Bliver nødt til lige at spørge da jeg ikke personligt kender svaret.
Hvis man kører sammen hver dag, ialt 200 km om dagen 2 kolleger sammen, hvor meget skal der så betales i kørepenge af kollega 1 til kollega 2 som kører dagligt.
Jeg vil jo gerne kræve så fair som overhovedet muligt, men samtidig så mine udgifter er dækket 50% ind.
På forhånd tak.
PNVA: Kørepenge til kollega
Tror det er temmelig relevant hvilken bil du kører i, og om du modtager kørepenge andre steder fra.
Bilen kører ca. 11km/L effektivt på denne strækning og er en Ford Mondeo fra 2009.
Har regnet mig frem til at bilen bør afskrives med 1 kr/L men kan jeg tillade mig at tage 200 kr pr. dag. Virker for meget.
Jeg modtager ikke kørepenge fra andre steder, og vi har jo begge samme fradrag.
JEg syntes det lyder rimeligt nok, at du får hele hans befordringsfradrag - dvs- 100-130 kr. pr. dag. - hvis du altså bringer ham fra dør til dør.
Det er vel halv/halv, hvis det er en fast aftale.
@Aubrey
Så du syntes det er fair nok at vi også deler afskrivningen på bilen?
Jeg vil ikke have noget, jeg spørger hvad PN syntes er fair at tage!
Hvis vi forudsætter at du alligevel ville køre turen uden din kollega, synes jeg ikke man nødvendigvis behøver dele udgifterne, men derimod lave en ligeligt fordelt win-win for Jer hver.
Hvis hans alternativ er offentlig transport som eks koster 200/dag, så skal du have 100/dag så I hver tjener 100 på det.
Offentlig transport ville koste 260 kr pr. dag.
Men kan godt offentliggøre at det er en reverse lavet for en ven, for jeg syntes sgu at 200 kr/pr. dag er rigtig meget.
Jeg mener heller ikke at afskrivningen skal deles 50/50 da ejeren af bilen har denne bil privat ligeledes.
Kan i give min ven de nødvendige argumenter til hvorfor dette ikke skal deles ligeligt?
Så vil jeg sige 130/dag er fair, så begge parter tjener det samme på dealen. Igen forudsat at chaufføren ville have kørt turen alligevel.
Selvfølgelig skal udgifterne til bilen ikke deles, da det er jo er hans bil og han også bruger den privat. Og han skulle jo også køre turen selvom kollegaen ikke skulle med.
Whitey, jeg er slet ikke langt nok inde i biler til at tage stilling til afskrivningen. Jeg tænkte udelukkende benzinpenge :-)
Jeg syntes ikke man kan bruge argumentet at chaufføren ville have kørt turen alligevel, for så kunne han jo vende den om og sige det samme til modparten. Hvad er den fair betaling for denne tur?
Er jeres alles estimat 130 kr?
Min far er med i en køreordning, hvor dem uden bil betaler 50 kr. for 120 km når de skal på arbejde. Resten deler det ud på kørsel, og de betaler dermed ingenting.
Jeg synes MAX 100 kr. for turen, det andet virker lige lovligt, men jeg er heller ikke inde i det.
Og mit tal er ikke regnet ud fra noget, men bare et symbolsk beløb.
Jeg ville til enhver tid betale 260,- kr. i offentlig transport, hvis en eller anden forlangte 200,-.
Og det er af rent princip!!
Synes godt at du kan forlange 150 pr/dag. Da jeg gik på KPS kørte vi 3 mand med en gut. Vi gav 60. Altså 180kr alt pr. dag. Ca 140 km. Det var for benzn og slitage.
100 kr. om dagen dækker vel knap nok 50% af benzin forbruget, og med ~60k km årligt er den bil jo intet værd om et par år.
Altså kollegaen der kører med får jo ca. 84 kr. i kørselsfradrag UDBETALT om dagen (2011 tal) så hvis han betaler 120 kr. om dagen er hans reele udgift til befordring til og fra arbejde 46 kr dagligt, det syntes jeg selv er billigt,
hvis man tager benzin regnskabet så bruger du ca. 18 liter benzin om dagen på de 20 km = 198 kr. så kollega 1 kommer til at dække lidt halvdelen af benzin omkostningerne + 30 kr. til sprinklervæske, dæk osv.
ergo, jeg ville syntes det var fair at betale 130 kr. om dagen for at blive fragtet 200 km.
Vi sidder og diskuterer det, og jeg syntes faktisk den er skide svær :-) For disse 44.000 km om året medfører jo 4 ekstra gange syn, 1 sæt nye dæk og et tab i værdi.
Hvordan fanden skal man dog prissætte dette...
Man kan jo sagtens sige at "han skulle jo køre turen alligevel", men det kunne han vel også sige til min ven. De skal jo begge denne tur, så de skulle jo begge køre turen alligevel.
Hvordan pokker skal man prissætte denne præcist... Til at starte med syntes jeg prisen var vanvittig, men det er jo faktisk svært at sige hvad der er fair :-S
Halvdelen af benzinudgifterne, hverken mere eller mindre.
