Efter rigtig mange vellykkede fraflytninger uden nogensinde at have problemer (jeg afleverer altid en flot lejlighed) er jeg nu havnet i en rigtig lortesituation, hvor udlejeren presser citronen max. Jeg er overbevist om, at det er langt udover det tilladte... Da PNVA plejer at have styr på den slags, så vil jeg godt prøve at forklare min situation og høre, hvad I synes.
Det hele starter med, at jeg opsiger min lejlighed d.18 februar 2013. Jeg har standard 3 måneders opsigelse, hvilket betyder fraflytning er senest 1.juni (minus 14 dages istandsættelsesperiode). Jeg ønsker dog at flytte tidligere og det ender med, at jeg flytter d 22.marts og lejligheden genudlejes fra 1.april.
Han var ikke så glad for, at han skulle prøve at genudleje den så hurtigt, så vi aftalte mundtligt, at han fik den splinternye vaskemaskine, jeg havde købt som goodwill og for, at han skulle arbejde i påsken osv... Nypris omkring 4.500 kr og brugt max 5 gange. Naturligvis allerede installeret. Det var ellers min egen.
På dagen d 22 marts var jeg taget i forvejen, så jeg kunne modtage flyttelæsset i Aarhus, hvor min nye lejlighed er. Jeg har mundtligt varslet min udlejer, at min mor er i lejligheden til flyttesynet i stedet for mig. Flyttesynet foretages ligeledes d 22 marts. Min mor modtager ingen kopi af flyttesynet, men fortæller mig efterfølgende, hvad der skulle laves i lejligheden og at hun har underskrevet den. D 2 april modtager jeg på mail flyttesynsrapporten. Der er langt flere krydser på den end min mor fortalte og jeg kontakter udlejeren samme dag for at bekræfte modtagelsen af flytterapporten, men oplyser også, at der er flere punkter, jeg er uforstående overfor. Nederst på flyttesynet står anført: "Fraflytter var ikke til stede under syn, men forældre".
Der er ingen tvivl om, at han har skrevet flere krydser efter flyttesynet er overstået, men det er umuligt at bevise, da min mor ikke fik en kopi af flyttesynet.
Han kommenterer senere samme dag via mail, at sådan er det... Jeg kommenterer 5.april endnu en gang og siger, at jeg regner med, at han er fair, når opgørelsen skal laves, så jeg er ikke så nervøs igen og spørger om, hvornår den kommer. Han svarer tilbage 9.april og siger, at han regner med at have den klar ugen efter.
D 18.april hører jeg igen fra ham, hvor han oplyser, at jeg har meldt flytning til Verdo som d 23.marts, men at jeg skal betale frem til 1.april, så han er nødt til at afvente faktura fra dem. Han regner endnu engang med en uges tid.
D 3.maj modtager jeg så flytteopgørelsen og får et chok.
"Indbetalt depositum 8.640,00
Forudbetalt leje 2.880,00
I alt 11.520,00
Betalt leje marts
Udgifter
Rengøring 2 ½ time à 320 kr. 800,00
Maling arbejdsløn 10 ½ timer á 320 kr. 3.360,00
Maling, 9 liter à 45 kr. 405,00
Maling, 1 liter à 105 kr. 105,00
Maling, 1 ½ liter à 75 kr. 112,50
Afdækning/tape 95,00
Rengøringsmidler 40,00
Prop køkkenvask 72,00
Nøgle 195,00
Annoncering ved hurtig udlejning 200,00
i alt 5.384,50
+moms 25% 1.346,13
Udgifter i alt 6.730,63
Faktura el 187,94
Tilbageholdt til varmeregnskab 2013 1.500,00
I alt til udbetaling 3.101,43kr. "
Proppen til køkkenvasken var noteret på fejl- og mangellisten (som jeg desværre ikke kan finde, men pyt også med de 72 kr - det er princippet, når man tænker på forløbet af fraflytningen). Jeg afleverede nøglerne. Den ene var dog en kopi, fordi jeg havde tabt en. Det ville han ikke godkende, så han siger, at han smed den ud og fik lavet en ny. Annoncering ved hurtig udlejning kan jeg ikke forstå er ekstra dyrt i forhold til normalt. Og sådan kan jeg blive ved. Jeg synes, at han presser den maksimalt og han har som sagt allerede sat adskillige ekstra krydser på fraflytningssedlen efter synet, hvilket jeg jo ikke kan bevise.
Hvis man medregner vaskemaskinen, som han også fik, så er det en voldsom efterregning i mine øjne (boede der i et år). Det spørger jeg ham også om d 4 maj, hvorvidt det ikke var en del af aftalen, at han fik den for noget af arbejdet?
Han svarer d 6 maj tilbage afvisende på alle punkter, jeg henviser til. Bl.a:
"Vaskemaskinen vil jeg simpelthen ikke kommentere på."
og
"Det ses tydeligt at det er en kopi nøgle, og det skal kommende lejere ikke vide, at der er en hælerbar som er ligeglad med reglerne. Det må du tage med dem."
Senere på dagen d 6 maj får jeg så endnu en mail af ham, hvor han skriver, at varmeregnskabet løbende fra 01.01.12 til 31.12.12 er kommet og han derfor må revidere i flytteopgørelsen, så den nu ser således ud:
"Indbetalt depositum 8.640,00
Forudbetalt leje 2.880,00
I alt 11.520,00
Betalt leje marts
Udgifter
Rengøring 2 ½ time à 320 kr. 800,00
Maling arbejdsløn 10 ½ timer á 320 kr. 3.360,00
Maling, 9 liter à 45 kr. 405,00
Maling, 1 liter à 105 kr. 105,00
Maling, 1 ½ liter à 75 kr. 112,50
Afdækning/tape 95,00
Rengøringsmidler 40,00
Prop køkkenvask 72,00
Nøgle 195,00
Annoncering ved hurtig udlejning 200,00
i alt 5.384,50
+moms 25% 1.346,13
Udgifter i alt 6.730,63
Faktura el 187,94
Tilbageholdt til varmeregnskab 2013 1.500,00
Faktura varme 2012 2.266,87
I alt til udbetaling 834,56kr."
Nu er jeg ved at være godt træt af ham, og jeg ved, at han snyder mig, hvor han kan komme til. Så at han nu også vil tage min forudbetalte leje (hvilket så vidt jeg ved ikke er tilladt), så vil jeg godt vise ham, at han ikke bare kan lave alle de fiks-fakserier. Bemærk, at regningen i første omgang stemte præcist overens med depositummet. Det var da tilfældigt...
Han tilbageholder endvidere 1.500 kr til varmeregnskab 2013... Jeg boede der i 2½ måneder og betalte a conto varme... Altså WTF? Det virker urealistisk... Derudover plejer jeg at få penge tilbage, men det er noget helt andet, for det er naturligvis i andre lejligheder...
----
Lang smøre, men efter hans ubehøvlede behandling og fuskerier, så vil jeg gerne kende mine rettigheder og jeg er sikker på, at han ikke bare kan gøre sådan der. Så derfor har jeg nogle spørgsmål til PN:
1. Varmeregnskabet skal ifølge lejelovens §40 være mig ihænde senest 4 måneder efter varmeregnskabets udløb. Det er det ikke, da jeg modtager det 6.maj. Hvilke rettigheder har jeg der?
2. Han har, så vidt jeg ved, selv udført malerarbejde osv. Det var derfor, at vi aftalte, at han skulle have vaskemaskinen i "gave" eller hvad man kalder det. Der står i lejekontrakten, at det skal udføres af momsregistreret håndværker. Kan jeg bede ham om dokumentation fra den momsregistrerede håndværker og hvis han ikke kan fremskaffe det, fordi han selv har udført det, så afvise den del af istandsættelsen? Han er meget omhyggelig med ikke at kommentere på vaskemaskinen i mails.
3. Han har taget en del af den forudbetalte leje som betaling for istandsættelse og tilbageholdning til varmeregnskab. Kan jeg ikke kræve den forudbetalte leje udbetalt og så efterfølgende bede om dokumentation på resten? Han kan vel ikke beholde min forudbetalte leje?
4. Jeg ved godt, at man kan undlade at underskrive flyttesynet. Det vil være rart på nuværende tidspunkt, hvor han prøver at snyde. MEN teknisk set har jeg jo heller ikke underskrevet flyttesynet. Det har min mor gjort (uden fuldmagt eller noget). Kan jeg betragte flyttesynet som et, jeg ikke har underskrevet eller hvordan binder det? Bemærk: Han skriver ekstra på efterfølgende, så jeg er ikke bleg for at stå ved enhver ret, jeg måtte have på nuværende tidspunkt.
Eftersom jeg er overbevist om, at han har snydt i mange omgange og bare prøver at tage alle pengene, så er jeg gået fra at ville indgå et kompromis til en principsag, hvor jeg gerne vil have de penge tilbage, jeg kan, så han kan få sig en lærestreg... Nok må være nok... Jeg har derfor heller ikke noget imod at bruge tid på det... Hvad siger PN? Der plejer at være nogle boligkyndige herinde?
Jeg håber, at I kan hjælpe... Jeg regner med at starte med at bede om min forudbetalte husleje udbetalt og så sige, at vi efterfølgende kan se på dokumentation for istandsættelse og hvor meget jeg der skal betale... Er der noget galt i at starte ud med det?
PNVA: Problemer ved fraflytning
Jeg er kun sikker nok vedr. pkt. 4 til, at ville give et svar på det. Nej, det er fuldstændig ligegyldigt, om det er din mor eller dig der har skrevet under. Simpelthen fordi det er dit ansvar at være til stede, og hvis du ikke har givet fuldmagt til din mor, så svarer det blot til, at han har besigtiget den uden dig, og du har på den vis selv givet afkald på dine rettigheder.
1. Du har ikke pligt til at betale. Har været i retten med netop dette punkt - jeg vandt.
2. Uden faktura fra momsregistreret firma - ingen pligt til at betale.
3. Du skal have forudbetalt leje tilbage på den tid du ikke har boet der - altså, ved hurtig udlejning skal sidste måneds husleje, eksempelvis, tilbagebetales. Istandsættelse skal faktureres særskilt, og kun depositum må bruges til dette.
4. Ikke din underskrift = du hæfter ikke for en skid. Og det gør mutti heller ikke. Kræv et nyt flyttesyn.
Mit bedste råd: tag det roligt, og hav tålmodighed. Skaf juridisk bistand, og tru ham med et møde hvor du er repræsenteret af en advokat, hvis han ikke reagerer på dine krav.
Held og lykke :-)
Ps. Varme regnskabet skal være dig i hænde senest 3 måneder efter fraflytning - ikke 4.
@JJCOBS
Mht varmeregnskab: Det er jo mig i hænde 1½ måned efter fraflytning... Men det er ikke det, der står i §40... Der står efter varmeregnskabsperiodens udløb...
- Varmeregnskabsperiodens udløb er 31.12.12.
- Jeg fraflytter 22.03.13.
- Jeg modtager regnskabet 06.05.13.
Regnskabet for månederne i 2013 får jeg sikkert ikke før næste år, men det er det første år, jeg tænker på.
Er der eventuelt nogle, der kan henvise til paragraffer eller lignende afgørelser?
Mest så jeg er sikker på, at det kan betale sig med advokatbistand... Det er ikke helt billigt, jo :)
Kan du ikke fremlægge sagen for beboerklagenævnet? det koster vist ca. 150 kr at få dem til at kigge på sin sag. De kan nok hurtigt vurdere om du har en sag eller ej.
@lekkim
Jeg havde overvejet LLO... Jeg vidste bare, at der var nogle rigtig kloge folk på PN (henry og Hin Spage som eksempler), så jeg håbede på et input, der kunne give mig en ide om, hvorvidt jeg havde en sag...
Jeg føler mig i hvert fald røvpulet, hvis jeg ikke har...
Det er nogle sjove småting der er med i opgørelsen. Men bortset fra det, synes jeg da at det er ret billigt. Jeg har da et par gange betalt hele depositum på ca 15000 til maling af lejlighed og afhøvling af gulve.
Håber du finder ud af det... Træls sag, når man gerne bare vil videre... Gl
Er det mig eller er den flytteopgørelse ikke modtaget alt for sent? Hvis du er flyttet ud d. 22. marts og du først modtager den flytterapport d. 3. maj er fristen på de 14 dage for hvornår man senest skal modtage flytterapporten efter fraflytning overskredet.
Nevermind, så vidt jeg kan forstå, så gælder en underskrevet flytterapport i stedet for dette (ret mig gerne hvis jeg tager fejl).
@Anthraxdk
Ja, jeg har også læst mig frem til, at de 14 dage er et spørgsmål om at have afholdt flyttesyn... Ikke lavet den endelige opgørelse...
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men det er mit indtryk, at LLO er kæmpe overbelæsset med diverse sager. Har selv en sag kørende, der startede i August 2012, som stadig ikke er helt afsluttet...
Forløbet med dem på siden har dog været en succes :)
Vil forslå at du kontakter LLO, kan godt være de har meget at se til men at tage dem med på siden, hjalp i hvert fald mig mod end tidligere udlejer, der ville opsige uden gyldig grund og forsøgte mange andre sjove ting, endte med en kæmpe advokatregning til ham, tror han fik lært sin lektie.
Dog skal det siges at hvis sagen går videre fra LLO og ankenævn er det smart med indbosforsikring med retshjælp.