Hej der ude,
Jeg har fået et tilbud jeg har svært ved at takke nej til, nemlig at jeg kan overtage en lille virksomhed som jeg har haft kik på et stykke tid.
Problemet er så at jeg ikke har de penge der skal til her og nu, men har så fået det tilbud jeg kan betale xx antal kr hver mdr de næste to år.
Det jeg så ville høre er om det er er normalt og lovlig måde at gøre det på, og kan det beløb tages ud fra virksomheden eller skal det tages ud af den løn jeg trækker ud til mig selv ?
Det hele er sket meget for nylig og jeg går stadigvæk og tænker over om jeg skal sige ja og gå videre med tilbuddet.
Håber en ved mere om dette end mig, og hvis der sidder nogen advokater / jurister der har haft med virksomheds overtagelse at gøre så smid gerne en PM hvis jeg må bruge lidt af jeres tid til et par dumme spørgsmål ;)
♥
PNVA: virksomheds overtagelse / betaling
Hvilken selskabsform? Personselskab, I/S, K/S, ApS eller A/S?
så langt i overvejelserne er jeg ikke endnu, har fået tilbudet lige for kort tid siden og er stadigvæk ved at beslutte mig om jeg skal spring til eller ej, men er den ene form bedre end den anden med hensyn til betaling for virksomheden så bliver der jo nok den der bliver valgt.
Cyboman nahh PNVA jo ;)
hvad skal man med sådan et forum når man har pokernet ;)
Jamen definer "betale for virksomheden?
Stifter du et ApS skal der tegnes selskabskapital for minimum 80.000 kroner. Selskabskapitalen skal altså til enhver tid udgøre de 80.000, og du kan ikke finansiere købet af "virksomheden" med denne. Stifter du et personselskab er der ikke mindstekrav til en selskabskapital.
Hvis du ikke har indsigt i grundlæggende selskabsretlige regler, vil jeg anbefale dig at søge reel juridisk bistand, så du ikke "brænder nalderne"...
Er udmærket klar over der skal advokat ind over og at jeg skal lære diverse regler osv inden noget sker, men det er ikke det denne tråd handler om.
Og ja er godt klar over hvad forskellen er på de forskellige selskabformer, skat er en god ven, men kunne ikke finde svar på mit spørgsmål derfor jeg spørger her inde.
Jo, men derfor spørger jeg dog også, hvilken selskabsform der er tale om, da det er udgangspunktet for et svar på dit spørgsmål. Når du så ikke ved, hvilken selskabsform der bliver aktuel, kan jeg/vi af gode grunde ikke give dig et reelt svar.
Et svar vil formentlig også afhænge af "virksomhedens" nuværende selskabsform, da der er særlige regler for selvfinansiering ifølge den nye selskabslov (ApS og A/S), hvorimod det for personselskaber er en helt anden sag. Der hæfter du jo som ejer personligt, og finansieringen af virksomheden er derfor ikke underlagt sådanne regler..
Vil klart anbefale dig at tage kontakt til en revisor for mere info (der så har kontakten til en Advokat, hvis det bliver nødvendigt). En revisor koster naturligvis lidt gryn hvert år, men det er hurtigt givet godt ud, ihvertfald hvis der er tale om en virksomhed med god aktivitet.
Jeg har selv startet ApS. forrige år, hvor du skal ligge 125.000 i startkapital, men det giver dig så bedre muligheder for at udvikle virksomheden på lang sigt, end hvis du stifter et personligt selskab. Men det er svært at give meget mere info, når vi ikke kender virksomhedens virke.
Held og lykke
At drive selskaber (og specielt nye organisationer) er et håndværk. Mange har en ide om, at så længe man har et godt produkt, en god ide eller et godt netværk, så kan man starte projekter og tjene mange penge. Min erfaring er dog, at dette ikke er korrekt og at man skal have folk med på siden, som kan "håndværket".
Så mens det er helt essentielt, at du får viden om projektet, så er det efter min mening endnu vigtigere, at du får skabt et samarbejde med en person, som har god erfaring før du begynder at overveje tingene grundigere.
Mht. betalingsmetoden så er det helt normalt, at man betaler over en periode - og så længe du ejer selskabet 100% skal den tidligere ejer ikke bekymre sig om, hvor pengene kommer fra.
Derudover vil jeg kraftigt anbefale dig, at køre alt i selskabsform, så længe selskabet har decideret omkostninger. En konkurs i en enkeltmandsvirksomhed er noget rigtig ubehageligt noget.
/Mikael
Har en ven der er revisor, som jeg vil rådføre mig med osv. Min virksomhed er en håndværkvirksomhed og den daglige gang er jeg 110% overbevist om jeg kan klare da jeg har styret flere af den slags før som mestersvend. Det med løn osv er jeg også rimelig ferm til eller dvs jeg er ret så lærenem men ja det er klart jeg skal have hjælp i starten, men det er jeg nu ikke bange for.
Med hensyn til tilbuddet så fik jeg det som sagt her i weekenden og fik også tilbudt den måde at betale virksomheden af på, jeg var så blot i tvivl om det var en lovlig måde og om man kunne gøre det over virksomheden eller om jeg skal gøre det ud af min egen løn.
Det vil nok blive en enkeltmandsvirksomhed, da den er mest oplagt.
Men svaret på mit spørgsmål er så, at det kan jeg ikke få besvaret her og jeg må ind over min revisor, det ville jeg så have ventet med indtil jeg havde besluttet mig om jeg ville gøre mere ved det eller takke nej. Men hvad så kan jeg jo passende bede om regnskaber så han kan se det i samme åndedrag.
♥
@Aarhus
Det er tæt på umuligt at svare på før du har lidt mere info, men lidt generelle indspark kan jeg godt give. Som sagt skal nedenstående dog ses som overordnede indspark, da den endelig løsning for lige præcis dig, som sagt afhænger meget af detaljer som du ikke har givet mv.
1. Få fat i en ordentlig rådgiver der kan hjælpe dig igennem processen. Det er så uhyggelig vigtigt man får sat tingende ordentligt op fra starten (selskabsform/konstruktion, finansiering mv.), da det kan have meget store skattemæssige konsekvenser hvis det ikke er tilpasset ordentlig til dine specifikke forhold. Samtidig er det ofte ift. SKAT mv. næsten umuligt at lave om efterfølgende.
Jeg vil naturligvis foreslå mig selv, men en god revisor eller advokat kan også være vejen frem. Du kan læse om min baggrund under pokernet.dk/poker-coaching/laur.asp Jeg kan samtidig henvise/inddrage en god revisor og/eller advokat.
Nå nok reklame for mig selv, et par indspark du skal være opmærksom på, med forbehold for at du jo indtil nu kun har givet meget lidt information:
Virksomhedskonstruktionen:
Med mindre der er tale om ren hobbyvirksomhed, vil jeg klart råde dig til at stifte et ApS. Administrativt er det en smule dyre at have, da der er revisionspligt, men de tkr. 6-30 p.a. er godt givet ud ift. de fordele du får, herunder ikke mindst ift. den fleksibilitet og de skattemæssige fordele det giver i forbindelse med finansieringe af købet og afviklingen af denne (se nedenfor)
Der er mange modeller for hvordan et køb af en virksomhed kan gennemføres. I første omgang er den væsentligste overvejelse dog, om du skal købe hele selskabet (ved at købe anparterne/aktierne), eller du bare skal købe aktiviteterne ud af det gamle selskab over i dit eget nystiftede. Det afhænger af mange ting, men jo mere kompleks en virksomhed du køber, jo mere taler for kun at købe aktiviteterne. Begrundelsen er, et køber du hele selskabet, overtager du samtidig alle de forpligtelser selskabet har og det er som ofte kun den nuværende ejer der til fulde er klar over hvad det omfatter. Eks. kan der pludselig dukke nogle gamle sager op, hvor det nuværende selskab har lavet et stykke arbejde for en kunde, som efterfølgende har vist sig at være noget møg og der derfor nu kommer et større erstatsningskrav. Hvis du har købt hele selskabet, ja så er det pludselig dig der i første omgang hæfter for disse sager.
I den endelig beslutning skal dog inddrages overvejelser om:
- Skattemæssige fordele/ulemper ved køb af aktiviteter vs. køb af aktier/anparter
- Hvordan er sælgers skattemæssige stilling, kan være langt mere fordelagtigt for ham at sælge anparter/aktier vs. aktiviteterne, hvilket naturligvis påvirker hans salgspris
- osv. osv.
Under alle omstændigheder vil det ofte være fornuftig for dig at stifte et holdingselskab, som ejes 100% af dig og via dette selskb køber du så sælgers selskab eller stifter et tomt driftselskab hvor du køber aktiviteterne over i.
FINANSIERINGEN:
Igen er der utallige modeller, men følgende overvejelser bør gøres:
Ofte ser man at sælger deltager i finansieringe med en vis andel, hvilket bestemt kan være fornuftigt, da det giver nogle fordele:
1. Den endelig pris herunder sælgers sikkerhed for at få hans penge bindes ofte på den måde op på at driften i selskabet udvikler sig som forventet, herunder vil sælger ofte have en vis form for tilknytning til virksomheden de næste 2-3 år. Derved får du en større tryghed for at det ikke er katten i sækken du har købt, herunder sikre dig gode muligheder for at lære virksomheden bedre at kende da sælger er med på sidelinien.
Ulempen er, at det kan være svært at fastsætte hvornår den bestemmende magt overgår fra sælger til dig. Uden anden aftale sker det jo typisk når du har overtaget mere end 50% af ejerskabet.
2. Hvis du ikke selv har pengene til at købe de sidste 51% i en bid, vil det ofte kræve at der kommer en ekstern finansieringskilde ind over og i Danmark er det som oftes en bank. Så inden du kommer for langt i processen så tag en snak med en erhvervsrådgiver i din bank og få en fornemmelse af om de syntes det lyder fornuftigt.
Som sagt så vil det ofte være fornuftigt at købe selskabet via et holdningselskab, da:
1. Du kan løbende trække overskud ud af driftsselskab og op i holdingselskabet uden det udløser skat, hvorved du kan afdrage den gæld du har stiftet til køb af virksomheden med brutto-kroner. Modsat hvis du har købt selskabet privat, så skal du først betale A-skat eller udbytteskat af pengene før du kan afdrage gælden.
Samtidig er der på sigt en række andre fordele ved denne konstruktion:
1. Hvis driftsselskabet går godt, kan du løbende hive udbytte op i holdingselskabet, hvorved du beskytter pengene. Skulle driftsselskabet pludselig komme i modvind og gå konkurs, så kan de alm. kreditorer få fingre i de penge der ligger i dit holdingselskab. Denne model er dyr hvis du ejer driftsselskabet privat, da du så igen løbende skal betale dyr skat for at få pengene ud.
2. Sælger du på et senere tid driftselskabet, ja så er der igen god mulighed for meget begrænset skat så længe pengene bliver oppe i holdingselskabet. Skal du i sidste ende have pengne ud privat, ja så bliver det ca. det samme, men det kan jo også være du vil starte noget nyt op eller ikke har brug for alle pengene privat på en gang, så kan du bruge de "ikke beskattede" penge der ligger i holdingselskabet.
Av det bliver let lidt langhåret, men håber det giver lidt mening og om ikke andet, så viser det hvor meget der er at tænke over.
Laur
Laur er spot on i det meste - man kan dog undlade at vælge revisor, hvis man ikke anvender holdingmodellen, men jeg vil også anbefale holdingmodellen, hvis aktiviteten skal være i et selskab.
Dog kan det være en fordel for dig, at køre det som enkeltmandsvirksomhed, men det kræver mange flere oplysninger end givet.
Hvis du oplyser det nedenstående, kan jeg hurtigt rådgive dig:
Aktivitet (malervirksomhed - er der særlige risici forbundet med de kunder der betjenes - dvs. er der risiko for at der anlægges store krav imod dig for dårligt arbejde?), omsætning, forventet overskud før renter og udtræk til indehaver, renter, købesummens fordeling (specifikation), forventet balancetal (aktiver og passiver), forventet udtræk til dig selv ekskl. skat, gift/ugift, evt. hustrus indkomst, anden indkomst for dig.
Og du har jo stadig ikke fået svar på dit spørgsmål :)
Hvis det er anparterne i et selskab, at du overtager, så må du ikke anvende selskabets egne midler til at betale for selskabet. Først skal du have udbetalt løn, hvorefter du så kan betale for selskabet. Hvis du stifter et holdingselskab (hvor du indskyder kr. 80.000 kontant), så kan du anvende disse midler til at betale for anparterne.
Et det et enkeltmandsfirma eller bare aktiviteten fra et selskab, som du overtager, og vil drive det videre i første omgang i en enkeltmandsvirksomhed, så kan du bare hæve pengene i virksomheden.
Du kan i øvrigt vælge at indskyde det hele i et selskab senere.
@ client...
Jeg havde nu altså allerede svaret i starten af tråden :)
"Stifter du et ApS skal der tegnes selskabskapital for minimum 80.000 kroner. Selskabskapitalen skal altså til enhver tid udgøre de 80.000, og du kan ikke finansiere købet af "virksomheden" med denne. Stifter du et personselskab er der ikke mindstekrav til en selskabskapital"
Han spurgte om, han måtte betale købesummen med "firmaets" egne midler - ikke om krav til selskabskapital.
Han skriver "Det jeg så ville høre er om det er er normalt og lovlig måde at gøre det på, og kan det beløb tages ud fra virksomheden eller skal det tages ud af den løn jeg trækker ud til mig selv ? "
Det kommer jo fuldstændig an på virksomhedens kapital? Hvis han ikke har midler til selve selskabet, har han heller ikke nødvendigvis midler til at stifte et ApS for 80.000 og derefter finansiere virksomheden med yderligere midler...? og når han nu spørger til en finansiering af virksomheden virker det lidt tosset at foreslå, at han kan stifte et holding ApS og derigennem købe virksomhedens anparter (forudsat den også er et ApS) som så reelt vil udgøre selskabskapitalen. Havde han de 80.000 stående ville en løbende finansiering som han snakker om ikke være nødvendig.
Han skriver jo ikke om en selskabskonstruktion, men bare om enkeltmandsvirksomheden, hvilket jeg giver ham et svar på, så lad være med at blande begreberne sammen.
Der mangler bare lidt oplysninger for at kunne rådgive OP bedre.
Whoop? Blande sammen? Hvad skrev jeg i mit første indlæg?
"Hvilken selskabsform? Personselskab, I/S, K/S, ApS eller A/S?"
og derefter
"Et svar vil formentlig også afhænge af "virksomhedens" nuværende selskabsform, da der er særlige regler for selvfinansiering ifølge den nye selskabslov (ApS og A/S), hvorimod det for personselskaber er en helt anden sag"
Herefter begynder du på
"men jeg vil også anbefale holdingmodellen, hvis aktiviteten skal være i et selskab."
og
"Hvis det er anparterne i et selskab, at du overtager, så må du ikke anvende selskabets egne midler til at betale for selskabet. Først skal du have udbetalt løn, hvorefter du så kan betale for selskabet. Hvis du stifter et holdingselskab (hvor du indskyder kr. 80.000 kontant), så kan du anvende disse midler til at betale for anparterne."
Skal vi ikke lige slå fast, at du her snakker om A/S og ApS. Hvis vi snakker et personselskab, bliver holdingmodellen ikke rigtig relevant...
Derudover, så giver det ingen mening at skrive "men jeg vil også anbefale holdingmodellen, hvis aktiviteten skal være i et selskab."Eh - en enkeltmandsvirksomhed er også drevet i selskabsform, bare uden begrænset ansvar, men det ændrer nu ikke på, at der er tale om en selskabsform...
Nej der tager du fejl.
Der er intet der hedder personselskab, og det er ikke en selskabsform ;)
Og læs så lige videre - næste afsnit:
"Laur er spot on i det meste - man kan dog undlade at vælge revisor, hvis man ikke anvender holdingmodellen, men jeg vil også anbefale holdingmodellen, hvis aktiviteten skal være i et selskab.
Dog kan det være en fordel for dig, at køre det som enkeltmandsvirksomhed, men det kræver mange flere oplysninger end givet. "
Personselskab er bare et begreb på studierne, men de korrekte betegnelser bliver anvendt i real life.
Puha i har givet mig en del og tænke over hehe ;) tror vist lige jeg skal ind over min ven der er revisor ;)
Der er i øvrigt tale om en lille Håndværks virksomhed (fødevare) og altså ikke den helt store virksomhed, jeg vil gætte på den er enkeltmands ejet.
Jeg takker for jeres svar ;)
@DTM
"Derudover vil jeg kraftigt anbefale dig, at køre alt i selskabsform, så længe selskabet har decideret omkostninger. En konkurs i en enkeltmandsvirksomhed er noget rigtig ubehageligt noget."
Fordi man så bliver stillet til ansvar for sine handlinger ?
Med en del regninger, indkøb af materialer, kørsel og så videre, så er den billigste løsning at få dig en revisor med det samme (hvilket naturligvis er nødvendigt hvis du stifer Aps).
Det kommer måske til at koste dig + - 25.000 om året, men hvis du selv skal bruge 10-15 dage på at lave regnskaber (med grå hår til følge), så tjener du hurtigt de penge hjem igen, ved at frigøre dig til selskabets daglige drift.
Desuden er der nok større chance for at lave et ordentlig regnskab med professionel hjælp, som ydermere kan finde de bedste besparelser i dit forbrug, i forhold til fradag og skat.
Kramer
@toganim
Du glemte vist selv at svare på spørgsmålet, men se
clientadvis 30-08-2010 20:33