse valg, når de står for alle udgifter ved det.
Turbonegeren skrev:I alt det du nævner, kan jeg slet ikke se hvad argumentet for en privat bil skulle være?
Der er vel hellere ingen som siger du skal købe en ny igennem firmaet? jeg handler helst præcist 3 år gamle biler omkring 200.000 prisklassen for at få den bedst mulige beskatning, og dette er mit firma ihvertfald med på.
Alene det at du skriver "Bekvemmelighed i ikke selv at skulle tænke på reparationer, hjulskift mv. vægter højt." så er det vel det åbentlyse valg, når de står for alle udgifter ved det.
Det er nok det jeg tænker. Jeg vil gerne udfordres på det. Jeg synes ikke det er nemt at gennemskue regler for beskatning mv. 🙂
Jeg kan godt prøve at forklare beregningen omkring skatten for dig.
Men først vil jeg lige høre. Du skriver at du kan få bilen uden lønreduktion. Vil du så også kune fravælge bilen og få mere i løn?
Krabbefar nej... Det er det, der nok gør det mest interessant.
NanoQ skrev:Krabbefar nej... Det er det, der nok gør det mest interessant.
Så vil jeg sige at det er en nobrainer uden at lave beregning.