PNVA: Overtakserede SMS'er u/tilmelding

#1| 0

Hvad gør man, hvis ens telefon bliver tilmeldt et nummer (nummeret er 1988), hvor man modtager mærkelige uprofessionelle reklame-sms'er? (Uprofessionelle, da de er skrevet meget hulter-til-bulter).

Vi har aldrig tilmeldt os noget som helst og tjenesten trækker 40 kr ugentligt - og har gjort det første gang. Beskederne er absolut indholdsløse og uden tvivl ikke en service, nogen som helst er interesserede i at modtage for 40 kr. Hvordan forekommer sådan noget og kan man ikke klage og få pengene tilbage??

Her er beskederne 100% grammatisk ordret:

"Faa dit nye mobilindhold/4 kredit faktureret til det bedste/opsig: stop IQ til 1988/40kr+trafiktakst/uge/Mobil-Ringetoner-Spil IQ Tips Clubabonnement fornyet"

"Pin:4890/Gaa til mobil-ringetoner-spil.dk nu!hjaep:69918746/[email protected]/opsig:stop IQ til 1988/40kr+trafiktakst/uge/Tak for din bestilling!"

Hvordan håndterer man sådanne random tilmeldinger? Jeg mener, kan jo ikke være rigtigt, at man skal bon'es 40 kr inden man kan gøre noget hver eneste gang...?

26-06-2009 11:34 #2| 0

Jeg ville starte med at finde ud af hvem der "ejer" det nummer og tage kontakt til dem. Hvis de er til at komme i kontakt med så må du jo tage en snak med dem og sige at du ikke har bestilt dette og det må bero på en fejl!

Om ikke andet så har du, selvom det skulle være dig der har tilmeldt dig, 14 dages returret på den slags, så dem skal du gøre brug af.
Du kan jo også prøve at starte med at sende stop IQ til 1988.

(Det ligner btw sådan en IQ "test" reklame der har figureret meget på facebook på det sidste, hvor man skal skrive sit mobilnummer ind for at få sit "svar" og det koster så lige de 40 kr i ugen + din førstefødte, din bil, pant i dit hus, og din højre storetå samt en lok af din mors hår, eller noget i den stil)

Virker det ikke, ville jeg nok snakke med mit teleselskab, og måske forbrugerstyrelsen/ordensmagten, da det self ikke er tilladt at sende dig den slags uopfordret.

26-06-2009 11:47 #3| 0

Sindssygt!!!
www.jv.dk/artikel/562459

26-06-2009 11:48 #4| 0

Mere sindssygt;
www.dailyrush.dk/boards/1460/topics/71690/

26-06-2009 11:54 #5| 0

Citat fra mit link 2:
"De havde det i kontakt forleden.

De snupper mobilnumrene fra facebook.

hvis en person tager testen, giver de dem lov til at stjæle alle oplysninger fra deres vennelister. Derefter spammer de SMS'er til de stakler.

www.dr.d­k/DR1/kontant/2­009/04/20093839­.htm "

Ja hurra, når ens venner tager en eller anden lorte-test accepterer de samtidig at alle deres venners oplysninger er frit tilgængelige. Så kan lorte-test-firmaet bare begynde at sende sms, der koster 15 at afmelde.
Fuck, det er langt ude.

26-06-2009 12:12 #6| 0
OP

Ok.

Hun har sikkert været inde i en facebooktest så... Men hvad er det sikre at gøre i denne situation? Er det sikkert at sende "stop IQ" til 1988?

Eller bliver man så takseret eksempelvis 25 kr for det, og 20 kr for en tak for afmeldingen?

26-06-2009 12:19 #7| 0

Moralen må næsten være, at man skal være meget varsom med, hvad man lægger ud på facebook, for de deler det sgu ud til gud og hver mand.

26-06-2009 12:25 #8| 0

Har du været inde og kigge på den side der er nævnt i din sms?:
mobil-ringetoner-spil.dk

Det ser eddermame ud som om nummeret bare kan tastes ind af hvem som helst, og du ikke skal bekræfte noget.

Dvs. at firmaet kan tage alle numrene fra f.eks. Lorte-Facebook og taste ind på deres egen side. Så er der nok en hel masse der ikke gider bøvlet og bare betaler.
Og der er sikkert mange som jeg der får kvartalsregninger på mobilen: 13 uger X 40 kr.

Fuck et skodfirma.

26-06-2009 12:25 #9| 0
OP

@mobilsvin

Præcist.

Men hvad gør vi i den aktuelle situation? Jeg gætter på, at det er umuligt at få de 40 kr tilbage, men er det sikkert at sende "stop IQ" uden at få ekstraregning pga det?

26-06-2009 12:37 #10| 0
OP

Tak clrawe.

Prøver jeg lige... og finder:

Du kan også opsige en Abonnementsplan ved at sende en e-mail til [email protected] eller ved at kontakte vores kundeservicemedarbejdere på 69918746.

Udbyder: World Base Limited, 29/F, One Kowloon, No 1, Wang Yuen Street, Kowloon Bay, Kowloon, Hong Kong

Så er det vel bare at ringe til det danske nummer og brokke sig? Men kan man så stole på, hvad de siger i den anden ende? (altså at de afmelder en og evt tilbagebetaler... eller får man bare en ny opkrævning ugen efter??)

Hvordan gør man i praksis brug af sin fortrydelsesret? I det her tilfælde er det mærkeligt at gøre brug af sin fortrydelsesret, da hun netop ikke har tilmeldt sig noget, men det er vel den nemmeste måde at løse problemet på?

26-06-2009 12:41 #11| 0

@ Zorrodk

Sakset fra deres - i øvrigt ufatteligt grimme hjemmeside:

"Jeg tegner abonnement på Polyringetoner, der kun tilbydes TDC, Sonofon, Telia og Tre brugere, der modtager 4 Polyringetoner credits/uge; et gebyr på 40.00 kr. + trafiktakst/uge. vil blive tilskrevet, eller fratrukket, mobilkontoen eller den forudbetalte saldo, jeg gav, indtil jeg sender "stop PL" til 1988 for at opsige abonnementet; og jeg har bemyndigelse til at pådrage mig dette gebyr. "

Så lyder næsten til, de også snupper lidt for at opsige. Du bør dog have 14 dages fortrydelsesret jvf. loven, men kan nu ikke finde noget om det på deres hjemmeside. Så er det lige, om du gider kæmpe for de måske 60 kr, det løber op i... Men træls er det sgu!

Hvis der kommer en sag ud af det, vil de få mere end svært ved at bevise, det er dig, der har tilmeldt dig, i og med alle og enhver kan tilmelde dit nummer. Ved ikke, om man kan få sit teleselskab til at tilbageholde de 40 kr?

26-06-2009 12:48 #12| 0

Om ikke andet kan du få din mobiludbyder til helt at spærre for disse indholdstakserede tjenester.
Så skulle dette ikke kunne forekomme.

26-06-2009 12:51 #13| 0

Fortrydelsesret har du i hvert fald:

www.forbrugerraadet.dk/nyheder-alle/nyhed026/

26-06-2009 13:15 #14| 0
OP

Jeg har prøvet hendes teleselskab og de siger, at de kan absolut intet gøre... Så må prøve deres kundeservice og insistere på tilbagebetaling jvf fortrydelsesret... Og nå de siger alt det med afkald på fortrydelsesret, så må jeg nævne, at det er ugyldigt jvf forbrugerrådet og lovgivningen på området... og se, hvad der sker... håber ikke deres kundeservice koster penge at ringe til så :P

26-06-2009 13:28 #15| 0
OP

Lige en update, hvis nogen er interesserede:

Deres kundeservice oplyser, at hun er tilmeldt via en IQ-test foretaget på Facebook den 4/6 2009. De siger, at afkaldsgivningen på fortrydelsesret er absolut lovlig og det er det, der er sket. Den første sms, vi modtog, var den 25/6 - altså mere end 14 dage efter tilmelding alligevel...

Han var til gengæld flink nok til at afmelde os nu - og sende en gratis sms, hvor det bekræftes... Men de 40 kr for de to første er bindende ifølge ham...

Så nu prøver vi med en kort mail til forbrugerrådet... selvfølgelig af princip...

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar