PNVA: Første bilkøb - gode råd

#1| 0

Inden min kæreste og jeg skal til at købe vores første bil, tænkte jeg, at jeg lige vil konsultere det alvidende PokerNet.

Vi har meget specifikt kig på Hyundai i20, som vi også har fået tilbud på (forventeligt skal vi også ud og kigge på Toyota Yaris og Opel Corsa).

Det jeg lidt søger, er generelle gode råd/tips/tricks og viden om potentielle faldgruber, så vi kan foretage det bedst mulige bilkøb for os.


P.S. Bilforslag er helt OK (budget ~100-150k), men vi er ikke interesseret i at købe brugt.


Redigeret af xitaah d. 10-09-2017 17:42
10-09-2017 17:41 #2| 0

Prøv at prøvekøre Skoda Fabia Combi, i samme kllasse som i20, yaris og 208.. Men er markant bedre imo.

10-09-2017 17:53 #3| 0

Jeg købte en Hyundai I20 sidste år og er meget tilfreds. Der er laaaaang garanti på.

Jeg valgte dieselversionen,men prøvekørte også benzin. Der var en verden til forskel på de to i dieselbilens favør. Føltes som en meget kraftigere motor.

11-09-2017 09:18 #4| 0

Gør jer også nogle overvejelser om finansiering og forsikring. Hvis I køber hele pakken hos forhandleren, så kan man - måske - samlet set få en attraktiv pris. Specielt hvis man ikke har nogen forsikringsmæssig anciennitet som bilejer.

Ellers synes jeg bare, at det er vigtigt at komme rundt og prøve en række forskellige biler.

11-09-2017 09:20 #5| 3

Vent med at købe til regeringen er færdige med deres omlægning af registreringsafgiften.


11-09-2017 09:43 #6| 1

Hvad med Ford Fiesta. Den bliver rost overalt.

11-09-2017 10:31 #7| 0

Hyuandai holder ikke prisen nær så godt som Toyotaen, dog ville jeg tage ud og prøve en seat ibiza eller skoda fabiaen, alt motor og elektronik er fra vw bare til en sjovere pris, da der så er sparet i eksempelvis kabine/interiør. Har selv arbejdet hos Toyota som sælger og det er virkelig et morfar segment. Bilerne er fine og holdbare men hold kæft hvor er de dog røv syge :D

11-09-2017 11:15 #8| 0
fjelle123 skrev:Vent med at købe til regeringen er færdige med deres omlægning af registreringsafgiften.

En bil i 100-150K klassen påvirkes stort set ikke af det forslag de har ude pt.
Derfor behøves de ikke vente.


11-09-2017 11:20 #9| 6
pantherdk skrev:
En bil i 100-150K klassen påvirkes stort set ikke af det forslag de har ude pt.
Derfor behøves de ikke vente.

Og hvordan påvirkes prisen af den aftale, som regeringen ender med at indgå?

11-09-2017 11:20 #10| 0

Genovervej at købe brugt kontra nyt - der er et stort værditab nærmest i det øjeblik en ny bil har forladt forhandleren, hvor du vil kunne få en bedre deal med f.eks. en let brugt demobil, som har kørt 1000-3000 km.

Jeg har ikke nogle specifikke erfaring med en I20eren, men hvis jeg stod i din situation ville jeg taget et kig på den nye Nissan Micra, den er rigtigt fed synes jeg (måske er den en smule over jeres budget)

11-09-2017 11:37 #11| 0

Har selv i20 100hk turbo - der er ekstremt stor køreglæde og nyder specielt, at den med turbo'en kan rykke på motorvejen efter behov

11-09-2017 13:42 #12| 1
pantherdk skrev:
En bil i 100-150K klassen påvirkes stort set ikke af det forslag de har ude pt.
Derfor behøves de ikke vente.

Nu ved vi jo ikke hvordan aftalen ender - en ting er ønsker fra regeringen, en anden er hvad den endelige aftale ender i når DF har haft en finger med i spille,


Tror selv på at biler i det segment som op vil købe bliver noget billigere.

11-09-2017 14:53 #13| 1
henry skrev:
Og hvordan påvirkes prisen af den aftale, som regeringen ender med at indgå?

Nu der ingen der kender den aftale som der endes med at indgåes..
Men godkendes deres forslag 100% så vil biler i 100-150K klassen falde 2.5-5%




11-09-2017 14:55 #14| 0
fjelle123 skrev: Nu ved vi jo ikke hvordan aftalen ender - en ting er ønsker fra regeringen, en anden er hvad den endelige aftale ender i når DF har haft en finger med i spille,

Tror selv på at biler i det segment som op vil købe bliver noget billigere.

Det tvivler jeg meget på.
Lige nu ser forslaget ud til at give -2.5 - 5% rabat i forhold til nu.

Jeg er overbevist om at det ende med et forlig hvor man holder 105% grænsen og så sætter de 150% ned yderligere plus noget ekstra på elbiler.
Derfor mener jeg at OP skal købe NU, og kæmpe for en god rabat fordi bilsalget faktisk er gået i stå.





11-09-2017 15:29 #15| 6
Qured skrev:Har selv i20 100hk turbo - der er ekstremt stor køreglæde og nyder specielt, at den med turbo'en kan rykke på motorvejen efter behov

Køreglæde i forhold til hvad, s toget :D?

11-09-2017 15:37 #16| 0

Er der plads til barnevogn i en i20?

11-09-2017 15:57 #17| 0
philip22 skrev:
Køreglæde i forhold til hvad, s toget :D?

Tja :) Næ i forhold til mange andre af de biler, som jeg har prøvet i den klasse

11-09-2017 16:43 #18| 0
Heston skrev:Er der plads til barnevogn i en i20?

Nej. Svigerforældrene har en, og der kan ikke være en medmindre den bliver splittet i atomer og liften bliver lagt på bagsædet

11-09-2017 17:01 #19| 0

Kopieret fra en anden biltråd:

Vi stod lidt i samme situation og landede på den her: www.suzuki.dk/modeller/baleno fra ny i topmodellen exclusive. Den står i 170ish og så fik vi bakkamera og alt muligt andet lir.
OG en ny bil. Det er altså meget fedt omend nok ikke verdens klogeste økonomiske beslutning 😄 Vi var på sommerferie med 2 børn på 11 plus en baby med dertilhørende barnevogn. Med en tagboks kunne vi have det hele, men uden baby havde det ikke været et problem at være der uden tagboks.

Third

11-09-2017 19:36 #20| 1

Som skrevet lige over mig så ville jeg bruge en snas mere og købe Balenoen.

Finansier den gennem forhandleren og få de 7 års garanti på drivlinien.

Køb den alm 1.2 model med adaptiv fartpilot (gennemprøvet motor fra tidligere swift og kører/holder rigtig godt).

Du vil få et forbrug ved alm kørsel på ca 19km/l hvilket klassen osv taget i betragtning er rigtig fornuftigt.


Mht de modeller du nævner -> (og jeg holder det kort)
Yaris : Nej. Det er selv altid en smags sag, men imo en forfærdelig omgang skrammel, for nu at gøre det kort.

Opel : Nej. Ville aldrig vælge en model med 2 års mekanisk garanti, når dem du selv nævner har 3 og 5 år.

Hyundai i20 : Hyundai modellerne er blevet bedre de sidste par år. Ingen tvivl om det. Men der er stadig lidt børnesygdomme. Men 5 års garanti er absolut noget der trækker i den positive retning. Man er jo hermed dækket ind mod alt andet end slitage.


Mvh Mekanikeren.

Redigeret af supersafe d. 11-09-2017 19:36
12-09-2017 06:45 #21| 0

Købte selv en Corsa for en 4-5 år siden, og vi købte den brugt, hvor den havde kørt 27k km. Vi sparede 65k på nyprisen. Bilen er jo praktisk talt som ny, og der kan altså være gode penge at hente ved at købe meget let brugt.

12-09-2017 09:56 #22| 0
OP
supersafe skrev:Som skrevet lige over mig så ville jeg bruge en snas mere og købe Balenoen.
Finansier den gennem forhandleren og få de 7 års garanti på drivlinien.
Køb den alm 1.2 model med adaptiv fartpilot (gennemprøvet motor fra tidligere swift og kører/holder rigtig godt).
Du vil få et forbrug ved alm kørsel på ca 19km/l hvilket klassen osv taget i betragtning er rigtig fornuftigt.

Mht de modeller du nævner -> (og jeg holder det kort)
Yaris : Nej. Det er selv altid en smags sag, men imo en forfærdelig omgang skrammel, for nu at gøre det kort.
Opel : Nej. Ville aldrig vælge en model med 2 års mekanisk garanti, når dem du selv nævner har 3 og 5 år.
Hyundai i20 : Hyundai modellerne er blevet bedre de sidste par år. Ingen tvivl om det. Men der er stadig lidt børnesygdomme. Men 5 års garanti er absolut noget der trækker i den positive retning. Man er jo hermed dækket ind mod alt andet end slitage.

Mvh Mekanikeren.

Lige præcis garanti er også noget der vejer tungt for os, og derfor er det også Hyundai og Kia der står øverst.

"Problemet" for os, er, at vi ved at købe i20'eren allerede strækker den lidt økonomisk, da råderummet egentlig passer bedst til en i10, hvorfor det kan blive svært at opgradere yderligere.

Tak for input ift. Open, det var præcis sådan noget, jeg søgte.



← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar