PNVA: Føler mig røvrendt af udlejer.. what to do?

#1| 0

Sagen er den, at jeg fraflyttede min 3værelses lejlighed i Århus C på 76m2 i januar. Nu har jeg lige fået en opgørelse, og ser til min store overraskelse at der er blevet malet for 24.812,50 kr.

Selve regningen lyder på:

Lofter&vægge incl. afdækning: plet spartel, plettes, 1g maling = 8100 kr
Døre 9 stk: vask/slib, plet spartel, plettes, 2g maling = 3600 kr
Karme 9 stk: do døre = 3600 kr
skab i køkken: do døre = 500 kr
Skunklem: do døre = 200 kr
Fodlister: do døre = 1980 kr
Vinduer: do døre = 850 kr
Lysninger: do døre = 680 kr
Vinduesplader: do døre = 340 kr

disse priser er eks moms.

Jeg har kontaktet LLO, men da jeg har underskrevet en fraflytningsrapport, kan de ikke hjælpe mig (vidste ikke at man kunne nægte dette, men sket er sket)

Fraflytningsrapporten lyder således:

Lofter males
Vægge males
Døre males
Karm og indfatning males
Fodlister males
Vinduer males (kun i værelse, køkken, bad)

Spørgsmålet er så: hvad kan jeg gøre nu, da jeg føler at det er et absurd beløb...?

Overvejer at få tilbud fra mange malere i Århus for at tage sagen videre i huslejenævnet (tror jeg nok det er?)

Og er der ikke nogle af disse punkter på regningen, som ikke omfatter fraflytningsrapporten?

Mvh Martin

29-03-2010 20:31 #2| 0

det sørgelige er at det ikke lyder specielt dyrt imo, absolut ikke absurd dyrt.

skal udlejer ikke betale noget af det, alt efter hvor længe man har boet der ?

29-03-2010 20:34 #3| 0

jeg synes det lyder helt ude i hampen... har flere venner der har betalt nothing like it for deres lejligheder!

Det tror jeg ikke, at udlejer skal? Der var andre ting, såsom radiatorer, toilet etc som udlejer skulle betale.. disse er dog ikke nævnt, da det ikke har noget med min regning at gøre

29-03-2010 20:38 #4| 0

Enig med LLO... Når du har underskrevet rapporten, er der sjældent meget at komme efter.

Når man har boet i en lejlighed, så skal man med største naturlighed også betale for at den kommer i samme stand som ved indflytning. Den tendens der er blandt mange lejere, der tror at det indbetalte depositum er noget man automatisk får igen, er ikke sund.

That being said, så kunne det da være en ide, at tage et par tilbud hjem fra et par andre malere - du skal dog nok komme frem til en noget lavere pris, før det er noget du kan bruge til noget.

29-03-2010 20:44 #5| 0

Det er desværre ikke usædvanligt. Og man kan naturligvis ikke selv vælge sin maler.
Mon ikke viceværten får en pæn "returkommision" af maleren?

29-03-2010 20:46 #6| 0

kontrakter er til for at røvrende folk...lovligt.. surt m8

29-03-2010 20:52 #7| 0
Det er desværre ikke usædvanligt. Og man kan naturligvis ikke selv vælge sin maler.
Mon ikke viceværten får en pæn "returkommision" af maleren?


Nå !!!

Så er der da kommet andre boller på suppen.....

Førhen kunne man selv gøre lejligheden i stand ( evt. selv finde maler ).

Men i OP's tilfælde er der nok ikke meget at komme efter, når fraflytningsrapporten er underskrevet.
29-03-2010 20:54 #8| 0

@ Hawkeye

Det kommer helt an på hvad der står i lejekontrakten.. de store firmaer har regnet den ud, så de laver en kontrakt, hvor der står at de knepper folk!

Er der nogen der beskæftiger sig med disse ting? malere, folk der arbejder med udlejning af lejligheder, folk med indblik i jura, der kan melde noget op?

29-03-2010 20:58 #9| 0

Prisen på de forskellige ting virker meget fair. Det egentlige spørgsmål er om de ting også er udført. Er de det, er der intet at komme efter... Så må udgiften smides ind i budgettet under lærepenge....

29-03-2010 21:01 #10| 0

@ _Unreal_

Ok, det vidste jeg så ikke.....

Min erfaring på området er kun ud fra to fraflytninger, hvor jeg selv lappede de fleste huller i væggene, fra div. billedophæng....og slap rimelig billigt ( fik faktisk penge tilbage fra indskudet )

Det var AAB...men det har måske osse ændret sig der.

29-03-2010 21:02 #11| 0

En måned før kæresten og jeg flyttede til Malta, havde hun lige fået ny lejlighed. Hun havde altså boet i den i en måned, da hun fraflyttede. Hun fik intet tilbage, fordi de fandt på det ene og det andet, den fejlede. Vi orkede desværre ikke at gøre noget ved det, og lod dem beholde depositummet.

29-03-2010 21:10 #12| 0

Derfor er det ved indflytning vigtigt at informere om div, skader/skavanker og evt. mangler ....så man IKKE skal hæfte for disse ved fraflytning.

29-03-2010 21:17 #13| 0

havde udarbejdet en virkelig stor fejl og mangelliste, men maling er der bare ikke noget at gøre ved, da vi havde boet der er i 1.5 år.. så er det ikke som nyt!

29-03-2010 21:29 #14| 0

@ _UnReal_

Må man spørge, hvad din udlejer hedder? (Evt. bare fornavn)
Bor selv i Århus, og synes også min udlejer er noget af en krejler..
Jeg ved, at han har 70 lejligheder i Århus på ca. den størrelse som din..
Så det kunne jo være, at vi havde den sammen udlejer..

Så ville bare lige vide, om jeg skulle være forberedt på noget, når jeg flytter fra lejligheden..

// Loehde

29-03-2010 21:36 #15| 0

Hvis de har lavet hvad der står på listen, er det ikke specielt dyrt.
Tror du vil få dig en stor overraskelse når du undersøger priser, ved de forskellige malere.

29-03-2010 21:53 #16| 0

Hvis det er anført i lejekontraken, at lejer ved fraflytning ikke selv kan forestå istandsætningen, så sker det af udlejer for lejers regning. Det er der jo intet unormalt i. Det samme er tilfældet, hvis lejer har muligheden for selv at istandsætte, men vælger enten ikke at gøre det, eller kun gøre det delvist/mangelfuldt.

Dernæst er prisen absolut ikke absurd. Det kan gøres langt, langt dyrere, uden der umiddelbart kan klages over det. Igen kommer en vurdering an på lejekontraktens udformning - er det eks. anført, at "lejemålet overtages nyrenoveret og nyistandsat", jamen så bliver standen også derefter ved fraflytning, medmindre man ved indflytning har gjort særlige indsigelser mod dele af lejemålets stand.

Det er mange penge, men der er ikke umiddelbart noget at komme efter.

29-03-2010 22:00 #17| 0

Jeg slap selv med 14k, da jeg fraflyttede en 47m2 i Århus.
Er bange for, at det er dét det koster nu til dags, hvis det skal gøres ordentligt..

29-03-2010 22:07 #18| 0

Det er absurd at folk bliver hustlet så meget.

Min storebror boede på et værelse i Silkeborg og da der var kommet nogle pletter på hans gulvtæppe forlangte hans udlejer at det skulle skiftes.

Det indviligede min storebror i, og var ved at købe et nyt gulvtæppe og fandt folk til at montere det, men det ville de ikke stille sig tilfredse med, så det skulle være lige præcis dem de ville have til at gøre det så der ingen depositum tilbage var til ham.

Generelt tror jeg bare man skal forholde sig til et depositum sådan at det bare er tabte penge når man flytter, efterhånden :(

30-03-2010 00:36 #19| 0

Jeg er fraflyttet 6-7 lejemål gennem de sidste 13 år, og mindes kun én gang hvor jeg har betalt et beskedent beløb for lidt maling (under 1000 kr.), så jeg undrer mig altid over den slags historier.
Skal dog siges at der oftes har været tale om værelser, men to lejligheder har der da også været i blandt.

30-03-2010 01:00 #20| 0

Jeg sidder og bliver helt nervøs nu.

Jeg har boet i min lejlighed i 2 måneder nu og kan se i lejekontrakten, at vi skal gøre udlejer opmærksom på fejl og mangler senest 2 uger efter indflytning, medmindre manglen ikke kunne opdages ved almindelig agtpågivenhed.

Hvad betyder det? Vi har lige opdaget, at panelet bag vores sofa sidder løst. Derudover er der et hak i gulvet ved badeværelset, som vi først opdagede, da jeg var nede for at tørre noget op.

Jeg rapporterer det obv. til viceværten asap, men jeg sidder sgu og bliver helt nervøs.

Sry for hijack btw.

30-03-2010 01:19 #21| 0

Det er desværre blevet alment kendt, at større udlejningsfirmaer udnytter folks uvidenhed vedrørende fraflytning. De fleste firmaer/udlejere benytter sig af kontrakter hvor det KUN er dem selv, som kan stå for istandsættelsen. Endvidere så er der ingen der informerer om at det IKKE er påtvunget at underskrive fraflytningsrapporten(herefter er man bundet, som i OPs tilfælde)

Det er dog muligt, at 'tage røven' på disse pengegriske røvhuller: istandsæt lejligheden INDEN der bliver afholdt syn på lejligheden. Ifølge lejeloven kan udlejer nemlig ikke kræve en istandsættelse hvis lejligheden er i håndværksmæssigt korrekt stand. Dette kræver , at man kan finde ud af at male, ordne gulve og gøre rent. Men det er altså her, at der er masser af penge at sparer. For at sikre sig, at udlejer ikke tager røven på en under flyttesynet så kan man leje en kyndig person hos LLO(500ish-kr), som vil være tilstede under synet - altså en person der har forstand på tingene.
Her sørger man så for at få taget billeder af istandsættelsen, sådan man har beviser for den i de tilfælde hvor udlejer prøver at kører den hele vejen!

Jeg har benyttet mig af ovenstående metode(min fader er heldigvis maler) ved 2. flytninger (i Århus også) - begge gange ved store udlejningsfirmaer(advokatfirma og stor virksomhed) - og det har virker hver gang.

30-03-2010 01:48 #22| 0

Jeg har oplevet nøjagtig det samme som dig så du får lige min historie. Undskyld det er langt. Ved heller ikke om du kan bruge det til noget.

(til bad3xo og andre så er problemet med skyhøje regninger ved fraflytning kun et problem hvis det er et privat lejemål.)

Jeg havde en lejlighed på 88 kvm og fik en regning på 28000! Jeg havde boet der 6 mdr...

Udlejeren var CompassBolig og firmaet de valgte til at istandsætte lejligheden var (surprise) CompassFarver.

Jeg var naturligvis sur over at i den grad få den i numsen så jeg kontaktede den gratis advokathjælp. Man skal være medlem af LO for at få hjælp den vej igennem, og jeg er ikke medlem. Min mor havde skrevet under på fraflytningsrapporten (hun fortalte hun havde følt sig nærmest truet til at skrive under), men ifølge advokaten er det underordnet om der er en underskrift eller ej. Advokaten skrev et brev til Compass omkring de ting vi mente der var mest groteske. Jeg kan ikke huske det hele men her er et par eksempler:
*Jeg skulle betale for nye elpærer og arbejdsløn for at skifte pærene
*Min mor spurgte om det var ok at lade nogle rengøringsmidler stå da hun skrev under. Hun fik at vide det var ok. Regninger lød på 300 kr. på opgørelsen fordi der var 'efterladt affald'.
*Jeg skulle betale for at male toilettet hvidt (det var sort da jeg flyttede ind)
*Jeg skulle betale for nyt linoleumsgulv på toilet
*Jeg skulle betale for rengøring på trods af at der ikke var gjort rent da jeg flyttede ind og jeg havde gjort rent ved flytning (til 500 kr i timen!)
Der var andre ting men jeg husker det ikke helt. Det vigtigste at huske er at udlejer under ingen omstændigheder må lave forbedringer! Hvis du kan vise at det er tilfældet skal du ikke betale.

Jeg fik et nedslag i prisen men malearbejdet var stadig et problem. Som jeg husker det skulle jeg nægte at betale og så ville en sagkyndig vurdere en fair pris for at få et nedslag. Vurderede han at prisen kun er lidt højere end normalt ville jeg få et problem. Så skulle jeg, ud over at betale for malearbejdet også betale løn til den sagkyndige plus omkostninger. Jeg turde ikke tage chancen på trods af at jeg ringede til andre malere der vurdere en fair pris på lidt over det halve. Udlejer spiller på dette, de sender en skyhøj regning og går den så går den. I værste fald brokker lejer sig men de har jo intet at tabe.
Advokaten havde tilfældigvis en anden sag kørende hvor han repræsenterede udlejer (det var bare et erhvervsmål og ikke privat). Han fortalte at det er meget normalt at der skal advokater på når et erhvervsmål bliver opsagt fordi udlejer altid forsøger at score lidt ekstra. Det er en pengemaskine for udlejer. Jeg kan ikke se andet end at det skulle gælde i højere grad når det er private lejemål, da private ikke har samme muligheder for at køre en sag.


30-03-2010 02:26 #23| 0

Jeg føler med dig, da jeg flyttede sidst røg alt mit indskud på en rigtig velholdt lejlighed. Det var selvfølgelig noget familie til udlejeren der havde maler-firmaet.

Jeg viste det næsten på forhånd, da jeg kendte til flere eksempler.

Som jeg forstår reglerne har du altid selv mulighed for at vælge en håndværker, det eneste de har krav på er at det bliver gjort professionelt og i god kvalitet. Lejligheden skal dog stadig igennem syn efter din håndværker har været der, og udlejeren kan være krakilske hvis de ikke selv har været indblandet.

Det eneste råd er vist at være opmærksom på problemet inden indflytning og så få dokumenteret alle fejl og mangler ved indflytning med billed-dokumentation.

30-03-2010 02:35 #24| 0

@nothing

Den kender jeg godt.

To dage før jeg skulle i militæret flyttede jeg til en ny lejlighed.

Jeg havde lejligheden i to måneder, før jeg valgte at fraflytte.

I denne periode havde jeg opholdt mig præcis _2_ weekender i lejligheden, hvor størstedelen af tiden var gået med at være ude med vennerne.

Vil skyde på jeg samlet var i min lejlighed 48 timer, hvoraf en hel del var mens jeg sov.

Jeg fik en ekstraregning på 8.000, hvor de allerede havde trukket 6.000 som var mit depositum, så i alt 14.000.

Jeg ringede og klagede, og forklarede dem jeg ikke engang havde opholdt mig i lejligheden, men de var sådan set ligeglade.
De sendte rykkere i et par måneder, og jeg ringede hver gang og sagde jeg ikke gad og betale.
Nu har jeg ikke set en rykker i 2-3 år, så tror de har opgivet mig, eller mangler min adresse :-)

30-03-2010 20:54 #25| 0

@ Loehde

udlejeren hedder Poul Hansen, men det hele bliver styret gennem 2+2 administration!

Jeg forsøgte at få malertilbud fra nogle firmaer i dag, men alle ville se lejligheden før de ville ud med en pris, og det var jo lidt svært!

Forsøger mig med LLO på tirsdag, så må vi se hvordan de kan vejlede mig... andre der har nogle fifs, erfaringer, etc?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar