Okay vi starter fra starten af.
Jeg købte min nye (nokia) telefon d. 7 september, men efter nogle dage, hvor den kontant blev ved med og gå ud. Gik jeg tilbage til butikken, hvorefter de sendte den til service - Jeg kunne ikke få den byttet, da jeg havde ødelagt kassen eller sådan noget...
Nåh lige meget. Men efter 7-10 dage fik jeg den tilbage. Den havde fået en opdatering og batteriet blev tjekket.
Men der gik ikke mere end en time før det selv samme problem dukkede op igen...
Nu var jeg rasende og heldigvis var de meget forstående i butikken (ellers havde jeg vist også smadret lidt eller andet) Han ringede med det samme og bestilte en ny fra lagret som skulle komme med posten 14 dage efter cirka...
Men der er intet sket og nu skriver vi d. 11/11-07 :(
Har ringet og troppet op flere gange i butikken, men han siger han kun kan ringe derinde og hører og "sagen" er aktiv eller hvad den er..
Mit spørgsmål er så om ikke man kan stille noget op?!
Eller kan jeg kun vente på, at de får nosset sig sammen derinde til og sende mig min "nye" mobil ?
PNVA: Mobilproblemer!
INSTA-forlang dine penge tilbage. Kender ikke lige de nøjagtige §, men vil bestemt mene det er din ret, da de åbentlyst ikke har leveret den vare du har betalt for.
GL med Telia :(
Deres måde at fortolke lovgivningen er helt hen i vejret, og de holder generelt på deres.
Kan ikke huske om det er forbrugerstyrelsen, der håndterer disse sager. Kontakt dem og hør hvad du skal gøre.
du kan skide i kassen hvis du har lyst, det leverede produkt skal selvfølgelig fungere... Bare efter dem med alle midler. De kan være tunge at danse med.
De skal udbedre manglen indenfor rimelig tid. Ellers kan du ophæve købet. Rimelig tid er forlængst gået. Jeg ville henvende mig i butikken og kræve mine penge.
---------------------------------------------------------------
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.
§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.
Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder tilsvarende anvendelse.
§ 49. Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at afvente levering (jf. § 21), og det åbenbart ikke kan medføre omkostning eller ulempe for ham.
§ 21. Leveres salgsgenstanden ikke i rette tid og skyldes dette ikke køberens forhold eller en hændelig begivenhed, for hvilken han bærer faren, har køberen valget mellem at forlange genstanden leveret og at hæve købet.
Stk. 2. Var forsinkelsen eller måtte den af sælgeren forudsættes at være af uvæsentlig betydning for køberen, kan denne dog ikke hæve købet, medmindre han har betinget sig opfyldelse nøjagtig til bestemt tid.
Hvis du afleverer en telefon (tror snart det er ligemeget hvilket mærke, men nokia i hvert fald) med funktionsfejl inden for 1 eller 2 uger skal du ha en helt ny istedet.
du er blevet BS'et hvis de har sendt den ind.
Hvis de som Ole siger ikke vil indrette sig efter danske love, må du selvfølgelig tahe grovere midler i brug.
Jeg vil tro et stort skilt(Telia snyder deres kunder eller lign.), og venlig information til kommende kunder, vil kunne få butikken til at tage tabet selv. Lørdag formiddag vil være en velvalgt dag imo. .
Der er intet der virker, som at ramme på pengepungen. .
/INC
Jeg har arbejdet en lang årrække for Orange, og var også med, da de blev overtaget af Telia. Deres måde at håndtere denne slags sager var en af grundene til min opsigelse.
Tvivler stærkt på nogle af de "alternative" forslag her i tråden vil hjælpe dig :)
Forbrugerstyrelsen ftw.
@ Ole
Har du andre forslag? Såvidt jeg ved har Forbrugerstyrelsen meget lang behandlingstid i de fleste sager. Mener at det kan tage månedsvis, hvilket imo ikke er hensigtsmæssigt i så "lille" en sag. Eller tager jeg fejl?
Skriv et brev med forløbet, og tag det med i butikken. Vis dem det, og fortæl at det bliver sendt til forbrugerstyrelsen, Basta, kontant, Ekstra Bladet, BT osv....
@tonnyg
jeg arbejder selv i en telebutik (ikke telia) så jeg kender ikke deres politiker ovs, men da du henvender dig under 7 dage efter købet med et defekt produkt ville jeg have insta byttet det for dig medmindre der var tegn på ''abuse''
men fred være med det,
de sender så din telefon ind og du for den tilbage hvorefter at fejlen ikke er udbedret, som du så selv siger hidser du dig pænt meget op. hvorfor, det er jo ikke telia aberne der står i butikken der har prøvet at fixe din tlf?
nu skal jeg ikke tale på deres vegne men folk der hidser sig op i butikken, smiler jeg til deres fjæs og prøver derefter at fucke så meget op for dem som muligt.
og alt det folk siger med forlang dine penge tilbage ovs....drop det, du kæmper en tabende kamp.
så mit råd til dig er, send din telefon til service via telia 3 gange med fejlmeddelse '' falder periodisk af net'' når du så for den tilbage 3'dje gang så start en reklamation hos nokia. det kommer nok til at tage en 2-3 måneder, men til sidst for du en ny tlf.
@TiltThis
"nu skal jeg ikke tale på deres vegne men folk der hidser sig op i butikken, smiler jeg til deres fjæs og prøver derefter at fucke så meget op for dem som muligt."
Tror du er i den forkerte branche mester.
Synes simpelthen det er så sick, at man skal finde sig i den slags lort. . Er dog helt enig i, at det på ingen måde hjælper at hidse sig op. Dog kommer der et tidspunkt, hvor man imo er nødt til at sætte hårdt mod hårdt - ala Lecters indspark !
@lecter
slet ikke, misforstå mig nu ikke jeg gør alt hvad jeg kan for at hjælpe folk med de problemer de nu engang er stødt ind i. men hvis de begynder og stå og råbe og skrige og te sig som små børn ( hvilket mange ellers normale mennesker gør) ja så ber de sgu selv om det...
Synes faktisk Lecters forslag er ret godt.
@ALL
Helt enig det er rigtig stygt - man står bare desværre med rigtigt skidte kort som forbruger. Loven er en ting, virkeligheden er noget andet desværre.
Kan godt være at det ikke hjælper at hidse sig op, men at hævne sig ved at sylte kundens sag er alt for langt ude.
@Ole
Det har du helt ret i. . Jeg er selv så priviligeret - tror jeg nok ;) - at jeg har et par advokater i familien, så et brev fra dem har altid hjulpet på den slags ting :D
Dog en dyr løsning i sådan en sag her. .