Hej PN :)
Jeg skal til at igang med at skrive SRP på tredje år på HHX. Jeg har valgt fagene International Økonomi og Virksomhedsøkonomi.
Min opgave skal omhandle Carlsberg, hvor jeg gerne vil skrive noget om deres eksport, lave virksomhedsanalyse, diskutere muligheder og trusler på det danske marked, samt hvilke markeder de bør søge ind på.
Er der nogen som har erfaring med Carlsberg, eller SRP i det hele taget, som har et par gode råd? :)
Jeg vil meget gerne høre fra folk hvis nogen skulle have skrevet SRP eller DIO om Carlsberg :)
Jeg håber at jeg kan få lidt hjælp herinde, I ved jo alt?! :)
/Magnus.
PNVA: SRP, HHX, Carlsberg
Jeg skrev om carlsberg i min srp :) Den er KAMP elendig, men skal jeg uploade?
Det er et mærkeligt spørgsmål du her stiller. Du henvender delvist spørgsmålet til folk der har skrevet opgaver om carlsberg, og dels spørger du ikke om andet end råd i forbindelse med SRP / efter allerede skrevne opgaver. Med andre ord rammer du nok ekstremt få på PN, så hvis jeg var dig ville jeg ikke forvente den helt store respons. (især taget i betragtning at kun 3 generationer har mulighed for at kende til begrebet SRP).
For ikke bare at smide en masse vrøvl af, får du lige en muligvis brugbar teaser på vejen: Pas på med at centrere dig for meget på det danske marked. Det imho mest interessante her er , at carlsberg har købt tuborg, og bruger det brand mere i DK, end de i virkeligheden markedsfører 'Carlsberg'. Tuborg er også sponsor for flere begivenheder (især musik), og tuborg guld har nærmest opnået niche-status i streetmiljøer. Trusler har de stort set ingen af, (royal unibrew er KLART deres største konkurrent), og de få der er, eksistere primært grundet demografisk forskellige præferencer. Det udenlandske marked derimod burde åbne for en lang række markedsførings-strategier mm, som der med al sandsynlighed er mere kød på at analysere.
(men hvad ved jeg, har trods alt aldrig gået på handelsskolen ;))
Har lige skrevet en opgave omkring REpower (vindmøllevirksomhed), hvor vi brugte forskellige analysemodeller; PEST-analyse, Porters Five Forces, SWOT, Modeller over generiske strategier, resourcebasserede strategier, porters værdikæde og andet halløj, der kunne egne sig. Skriv, hvis det var noget!
@ Florczak, jo, den skal være 15-20 sider.
@ Friis, må du meget gerne :) Send PM hvis du vil maile eller noget..
@ FlaskeW.
Det er muligvis rodet sat op osv. osv. Men jeg vil gerne høre fra folk som har kendskab til Carlsberg og/eller SRP. Har man kendskab til dette, ved man også hvad SRP er?
Jeg tror jeg vil køre mest internationalt, hvor jeg vil se på andre markeder hvor Carlsberg er at se. hhv. Rusland og Kina.
Du skriver bare en pm hvis jeg skal uploade.
@MagnusF
Det var mere mht dit bump, at jeg ville gøre opmærksom på at folk der muligvis lå inde med guldkorn fra andre typer opgaver med andre virksomheder etc, kunne afholde sig fra at skrive i tråden. Så no offence obv =)
Mortenkk har specifikt skrevet lidt nærmere om nogle modeller, som jeg selv sporadisk henviste til i mit indlæg.
Uden at vide hvordan reglerne er sat op til SRP sammenligt med SSO (som det hed da jeg skrev større afhandling på gym), ville jeg tro det er en god idé med de internationale markeder. En afgrænsning til primær fokus på nogle enkelte, fx Kina og Rusland, kan være en nødvendighed, men glem ikke at carlsberg også sælger fint i lande, hvor berømte lokaløl (store brands som stella artois, Heineken etc) har de største markedsandele. Jeg vil i virkeligheden nok frem til at parraleller markeder imellem, og en rød tråd i opgaven er af relativ høj relevans. Dels får du muligheden for at grænse ind til ting der virkelig er værd at skrive noget om, dels kan du samtidig demonstrere en viden om andre ting, og brillierer med at kunne sætte ting sammen, og analysere forskelle.
Jeg har pænt meget erfaring med Carlsberg.
@ SaffronHill
Haha, utroligt at nogen ikke så den før du ;)
Wp :)
Da jeg i sin tid skrev SSO på handelsskolen, var det planen at jeg ville lave en aktieanalyse af Carlsbergsaktie.
Grunden til at jeg egentlig ville skrive om Carlsberg var, at vi førhen havde lavet en analyse af det danske ølmarked i erhvervsøkonomi (Det I i dag kalder virksomhedsøkonomi).
Det gik dog rimelig hurtigt op for mig, at det var en opgave der var svær at afgrænse, da Carlsberg jo som bekendt er spredt ud over hele verdenen og det er nærmest umuligt at beskrive, hvad der kommer til at påvirke aktien.
Så jeg endte ud med at skrive en SSO om Harboes Bryggeri A/S, da det i langt højere grad var til at tage at føle på.
Opgaven indeholder blandt andet en brancheanalyse (Porters Five Forces, PLC-modellen, Bostonmatricen), samt en analyse af virksomhedens styrkeprofil (SWOT).
Pointen var egentlig bare at du skal gøre dig klart, hvad det er du vil skrive om! Det kan let blive alt for bredt. F.eks. skriver du, at du vil undersøge muligheder og trusler på det danske marked og derudover undersøge hvilke markeder Carlsberg skal søge ind på.
Vil der så ikke være mere idé i, at undersøge muligheder og trusler på andre markeder? For derved at underbygge om det er en god idé, at søge ind på markederne?