los_champ skrev:
Jeg er ikke enig i, at der ikke er sket eller rettere er ved at ske noget epokegørende. Full Selv Driving teknologien - som Tesla har lysårs forspring på - er ved, at være på et stadie, hvor det ser ud til, at vi kommer til at se 'The Tesla Network' foldet ud i en større by. Det bliver et teknologisk kvantespring i sig selv.
Jeg er selv helt pjattet med Selv Driving teknologien, men jeg tror ikke det er teknologien, der kommer til at at være en akilleshæl her - det kommer til at være politik/etik. Personligt ville jeg ønske Selv Driving teknologien kom bredt ud så hurtigt som overhovedet muligt, da det i gennemsnit ville gøre trafikken markant mere sikker. Det der i virkeligheden kommer til at ske er, at man skal tage stilling til en masse etiske dialemmaer, hvor AI ikke giver noget godt svar, f.eks.:
Du kommer kørende med din datter i en selvkørende bil. Pludselig står der en 10 børnehavebørn midt på kørebanen fordi de har overset et rødt lys. Der er nu to muligheder: 1) Kør alle børnene ned, forventet antal døde 6 og 2) Kør bilen ud over autoværnet og ned i havet, forventet antal døde 2.
Prøv at overbevise nogen om, at en algoritme skal vælge 1) eller 2). Og hvis du vælger 2), så overvej det erstatningskrav det vil give anledning til. Og eksemplet er jo bare toppen af isbjerget.
Jeg tror desværre vi er flere årtier ude i fremtiden før vi ser Selv Driving i en større skala. Der kommer til at være store tilbageslag når (og det kommer til at ske), at vi ser det første dødsfald pga. en selvkørende bil (også selv om det var uundgåeligt).
los_champ skrev:
Sammenholdt med, at Teslas batterikapacitet kommer til give dem en dominerende rolle i den grønne energisektor, så tror jeg på, at som det som ofte er set med disruptiv teknologi, at de økonomiske modeller, der bruges til at analysere virksomheder og industrier ikke er i stand til at beskrive og forstå den aktuelle udvikling.
Det er overhovedet ikke givet, at Tesla skulle få en dominerende rolle i den grønne energi sektor, det er alt for tidligt at udtale sig om det. Der kan komme masser af spillere, der får en del af kagen eller nogen, der sågar overgår Tesla.
Dette her "disruptiv teknologi" argument har vi snart hørt til hudløshed - det er bare fordi vi ikke forstår teknologien. Man sagde præcis det samme om blockchain, da det var super hot for nogle år siden, men vi har stadig tilbage at se relevante use cases. Der er så mange seriøse investorer i markedet - at der skulle være teknologiske muligheder gemt i Tesla som kun et fåtal tech-nørder kan forstå og som markedet ikke forstår at prise ind - det tror jeg simpelthen ikke på! Jeg er med @prangster - jeg tror der ligger rigtig mange penge i Tesla fra tech-nørder, men ikke fra de store spillere, der investerer efter potentielle udbytter.
los_champ skrev:
NB. Når du frygter, at der kan ske et stor kursfald, så synes jeg ikke du tager højde for, at Tesla værdi ikke er en Fugazi, som fx en pending FDA-godkendelse, men langt hen ad vejen er bygget på faktisk innovation, produktion og omsætning i en industri, det ikke er lykkes en amerikansk virksomhed at penetrere og overleve i et århundrede. Ser du ikke den stigende kurs som et udtryk for, at Teslas kapitalstruktur er blevet langt mindre risikobetonet?
Jeg frygter egentlig ikke specielt for et kursfald hos Tesla. Bare det, at folk bliver ved og ved med at investere på trods af, at der genereres det ene underskud efter det andet gør Tesla speciel. Jeg tænker også, at der er rigeligt med folk, der investerer med hjertet til, at Tesla nok skal klare sig fint.
Jeg er generelt bearish på aktiemarkedet fordi jeg ikke tror det kan opretholde det historiske momentum over de sidste 9 år. Hvis jeg skulle være bekymret for Tesla, så er det mere ud fra en argument om, at det typisk er selskaber med meget store stigninger på kort tid, der rammes hårdest når der kommer en korrektion af aktiemarkedet.
Redigeret af rickrick d. 09-11-2020 16:02