Jeg har gang i et projekt på social og sundhedsskolen.
Mit projekt ophandler Mad i Daginstutitionerne, og om det er i orden at børn i børnehaven selv er med til at lave mad.
Altså at de står i køkkenet og hjælper med fx. at bage boller? eller bare være med til at lave en ganske alm. frokost. grunden til jeg vælger at have om netop det emne er, at i mange børnehaver fravælger børnehaven at lave mad med børn, pga. Hygiejne og at det er lettere at lave mad uden dem. Men at lave mad med børn kan give børnene en udvikling, som er sundt i forhold til dem.
Mit spørgsmål til pokernetterne med børn i den alder.
Synes i det er en god ide jeres børn er med til madlavningen? og hvad er jeres holdning?
På forhånd mange tak for hjælpen :)
Projekt opg. Ang. Børns madlavning i børnehaver
Klart det er en god idé!
De skal jo også lære om hygiejnen ved madlavning.
Altså lære at vaske hænder inden de skal hjælpe i køkkenet, lige som de skal vaske hænder efter WC.
Minder mig om det afsnit af "Klovn" hvor Frank ikke vil spise de kager :D
Det handler om så meget mere end det du fremfører der, og situationen er laaangt mere kompleks end det hvad du antager.
Nu ved jeg ikke hvad det er for en opgave du skal skrive, hvor fyldig, hvor længe, niveauet på uddannelsen, hvilken empiri du baserer dine udsagn på osv. Men en lidt dybere undersøgelse skylder du sgu problematikken.
men bare for at nævne i flæng, så handler det også om:
Uklare hygiejne regler (eller fødevarekontrollanternes forskellige tolkninger)
Fysiske rammer
Pædagogik
Normering
Økonomi
Erfaring
prioritering mellem andre vigtige indsatser, eksempelvis bevægelse som også er sundt!
DaBLAM /daginstitutions leder, der fra 1. januar skal producere 100kuverter dagligt.
Jeg er af den holdning, at børnene burde lave det hele selv, så vi kan spare noget mere på den front.
Når du vil ha en hurtig fransk hotdog, skal den stakkels skolepige der laver den have det såkaldte pølsekursus (eller hvad det er?). Men dine børn må proppes med mad, som er lavet af andre små mennesker, der ikke helt har fået ind under huen, hvorfor fingrene ikke skal fra næse, anus etc. og i madvarerne. It's a world gone mad imo!
Halvdelen af hvad et menneske lærer gennem livet, lærer man inden man fylder 7.
Med andre ord der er mange væsentlige ting børn skal lære, og børn (og mennesker generelt) er konstant i en læringsproces. Nogle af de ting børn skal lære, lærer de bedst i større grupper, andre ting i mindre grupper, noget alene, andet i én til én kontakt med en voksen osv.
I en børnehave er der ca. 8-10 børn pr. voksen, så langt de fleste af de ting barnet lærer er i en relativ stor gruppe.
Man kan vende dit (noget farvede og forudindtagede) spørgsmål, og i stedet spørge:
Hvor tror du/I der er størst sandsynlighed for at et barn vil lære om sundhed i forbindelse med tilberedning af mad?
a) I børnehaven
b) I Hjemmet
Man kan også spørge:
Hvad vil du helst have dit barn tilbringer formiddagen med?
a) At lave mad - det lærer dem om sundhed.
b) At være i bevægelse på legepladsen - det giver dem sundhed.
Når det er sagt har jeg i min institution skabt optimale rammer for begge dele. Sundhed er i høj grad på dagsordenen sammen med sociale kompetencer, sproglig udvikling, kreativitet mv. og der er generelt god mulighed for en alsidig personlighedsudvikling! (kald det dannelse)
Køkkenet vi er igang med at bygge (det haster inden 1. januar), betegner jeg som et "pædagogisk professionelt" køkken, hvor børnene har optimal mulighed for at se med gennem en stor åbning samt et stort vindue. bliver der tid kan en lav plexiglasplade løftes op og børnene kan deltage. Desuden indretter jeg et stort depotrum, til en slags grov/børnekøkken, og børnene skal inddrages i at hente frugt og grønt i vores store nybyggede jordkælder, som også har skabt endnu mere terræn på legepladsen således muskulatur og kondition udfordres optimalt i udendørslegen.
Forventningen er at læringen primært bliver "learning by watching" - og ikke "doing", men nu må vi se hvormeget de kan inddrages.
Der bliver under INGEN omstændigheder tale om 'børnene som en del af produktionen', men som en pædagogisk aktivitet/deltagelse med læringen for øje, når tiden og interessen opstår. (her kunne indsættes et langt afsnit om pædagogiske læreprocesser, definitionsmagt, motivationsteori mm. som begrundelse)
Vi skal iøvrigt producere mad for 11,25Kr pr. barn pr dag, samt 25 timer til køkken personale der skal producere 100 kuverter, dette i sig selv er vanskeligt, hvis man vil servere varieret og sund kost med udgangspunkt i de 8 kostråd - nårh ja og så vidt muligt økologisk.
... men ship din mail/tlf så kan du lave et interview, et besøg eller bare få nogle gode idéer. (jeg har dog mega travlt for tiden!)
DaBLAM
Ved at i den børnehave hvor min søster arbejder skal de have et industrikøkken og at reglerne for at opfylde det forbyder at børn overhovedet må være i køkkenet
@ DaBLAM
Mange tak for det gode svar :)
Jeg vil højst sandsynligt lige sende dig en PM ;)
@PSchmid
Fødevarekontrollen har delte meninger om dette, nogen mener at hvis man laver et 'madhold' med vaskede hænder og forklæde på, så kan det tillades hygiejnemæssigt. Dog er der så et sikkerhedsspørgsmål der står ubesvaret, med alle de maskiner, ovne, komfurer mm.
Min ansatte i køkkenet vil dog under ingen omstændigheder tage ansvar for at have x antal børn vimsende rundt om benene mens der knokles med tilberedning...
Derfor har vi omgået reglen ved at skabe mulighed for deltagelse ved at børn uden for køkkenet har adgang til bordpladen (når plexiglaspladen løftes) - men laaangt fra alle institutioner har den mulighed.
DaBLAM