For lidt under et år siden købte jeg boxen med alle 24 afsnit af matador på leasy.dk.
Først i denne uge er jeg kommet igang med at se den, da jeg har ligget syg og dermed har tiden til det.
Jeg opdager at to af dvd´erne er ens, altså jeg har fået to dvd´er med afsnit 17-18 og ingen med afsnit 15-16.
Jeg ringer til leasy.dk for at gøre dem opmærksom på fejlen, men for blot svaret. "Eftersom der er gået over 14 dage, siden modtagelsen, kan vi ikke bytte den".
Er det iorden? Jeg troede faktisk man havde et års returret, men kender ikke reglerne, så hvis der er nogen her der gør, må i meget gerne gøre mig klogere!
PNVA: Returret
Er ret sikker på at du kun har 14 dage. Det er i hvert fald standard rigtig mange steder.
Jeg er ikke jurist, så følgende skal tages med forbehold:
Varen har en mangel. De første seks måneder har butikken bevisbyrden, at årsagen til manglen er din skyld (formodningsreglen).
Derefter (op til to år) har du bevisbyrden, at årsagen til manglen ikke er din skyld.
Det burde være ret nemt at bevise, at det ikke er din skyld, at der er to ens DVDer.
Stå på din ret!
Ja men når der er gået så langtid er der vel nærmest tale om stiltiende accept eller hvad det nu hedder i jura sprog...
@ huckleb
Det vil jeg jo også mene. Sidder lige på google og leder efter lidt regler herom. Synes ihvertfald ikke det kan være fair, at jeg kun har 14 dage til at opdage denne fejl.
Ved e-handel har du 14 dages returret.
De burde dog bytte den hvis de kan, da det er en fejl fra producentens side, som er sket i maaaaange mange mange af de matador bokse. Da jeg arbejdede i et elektronikvarehus, og vi fik den her boks, fik vi samtidig afsnit 15-16 på DVDer, som vi skulle give til kunderne. Så Leasy har sikkert også sådan en DVD liggende til dig.
Hvis Leasy så ikke har den pågældende DVD, så er det tough luck.. Du har trods alt også været et helt år om at opdage fejlen..
@ frontal
Tak for svar, det var os nogenlunde hvad jeg fandt ud af, så har da bestemt tænkt mig at fortsætte.
@ thedummie
Ja, kan godt se tiden er et problem, men hvis jeg er i min gode ret til at forlange en ombytning, vil jeg da bestemt forsøge.
Frontal er spot on...
Der er to års garanti på forbrugerkøb, men efter 6 måneder er det køber der skal dokumentere at fejlen på produktet var til stede allerede ved købet, hvilket i dette tilfælde burde være åbenlyst.
Ring og råb af dem!!
Jeg tror egentlig også du har ret til en ombytning... det er jo en fejl / mangel ved varen og reklamations retten er 2 år
sakset fra forbrug.dk
2 års reklamationsretSælgeren skal tage stilling til din klage i hele 2-års-perioden.
Læs mere om, hvad der skal ske i forretningen, når du klager.
Se liste over fejl, der giver dig rettigheder ifølge Købeloven.
Her gælder følgende regler for, hvem der skal bevise at varen har fejl:
0-6 måneder: fejl der viser sig i denne periode formodes at have
været tilstede på købstidspunktet, medmindre sælgeren
sandsynliggør at det ikke er tilfældet.
7-24 måneder: forbrugeren skal bevise, at den fejl eller
mangel, der klages over, var til stede på købstidspunktet.
Forbrugerklagenævnet kan evt. lade en uafhængig sagkyndig
undersøge varen.
Læs konkrete afgørelser fra Forbrugerklagenævnet om formodningsreglen, forbeholdet "købt som beset", ombytning giver ny klagefrist, klage efter 2-årsfristen m.m. Se nedenfor.
Afviser sælgeren din klage, kan du evt. gå videre med sagen til Forbrugerklagenævnet eller et andet privat klagenævn.
Blot en lille opdatering. Efter at have læst indlægene her i tråden og diverse på forbrug.dk, kontaktede jeg leasy.dk endnu en gang og gjorde dem opmærksom på ovenstående
Idag modtager jeg så en mail fra deres supportchef som undskylder mange gange og der er en ny dvd på vej.
Så tak for hjælpen PN ;)