Program til autotekst i word..

#1| 0

Halløj kære totalt i orden yndlingsmennesker :)

I det nye skoleår skal vi arbejde med tydelige læringsmål (Visible Learning) - i det forbindelse kunne jeg godt bruge en eller anden funktion/ program til at lægge noget autotekst ind i og som så kan "klikkes over" i et skema/ dokument for hvert enkelt barn/ klasse.

Jeg har overvejet bare at bruge 2 forsk. word-dokumenter, som jeg så har åbne samtidig og bruge copy/paste, men det er lidt for langsomt når man skal klikke så mange gange for hver sætning.

Findes der mon et program som "bare" kan indeholde noget autotekst og "være åbent" så jeg kan "trække" teksten fra progammet/ dokumentet hen i et word.doc? Altså trække teksten hen i andet doc. UDEN den "forsvinder" fra det oprindelige doc/program (svarer til uendelig kloning på smartboards, men den funktion har jeg bare ikke fundet i word endnu...)

Jeg har ikke forberedelsestid til selv at søge efter noget eller "udvikle" andet end min primitive word-til-word.doc idé, så jeg håber én af jer kender noget brugbart :D

Det skal kunne arbejde sammen med word da dét er dét vi bruger på skolen.

Redigeret af tuznelda d. 09-08-2014 14:51
09-08-2014 15:07 #2| 0

Er ikke 100% sikker på, at jeg forstår, hvad du vil, men man kan fx lave et html-dokument, der auto-highlighter den linje tekst, man klikker på. Derefter kan den hives over i word-dokumentet.

Redigeret af nothing878 d. 09-08-2014 15:07
09-08-2014 15:13 #3| 0

Mener der findes en flette funktion i word, hvor man kan flette et dokuments tekst ind i et andet dokument på den pågældende valgte placering i dokumentet

09-08-2014 15:45 #4| 0

forestil jer, at en elev skal sætte sine egne mål for en lektion - det er specialklasseelever, så de kan ikke selv skrive/ læse, men de kan godt "trække" noget tekst med en mus fra et dokument til et andet.

Så har eleven et dokument "Mine mål for uge 33". Dokumentet er en tabel med fagene skrevet ind lodret og dagene vandret.

Jeg har noget autotekst "et andet sted" med nogle formulerede mål. Det er fx:

læse 10 minutter frilæsning
løse ½ side i arbejdsbogen
vælge 1 fri opgave
spille læringsspil med en kammerat
øve 3-tabellen på emat
øve 4 tabellen på emat
øve 10´er overgang på emat
lægge plus-domino
lægge minus-domino
spille gange-bingo med en kammerat
spille først til tops med en kammerat

osv.... meget kortformulerede præcise mål i punktopstilling.

Jeg ønsker så, at elev X skal kunne trække målene hen i sit eget målskema for ugen UDEN at skulle markere tekst, højreklikke, vælge kopier, trykke i eget dokument, højreklikke, vælge paste osv...
Enkelte elever kan bruge genvejstaster men det er de færreste. Derfor vil helt almindelig "trække"funktion være optimalt MEN målene skal jo stadig stå der når den næste elev skal udfylde SIT målskema..

Jeg håber det forklarer lidt bedre, hvad det er jeg "ville ønske" findes.


(forestil jer det er som at vælge modtagere til en email ... du klikker og tilføjer dem med et enkelt klik og alle modtagere er stadig mulige at vælge til næste email)

09-08-2014 15:57 #5| 0

En lavpraktisk løsning som muligvis kan bruges er at du bruger et excel ark til din autotekst hvor hver tekst er i een celle som kan trækkes over i et word doc.

edit: virker ikke, jeg kan ikke få teksten til at blive i excel damnit

Redigeret af FiveCats d. 09-08-2014 16:00
09-08-2014 16:18 #6| 0

Jeg kan sagtens lave det på smartboardet, der har "uendelig kloning" som funktion - men så kan jeg ikke printe ud til eleverne, så de kan få målene på opslagstavlen :/

Redigeret af tuznelda d. 09-08-2014 19:46
09-08-2014 17:54 #7| 0
Moderator

Det kunne laves rigtigt fixt i html6. Jeg har desværre for meget om ørerne for tiden, til at jeg selv kan tilbyde det.

Men mon ikke der er andre html nørder på forummet, der synes det kunne være en sjov lille opgave? :)

09-08-2014 19:49 #8| 0

Kan man lave det så der kan tilføjes og fjernes ubegrænset antal mål.. Evt inddele målene i fag..

Altså, så det er "tomme kasser" til tekst, som jeg selv kan udfylde med alt undtagen "programmeringen"?

09-08-2014 20:52 #9| 1

Bare en lille pædagogisk tanke...

Når nu eleverne ikke kan læse, så giver 'tekst' ikke så meget mening for dem.

Jeg forstår godt at tanken om at de SELV er med til at definere målet, men teksten vil kun give mening for dig som lærer.

Hvad med at du bruger ikoner/symboler så eleverne kan 'læse' egne mål?

Læsning kunne eksempelvis have dette ikon:


Som inden i (på siderne) kunne have "10 min" stående svarende til målet: læse "10 minutter frilæsning"

På den måde ville målet visualiseres sammen med teksten, og dermed ville ikonet fungere som læsestøtte.



... Jeg ville i øvrigt visualisere det på en væg i klasselokalet, hvor hver enkelt elev havde et ugeskema med velcro som ikoner og tekst skal sættes op på sammen med eleven.

Når eleven havde nået målet, så kunne der sættes en stjerne på det laminerede ikon, eller det kunne tages ned (en lille gevinst)

På den måde er målene forståelige, visuelle og konkrete samtidig med den mentale gevinst der er i at gøre en handling når et mål er nået.

Da du sikkert skal dokumentere dit arbejde kan du eksempelvis tage et foto af hver "måltavle" om mandagen og fredagen som gemmes på computeren.


DaBLAM

09-08-2014 22:46 #10| 0

De kan altså godt læse lidt, i hvert fald de fleste af eleverne - der er bare et par enkelte i klassen, som kun kan læse lix 3-4.

De fleste i klassen læser lix 12-16 (nogle læser bare meget, meget langsomt) og kan godt læse mål - især hvis de har fået hjælp til at læse dem første gang.

Vi bruger pictogrammer dér, hvor det er nødvendigt, men tekst dér hvor det er muligt :D

Edit: Jeg ville også bruge systemet i almenklasserne, hvor eleverne læser aldersvarende eller bedre, så det var mest for at have et system, der kunne bruges i mange forskellige fagsammenhænge uden at være voldsomt tidskrævende at bruge :D

Redigeret af tuznelda d. 09-08-2014 22:59
09-08-2014 23:21 #11| 0
tuznelda skrev:

Vi bruger pictogrammer dér, hvor det er nødvendigt, men tekst dér hvor det er muligt :D


For mig var Det er kombinationen der var interessant, ikke "enten/eller" ... Men du kender eleverne bedst!


Anyways, MÅL der er skrevet stort og tydeligt og proklameret for andre, (og som man kan strege på en liste) vil for mange være en langt større motivation, end nogle små ord der ligger i et dokument på en computer... Så min vigtigste pointe er nok at droppe pc dokumentet! - så overvej det.

...

Iøvrigt er de mål du nævner arbejds mål ... Eller "whats"

Det er vigtigt at have udarbejdet: læringsmål ... Eller "whys" ... jeg tror desværre at alt for mange folkeskole elever kun oplever whats, i form af de opgaver de skal løse dag ud og dag ind, og de er blevet til sure arbejdsopgaver, og mangler det mere perspektiveredes WHY!

Med andre ord, det er kun interessant at læse i arbejdsbogen, hvis du husker HVORFOR du gør det.

DaBLAM
09-08-2014 23:28 #12| 0

Jeg skal selvfølgelig lave læringsmål for undervisningen og delagtiggøre eleverne i dem. Det har vi altid gjort, men det er "nyt", at eleverne skal have læringsmålene så ekstremt tydeliggjort -- jeg er vild med idéen og er sikker på, at det vil rykke noget hos almeneleverne!

Men specialklasseeleverne har meget ofte brug for de rene, konkrete SMART-arbejdsmål, som de kan "krydse af" som klarede - det motiverer dem til at gøre en indsats og ikke bare spilde tiden, som de ellers er tilbøjelige til.

OG idéen var jo, at de individuelle mål skulle printes ud og sættes på elevernes egen opslagstavle (ved deres plads) så de kan se, hvad de havde aftalt/ målsat sig at nå, så de har nemt nemt ved at "krydse af" og se, at det går den rigtige vej fremad :)
og så bliver de ikke "udstillede som fails", hvis der er et mål de ikke har nået.

(SMART-mål = Små Målbare Attraktive Realistiske Tidsafgrænsede)

Redigeret af tuznelda d. 09-08-2014 23:33
10-08-2014 00:26 #13| 0

Hvis jeg forstå dit spørgsmål rigtigt


Du vil have et dokument med en række opgave, en liste


Hver elev skal kunne klikke på en opgave i dit dokument og placere opgaven i sit ugeskema, som et 'mål'


?



Hvorfor så ikke printe X antal af hver opgave ud, som eleverne så sætter op på deres tavle i et ugeskema.


Yes, jeg ved det er oldschool og analogt, og copy/paste rent faktisk foregår med saks og hænder, men jeg tror det er den letteste måde for dem, og langt mere konkret at man 'påtager' sig nogle opgaver/ mål?
(Ud fra hvordan du beskriver dem)



← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar