PNVA - malerarbejde ved fraflytning

#1| 0

Hey.

En lille sag for de nysgerrige PN detektiver/jurister, som sikkert er helt i orden, men alligevel...

I forbindelse med en fraflytning synes jeg beløbet jeg har fået tilbage er for småt, og undrer mig en smule over malerregningen. Vi boede i vores lejlighed præcis et år, som stod nyopført da vi flyttede ind, og vi har generelt ikke boret særligt meget, og ikke malet eller noget.

Selve prisen, 17.000 inkl moms tænker jeg egentlig sikkert er nogenlunde fair, omend måske en smule høj (lige over 100kvm).

Men valget af maler undrer mig meget. www.unik-co.dk - jeg kan intet sted se at han skulle være maler - og under CVR står han som "opførelse af bygninger".

Jeg kan ikke lade være med at tænke om det bare er en eller form for vennetjeneste, da jeg synes det er ret mærkeligt man ikke bruger at malerfirma til en sådan opgave.

Men kunne godt lige tænke mig at høre jer om jeg er way off, og om det er spild af tid inden jeg skriver tilbage til ejendomsadministrationen og beder om en udspecificering af malerarbejdet i forhold til fraflytningsrapporten (mon de overhovedet gider det/er de forpligtet til det?)

Hvad siger PN?

- Rasmus

18-12-2013 15:16 #2| 0

Hey

jeg er hverken Jurist, men en smule detektiv er man vel altid, har du firmanavnet, eller cvr på det firma du har lejet det af?

18-12-2013 15:17 #3| 0

Han kan godt stå for hoved entreprisen og hyre en ekstern maler til opgaven som underentreprenører til at male din lejlighed.

Er træværk malet og alle bore huller blevet sparlet over
samtlige der måske er blevet skiftet noget filt/savsmuld terpet. Synes jeg prisen lyder fair nok.

Men er der kun malet hvid 1 gang så er det helt i skoven.

Ps jeg er ikke maler men hørte lige en bekendt
Som sagde sådan som skrevet men jeg vil ikke hænges op på det :-)

Den oplyste pris er inkl. Moms ik?

Redigeret af nikzz d. 18-12-2013 15:19
18-12-2013 15:18 #4| 0

Vil tro firmaet fungere som entreprise, og derfra har samarbejde med forskellige malermestre han så hyrer til opgaven.

18-12-2013 15:23 #5| 0

Vi samarbejder med en række af litauiske og tyske firmaer. Det betyder, at vores kunder sparer på materialer og generelt har lavere omkostninger.



Vi er også i partnerskab med en række uafhængige service leverandører:

Arkitekter

Byggeansøgningskyndige

VVS

Murermestre

Tømrere

Snedkere

Malermestre m.m.


kunne godt tyde på, at det er noget entreprise, som der bliver nævnt, dog igen, kunne det være interessant at finde cvr/firmanavn på udlejer.

Du burde også få en kvittering med et "ordrenr", da du reelt har købt en vare, så kan du være snedig, og ringe til unik og co, og få dem til at slå et nummer op, også kan du se om det er i deres system, er den det, er den vel god nok, ellers er den måske ikke helt ok.

18-12-2013 15:29 #6| 0

Nu har jeg selv flyttet en hel del.
Det virker som om at boligforeninger tager absurd meget i forhold til private udlejere/entreprenører

Og jeg har et par gange haft held med nedslag i prisen.
Som regel er regninger fra boligforeninger ikke særligt specificerede.

Et enkelt eksempel (kun maling):

65 kvm (boligforening) = 13500 kr
104 kvm (privat) = 9500 kr

Men vigtigst at alt, så bør du bede om at kunne se det når de er færdige.

Den boligforening som udlejede den lejlighed på 65 kvm, havde taget 14000 kr for malingen + 8000 for diverse reperationer hos den tidligere lejer.

Vi havde aftalt at overtage nogle ting fra hende, og betale efter indflytning.
Da hun kom forbi til lidt kaffe og betaling, kunne hun se at der hverken var udført malerarbejde eller andre reparationer.

En lang smøre..

Point being:

Det er vigtigt at du får en specificeret regning uanset hvad, da der svindles så uhyggeligt meget.
Men endnu vigtigere, så husk at tjek resultatet når de er færdige.

18-12-2013 15:29 #7| 0

Jeg har lavet noget lignende, dog uden træværk, det kostede ca. 10000kr. Priserne svinger meget alt efter hvor i landet det er, det er i hvert fald min erfaring.

18-12-2013 16:57 #8| 0

Folk der flytter fra lejeboliger er tit "cashcows"...desværre.
Og så får ejendomsmesteren ofte pæne julegaver af deres tilknyttede håndværkere!
17.000 lyder helt i skoven. Hvad mon det har taget...3 dage?

18-12-2013 16:58 #9| 0

CVR på udlejer eller unik?

Lejligheden er opført for et år siden, fra ny, og intet træ overhovedet.

To huller i et hårdt loft, og 2 gange ca. 5 huller i noget gasbeton og ingen rygning, misfarvning overhovedet så uden at være fagmand har jeg meget svært ved at forestille mig at der kræver mere end en gang.

Ordlyden på regningen fra Unik til udlejer er:

1010 Malerarbejde ifølge aftale 2. tv.: 12.500
1010 Rengøring ifølge aftale: 1.500

Da ejeren ved fraflytningen, som var under 14 dage før næste lejer skulle flytte ind, kom ind i lokalet var første reaktion (mig der havde måtte kontakte dem flere gange for overhovedet at få flyttesynsaftalen på plads):" Gud, I har ikke malet??!!??" Han mente derfor de havsde meget travlt, men at de ville finde den billigste etc. Derfor undrer det mig en del at det hurtigste/billigste er at gå igennem en 3. part som her.

Men kunne være jeg skulle kontakte den nye lejer hvis jeg kan komme igennem til dem og spørge om lejlighedens stand ved overtagelse, og skrive til udlejer og bede om udspecificering i forhold til fraflytningsrapporten - frygter bare de nægter dette og at jeg så ikke rigtig kan gøre noegt...(?)

18-12-2013 17:10 #10| 0

Jeg er ved at få min seneste fraflytning kigget nærmere på af Huslejenævnet...

Jeg fik hjælp af Studenterrådets Retshjælp, blandt andet fordi min udlejers "autoriserede malerregning" kom fra deres eget firma KOED A/S, som sælger reservedele til biler...

Gennem Retshjælpen fik jeg dog at vide, at der ikke var noget at gøre mht malerregningen, da han godt selv kunne male og trække pengene for en helt normal maler... Så måtte køre sagen på andre parametre...

Jeg synes stadig, at det er vildt svineri, at man selv kan sørge for malingen og så bon'e lejeren for en uddannet malers arbejde... :(

Det er min erfaring og derfor stiller jeg mig tvivlsom overfor dine muligheder... Men jeg følger da med i tråden, da det er lidt spændende, når man selv har stået med den følelse :)

EDIT: KOED hævder så ganske vist, at de har en uddannet "håndværker" ansat... Ikke hvilket fag, og da de meget har undgået at bruge ordet maler, så er det sikkert noget, der slet ikke har noget med sagen at gøre...

Redigeret af ZorroDk d. 18-12-2013 17:12
18-12-2013 17:13 #11| 0

Altså, jeg tænker egentlig at det er ret begrænset hvad man kan få ud af det økonomisk, og det er heller ikke det vigtige.
Havde regningen været fra Malermester XXX, og udspecificeret havde jeg alrig skænket det en tanke igen.
Men følelsen af at de kan tage en i røven, og mange nok gør det, og man er så ringe stillet, den irriterer sgu! :)

18-12-2013 17:15 #12| 0

Du har krav på at få en udspecificeret regning på arbejdet, fra din udlejer. Det skal fremgå af regningen hvor meget der er brugt på timeløn og hvor meget på materialer. Ellers er det også umuligt at indberette fradrag til SKAT som du får for arbejdslønnen, som må være en stor del ved malerarbejde :)

18-12-2013 17:15 #13| 0

Enig... Jeg kører egentlig også mest sagen af princip... Får ikke meget ud af den, og den kommer til at tage et par år, da den formentlig også skal i Boligretten pga nogle lidt anderledes omstændigheder...

Jeg har så valgt at se positivt på det, da jeg selv kommer til at skulle føre sagen i Boligretten... Jeg læser en del jura i mit studie og så er det da en fin øvelse at få med...

Og ja, så er det også en form for protest mod, at det naturligvis er dybt uretfærdigt...

18-12-2013 17:42 #14| 0

Står os og skal flytte ud af min lejlighed om en måned her i år, vi har boet her i to år. Jeg frygter også at de tager alle de penge og vi intet får tilbage. Jeg kan ikke huske hvad vi betalte men det var +30k til sammen i hvert fald.. De er nogle satans svindlere de mæglere..

18-12-2013 18:59 #15| 0

Det syge er at maleren selv ikke ser skyggen af 17K. Måske har han fået 8K

06-01-2014 12:18 #17| 0

@ Padborg/andre
Har nu fået et semiflabet svar tilbage, og de henholder blot til at:" Regningen er ikke specificeret, men er afgivet som et fast tilbud iht. besigtigelse."

Det med at jeg har krav til udspecificering - er det noget jeg kan se nogle steder/kaste lidt paragraffer efter?

06-01-2014 12:25 #18| 0

Hvis du virkelig vil gå all in - så meld dig ind i LLO med det samme. Koster vidst cirka 350kr pr halvår eller lignende.
Jeg har selv været igennem en sag med husleje nævnet og det er en så lang og frustrerende proces at jeg kun kan anbefale at man får hjælp af eksperterne.
Man kan godt gøre de her ting selv - men det tager lang tid.
Men efter min bedste overbevisning så er det spild af tid at bruge flere kræfter på det - men jeg antager det primært er af principielle grunde du bruger tid på det? :)

06-01-2014 12:27 #19| 1

Altså, jeg kommer nok ikke til at gå videre med det anyways - men er der f.eks. en paragraf der siger de skal udspecificere vil jeg meget gerne vide det - om ikke andet så for at spilde deres tid som de har spildt min - og ja, naturligvis kun princip og fordi jeg virkelig ikke bryder mig om deres flabede tone/ageren.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar