Jeg vil prøve at dele mine erfaringer med mine BMWer de sidste 7 år Jeg prøver at dele op i 8 afsnit. Held og lykke med læsning.
1: Finde den rigtige BMW
For at kunne gå break even, men den bil man køber og ender med at sælge efter 1-2 år, så er det vigtigt at finde den rigtige bil. F.eks. så er der kæmpe forskel på en scrappet BMW 5 serie fra 2008 og en med fuld udstyr fra 2008. Det svare lidt ligesom at købe en bærbar med Intel, ja min hvilken intel processor har den i3 eller i7. Det er derfor vigtigt at kende til det rigtige udstyr som producenten har udbudt da bilen blev produceret, dette gøres ved hjælp af en hjemmeside: http://bimmer.work/ Her kan man se den fulde udstyrsliste på BMWer, og man kan samtidigt se hvordan bilen så ud da den kom ud af fabrikken i billeder, man kan ligeledes se alle de vigtige detaljer som hvor er den produceret og indeholder bilen lige præcise den gode motor fra den rigtige fabrik (som man selvfølgeligt har læst på forskellige BMW fora for at finde ud af hvad der er det rigtige).
Konklusion: Find den billigste BMW, med det bedste udstyr, til den bedste pris. Det er med at holde prisen bedre for din BMW i fremtiden og er med til at give køreglæde.
2: The Tools that the other suckers dont have
Når man har fundet de BMWer man er interesseret i og som er spækket med udstyr, så går man ind på den side og bestiller http://www.mycarly.com/product/bmw-app/ Denne lille WIFI adaptor findes kun til Audi, BMW og Mercedes og den ekstrem userfriendly og den vil hjælpe dig med at udlæse fejl på de biler om du tager på køretur. Det tager 1 min at sætte op og 30 sekunder at udlæse bilen for fejl, hvor den vil fortælle dig hvor fejlen er lageret og hvad den betyder, sådan at man ikke køber en BMW hvor gløderør ikke dur, partikelfilter skal snart udskiftes og gearkasse har en fejl som ikke går væk, man bruger værktøjet til at vælge de gode fra de dårlige.
Derudover bruger man dette værktøj også til at vedligeholdelse bilen når man har købt den ved at man jævnligt udlæser fejl fra bilen og følger med i hvordan bilen opfører sig således man på forhånd kan mindske reperationsomkostningerne fra 20.000 kr til sølle 150 kr. F.eks. hvis man kan se at EGR thermostat ikke kan vise temp. korrekt hvorfor så vente på at den ødelægger partikelfilter regeneration, når man ved at gløderør ikke vil antænde partikelfilter hvis ikke motoreren er driftvarm,
3: Where to buy and where to fix your car.
Når man nu er så heldig at man ejer en BMW, så skal man selvfølgeligt ikke reparere den hos BMW, man er så heldig i Danmark at vi har www.koed.dk og www.schmiedmann.dk som er specialister i BMW biler samt sælger kun reservedele til BMWer både OEM og OE, men også uorginale, Begge steder kan man oprette en konto og få yderligere rabat. Hvis du f.eks. slår orginal BMW olie op, så koster 10 liter cirka 550 kr. med rabat. De fleste andre reservedele derinde er på niveau med næsten alle andre mærker i DK i tilsvarende størrelse. Derudover findes der utallige danske BMW fora og BMW mekaniker som er bedre end BMW selv, til priser som hos Skoda, Mazda mv.
Jeg udfordrer jer til at finde original Peugeot, Mazda mv. olie til 55 kr. liter.
4: The costs.... and how to.
Nå og hvad koster sådan en satan at eje. Når man køber en BMW er der 4 ting man skal tage højde for for at finde det økonomiske grundlag for hvor dyr en bil bliver. 1: Afskrivninger 2: Driftsomkostninger 3: Vægtafgift/forsikring 4: Gensalgsværdi.
1: Afskrivninger er nok den allervigtigste post, og den post som 95% af befolkningen glemmer. Hvorfor gå op i om bilen koster 500 kr. mere om året i vægtafgift eller benzin, hvis man kan købe en bil der ligefør vil stige i pris i fremtiden (og ja disse BMWer findes også, for 3 år siden kunne man købe en BMW E39 M5 til 180-200 t.kr., i dag kan du ikke finde en til 250)
Jeg kan fortælle jer sådan at da krisen brød ud i 2007/8 der købte jeg en BMW 525i E39 model fra 2000. Jeg gav 100.000 kr. og på det tidspunkt havde den kørt 190.000 km. 4 år efter og næsten 300.000 km på klokken havde jeg solgt den for 95.000 kr. Så kan jeg være fuldstændig ligeglad med at jeg har givet 2000 kr mere i vægtafgift om året, når jeg har sparet 30.000 kr i afskriver om året, hvis man f.eks. kigger på en Mazda 6 fra 2002/3 som jeg kunne have købt til samme pris dengang.
På min 2. BMW en E60 530d fra 2005 der købte jeg den engros i 2012/3 til 119.000 kr. Kørte med den i 2 år og solgte den for 148.000 kr. Og siden da har jeg altid mere eller mindre tjent på salget cirka 20.000 kr. fordi jeg har kunnet finde de rigtige BMWer med det rigtige udstyr til den rigtige pris.
Nedenunder kan i se en næsten scrappet BMW 5 serie kontrakt en med/high end BMW (kan fås med endnu mere udstyr SAT gearchanger mv). To samme biler, men kæmpe forskel inden i.
2: Driftsomkostninger må jeg ærligt sige at en BMW er marginalt dyrere at kører rundt i end andre biler. Når en BMW har været ude i 2-3 år så vil man kunne typisk finde alle de gense fejl på nettet, og de reservedele plejer at blive billige pga. efterspørgslen efter dem. Det der er heldigt ved BMW, Mercedes eller Audi det er at der er en kæmpe fan skare på nettet dvs. man kan altid finde hints og DIY guides på nettet. Det eneste der er dyrt på en BMW når det går i stykker er dele som normalt ikke bør gå i stykker, ekstra udstyr, generator mv. Men selv når det går i stykker kan man nemt finde brugte/renoverede dele til næsten ingen penge, og det skal siges det går SJÆLDENT i stykker. Derudover som jeg skriver ovenover så er der masser af hjælpeværktøjer som kan bruge til det selvhjælp ligesom Carly deroppe, og man behøves ikke være fysiker for at bruge dem og forstå det.
3: Vægtafgift/forsikringer det er en dyr post ift. så mange andre biler men divedere man det rundt i måneder så snakker vi altså om 200-300 kr ekstra om måneden, og ja det vil jeg gerne give for det ekstra luksus. Tilgengæld får jeg de penge ind igen når jeg sælger bilen.
4: Gensalgsværdi hænger nok lidt sammen med afskrivninger. Men BMW, Audi og Mercedes holder simpelthen så godt prisen at når disse biler kommer under 200.000 kr. så er det ligefør de kun falder med 5000 kr om året. Det mest groteske eksempel er nok denne satan:
Denne bil kostede cirka 300-400 t.kr. fra ny. Den er nu 12 år gammel. 12 år!!, og den koster ligeså meget som en 3 eller 5 serie fra samme årgang. Hvorfor? Fordi det er en BMW og den kører bare sindssygt godt. Den kører bedre end en VW Up fra 2017 selvom den er 12 år gammel. i 2008/9/10 der kunne man få disse 1 serie til omkring 150-200 t.kr. Dvs. man kunne have været kørende i 6 år for 9000 kr om året i afskrivninger.
5: The love the passion the extra options, which the other dream about.....
Nu har jeg flere gange nævnt at ekstra udstyr er alt, og det
er det også, men hvilken slags ekstra udstyr kan man få til en BMW og hvad er
must have og hvad skal man undgå?
Her er den næsten komplette liste til BMW E60/61 5 serie
2003-2010 M5.
http://www.m5board.com/vbulletin/attachments/e60-m5-e61-m5-touring-discussion/101023d1268148308-complete-options-list-all-m5-owners-uk-international-m5-options-list-board.pdf
http://5series.net/info/2009_BMW_E60_Accessories_Catalog.pdf
I skal ikke tag jer af det der står ude i siden Standard/Option, det her er en liste taget fra en M5 så derfor har den meget mere som standard udstyr end basis modellerne. Her er min liste hvilken ting er must have og hvorfor, jeg har undladt basis ting som regnsensor, pdc mv. vi tager kun det bedste:
High Beam Assistant – Automatisk styring af fjernlys, slukker og tænder selv, dvs. du skal aldrig selv tænke på fjernlys nogensinde.
Hifi Logic 7 – Wauw et lydanlæg. Når man køber en brugt så kig efter Hifi, Hifi Logic 7 eller individual sound, alt under det glem det, det er for scrappet.
Comfort access system / soft close – Man kan åbne en ulåst bil op med berøring og dørene lukker helt ind bare døren berører bilen.
Dynamic Drive – Det den gør er at der er luftstøddæmper på alle 4 hjul, og alt efter kørselsforhold så hæver/sænker den dem automatisk således man får en MEGET bedre kørselsoplevelse specielt i sving. Her er en video på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=fXScS8a6bso Læg lige mærke til midt i klippet cirka hvor den nye BMW 7 serie fra 2003svinger rundt med den gamle E38 7 serie fra før 2003. I skulle bare vide hvor
mange gange jeg har fået ros for at jeg kører godt af svigermor, venner mv., specielt når vi kører på ferie syd på, men det var nu takket være DynamicDrive.
Aktiv Styring – Rat styring fås i 3 forskellige udgaver, Std, servotronic og aktiv styring. Aktiv styring er elektronisk styring og den gør rattet dejlig hård ved højere kørsel og blød og nem ved lavere kørsel. Dvs. når man kører under 5 kmt så kan man dreje rattet hele vejen rundt i en omgang, og når man kører over 80 kmt så er rattet dejlig fast og hård så bilen føles endnu mere stabil.
Comfort active seats. – Sæder er nok noget af det vigtigste i et køretøj. I BMW fås der 5 forskellige kabiner, std. Stof, std. Læder, sports kabine, comfort kabine og comfort active kabine. Alt under sports kabine er dårligere end sæder i en Lada. Min favorit er helt klart comfort kabine eller comfort active kabine. Begge er de samme kabiner, men active har køling, varme og massage. Her er billeder af alle kabiner.
Standard, findes dog også i stof.
Sport.
Comfort
Comfort active.
Jeg vil sige de ovenstående 6 ting er MUST HAVE, sammen med selvfølgeligt regnsensor, PDC, Professional Navigation og de andre standard
ting. Udover ovenstående så vil jeg nævne at man ligeledes skal kigge efter, Head Up display, Panorama, Aktiv fartpilot, Night Vision, M-pakke (sport pakke kofanger mv.), Aut Trunk Lock, cupholder (ja, dem er der ikke mange der har bestilt).
Der er selvfølgeligt 1 mia. andre ting som i kan se på de 2 links, men ovenstående synes jeg er det vigtigste.
Hvis der er noget i skal holde jer væk fra så er det oliefyr, der er kun fejl med dem, det gør ikke noget at de er på udstyrslisten, men lad være med at bruge dem.
6. The engine, the beast, the power
Det er ikke alle motor der lige gode hos BMW, der langt mellem den bedste og den dårligste. Motor man skal holde sig fra er N47, N57 og N63. De er i henholdsvis 520d, 530d, og 550icirka årgang 2007-2013. De bedste motor som BMW har lavet er nok M52, M52TU, M54 og M57. Uheldigvis for alle disse motor så stoppede de med at producere dem i 2009 cirka, og det er også omkring de tidspunkt at de strænge miljø krav kom, og dette har HELT bestemt gjort BMWs motor dårligere, for det er tydeligt at se at flere BMWer går i stykker mellem 150.000-200.000 km i årgange 2009-2013 end tidligere årgange. De har valgt ikke at snyde med de forskellige miljø krav som VW.
BMWs motor er kendt for at levere ydelse og hvis vedligeholdt rigtigt så kan de kører nemt 500.000 km. Det er også gennem kvalitet at selvom BMW koster det dobbelt af hvad en Mazda 6 koster så kan det alligevel betale sig da den kan kører det dobbelte. Her et eksempel.
Mazda 6 samme årgang som BMW, og samme tidspunkt begge modeller kom ud. Mazda 6 Nypris 350.000 kr. BMW 520i Nypris 650.000. Forskel 300.000 kr. I dag handles BMWer årgang 2003-2006 stadig til 150.000 kr, mens Mazda 6 2002-2004 næsten til skrotpris. Dvs hvis man havde købt en BMW i stedet for en Mazda i 2003 så vil man have haft i dag en bil der havde kostet 150.000 kr. mere end Mazda. Godt nok har man givet 150.000 kr mere end Mazda 6, men tilgengæld har man en bil der kan kører i 10 år mere, og man vil have flere heste og større luksus. Dvs. hvor i Mazda 6 ejer mister alle 300.000 kr efter 10 år, så kan en BMW holde til 15 år om man vil stadig få 50000-100000 kr for den. Dvs. Mazda skal ganges med en faktor 1,5 til indkøbspris kontra en BMW.
For at runde af så ligger BMW nummer 1 på Wards Engine List. Den kan i læse mere om på wiki.
7. BMW, Audi og Mercedes.
To be continued.
Redigeret af Bartz d. 11-01-2017 18:55