Hej Pokernet
I forbindelse med et kommende bryllup (5. september 2015) har min kæreste og jeg booket tid på en restaurant. Dette afstedkom at vi mere eller mindre med det samme skulle indbetale et depositum på 2500 kr, hvilket er helt fint.
Vi har efterfølgende været til "koordieringsmøde" med restaurantchefen for at få lidt mere styr på menu, antal retter, tidspunkter, priser osv.
Vi aftalte at vi skulle beslutte menuen endeligt senere da vi havde lidt særligeønsker - dette var intet problem.
Nu har vi så modtaget en "kontrakt" hvori de beder os overføre halvdelen af beløbet for brylluppet (ca. 55.0000) og samtidig skrive under på den menu og drikkepakke vi har valgt midlertidigt. Beløbet må "gerne" indbetales inden 8 dage.
Jeg har fuld forståelse for atde gerne vil sikre sig at deres omkostninger er dækket og at de vil være sikre på at have gæster den pågældende dag. Men jeg mener samtidig at det må være en del af at drive restaurant.
Umiddelbart syntes jeg det virker lidt voldsomt at overføre 55.000 8 mdr. før en fest, men hvad siger i? Hvad er gældende praksis? Hvad har i selv oplevet? Alene renterne på de 55.000 er jo også en slags penge... Og hvad hvis de går konkurs i mellemtiden (er dog tvivlsomt, men alligevel)
Hvordan skal vi forholde os?
Min umiddelbare plan var at få indskrevet i kontrakten at menuen ikke er endelig fastlagt. Mht afregning ville jeg få lavet en spærret konto i banken hvor restauranten så kan hæve deres penge når vi har fået den ydelse vi har betalt for...
PNVA: Forudbetaling for fest?
Prøv at sæt dig i deres situation!!!! Come on.
Man kan jo ikk drive restaurant på et så usikkert grundlag som du mener.
Jeg synes godt nok det lyder underligt. Jeg ved at der til min søsters bryllup og mine forældres sølvbryllup blev afregnet efter endt fest. Selvfølgelig var det et mindre depositum.
På den anden side forstår jeg godt dem. Hvis det er et godt sted med et godt renomme, så havde jeg ikke haft betænkeligheder ved at overfører pengene. Om det er normal praksis kan jeg ikke hjælpe dig med, jeg har ikke selv oplevet at blive opkravet upfront.:)
Lidt voldsomt med så stort depositum. Du er squ på den, hvis de går konkurs inden. Kan du ikke lave en bankgaranti til dem ? Med den hastighed restaurationer går ned, skal du være ganske sikker på dem, før du indbetaler så meget. Jeg vil mene at max 10 K som depositum må være fint.
Hvis I springer fra om 3-4 måneder får de jo næppe et nyt selskab af den størrelse ind med så kort varsel.
Så hvis det er et populært sted, så forstår jeg dem godt.
Halvdelen før og halvdelen efter brylluppet er vel ikke helt urimeligt.
Men standard er det vist ikke.
Min kammerat aflyste sit bryllup en måneds tid før dagen på et populært sted, og det kostede ham stort set ingenting.
Du lyder som om, du er meget i tvivl om du skal giftes..
Altså hvis du, ved du skal giftes, så hvad problemet, med at få tingene sat i værk nu?
Arhh Magneto, umiddelbart har det da intet med det at gøre.
Spørgsmålet er om restauranten har det svært, siden de er så forhippede på at få et stort beløb nu. Jeg ville udtrykke min bekymring for dette, og hvis jeg blev mødt med alt andet end forståelse, havde jeg fundet et andet sted.
Magneto skrev:
Du lyder som om, du er meget i tvivl om du skal giftes..
Altså hvis du, ved du skal giftes, så hvad problemet, med at få tingene sat i værk nu?
Det gider jeg ikke engang svare på - find venligst en anden tråd at opholde dig i...
Synes det lyder helt standard. Som flere skriver, så vil det være nærmest være umuligt for dem, at få samme ordre hvis i springer fra 2 - 3 måneder før.
Edit: Tillykke med du skal giftes! Uanset maden er jeg sikker på det bliver en kanon dag!
En kontrakt og en bankgaranti løser begges problem.
Kontrakten sikrer, at restauranten får betaling uanset fest eller ej.
Bankgarantien sikrer, at det kommende bryllupspar får deres fest uanset konkurs eller ej, da pengene så kan flyttes andet sted hen.
10% - 15% i depositum er vel ikke helt skævt for aftalens type.
@Alle
Jeg forstår udemærket deres ønske om at sikre sig at deres omkostninger er dækket, men jeg har jo samme forbehold, hvilket jeg blot vil kalde rettidig omhu... Det er et velrenommeret sted (vi kunne 1½ år før kun få 5. september selvom vi ønskede en dato i juni-juli-august)
Jeg tænker at en bankgaranti er vejen frem da jeg ikke skal stå med skægget i skuffen, hvis det utænkelige skulle ske at de går konkurs..
Mener vi betalte 1.500 i depositum, da vi holdt bryllup. Den samlede regning endte et sted mellem 70 og 80 k. Vi fik regningen med posten et par uger efter, hvor de foruden mad og drikke havde påført et faktureringsgebyr på 75 kr (LOL).
Jeg vil stærkt fraråde at du overfører en større sum på forhånd. Selvom det er et populært sted er det ingen garanti for at deres økonomi er god.
Synes bestemt ikke at det lyder som standarden. Jeg har også svært ved at tro, at de ville have ret til at beholde så stort et depositum, hvis nu i aflyste 5-6 mdr. før.
Udgangspunktet i dansk ret er samtidig mellem ydelserne. Man kan så i nogle situationer nå frem til, at det er rimeligt at kræve et depositum, således at man er sikret en vis betaling, hvis lejer springer fra.
Forbrugerklagenævnet har i to sager vedr. afbestilling af festlokaler tilsidesat et kontraktsvilkår om fuld betaling ved afbestilling som urimeligt jf. aftalelovens § 38c. I de nævnte sager skete afbestillingen dog allerede få dage efter aftalens indgåelse. Den ene afbestilling var 1 år før (irrelevant her), men den anden var alene 3 mdr. før arrangementets afholdelse. Forbrugerne blev fritaget for ethvert betalingskrav fra udlejerens side. Sagerne fremgår af Juridisk Årbog 1996 s. 13ff (da der er tale om gamle sager, tror jeg desværre ikke, at de kan findes på Forbrugerklagenævnets hjemmeside). Så vidt jeg ved, er det den nyeste tilgængelig praksis på området.
Det er selvfølgeligt ikke muligt direkte at overføre på jeres situation, men det viser noget om, at man, hvis man er ude i rimelig tid med sin afbestilling vil have krav på at kunne slippe for i hvert fald størstedelen af betalingen for arrangementet. Dette er bl.a. begrundet i, at de fleste rimeligt populære stedet vil kunne nå at udleje i hvert fald størstedelen af deres kapacitet til anden side, hvis de får det af vide noget tid inden.
Af samme årsag virker et krav om et så stort depositum som urimeligt.
Jeg kan ikke helt ud fra OP gennemskue om halvdelen af de 55.000 kr skal foregå som forudbetaling eller depositum. Så vidt jeg læser er der et depositum på 2.500 kr, som er betalt. Herudover er der så en forudbetaling på halvdelen af 55.000, men dette gælder vel ikke som depositum? Eller har jeg misforstået dette?
Aldrig om jeg nogensinde skulle hænge 55000 ved en restaurant, som sagtens kan ende med at dreje nøglen om før de 8 mdr er udløbet. Der skulle ihvertfald være sikkerhed for, at pengene var der til mig hvis det skulle ske.
Ville være helt hul i hovedet at overføre så mange penge til dem, hvis de er nervøse får i springer fra og dermed påfører dem et tab, må de jo sætte størrelsen på depositummet op, vel netop det der er meningen med et depositum...
Jeg er ikke helt klar over hvad de 2500 skulle dække - troede egentlig på daværende tidspunkt at det skulle dække evt. afbud, indtil vi nærmer os datoen.
De 55.000 kr er ifølge restaurantchefens udsagn for at sikre at de har deres omkostninger dækket i tilfælde af afbud. Efter festen skal resten af beløbet (også ca. 55.000) betales.
Jeg har INTET imod at sikre at de får deres penge, jeg syntes bare at det var et stort beløb at overføre "blindt", hvilket jeg ikke er ene om :-)
Jeg ringer til dem og snakker med dem - så må vi tage den derfra. Jeg skal nok lave en opdatering når det er sket.
Mindes lige at have læst en artikel lige netop idag om den restaurant i Kbh, Geranium, der har 2 Michelin stjerner - har en skrantende økonomi og kæmper for overlevelse..
- Synes godt nok også 55k lyder meeeeget underligt, og jeg ville helt sikkert også sikre mig med en bank garanti eller en deponerings konto i banken.. (Vil ikke tro man bruger en bank garanti her, da det primært bruges som sikkerhed for tømrer arbejde, maler arbejde etc.) men man derimod bruger en deponeringskonto, hvor I så indsætter pengene og de bliver frigivet til restauranten efter endt fest. Og de penge kan hverken I eller restauranten røre ved, før begge parter har sagt god for at ydelsen er blevet leveret - hvor banken så frigiver pengene. Det må være den mest optimale løsning her.
GZ med at du skal giftes og GL med bryluppet.
Jeg ville personligt aldrig ligge 55.000 otte måneder før på en restaurant. Størstedelen af branchen køre med underskud, og mange lukker indenfor få år.
10% nu og resten 7 dage før festen.
Jeg er selv restauratør, og jeg ville tænke mig om en ekstra gang inden jeg hoppede på den der. Det du bliver bedt om er i min erfaring ikke std., og som flere er inde på, så er du nødt til at forholde dig til om denne fremgangsmåde har en sammenhæng med en skrantende likviditet.
Horesta har udarbejdet en branchekutyme for afbestillinger, og den syntes jeg du børe tage udgangspunkt i mht. til vilkårene for afbestilling
www.horesta.dk/da-DK/Raadgivning/Branchejura/Afbestilling/Selskaber/Branchekutyme
Såfremt restaurationens ønske om forudbetaling bunder i at de vil sikre sig at du rent faktisk kan betale, så er en bankgaranti vel løsningen.
Et krav om voldsom forudbetaling kan endda ligefrem skyldes dårlig økonomi/llikviditet...
De vilkår ville jeg helt sikkert ikke acceptere.
Jeg tænkte det samme som henry.
Er det vigtigt det lige skal være der? Find et sted i føler jer trygge ved, den aften må bare ikke gå galt!
Tillykke med hende :-)
Er også i branchen og dette er bestemt ikke noget specielt - Det er meget standard efter mine erfaring.
Nedenstående er sakset fra hjemmeside, hvor jeg arbejder :
Ved større arrangementer (messe, konference, bryllup og lignende) skal der indbetales depositum senest 14 dage efter bestilling. Depositum svarer til 65 % af arrangementsprisen, og betales ikke retur, hvis lejer/arrangør ønsker at aflyse eller ændre reservationen. Når depositum er indbetalt, kan *********** ikke aflyse arrangementet med mindre der er tale om force majeure.
tja, jeg ville aldrig booke et selskab på 100+ personer uden det.
Rsmadsen skrev:
Jeg er selv restauratør, og jeg ville tænke mig om en ekstra gang inden jeg hoppede på den der. Det du bliver bedt om er i min erfaring ikke std., og som flere er inde på, så er du nødt til at forholde dig til om denne fremgangsmåde har en sammenhæng med en skrantende likviditet.
MarcPolo skrev:
Er også i branchen og dette er bestemt ikke noget specielt - Det er meget standard efter mine erfaring.
Hmmm - der er vist ikke den store enighed omkring hvad der er standard indenfor branchen :-)
Fair nok at restauratøren gerne vil slippe for at skulle lægge så mange penge ud for mad o.l, men jeg går ikke udfra at de tager ud ag handler kød og rødvin 8 mrd før begivenheden. Derfor må det være fint med et mindre depositum, som du har lagt, og så bankgaranti eller deponeringskonto til resten, hvor 50 % kommer til udbetaling til restauratøren 10-14 dage før begivenheden.
Har ikke løst kommentarerne i tråden, men no way jeg stanger sådan et beløb ud. HAr en kollega der mistede betalingen for bookingen til deres bryllup, så det er bare no go. Du står med hele risikoen, og aner ikke om de allerede er tæt på at lukke forretningen, hvilket kan ske dagen efter du indbetaler.
Jeg synes det er fint at de gerne vil sikre sig pengene, på samme måde vil du dog gerne sikre dig ydelsen, så få banken til at stille en garanti på 80% af beløbet (så er der 100% sikkerhed for at de får dette beløb), så har du også lidt i hånden, hvis tingene ikke afholdes som planlagt.
Skulle det være helt fair, ville jeg bede dem om en bankgaranti på 50% af beløbet den anden vej, såfremt de lukker forretningen inden festen, og du står med problemet om at finde et ny sted. Næppe standard, men har de en god forretningen, og kan garantere at de kan holde din fest, så burde dette ikke være et problem. Blot skidt for jer at finde ud at 7 dage før brylluppet at de har lukket forretningen.
hvad skal de dog med alle de penge 8 måneder før en fest ? det er jo helt hen i vejret.
dankjar skrev:Rsmadsen skrev:
Jeg er selv restauratør, og jeg ville tænke mig om en ekstra gang inden jeg hoppede på den der. Det du bliver bedt om er i min erfaring ikke std., og som flere er inde på, så er du nødt til at forholde dig til om denne fremgangsmåde har en sammenhæng med en skrantende likviditet.MarcPolo skrev:
Er også i branchen og dette er bestemt ikke noget specielt - Det er meget standard efter mine erfaring.
Hmmm - der er vist ikke den store enighed omkring hvad der er standard indenfor branchen :-)
Har engang hørt at kokain og alkohol forbrug er standard i restauratør branchen... Det kan måske forklare den store forudbetaling...
Jeg har tidligere været direktør i en virksomhed med kursus/konference/selskabs/restaurant-aktiviteter - Her var proceduren at man betalte depositum på 10% ved bestilling. 1 måned før afholdelse opkrævede vi yderligere 40% som ikke refunderes ved afbud og herefter resten efter afholdelse af arrangementet. Dette ved arrangementer over 20K. Vi tilbød dog at tegne en afbestillingsforsikring.
Årsagen er at man ikke kan få lignende selskaber ind med så kort varsel og at man givetvis har afvist andre selskaber på baggrund af den foreliggende reservation. Det har ikke noget med udgifter at gøre, der købes ind, maks en uge før og råvarerne er den mindste udgift.
Vi var ikke en virksomhed som var i fare for konkurs og i øvrigt en med et kendt og godt renomme.
8 mdr er nok meget i overkanten. Men halvdelen før og halvdelen efter er helt normalt og jeg mener, at alt andet er dårlig forretningssans.
Hej igen.
Jeg lovede at komme med en lille update når vi havde snakket med dem. Det har vi nu.
Efter en stille og venlig mail med forslag til kontraktændringer efterkom de alle vores ønsker :-) Ydermere spurgte vi ind til betaling og fik at vide at vi bare kunne vente til sommer med at indbetale...
Så ingen ko på isen og ingen grund til at være bekymret :-)