Hej til alle jer pokernettere som ved alt..
Vi skal i de næste 48 timer beskæftige os med Morsø i vores erhvervscase terminsprøve, og jeg vil derfor hører om der er nogen noget om dem liggende. Nogle problemstillinger, eller måske en hel sypnops.
På forhånd tak for hjælpen,
Benjamin
PNVA: Morsø erhvervscase
Problemer:
Global opvarmning
Tendensen med varmere og varmere vintre medfører lavere efterspørgsel for brændeovne i vinterperioden. Især i Danmark er denne udvikling et problem, da vi især dette år har haft en meget varm vinter.
Alternativ energi
Alternativ energi er klart en trussel for virksomheden, da en stor del af Morsøs målgruppe køber deres produkter efter behovet for billig opvarmning. Nye alternative energiformer kan medføre at prisen for energi falder og derved få mange til at vælge brændeovnen fra.
Organisation
Informationsstrømmen og selve funktionen i den nuværende organisation fungerer egentlig okay, mere eller mindre på grund af personalets høje arbejdsmorale, da mange har ansvar personer og afdelinger selv har ansvar for at de laver noget. Problemet ligger mere i de dobbeltroller enkelt personer i virksomheden har. F.eks. står direktøren for markedsføring og eksport til østen. Dette kan forekomme uoverskueligt og medføre at der ikke bliver nok koncentration om de enkelte opgaver, da direktøren samtidig skal stå for den daglige ledelse.
Salgsudsving
Sæsonbetonet salg er et problem for virksomheden, da symptomet her til bliver et stort varelager og dermed meget bunden kapital.
Lang produktionstid
Den lange produktionstid medfører også et stort varelager, da virksomheden gerne vil beholde en god leveringsservice. De er nemlig nød til at have en stor lagerservicegrad, for at nedbringe leveringstiden for deres vare. Dette store bufferlager er ligesom før skyld i en stor likviditetsbinding.
Følge med udvikling
Virksomheden er i vækst, og er i gang med at indtage nye markeder. Dette kan på lang sigt udvikle sig til at virksomheden bliver nød til at ekspandere deres produktion. Dette vil være et stort problem for dem, da de nuværende ansatte har stor erfaring og ekspertise og har et godt internt samarbejde. En udvidelse og ansættelse af nye folk kan forringe kvaliteten af produkterne, og give organisationsmæssige problemer.
Lovgivning og holdning til miljø
Der bliver mere og mere fokuseret på miljøet, og producenter af brændeovne for svære og svære ved at overholde disse reglementer og holdninger. Derudover er disse regler forskellige fra land til land, hvilken skaber juridiske omkostninger, da produktionen skal ændres fra land til land, eller føres efter landet med de skrappeste regler.
Målsætning og strategi*
Virksomheden har ingen direkte mål. De for herved svært ved at skabe vækst, da de ikke har nogle pejlemærker at sigte efter og dermed ingen strategi for hvordan de skal nå frem til disse.
Her er de problem vi fandt frem til...
Jeg var oppe i morsø sidste år til eksamen.. men har ikke lige problemstillingerne.. men kig da på:
www.studienet.dk
www.studi.dk
der skulle vidst være nogle fine nogle.. -så vidt jeg husker.
Opfølgende til Norupps informationer kan det være nyttigt at fokusere endnu tættere på et specifikt problemområde.
F.eks. kan man sætte fokus på hvilke udfordringer Morsø står overfor i forbindelse med produktinnovation. Er deres nuværende produkt tidssvarende eller kan det forbedres eller helt udskiftes med nye produkter i det samme segment?
Denne problemstilling kan så drages videre i strategidelen. Hvorledes skabes en bæredygtig innovationsstrategi?
En anden analyse kunne være en omverdensanalyse med henblik på Corporate Environmental Governance (som er et OK buzzword indenfor virksomhedsteori). Hvorledes skal en virksomhed som har sit primære forretningsområde indenfor opvarming positionere sigselv i forhold til omverden såfremt omverden ser produktet som et problem?
Et tredie område kan omhandle effektiv vidensdeling i en produktionsvirksomhed. Som Norupp skriver er der en høj andel af Tacit Knowledge i firmaet (altså viden som ligger begravet hos enkeltpersoner), hvorfor en udfordring ift en ekspansionsstrategi (såfremt der ikke er tale om opkøbsstrategi) må være hvordan man gør denne tacit knowledge til implicit og explicit knowledge (altså viden der er let tilgængelig). Det er en klassisk organisationsteoretisk problemstilling hvorledes virksomheder gør sig uafhængige af enkeltindivider ift ekspertviden, men dette ses normalt kun som et stort problem i vidensvirksomheder som Novo,etc, hvorfor det kunne være interessant at skrive denne problemstilling op i en produktionsvirksomhed.
Det blev en længere smøre, men den pointe jeg ville lave var blot at det godt kan betale sig at indsnævre sit fokus yderligere og lave en dybdeborende analyse af et mindre område når man har besluttet sig for hvilken problemsstilling der er mest væsentlig for den beskrevne virksomhed.
Det skal i samme åndedrag nævnes at alle disse problematikker nødvendigvis vil have indflydelse på hinanden. Dvs. en virksomheds organisatoriske udfordringer vil naturligvis reflekteres i virksomhedens strategiske arbejde som bliver en ledelsesudfordring som bliver et organisatorisk problem (lather, rinse, repeat).
Håber det kan hjælpe, selvom det ikke havde så meget med den specifikke virksomhed at gøre. En virksomhed jeg nok må erkende jeg ikke kender synderligt meget til.
Jonas