Det er en god situation for begge parter. Bilejeren skal alligevel køre strækningen, så han sparer en del på at have en passager - og passageren sparer også tid og penge.
♥
4 x ekstra service a 5-8.000 kr alt efter hvor godt han kender mekanikeren ;-)
1 sæt nye dæk ca 8.000
44.000 km tab af værdi 44.000 kr.
Benzin 44.000 km / 11 x 10 = 40.000 kr.
Forsikring Kommer an på så meget lad os sige 6.000 kr.
Div. afgifter 5.000 kr.
Ialt ca. 131.000 kr. = 10.900 kr. pr. måned.
Jeg havde sgu taget toget ;-)
Nu er der jo heldigvis kørselsfradraget til at redde det hele.
Mit bud er 150 kr. pr dag, grundet at ejer af bilen bærer riskoen for følgeskader pga de mange km pr. år, som passageren jo ikke skal bekymre sig om, chancen for fartbøder mm er også til stede, og et hak i kortet rammer sjældent ham der sidder ved siden af, som heller ikke skal være frisk til at køre osv. Der er så mange ting der spiller ind at en korrekt pris er umulig at sætte, men som sagt ville jeg være tilfreds med 150 kr. uanset om jeg var ejer eller passager.
Halvdelen af benzinen må vel være fair.
De andre udgifter mener jeg er på ejeren
@whitney
Du siger han skal give 260 med det offentlige.
Hvis han er ven så lad ham slippe med 130 Kr.
Du tjener 130 Kr. Han tjener 130 kr.
Var han ikke din ven men bare kollega du godt kunne holde ud ville jeg sige 200 kr.
han spare 60 du tjener 200
@Panther
Jeg er slet ikke involveret, men lavede reverse for en ven, da jeg umiddelbart troede han blev groft snydt, men undervejs i tråden, og med Knish fine regnestykke blev jeg klogere på de mange faktorer jeg som bil rookie slet ikke var klar over...
@whitney
Ahh okay.
Man bliver jo aldrig snydt hvis man spare penge.
Man kan ALTID argumentere for at han skulle køre gratis med, men fair skal være fair.
Knish er rimeligt spot on MEN, 4 service på 1 år med 44K KM...
Den holder ikke
Jeg køre 60K om året i bilen og mine 2 service koster tilsammen maks 10.000 kr
Er det ikke stort set umuligt at køre så lidt som 11 km/l i en bil fra 2009?
Og Knish, du kan da ikke mene at man skal indregne bøder og klip i kortet i et kørselsregnskab?
Og også udregningen med 4 service på 44.000 km er i skoven.
Jeg synes det er rigtig dårligt af OP's kollega ikke selv kommer med spørgsmålet om han skal give kørepenge ! :)
Jeg synes i skal dele benzinpenge de penge du bruger på benzin de 5 dage i ugen han kører med dig ! :) Altså du gør jo kollegaen verdens største tjeneste, ved at hente og bringe ham dagligt, og han sparer sindsyg mange penge. Kan ikke se argument for ikke at i skal dele benzinpengene !
@clrawe.
Altså hvis nu han køre V6 så holder man kun 10 KM literen:)
@Master
At dele benzinen vil svare til at det koster ca 130 kr pr dag med dagens benzin pris.
At dele regningen hver gang man tanker holder ikke da ejeen vel også køre uden for arbejdskørslen
Så del det han spare eller aftal en fast pris udregnet på benzin prisen udregnet hver måned eller lignende.
@whitney
Ser først nu at de 2 der køre sammen vist kun er kollegaer ?
Så synes jeg faktisk 200 kr. pr. dag er helt fint.
Aftalen bør dog kun gælde de dage han reelt køre med.
Så han ikke betaler når han er syg og har ferie
Her ville han normalt jo nok stadig betale den offentlige transport..
Folk der ikke har bil får generelt et chok når de ser hvor dyrt det er at have bil i DK.
Man skal huske på at Bil ejerne i DK lægger i skatter og afgifter relateret til bilerne og benzinen årligt over 40.000.000.000
Herudover kommer så afgifter og skatter på værksteder osv...
Så man burde sgu lave en tak en bilejer dag :)
@ALLE
Gider ikke skrive mere jeg ikke har noget med det at gøre, men at det var en reverse for en ven.
Uanset hvad har vi fået en masse input, og er blevet klogere :-)
Tusind tak.
Jeg er ude af denne tråd...
@MasterRohde
Din post giver ingen mening for mig... Men tak for input alligevel.
@whitney: bare sæt prisen på benzin til private yderligere op, så vi kan få billigere offentlig transport. så vinder alle.
@kagekongen
Du mener ikke at billisternes 40.000.000.000 hvert år er nok ekstra i statskassen ?
Husk uden billisterne kan staten ikke få den offentlige transport til at køre rundt.
@ kagekongen
Ja det giver mening at jeg skal betale for at du kan få billigere befordring??????
Udover hvad vi betaler af den idag????