PNVA - jura

#1| 0

Sagen er den, at jeg igennem et år har haft en konsulent funktion i en anden virksomhed. Vi er nu blevet uenige og er samarbejdet er stoppet. Jeg har nogle værdier hos mig fra den anden virksomhed, som jeg fik udleveret da samarbejdet startede. Disse værdier blev afleveret hos mig og har en anslået nykøbs værdi af 8000 kr.

Da samarbejdet stoppede havde jeg 18500 kr tilgode i faktura. Nu vil den anden virksomhed ikke betale mit tilgodehavende før jeg kommer til dem og aflevere deres ting. Jeg har flere skrevet til dem, at deres værdier til enhver tid kan afhentes samme sted som jeg fik dem udleveret - på min hjemadr.

De holder dog stædigt ved, at jeg skal kommer til dem og aflevere deres værdier før de vil udbetale mit tilgodehavende og at jeg skal komme til dem.

Hvordan forholder jeg mig til det??

/ henrik

25-10-2012 18:12 #2| 6

Forslag er du aflevere tingene og ikke går i så små sko en anden gang. Med mindre du skal flyve fra dk til Paris med de værdier

Alt andet er småligt !!

25-10-2012 18:18 #3| 0

Hvad er der galt i, at du går hen til virksomheden med tingene, siger tak for samarbejdet og derefter får dit tilgodehavende? Hvorefter al ting er ude af verdenen og i kan forsætte jeres liv.

Med mindre som RekiB, at du skal halvdelen af jorden rundt. Men går ud fra at den anden virksomhed er i DK, ellers havde du nok nævnt det.

25-10-2012 18:26 #4| 0

Kan sagtens følge jer. Men nu er det dem der skylder mig penge, som de ikke vil udbetale. Jeg mener ikke, at de juridsk har lov at tilbageholde faktura der skulle have været udbetalt. Jeg syntes faktisk heller ikke, at de kan stille krav om, at jeg skal indfinde mig hos dem før jeg kan få mit tilgodehavende. Ved godt det lyder småligt, men det er kørt lidt i en hårknude og jeg syntes faktisk, at de får en 'glæde' ved at forsøge at tvinge mig til dem. Jeg har under hele forløbet givet udtryk for, at de kan få deres ting ved at afhente, hvor deres værdier i sin tid blev afleveret.

Men jeg er måske helt gal på den?.

25-10-2012 18:28 #5| 0

Og nej, det er ikke den halve jordklode væk, men de vil have at det sker efter normal arbejdstid. Det vil transport mæssigt være ialt 2 timer for mig.

25-10-2012 18:29 #6| 0

jamen så forsæt med at sende faktura + gebyr indtil de betaler. Og nej naturligvis kan de ikke bare lade vær med at betale. Så hvis det er kørt helt i hårdknude så 3 rykker og den sidste med trusler om inkasso, du er i din gode ret her.

25-10-2012 18:29 #7| 0

Det tror jeg godt de kan. Og mener også at de kan kræve at du afleverer tingene. Så get going.. Lyder som om du har fået lidt sand i fissen?

25-10-2012 18:32 #8| 0

Kan godt forstå man kan komme i en situation hvor man ikke ønsker at gøre noget for den anden part. Men man skal ikke smække med døren når man smutter. Dog ikke sagt du kan have ret til de skal hente tingene.
Orker du at gå gennem en lang krog for at få dine penge ? Ellers ville jeg personligt aflevere tingene pog få mit tilgodehavende.

Selve jura delen tør ikke spå om da jeg kun har basic viden om jura. Du kan kontakte en advokat pg gøre en kæmpe sag ud af det. Men igen tid er penge, og hvem vil ikke hellere bruge sin tid på et spil poker end på dette ? Beklager stavefejl var fra mobilen mvh Lars

25-10-2012 18:34 #9| 0

Men kan jeg - via mit eget firma - sende rykker ud eller skal det gennem en advokat?.

Nej, jeg har ikke fået 'sand i fissen'. Fået en dårlig behandling og ønsker bare ikke at være til grin og 'føjelig'.

Redigeret af mr-nurse d. 25-10-2012 18:35
25-10-2012 18:36 #10| 0
gls.dk/pakkeshop/500059_parcelshop-terms-conditions.htm
25-10-2012 18:37 #11| 0

@OP har du skrevet under på modtagelsen af udstyret. Hvis ikke, så er det jo lidt svært for dem at bevise at du har det... Hvis du har skrevet under på modtagelsen af udstyret, så så ville jeg som virksomhed for lang tid siden have modregnet dette i dine fakture og betalt dig resten.

I forhold til dine manglende faktura, ja så håber jeg du har arbejdssedler / mails som beviser at de har bestilt disse ydelser. Hvis ja, så skal du bare som andre har nævnt sende 3 rykkere incl. gebyrer og derefter til inkasso.
Hvis nej, så kan du også her få det lidt svært....

25-10-2012 18:37 #12| 0

Og skal lige siges, at jeg ikke 'tilbageholder' deres værdier. Har under hele forløbet sagt, at det til enhver tid kan afhentes hvor det blev leveret.

25-10-2012 18:38 #13| 0

Aflever skidtet og smid 18.500,- ekstra på fakturaen, mærk den "Levering".

Redigeret af HundenBuller d. 25-10-2012 18:38
25-10-2012 18:38 #14| 2
2018 Champ
mr-nurse skrev:
Fået en dårlig behandling og ønsker bare ikke at være til grin og 'føjelig'.


Der skal jo to til tango, og hvad får du i sidste ende ud af at være på tværs? Jeg har i hvert fald svært ved at se noget udbytte for dig her.
Redigeret af LoneRangR d. 25-10-2012 18:39
25-10-2012 18:39 #15| 0

Nej, intet blev underskrevet da jeg modtog 'værdierne'. Og ja, har faktura og også mail hvor de vedkender sig dem og skriver det eksakte beløb.

25-10-2012 18:45 #16| 0

der er vel intet problem i du bare sender dem en pakke og de skriver under på modtagelsen ?

25-10-2012 18:53 #17| 0

@live

Nej, absolut ikke. Men da de endnu ikke har ville udbetale mine faktura ( hvilket på ingen måde skyldes utilfredshed med det præsteret ) kan jeg selvfølgelig blive nervøs for, at de så har tænkt at de forsøger at forhale udbetaling endnu mere - måske i håb om at jeg tilsidst 'opgiver'

25-10-2012 18:59 #18| 0

der burde du stå ret stærkt når de har vedkendt sig at de skylder dig for dit arbejde og du har det på skrift.

send dem skidtet og betaler de ikke asap så er det bare at kontakte din fagforening eller advokat, men det vil jo være en insta tabt sag for dem som det er udlagt så mon ik de bare betaler.

25-10-2012 19:01 #19| 0
Moderator

aaaahhh... pick your battles!

Du kan muligvis køre en sag - og muligvis vinde den. Men sådanne sager rygtes, og det vil ALDRIG være til din fordel. Fremtidige potentielle samarbejdspartnere, kan snildt bruge denne situation som reference.

Bid i det sure æble. Du kan kun tabe - intet vinde.

25-10-2012 19:02 #20| 5

Er det ikke mest bare at diskutere for at gøre det? Virker virkeligt som spild af ressourcer at køre en sag omkring det.

25-10-2012 19:14 #21| 0

Hvis det ikke er "sorte" penge, så står du vel godt med skriftlig bevis og konsensus.

Smid det da afsted med fragtmand/post og afvent dit tilgodehavede. Hivs du ikke modtager noget, så må du være godt inde. Giver sig selv ud fra de opl. du kommer med .

Thomas/

25-10-2012 19:15 #22| 0

Ønsker for dig at du aldrig får større problemer end dette. Kør ud med lortet og kom videre med dit liv.

25-10-2012 19:20 #23| 0

@nano

At sagen rygtes er bestemt ikke til den andens fordel, tværtimod.

@stonie

Sagen har nu kørt i 1 måned, men som skrevet gået i hårknude. Den anden virksomhed er en 1-persons virksomhed hvis ejer har tjent lidt over 300000 kr på mine ydelser. Men det vil ikke genere ham at undlade at betale det jeg har tilgode. Så ja, måske bare for at diskutere og måske fordi jeg er nervøs for han vil ende ud med ikke at ville betale. Så min 'sikkerhed' er de værdier jeg har, som i nykøb er under 50 % af mit godehavende.

Men vil som tidligere foreslået sende ham skrifttlige rykkere pr anbefalet brev.

/ henrik

25-10-2012 21:54 #24| 0

hvorfor har du sand i fissen??

26-10-2012 00:10 #25| 0

Pengeskyld er bringeskyld, anden skyld er henteskyld

26-10-2012 01:05 #26| 0

Arh nydeligt Henry. AU?

26-10-2012 01:24 #27| 0

Du laver en aftale om at du kommer med udstyret og han giver dig 18.500 kr. i hånden...

Så den løst, jah du giver dig lidt fordi du bringer udstyret men du får 18.500 som ud ellers skal kæmpe for..

Hvis de 18.500 er ligegyldigt for dig, så starter du rykker + rente, og efter 2 rykker så ryger han til inkasso... :)

Da han ikke har bestridt kravet bør den også være simpel at køre en fogdesag på :)

26-10-2012 02:14 #28| 0
Martin18 skrev:
AU?

Hvad betyder det?
26-10-2012 03:00 #29| 0

Kan i ikke bare checke den ned? :) haha

26-10-2012 08:19 #30| 0

Så det du siger er, at du ikke selv gider aflevere noget tilbage, som din arbejdsgiver har lånt dig og ligefrem afleveret til dig?

Kan godt forstå du ikke vil give dig jf. hans krav. Men havde du ikke været så tøsefornærmet fra start af, var hans krav aldrig opstået.

26-10-2012 08:27 #31| 1

Hos os laver vi 1,2 og 3. gange rykker. Efter 3. rykker sender vi et pænt brev rekommanderet hvor vi sender et kopi af et brev sendt til skifteretten om anmodning af konkurs på virksomheden. 99% af gangene sender vi ikke brevet og 99% af gangene reagere folk MED DET SAMME :). Glem det med inkasso, det andet dur bedre. Hvis du vil have en kopi af hvad vi plejer at skrive så bare lige meld tilbage.

26-10-2012 09:27 #32| 1

@Poketless.

Ja det lyder sgu da som den helt rigtige plan i har fat i der.

mr-nurse, det er det du gør. Du sender dem straks deres udstyr (sørg for at de skal skrive under på modtagelsen) + straks 1 rykker og her skal der pålægges et gebyr (tjek lige online hvad det skal være da jeg mener at der er en max grænse). Derefter 2 og 3 rykker som hver pålægges det før omtalte begyr hvilket betyder at han ender med at skylde dig de 18.500,- + 3 * gebyrer.
Sammen med det 3 brev vedlægger du det dokument som @Poketless angiver.

Så skulle den være i vinkel.

26-10-2012 11:30 #33| 1

Du må nok indledningvis træffe en beslutning om dette her handler om princip (jura) eller økonomi (praktik).

Hvis det er et princip, har Henry efter min vurdering ret. Hvis du står på det, kunne det dog meget vel få en negativ økonomisk konsekvens for dig (rådgiveromkostninger).

Et praktisk alternativ kunne være at inddrage en tredjeperson, som I enten begge har tillid til, eller som via sit virke bliver nødt til at holde ord.

Der indgås aftale med tredjemand om, at han skal modtage jeres respektive ydelser (henholdsvis aktiver og penge). Efter han har modtaget begge ydelser drager tredjemand omsorg for, at penge overføres til dig, og aktiverne udleveres til virksomheden.

Ovenstående kan håndteres uden store aftaler eller lignende. Jeg ville ikke have et problem med at bruge virksomhedens revisor eller advokat som tredjemand, medmindre vedkommende virkelig er en laban.

Bekræft eventuelt aftalen med tredjemand pr. mail.

Afvises forslaget af virksomheden vedrører tvisten næppe udveksling af ydelser, men derimod indsigelse mod dit påståede krav.

Spage

26-10-2012 12:18 #34| 0

Takker for mange gode forslag, hvilket gør det nemmere for mig at træffe en beslutning.

Det handler desværre mest om princip og jeg kan til tider blive ret stædig på det område og rart at blive gjort opmærksom på det.

/Henrik

26-10-2012 23:32 #35| 0

update

Skrev til firmatet, at jeg var blevet rådet til at sende rykkere og i sidste instans gå til fogedretten. Der udover, gjorde jeg mine rettigheder klart og fortalte hvad min "strategi" var.

Kort efter sms om, at firmaet ville møde mig på hvad adr jeg vil fremsige og have mine penge med(ved underskrift så skat kan se det.)

Redigeret af mr-nurse d. 26-10-2012 23:33
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar