PNVA: reperation af bil eller skrot?

#1| 0
Moderator

Jeg prøver lige PN's bilorakler:


Min gode gamle Mondeo (2.0 140) står på værkstedet. I dens snart 10 år lange liv, har den være klippestabil. Men nu fanger alderen den.


Den har gået lidt over 300K km. Den har skramlet lidt den sidste måned, og har fået en mislyd fra motoren. Det viser sig, at det bliver en dyr reparation:


- Begge forhjulslejer skal skiftes

- Stabilisatorarme skal skiftes

- Kobling tæt på død (deraf mislyden)

- Følere til luftindtag er væk (?) så nye skal monteres


Det er en reparation der løber op i 20-25K


Bilen er ikke super velholdt. Den har lidt bilkabuler og den har fået et gevaldigt skrub på bagkofangeren. Brugt, efter evt. reparation, vil den vel stå til 45-50K.


Mit dilemma er nu... skal jeg skifte bil nu, før reparation, eller skal jeg få den fixet, og sælge derefter. Planen var under alle omstændigheder at skifte bil i løbet af sommeren.

21-03-2018 10:27 #2| 1

Skift lortet. Taler af bitter erfaring. Min første bil havde jeg i laaang tid og den endte med at have gået ligeså langt som din og til sidst var den konstant på værksted. Hver gang fortalte værkstedet at den havde lang tid igen og at jeg ligeså godt kunne beholde den nu hvor jeg allerede havde smidt penge efter den. Til sidst fik jeg nok og fik den solgt for 25.000kr. hvor jeg havde brugt 45.000kr. på værkstedsregninger igennem 1,5år.


Det skal lige siges at jeg intet aner om biler :-)

21-03-2018 10:47 #3| 1

Er ikke bilekspert, men her er mit bud,

Dato for næste syn er ret afgørende her imo, og hvor billigt du kan få den fikset Hvis den har +6 måneder til syn fx. så ville jeg gå efter at sælge den til 10-15K.

Hvis syn står for døren, så ville jeg prøve at sælge den for skrotprisen + 2-3K.

Med den stand, det lyder til den er i, så er det imo ikke særligt fedt at betale en masse for at få den i nogenlunde stand, for måske at kunne holde din investering hjemme igen.

21-03-2018 11:11 #4| 0
OP
Moderator

Den er svær...


Den skal synes til september. Med reparationerne vil den gå igennem.


Jeg har lige talt med mekanikeren (som jeg har et meget fornuftigt forhold til). Han mener salgsprisen, med alt fixet, vil falde på 55-60K nysynet. Det rykker lidt ved regnskabet - men der er stadig risici.


En anden detalje... sælger jeg nu, skal jeg bruge en erstatning. Men kun i 3-4 måneder-ish, da jeg nok napper en firmavogn derefter Kommer det dertil, skal jeg bruge en bil kortvarigt. Det skal dog være en bil der kan trække minimum 1600kg, og den skal være stabil. Hvad skal man gå efter, hvis man vil holde prisen ved gensalg (pris underordnet, hvis der er minimalt tab ved gensalg)?

21-03-2018 12:58 #5| 0

Du kan evt. “leje” en bil, ved forskellige bil abb. firmaer der er kommet. WV har lavet en app, hvor du betaler 500.- i måneden, og har så frit valg på hylderne. Selvfølgelig skal du også betale et beløb for leje af bilen, men derudover skal du kun betale brændstof.

21-03-2018 13:12 #6| 0

kan du ikke bare køre lidt roligere i de sidste 3månneder og så sælge den der uden at skifte noget?

21-03-2018 14:07 #7| 0
OP
Moderator
Allundberg skrev:kan du ikke bare køre lidt roligere i de sidste 3månneder og så sælge den der uden at skifte noget?

Nope. Der køres en del med hestetrailer. Jeg har ikke pludselig lyst til at stå stille i siden af en motorvej med krikker på krogen.


Leje af bil kan jeg ikke se som økonomisk fornuftigt.

22-03-2018 08:55 #8| 0
OP
Moderator

Bilen bliver repareret, selvom det gør ondt at smide penge efter den. Men det er imo +EV at få den op i værdi før salg. Jeg har forhørt mig flere steder, og dette lader til at være bedste løsning.


</EOT>

23-03-2018 07:12 #9| 1

Svaret giver vel også lidt sig selv.

Skrotpræmie vs 45-50k minus 20-25k.

Det er i min bog en ret let ligning.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar