Sag: HP Pavillion
Købte en HP DV9332ea bærbar computer d. 10. april 2007 i Bilka i Fields. Computeren går så ned og bliver repareret hos HPs service center INFOCARE. Her skifter de motherboardet helt ud og der kommer et nyt i. Jeg indlevere computeren hos INFOCARE d. 3. december 2007, og den bliver returneret til mig d. 10. december 2007.
HPen går ned igen i slutningen af november 2009 og jeg indlevere den til INFOCARE igen, det viser sig at der skal helt nyt bundkort i maskinen igen, og det koster 3854 ekskl. Moms. De mener jeg skal betale.
Har jeg ikke 2 års reklamationsret på den udskiftede del? Mener købeloven siger noget om dette, men har ikke lige fundet det.
Og er det så ikke HP, BILKA eller Infocare der skal betale reparationen?
Håber I kan hjælpe.
PNVA:Reklamationsret af produkt?
Er der ikke noget med at der implicit i de 2 års reklamationsret ligger at det første år skal butikken "bevise" at det er en fejl voldet af forbrugeren, og i det sidste år skal forbrugeren kunne "bevise" at det er en fabriksfejl?
Might be at jeg er way off.
Hey m8
Så vidt jeg ved gælder købeloven hvis man ved reperation udskifter dele. Dermed har du en 2 års reklamationsfrist, der gælder fra udleveringen efter endt reperation.
Mvh Kris
Til tråden generelt og det computer-tekniske mindre generelt:
Som udgangspunkt er man som forbruger sikret 2 års reklamationsret for mangler som genstanden er "født" med eller mangler som følge af hvad må antages at være normalt brug.
Dette betyder, at hvis genstanden kommer defekt, så kan der reklameres. Hvis genstanden ikke kan tåle, hvad en normalt forbruger måtte anse denne for at kunne tåle kan der reklameres. Skåret ud i pap - Hvis du køber et badekar, så forventer du, at det er vandtæt osv.
Hvis en genstand indleveres til sælger, med henblik på udbedring af mangel, så løber en ny reklamationsfrist. Men kun for så vidt angår den del af genstanden som er blevet afhjulpet for manglen. Som sagt - Jeg ved intet om computere, men vi skærer ud i pap igen.
Du indleverer din bil for at få udbedret en mangel bilen havde på købstidspunktet der omhandler rattet efter et års brug. Fra det øjeblik bilen udleveres løber den normal reklamationsfrist. Dette betyder, at man stadig kun har et års reklamationsfrist tilbage for alle mangler der ikke har noget med rattet at gøre. Derimod har man nu en ny reklamationsfrist for mangler omhandlede rattet der løber 2 år frem.
Håber det gav mening - Er lidt overtræt, så bær over med mig.
Slutteligt kan siges, at det er korrekt, at det er antaget indenfor teorien, at sælger bærer bevisbyrden det første år reklamationsretten løber og at køber bærer bevisbyrden det næste år. Dog er der en tendens til at vurdere forburgerkøbs-sager en del anderledes, hvorfor man som almindelig forbruger kan forvente en lidt mildere behandling, skulle man ønske at gå videre til retlige instanser med sine/sit retskrav.
Good luck med det :)
EatMe er spot on..
Eftersom et bundkort og et motherboard er det samme, Er det ikke? Mener jeg helt bestemt at det er HP, Bilka eller Infocare der skal betale reperationen.
Da man er ude over det første år så er det nu køber der skal bevise at bundkortet var fejlbehæftet fra start af.
Det tror jeg man får rigtigt svært ved her.
bedste løsning, afskriv bærbaren pg køb en ny.