Praktikant i ny virksomhed, konkurrentanalyse.

#1| 0

Hej Pn'er

Jeg er praktikant i en ny virksomhed i Thailand, som sælger service knapper til hotel og restaurant branchen worldwide. I den forbindelse er jeg sat til at lave en konkurrentanalyse på markedet for disse service ordninger.

Jeg skriver herinde, fordi jeg ved at i er meget berejste.

Her i set et produkt, som ligner dette produkt på nogle af jeres udlandseventyrer:

www.thewaiterbutton.com/products.php

- Jeg talte med Tjepan igår, og han mente han havde set noget lignende på Malta, men kunne ikke huske hvor. Hvis nogle ved det, så kunne det være helt perfekt, på forhånd Tak!

- Per Jensen, Farang in Thailand ;).

14-01-2015 09:52 #2| 0

Jeg har set noget lignende på et Radisson hotel i Tallin.
Der havde de også sådan nogle på deres skybar, De var dog knap så tekniske som dem du linker til. Der var det kun muligt at kalde på betjenning når man trykkede på den.

14-01-2015 10:01 #3| 0

Tusind tak ! :).

Hvis der er flere, som har set dem må de meget gerne skrive. Især inden for europas grænser. Da det i forvejen er ganske stort i Asien. :)

14-01-2015 14:02 #4| 0

Virkelig pn? Jer som er så berejste..:).

Der må være nogle faste maltebosidende grindere, som kan be eller afkræfte at de findes på Malta?:).

14-01-2015 14:14 #5| 0

Du må sige at før du kan lave denne undersøgelse må de sende dig rund i Europa og besøge alverdens hoteller.

14-01-2015 14:19 #6| 0

Jeg er ikke taget hele vejen til Thailand for det.:).

Det er bare interesant hvis nogle havde set dem andre steder. Kan kun finde dem i Asien og Afrika lige pt. Hvilket er de steder det giver mindst mening!:).

14-01-2015 15:25 #7| 0

Da jeg boede i USA spiste jeg ofte på Applebee's der fik man sådan en buzzer til sit bord, så hvis man ville snakke med den specifikke tildelte tjener ved sit bord, så trykkede man på knappen, så havde tjeneren 2 min til at komme ned til en. Den var koblet sammet med et ur hun havde på (Snakkede med hende tjeneren som fortalte det) Minder om jeres udover jeres kan give specifikke ordre til hende.

14-01-2015 15:52 #8| 2

Hvis du skal lave en større konkurrence analyse, skal du vel os finde alle komplimentære (hedder det ikke det) produkter, og evt noget swot agtigt overfor jeres nærmeste konkurrenter, som så evt kan hjælpe jer med at sælge jeres produkt til kommende salgsmøder.

Og sry to say, at spørge tjepan med hjælp til dette, vil være dumt for skulle man lave lignende analyse med alou vera produkter, vil det se skidt ud mht salg.

Redigeret af Lillie d. 14-01-2015 15:55
14-01-2015 15:57 #9| 0
Per_danmark skrev:
Virkelig pn? Jer som er så berejste..:).

Der må være nogle faste maltebosidende grindere, som kan be eller afkræfte at de findes på Malta?:).


- Du efterspørger ikke direkte inputs til din konkurrentanalyse, så det antager jeg at du har styr på.

Jeg tror godt du kan regne med, at det er et marked med få konkurrenter.

Det postulat er udelukkende baseret på, at jeg aldrig har set det før, i de lande jeg har rejst i.

Hvis en almindelig Google søgning ikke giver dig særligt mange konkurrenter, så er det fordi de ikke er der, eller fordi de er ualmindeligt dårlige til at markedsføre sig selv. Hvis du vitterligt ikke kan finde særligt mange, så tag det med i dine antagelser, at konkurrencen ikke er så bred (den kan sagtens være hård, hvis det er en til flere store konkurrenter).

Lillie stiller et meget godt spørgsmål. Er der andre produkter, der minder om jeres, som du mener I er i konkurrence med? - dette kan sagtens være relevant, og er et område du bør undersøge.

Edit: I princippet er dem der leverer knapper til fly/turistbusser med "call a waiter"-funktionen vel også en konkurrent til jer?

- Mads Andersen, Odense in Denmark :-)
Redigeret af xitaah d. 14-01-2015 15:59
14-01-2015 15:58 #10| 0

@RekiB
Tusind tak, lige præcis den information jeg leder efter. Vores program virker meget lig med det de anvender. Ved vores system anvendes også ure til service personalet. :)

@Lillie

Det er præcis i den retning. Det var min første dag på kontoret idag, så der er lang vej endnu. Det er blot svært at finde informationer på konkurrenter lige pt. Ligenu er vi på 2 her i Thailand, 0 i Europa, 3-6 i afrika (det er svært at vurdere ægtheden) og 3-4 i resten af asien.

14-01-2015 16:01 #11| 0

@xitaah

Der er fundet 2 leverandører af det præcis samme produkt. De andre har et komplimentært produkt, som ser anderledes ud(design), men med de samme funktioner eller som RekiB beskriver hvor de kun har et tilkalder knap. :)

14-01-2015 16:21 #12| 0

Men med et helt nyt produkt, skal det være en ret stor virksomhed hvis målgruppen i første omgang hedder hele verden, det vil i hvert fald kræve en del samarbejdspartnere/sælgere i hele verden.

så måske vil det være en ide og indskærpe målgruppen lidt i 1. omgang. Nu ved jeg ikke om der lavet en forretningsplan men der kunne målet jo være worldwide ig et af delmålene Thailand.

14-01-2015 16:35 #13| 0

selskabet har været aktiv i 4-5 år. med 50 hoteller/resort fordelt rundt i thailand. Lidt i andre lande.. De vil gerne ekspandere nu. :)

Det er nyt i Europa, men ikke her i asien eller afrika.

Redigeret af Per_danmark d. 14-01-2015 16:35
14-01-2015 17:51 #14| 0

Der er en del kaederestauranter i USA som har en tablet paa bordet hvor man kan ringe efter tjeneren, spille spil og saagar printe sin egen regning og betale via en kortlaeser.

Det er selvf ikke samme produkt som jeres, men maa stadig anses som vaerende en konkurrent.

14-01-2015 18:36 #15| 0

@ pokerheh

Super, tusind tak! Det er lige præcis sådanne informationer, som kan være utrolig svære at finde!

Kan du huske navne på nogle af disse kæder, endnu bedre leverandøren af løsningen hvis de reklamer med det?:).

14-01-2015 18:57 #16| 0
http://huanyutong.en.alibaba.com/product/542029157-210375571/table_menu_stand_for_table_button_Y_A3.html

http://huanyutong.en.alibaba.com/product/496498030-213513088/wireless_waiter_calling_system_with_menu_holder.html
Redigeret af Hawkeye d. 14-01-2015 18:59
14-01-2015 19:01 #17| 0
Per_danmark skrev:
@ pokerheh

Super, tusind tak! Det er lige præcis sådanne informationer, som kan være utrolig svære at finde!

Kan du huske navne på nogle af disse kæder, endnu bedre leverandøren af løsningen hvis de reklamer med det?:).


Hele transitområdet i Toronto Pearson Airport(Ca 300-400 borde)
Redigeret af AceKiller88 d. 14-01-2015 19:04
14-01-2015 19:10 #18| 0
Per_danmark skrev:
@ pokerheh

Super, tusind tak! Det er lige præcis sådanne informationer, som kan være utrolig svære at finde!

Kan du huske navne på nogle af disse kæder, endnu bedre leverandøren af løsningen hvis de reklamer med det?:).


Ved at de bruger systemet paa Chili's. Ellers er jeg lidt blank.
14-01-2015 19:11 #19| 0

@Xitaah

Jeg tror ikke helt at du har fået fat i hvad Farang betyder:)

14-01-2015 21:40 #20| 0

Øh, hvordan drager du den konklusion, Andy? :D

14-01-2015 21:41 #21| 0

"Per Jensen, Farang in Thailand ;)"
"Mads Andersen, Odense in Denmark :-)"

Redigeret af AndyCole d. 14-01-2015 21:42
14-01-2015 21:42 #22| 0
AndyCole skrev:
@Xitaah

Jeg tror ikke helt at du har fået fat i hvad Farang betyder:)


En Google søgning tyder på at du har ret. Det er hvad jeg får ud af at forsøge at være en smule spydig :)
14-01-2015 21:43 #23| 0

@Xitaah
;)

14-01-2015 21:45 #24| 0
xitaah skrev:
AndyCole skrev:
@Xitaah

Jeg tror ikke helt at du har fået fat i hvad Farang betyder:)


En Google søgning tyder på at du har ret. Det er hvad jeg får ud af at forsøge at være en smule spydig :)


Jeg kan så konkludere, at xitaah aldrig har været i Thailand - eller ville han ikke være i tvivl :-)
14-01-2015 21:47 #25| 0
dankjar skrev:
xitaah skrev:
AndyCole skrev:
@Xitaah

Jeg tror ikke helt at du har fået fat i hvad Farang betyder:)


En Google søgning tyder på at du har ret. Det er hvad jeg får ud af at forsøge at være en smule spydig :)


Jeg kan så konkludere, at xitaah aldrig har været i Thailand - eller ville han ikke være i tvivl :-)


Det har jeg heller ikke. Faktisk er Asien (desværre) helt ukendt terræn for mig. Men sådan skal det heldigvis ikke altid være :)

- Og nu har jeg vist stået for nok derailing af OP's tråd :)
14-01-2015 21:53 #26| 0

er sgu lidt skræmmende at du har fået råd af Tjepan. men ok... jeg ser dette scenario

svar fra Tjepan



svar fra en hjælpsom pnér



jeg undskylder størrelseforholdet imellem de to knapper.. det burde være lige omvendt....

Redigeret af nuller d. 14-01-2015 22:17
14-01-2015 22:08 #27| 0

Var på en pub i Riga der havde noget lignende. Vi kunne i hvert fald kalde tjeneren ned til bordet, samt bestille øl, nødder etc.

14-01-2015 22:54 #28| 0

Er det ikke sådan et produkt, der kan fremstilles uden egentlig brug af særlige kompetencer?

Umiddelbart tænker jeg, at en kæmpe hotelkæde kan tage konceptet med til en industriel designer. Få denne til at udvikle et "unikt" produkt. Tage dette med til Kina og få en fabrik til at lave 10.000 stk.

Min umiddelbare tanke er, at det er muligt der ikke er mange på markedet nu, men kommer der for alvor et behov hos slutbrugere, så er produktet nemt at efterligne og tilpasse til et ønsket behov.

Min tilgang vil derfor ikke kun være en konkurrentanalyse, men også en analyse af krav til kompetencer og om den organisation, du sidder i nu, har såkaldte kernekompetence.

14-01-2015 23:09 #29| 0

Knappen er flittigt brugt i Sydkorea, kan jeg oplyse. Det er sgu også irriterende at sidde og forsøge at få øjenkontakt med en tjener i 100 år, når man egentlig bare gerne vil betale og komme videre. Så for mig er det en gåde, at sådan en bord-knap ikke er mere udbredt herhjemme.

14-01-2015 23:15 #30| 0
AndyCole skrev:
"Per Jensen, Farang in Thailand ;)"
"Mads Andersen, Odense in Denmark :-)"


Sry, jeg var overbevist om, du henvendte dig til OP :) Tænkte, du sejlede rundt, men den tanker trækker jeg bare i mig igen ;)
15-01-2015 03:46 #31| 1

Der har da været lidt gang i drengene! :).

Produktet er super simpelt. Men det er det geniale i produktet, da det er så let at lære at anvende og det kræver ikke særlige kompetencer hos servicemedarbejderne.

Jep, det er produceret i Kina. Det kan dog aldrig svarer sig for et hotel at bruge tiden på noget de ikke er eksperter i. De skal fokusere på deres kernekompetencer og det er at yde en god service, jo højere jo højere værdi hos kunden.

Jeg takker for alle svarene. Jeg håber meget snart at vi også får det vidt udbredt i europa. :)

- Farang er det samme som neger (bare hvid), her i Thailand er det bare helt legit at råbe det efter os, når vi går forbi en flok thaier.. :D

@ nuller

Jeg har egentligt ikke spurgt tjep om råd, blot efterspurgt om han havde set servicen nogle steder i europa. Det skal også lige siges, at selvom han laver det foreverliving, som jeg heller ikke er tilhænger af. Så er han stadig en fin fyr og han har aldrig forsøgt at sælge mig noget..

15-01-2015 15:54 #32| 0

Jeg har set det i næsten alle nyere asiatiske buffet-restauranter i Danmark. Især i Aarhus-området er det standard med sådan en knap på bordet, hvorfra man kan tilkalde tjeneren eller bede om regningen.

15-01-2015 17:35 #33| 0

@Thedarkknight

Tak for svar! Kan du nævne navnene på en enkelt eller flere af disse asiatiske restauranter i århus området, som anvender det? :)

Det er super information, så jeg vil meget gerne hører nærmere!

Per Jensen, Touch Thailand/ www.thewaiterbutton.com

15-01-2015 17:50 #34| 0

@Per_danmark
Nu er det et stykke tid siden, jeg sidst var der, men er 99% sikker på at I hvert fald Restaurant Vinde og Restaurant China Palace stadig har det. :) Jeg ved ikke om man kan kommunikere med tjeneren gennem det, I sælger, men her kunne man kun tilkalde en tjener eller bede om regningen.

15-01-2015 18:02 #35| 0

Det er noget i samme stil! :)

Men chokerende at de har det i en buffet restaurant ! :)

15-01-2015 18:05 #36| 0
Moderator

Jeg søgte lige "waiter button" på aliexpress.com... Mange hits til få penge...

15-01-2015 18:46 #37| 0

Hvad er der nu galt med at knipse - det elsker alle tjenere da ;-)

16-01-2015 04:55 #38| 0

@Aurvandil

Hvis du og tjenerne er helt vilde med det, så ser jeg ingen grund til at du stopper den adfærd. :)

Men det er nu en gang sådan, at mange personer er for generte til at kalde på tjeneren eller anden service personale. Så i stedet vælger de at gå når de får muligheden for at bestille regningen, i stedet for at bestille en ekstra drink eller en dessert. Det er det vi forsøger at imødekomme med den service vi tilbyder.

Succesen er imod mine forventninger kæmpe stor her i Asien, selvom lønningerne og priserne er langt under niveauet i Europa. Derfor ser vi store vækst muligheder på det europæiske marked i de kommende år.

@alle

Vær forberedt på i fremtiden, at ringe på en klokke når i vil have service, i stedet for at knipse. Det får man dårlige led af i længden ;).

- Per Jensen, Touch Thailand.

Redigeret af Per_danmark d. 16-01-2015 04:57
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar