Jeg er lige blevet røvrendt ganske grueligt at General Logistics System Denmark, GLS, i forbindelse med nogle varer som jeg har bestilt fra storbritannien.
Efter at have hørt at min nabo på et tidspunkt har fået nøjagtigt samme behandling, er jeg blevet nysgerrig efter om der overhovedet findes tilfredse kunder.
Denne tråd er tiltænkt alle, der som privatpersoner har lavet et online køb hvor pakken skulle leveres på deres privataddresse, og skal bruges til at afklare deres forretningsmetoder.
Scenarie A
Således påstår GLS at det foregår:
Først de modtager pakken fra deres forbindelse i udlandet prøver de at levere den i dagtimerne på en hverdag, hvor der naturligvis 90% af tiden ikke er nogen hjemme. Dagen efter modtager man så et brev hvor der står at man skal aftale hvilken dag man er hjemme i dagtimerne, og de vil så komme med pakken den dag og alt er fryd og gammen.
Scenarie B
Således har både min nabo og jeg oplevet deres service:
Vi hører intet til vores pakke i lang tid, hvorefter vi tager kontakt til det udenlandske fragtselskab der leder os videre til GLS Danmark. På deres tracking-side står der så at buddet skulle have været forbi længe før - men ingen af os havde fået det brev som skulle leveres ifølge systemet. Vi aftaler så en dag hvor vi er hjemme til at modtage pakken. I den forbindelse opfordrer manden i telefonen os til at oplyse vores mobilnummer, som han vil give til buddet for en sikkerheds skyld. Den aftalte dag sidder vi så hjemme hele dagen - men ser intet til buddet, ligesom vi ikke modtager noget mobilopkald. Dagen efter modtager vi et brev hvor der står at vi ikke havde været hjemme da de kom med pakken. Beskeden lyder derefter at de ikke vil levere pakken, da de har prøvet to gange, og at vi er nødt til at rejse til Tåstrup for at hente den.
Jeg vil gerne høre andre privatpersoners erfaring med GLS. Hvilken af de nævnte scenarier passer bedst?
Hvor i Danmark bor i, og i hvilken slags bolig?
Og fra hvilket land er pakken sendt?
Poll: GLS pakkeudbringning til private?
Jeg starter selv:
2 X scenarie B, kollegie i Lyngby, pakke videresendt fra "parcelforce" i Storbrittanien.
Har selv oplevet scenarie B med GLS flere gange.
Ved også flere af mine venner har haft samme oplevelse...
2 X med forsendelser fra tyskland, og den ene endda sendt to gange, efter forhandling med GLS i Tyskland, der var helt uforstående. Endvidere husker jeg ikke hvor mange med UPS der er gået i vasken af samme årsag.
Den slags pakketransportfirmaer yder nada service i DK.
Jeg har i de sidste år betinget nethandler med at forsendelsen skal ske som ordinær postforsendelse
Well har ikke prøvet at handle med GLS...
Men har haft og har flere venner der kan fortælle, at pakkerne bliver behandlet EKSTREMT ringe. Fladskærme, computere osv. bliver decideret kaster og smidt med.
Skulle selv have sendt min computer til Thailand via TNT - da jeg modtager pakken rasler det rundt inden i, og min computer er død.
Desværre ret std...
Scenarie A flere gange. Jeg bor i gågaden, så jeg regner med det er årsagen til den fine statistik ;)
Tror langt de fleste B scenarier sker p.g.a chaufføren. Man kan dog tale for, at GLS selv "nurser" disse mishaps, da enhver kan regne ud, at chaufføren i mange tilfælde vil arkivere forsendelsen lodret, da den er privat, og da han ikke skal smide en seddel i postkassen, er der ingen grund til at køre ud med den; da folk jo ikke er hjemme 90% af gangene.
Som sidespørgsmål kunne jeg tænke mig at vide om nogen har haft held med at få deres penge tilbage fra en online-butik, hvis de har sendt varerne til et lager i Tåstrup i stedet for at sende dem til kunden?
Nu er jeg jo sådan set kunde hos den britiske forretning som er kunde hos parcelforce og dermed GLS. Og det er den britiske forretning der havde lovet at levere pakken til min addresse for ~10£. De må vel stå til ansvar?
Jeg har bestilt en remote control til min projektor. Fra en hjemmeside i UK.
Spørger leverandøren hvornår den kan være i DK. Svar: 1 uge
3,5 uge efter. NADA!!!!!!!!!!!
ffs british muppets
GLS er generelt et rigtig dårligt valg til private pakker.
Vælg alm. pakkepost som leveringsmetode hvis det er til privat adresse.
Eller vælg levering til ens arbejde hvis muligt, så glider tingene meget bedre og GLS er et udemærket valg til erhversomdeling.
Mig bekendt er GLS chaufførene selvstændige vognmænd med faste ruter, som får en fast pris per pakke de leverer.
Mon ikke det kan tænkes at de bare ikke gider bruge tid på at køre forgæves til en privat kunde, og så kører de den istedet direkte til nærmeste GLS pakke shop og så er lorten smidt over på modtager ?
Jeg henter pr. definition ALTID mine ting i Tåstrup, hvis de havner hos GLS :) They kinda suck, men den der med "forsøgt aflevert d. x/x kl xx", bruger alle budene sgu ind i mellem. Kan ikke undgås med low priority pakker imo.
GA
@supa
"GLS er generelt et rigtig dårligt valg til private pakker.
Vælg alm. pakkepost som leveringsmetode hvis det er til privat adresse."
Ja tak, det har jeg jo fundet ud af på den hårde måde. Problemet er at netbutikkerne jo ikke skriver, at GLS ikke bringer ud til private. Derfor har man ikke noget beslutningsgrundlag. Hvad der er værre er at GLS selv påstår at de også bringer pakker ud når de ikke gør. Og nogle butikker foreslår jo slet ikke alternativer.
"Mon ikke det kan tænkes at de bare ikke gider bruge tid på at køre forgæves til en privat kunde, og så kører de den istedet direkte til nærmeste GLS pakke shop og så er lorten smidt over på modtager ?"
Naturligvis er dette tilfældet, men det ændrer ikke ved at de rent faktisk bliver betalt for at aflevere pakken! Derfor er det ingen undskyldning at de ikke gider!
Om deres løsning burde være at sætte en særlig sticker på de pakker hvor der er en aftale om at modtageren er hjemme, det ved jeg ikke, og det er deres problem. Jeg bliver vred nok når Post Danmark ikke prøver at aflevere en pakke af og til. Men det nærmeste posthus ligger trods alt kun et par kilometer væk, mens GLS-lageret ligger så langt væk at det vil være en halv dags udflugt at hente pakken når man ikke har bil. Det er simpelt hen ikke i nærheden af at være acceptabelt.
Som Supaking
Private leveringer er meget nedprioriteret. Ofte ligger de private adresser langt uden for de normale ruter, som chaufføren kører.
Jeg har selv arbejdet for UPS i nogle år (lang tid siden) og kan bekræfte, at når man én gang - uden held - har forsøgt at levere til en privatadresse, så gider man ikke køre derover igen.
Det gælder naturligvis ikke alle chauførrer.
Jeg bestilte et meget specielt ur fra Tyskland.
Jeg var ikke hjemme da det ankom. Det "flinke" bud havde så bare sat det foran døren.
Det var usandsynlig tæt på, at jeg lod som om, jeg ikke havde modtaget pakken. Det var kun fordi sælger var meget sympatisk, at jeg ikke ville udsætte ham for det bøvl.
Det lykkedes mig aldrig at finde ud af, hvem der havde den danske del af leverancen.
Jeg har netop fået leveret varer fra UK med GLS. De ringede inden og spurgte hvornår jeg var hjemme og om det evt. passede på et givent tidspunkt. De leverede som aftale.
Pakken var dog relativt smadret, men varen intakt.
Ingen sure miner herfra.
@TheXFactor
Skal det forstås som at I på ingen måde gjorde forskel på om der var en aftale om levering eller ej?
Jeg kan sådan set godt forstå hvis buddene ikke tager pakken med første gang - uden aftale. Men når man har lavet en aftale om at modtageren er hjemme en speciel dag, så ser jeg ingen undskyldning for ikke at bringe den ud.
Men jeg kan forstå at det ikke er moral og logik der ligger til grund for beslutningerne:
"når man én gang - uden held - har forsøgt at levere til en privatadresse, så gider man ikke køre derover igen."
Så i prøver første gang, selvom I er 90% sikre på ingen hjemme, men anden gang, når i er 90% sikre på at der faktisk er nogen hjemme, så gider I ikke?
Det er simpelthen groteskt og amoralskt, og jeg håber at jeg misforstod det du skrev.
@drhoho
Vi kan hurtig blive enige om at det er totalt uacceptabelt at de ikke engang forsøger at aflevere pakken.
@drhoho
NB - jeg arbejder ikke for UPS. Det er flere år siden.
1. Buddene tager ALTID pakken med første gang.
2. Privatkunderne er generelt nedprioriteret, fordi de ikke genererer nogen særlig omsætning. De er besværlige at levere til, fordi de bor uden for erhversområderne og så er de sjældent hjemme.
3. Hvis du havde en aftale, som ikke blev overholdt, så er svaret nok, at der har været fejl i kommunikationen mellem dispatch og chaufføren.
Vel en 3-4 x B..
Plader, elektronik, whatever. Sidst havde pakken først været en gang forbi afsender fordi de efter sigende havde været forbi to gange med den. Det er sjovt som dørtelefonen aldrig duer for dem :-)
Næste omgang var jeg hjemme mellem 8-17 den pågældende dag (for det KAN jo ikke specificeres nærmere), uden at høre en lyd fra dem. Næste dag ringede de så og sagde at nu var de på vej.. Tager hjem, udelukkende for at finde ud af at chaufføren ikke kan finde vej, så jeg må guide ham rundt på Nørrebro indtil han finder det.
Synes det mest irriterende er at deres lager ligger in the middle of nowhere. Synes det er fair nok at man selv må hente pakken hvis man ikke er hjemme i normal arbejdstid, men de kunne godt have et lager et lidt mere centralt sted så.
For mig har det virket bedre at få leveret på arbejdspladsen. Har fået leveret på arbejde og på KU uden problemer - de tror vel der er større sandsynlighed for at få leveret der.
Fik en telefon sendt med GLS det var et mareridt og kostede ca 5 telefonopkald og ca 1 uges tid foer den faktisk blev leveret. (sendt fra DK til DK)
@ The X Factor
Jeg synes virkeligt at du prøver at bagatellisere den svinestreg som folk bliver udsat for.
1. Buddene tager ALTID pakken med første gang.
- Det er jeg pænt ligeglad med, da der jo ikke er nogen der er hjemme første gang
2. Privatkunderne er generelt nedprioriteret, fordi de ikke genererer nogen særlig omsætning. De er besværlige at levere til, fordi de bor uden for erhversområderne og så er de sjældent hjemme.
- Ordet nedprioriteret giver ingen mening. Hvis der er betalt for en service skal den leveres. Det her handler jo ikke om hvorvidt det tager en dag mere end erhvervspakkerne, det handler om hvorvidt pakken overhovedet bliver leveret. Hvis det ikke er profitabelt at levere pakkerne må selskabet undlade at påtage sig opgaven.
3. Hvis du havde en aftale, som ikke blev overholdt, så er svaret nok, at der har været fejl i kommunikationen mellem dispatch og chaufføren.
- HVIS JEG havde en aftale... Ordene hvis og jeg er ret ligegyldige. Det er jo tydeligvis 90% af ALLES aftaler der ikke bliver overholdt, ikke blot min aftale.
Please send aggresion in another direction.
Jeg har bare fortalt dig, hvordan det var engang.
Good luck
Resultat af poll:
Da mange bruger udtrykket "flere gange", tælles hver person kun en gang. Derudover tæller bekendte med. I øvrigt har kan jeg ikke rigtigt placere Rottegift2 ud fra hans beskrivelse.
Scenarie A: 2 kunder der fik deres pakke den aftalte dag.
Scenaire B: 8 der er blevet brændt af.
Konklusion: Det er snarere reglen end undtagelsen at private kunder får at vide at de ikke var hjemme den dag de sad og ventede forgæves.
@ the X factor
Du skal ikke tage det personligt, det lød bare på dig og supaking som om jeg må tage at acceptere at verden nu engang fungerer sådan. Naturligvis billiger I ikke at et firma systematisk og kynisk laver aftaler de godt ved ikke bliver overholdt, men det lød bare lidt provokerende når jeg i forvejen var meget oprevet over den behandling jeg havde fået.
Wow, troede kun det var DPD, der var så elendige.
Modtog faktisk en pakke fra GLS idag. Havde bestilt mandag og kunne afhente den idag efter 16:00, så det var helt fint.
Det fungerede dog på den måde at pakken blev afleveret direkte hos en af deres samarbejdspartnere tæt på mig, Blockbuster i dette tilfælde, hvor jeg så kunne afhente den. Dette var tydeligt beskrevet hos forhandleren da jeg bestilte, modtog endda en SMS da den var klar til afhentning, så alt i alt en fin oplevelse.
Har prøvet scenario B flere gange med DPD.
GLS er begyndt at bruge pakke shops til private. Jeg har fx lige hentet to bøger nede i Brugsen. Fin deal imo, så slipper man for alt ovenstående bøvl
TÆNK JER OM
GLS står for
GOOD LUCK SUCKERS.
My 10cent.