Gooooodmoooooorning Las Vegas...
Dag 4 - WSOP blog - fredag den 30. juni 2023
OMG hvilken dag det har været. Jeg indrømmer gerne, at fredag var KLART bedste dag i Vegas indtil videre. Ikke kun pga. pokeren men også alt det andet spændende der skete. Det bliver et crazy langt indlæg, hvis jeg skal have det hele med. Så det kan være at jeg cutter lidt i det, vi får se.
Here we go...
Efter lige under 6 timers søvn (ja, det er ved at blive en vane men kan fucking ikke sove længere selv når jeg prøver) vågner jeg, tager et hurtigt bad og hopper på Monorailen med det samme. Jeg ankommer til Paris lidt over 09.00 lokal tid og det er skam med vilje jeg kommer tidligt. Der spilles nemlig The Colossus $400 dag 1A og der forventes små 8.000 deltagere og en samlet deltagere på over 20.000. Med så mange mennesker så skal man ikke komme 10 min før. Jeg fik hentet min billet i automaten på FastTrac. Det er simpelthen et must at have en WSOP konto og kunne printe billetter ud på 20 sek. i stedet for at så 1 time eller mere i kø.
Sulten men tidspresset
Billet hentet, som jeg købte i går aftes og nu var der 35 min til turneringsstart, så perfekt at finde et morgenmad sted. ALT var selvfølgelig optaget og der var ventetid på mindst 20-30 min. de fleste steder. Jeg havde frugt og nødder med, men ville nu gerne have morgenmad. Jeg valgte charme-versionen. I kender den godt. Den hvor man går op til seateren siger; du gør et fantastisk stykke arbejde, her er godt nok lækkert, er det en ny restaurant? nå, I har kun været åbent i 2 dage. så har I nok haft travlt? ja, her ser virkelig også fedt ud og jeg har allerede hørt I har rigtig god mad. så har fået anbefalet jer kraftigt. 5 min efter har jeg bord på Guy Fieri Flavortown:
Okay indrømmer at sizings var ret europæiske, men jeg bestilte heller ikke noget fra menukortet. Skulle bare have eggs and sasauge og noget kaffe.
Det blev lidt halv pepperet:
Men det var også de bedste sausages jeg nogensinde har fået. Helt vanvittigt god smag, krydret men helt perfekt. Ikke tør og sådan shewy/gummiagtig som de normalt herover. Men nærmest som en dansk pølse bare den amerikanske sausage. Og kaffen var fandme skøn. Ej, hvor blir man træt af dårlig kaffe men denne her var tydeligvis RIGTIG kaffe, så jeg bad om refill efter den første kop, selvom jeg havde travlt.
Mæt og godt tilfreds tager jeg til Horseshoe. Jeg skulle spille i Silver. Det er her TV bordene er og den store "stage". Alle turneringer slutter herinde. Fedt at prøve at spille derinde med billeder af alle Main Event vinderne gennem årene (i rigtig MPT Vejle style - bare lidt sejere).
Mangel på dealers
Mens vi ventede på dealers nok til at starte turneringen (endte med at blive 1½ time forsinket), så betragtede jeg æresfuldt og med en klump i halsen alle de tidligere vindere. Så gik det op for mig, at der da manglede Doyle og Moneymaker. Mærkeligt tænkte jeg. Jeg kiggede igen og igen og kunne simpelthen ikke forstår hvor de var. Så gik det op for mig at Doyle og Chris Moneymaker havde fået speciel plads "in the rafters" over TV-Feature table. Shit, der måtte jeg nærmest lige fælde tåre. Altså helt seriøst. De kan sgu noget de amerikanere.
Mit bord viste sig at være placeret lige under Peter Eastgates billede af hans sejr fra 2008, hvilket også var mit første år til WSOP. Det må være et tegn tænkte jeg:
I øvrigt, når jeg om lidt fortæller hand histories og snakker dygtig aggro brasilianer, så er det ham den unge mand i den hvide Adidas trøje og når jeg snakker om en asiatisk flodhest fra Toronto, så er det ham hvor man kan skimte en flodhest ovenpå de røde 5.000 chips. Det ligner en flodhest der sidder og skider.
Lige inden vi gik i gang, så fik jeg snakket med danske Simon Wilenius, fra flyet, der jo var gået super dybt i 600 deepstack (slutter på en imponerende 14 plads til 12K vist nok). Da jeg var nede hos ham var de 36 tilbage og han var short men i godt humør selvfølgelig. Han fik en pose chips jeg havde nuppet i GG Loungen, mere herom i morgen.
Prøv lige at bluffe ham her:
$400 Colossus dag 1A - LFG!!!!
Jeg trækker et super fantastisk bord. Ja, der var nogle gode spillere i blandt, men ikke et bord jeg ikke kunne få fat på med lidt tålmodighed. Stemningen hele dagen på bordet var noget af det bedste jeg har oplevet på et startbord. Jeg hyggede med Steve, bordets 60 årige alderspræsident, som bor i Arizona og har 2 søde døtre og 6 hunde. Der var Sean, en af bordets bedste og mest solide spillere, der havde kørt 36 timer i bil med sin ven, kæreste og hund fra Maryland for at spille WSOP. Der var crazy 3bet aggro asiat fra Toronto på min venstre (selvfølgelig) med flodhesten og så var der uheldige plads 6 (hvor 7 spillere måtte lede livet inden vi blev breaket) mens bordets standup komiker var en ældre mand på 57 år, der var fra New Jersey og som ikke kunne holde holde sin kæft og som ofte gik LANGT over stregen.
I plads 8 var bordets bedste spiller (i mine øjne) og ham jeg virkelig måtte passe på. Den unge brazil gut med tatoveringer i en Adidas hoodie og en spillestil som hyper hyper aggro tricky maniac men alligevel med en overraskende kontrol. Skræmmende. Sådan en type, som jeg online har en helt speciel farve til og som jeg generelt set prøver at holde mig fra. Han var på et tidspunkt så meget ovenpå, at jeg helt seriøst måtte folde et helt level (jeg var også kortdød men foldede 4-5 hænder jeg normalt åbner).
Så var der 3 spillere på min højre som var mellem aldrende amerikanere som var forholdsvis tight og ABC spillestil (spiller sine kort og bluffer sjældent).
40.000 i startstacken. De røde er 5.000, de gule er 1.000 og de lilla er 500. Sort er som sædvanlig 100. Vi starter på level 1 med 200/200/100. Planen er at spille 17 levels (så burde vi være i pengene) og hvert level er 40 min. Der er 20 min pauser undervejs og 75 min spisepause. Vi var fordelt på de 3 største pokerrooms, så turneringen foregik faktisk forskudt i Horseshoe (pga dealermangel) mens de i Paris havde startet til tiden og fået længere pauser, så vi kunne catche op tilsidst. Ret imponerende at WSOP kunne holde styr på det.
Første par levels
Starten gik som den plejer. Jeg rammer ikke noget og når jeg gør vinder jeg kun lidt. Jeg må bluffe mig til det meste og efter et par levels ryger jeg ned i ca. 32.000. Størstedelen sker fordi en afroamerikansk kvinde på plads 6 3better mit A♠Q♣ 800 åben til 2.500 fra knap. Betalt. 2 vejs til 10♠10♣5♠. Check-check. Turn 9♠. Jeg better nu 3.700. Betalt. River K♣. Den går nu check-check og hun viser A♥K♠. Øv hun havde kongen i spar også, ellers tror jeg måske hun havde overvejet at folde. I dont know. Nede i 32K.
Vildbasse (spiller 80% af hænderne og er ude efter level 3) limper fra UTG+1 på level 3 med bliinds 400/400/200. Jeg limper med fra UTG+2 og har smukke Q♣9♣. Alle folder til BB som siger 2.400. Vi kalder begge. Flop Q♥9♦4♣. Bet 5.000 fra gammelfar i BB. Call fra vildbassen. Jeg går nu all in for ca. 25.000. Betalt af gammelfar ret hurtigt (jeg havde sat ham på enten AA, KK eller AQ/AK men da han better 5.000 så var jeg sikker på at det ikke var AK). Så jeg kunne lige så godt få det hele ind nu, så han ikke blev nervøs på turn. Vildbassen vrider sig længe og var lige ved at kalde også for sine sidste 9.000 men folder og viser en 9er.
Lækker pot til mig.
Hånden efter går vildbassen All-in ubeset fra UTG og det siger jo nærmest det hele om niveauet. Han har 9.000 tilbage, som er næsten 23 BBs. Holdkæft en fisk. Nå, men jeg folder. Amerikaner kalder med K9 og gammelfar der lige havde tabt til mig har 7.000 tilbage og kalder også med A7. Vildbassen vender 97o og er skidt inde. K9 vinder og vi mister dagens første to spillere.
Live poker er fantastisk, ikke sandt?
Mærkelig hånd
Flodhesten raiser fra UTG+2 til 1.000 på samme level. Call fra knap og fra SB og jeg siger nu 5.200 fra BB med A♦K♦. Alle 3 kalder???? Flop A♣Q♠7♠. Checket rundt (jeg better ikke der, da AQ er i deres range, 77 i deres range, A7s i deres range - så vil ikke stackes med en god, men ikke super stærk hånd ude af position (oop) 4 vejs. Turn 4♠.
Her tænker jeg at bette for at beskytte min hånd, da ingen har vist styrke endnu. Men en af spillerne er ham den crazy brazil fyr, så jeg checker bare og til min overraskelse checkes der rundt igen. River 9♣. Nu leader SB sølle 2.000 ud i en 21K pot. Jeg tænker på at raise, men det giver jo heller ikke mening med 2 spillere der ikke har actet endnu, trods at det lille bet er et helt standard "komme billigt til showdown bet". Så jeg kalder bare og de andre folder. SB har K♣Q♥ og jeg vinder fin pot. Stack 78.000
Nedturen begynder
Efter pausen er der ikke rigtigt noget der lykkedes. På et level mister jeg ca 11.000 og er nede i 67.000, da jeg så får 10♦9♦ i cutoff på level 5 med 600/600/300 og raiser til 1.400. Kald fra standup komikeren i SB og fra maniac brazil fyr i BB. Flop 8♦5♥3♣. Checket til mig og her laver jeg dagens første store fejl. Jeg cbetter 1.200. Fold fra SB og check-raise (selvfølgelig - den burde jeg havde set komme) til 4.700 fra Mr. Brazil.
Nu er jeg som sagt ikke Facitlisten og med frygt for at blive overfuset, så tager vi lige en pause og snakker om det her spot. Fordi her, kære læser, kan I lære meget, så "pay attention". Når en sen position/knap raiser for at tage blinds så gør denne spiller det i dag for det meste med et MEGET bred range. Derfor defender man også ret bred fra BB (ej fra SB - det bliver en anden snak en anden dag). Så er der noget der hedder "Range-advantage". Det betyder sådan hurtigt fortalt, at hvem har mest sandsynligt ramt et flop. Raiseren eller kalderen? Og på et lavt board som 853, så er det jo kalderen.
Vi kan lige tage solveren frem og kigge på hvad man bør raise med fra knappen og hvad blinds kan kalde med (bemærk at eksemplet er over 60bbs - det ændrer sig en smule hvis man har mindre):
Er man tight spiller, så vil jeg foreslå at man går "en plads tilbage" er man aggro "en plads frem" - ellers passer følgende chart meget godt for åbningshænder:
Og her er hvad vi bør forsvare os med fra BB. Bemærk, at er man en dygtig spiller postflop, så kan man selvfølgelig udvide calling range lidt mens man bør stramme op, hvis man har svagheder postflop:
Så på et 853 board, så har knappen en hånd der kan fortsættes med imod et check-raise i ca. 30% af tilfældene. Derfor kan man check-raise med alle hænder der har en 8er, 5er eller 3er. Man kan check-raise alle hænder der har bagdør str8 og flushtræk samt direkte træk her og nu, som str8 træk med selvfølgelig 64, 42 eller den åbenlyse 76. Når modstanderen bør folde 70% af sine åbninger, når de får et check-raise i hovedet, så bør vi gøre dette meget mere.
Det har størstedelen af dem der spiller poker ikke lært. Men ham her Brazil gut har HELT SIKKERT. Derfor bør jeg bare checke bag og håbe enten at ramme der, eller få et godt træk, da der både var bagdørs flush og str8 træk.
Nå, det blev en lang historie, men håber I er med.
Nu blir den så lidt mere tricky. Jeg floater nemlig nu. Det gør jeg hovedsageligt pga ovenstående. Normalt så vil jeg imod en stram spiller folde, men mod ham, så synes jeg godt jeg kan floate et street og vurdere på turn. Her kommer der så 2♥. Han tænker længe. Meget længe. Faktisk tænker han i over 2 min.
Jeg har besluttet mig for at folde, hvis han better, men checke bag hvis han checker. Her laver jeg så fejl nr. 2 i hånden. Jeg kalder tid på ham. Det skal samtidigt siges, at på det tidspunkt var han lidt tiltet, da han havde tabt et par hænder i træk. Så jeg skal selvfølgelig ikke "poak the bear" i ham. Floor kommer over for at tælle og han skynder sig at bette 6.500 og jeg må folde.
Level 6 spiller jeg ikke en hånd som nævnt før.
Får gang i den igen
På level 7 med blinds på 1.000/1.000/500 limper jeg med J♣8♥ i mit første blindbattle mod flodhesten fra Toronto. Han checker og vi ser et flop 2 vejs. Jeg checker på Q♣8♦6♣. Han better 800 og jeg betaler selvfølgelig. Turn 10♣. Check fra mig og bet 3.200 fra ham. Betalt med et par og en str8 samt flushtræk - så jeg skal ingen vegne. River K♠. Check fra mig og bet 6.700. Jeg tror sgu ikke helt på den historie der og betaler og han viser J♥7♣. Lækker hånd, som samtidigt giver mig momentum tilbage og bordets respekt (hvilket er vigtigt når stacken bliver større og man vil lave moves).
Dagens hånd (gæt med hvad jeg havde efter indlægget):
Steve fra Arizon limper fra UTG (han har 77), jeg siger 4.000 fra UTG+1 (der har næsten ikke været nogle der har limpet, så jeg har ikke et image der raiser limpere endnu). Shortstack med cigar i mundvigen skubber 7.600 (nok til et reraise fra mig). SB (ny spiller som på et level har turnet et set 3 gange - helt uhørt - og taget 3 spillere ud mod monstere hver gang) caller (han har 99). BB folder. UTG kalder. Så nu har jeg en beslutning.
Skal jeg skubbe mine resterende 50.000 eller blot kalde? Hmmm, havde det været en turnering hvor min edge ikke er så stor, så tror jeg at jeg havde skubbet der fordi ingen bør have JJ, AK eller bedre, som nok er de eneste hænder der kan kalde et all in (måske 1010 kan). Men lige i denne turnering føler jeg ikke den chance er værd at tage.
Så jeg kalder kun og vi går 3½ vejs til 10♥6♣4♦. Checket til mig. Jeg better 7.300 (guess why) og kald fra SB og fold fra UTG. Turn 8♠. Check-check. Det ville jeg også gøre med en stor hånd samt alle mine es kombinations hænder. River (her er jeg lidt heldig) kommer A♥. SB checker til mig igen og jeg better nu 17.000 og han viser 99 og folder. All in shortstacken med cigaren har Q♥J♣ og jeg vinder hele lortet. Bordet er helt i chok over at se min hånd og jeg har det forholdsvis godt indeni mens jeg skraber chips til mig.
Tennis og poker = same same
Herfra går der en masse tennis i det. Serve and volley som jeg kalder det. Jeg raiser og enten folder de alle og jeg tager blinds eller jeg får en kalder og laver et lille cbet som tager ned. I de få gange hvor de kalder cbettet, så better jeg bare stort på turn (lige meget hvad jeg har) og så folder de der.
Doubler en shortstack og har 97.500 på level 11 med 2.500/2.500/1.000, da jeg raiser fra knap med A♥7♥. BB, der har lateregget sent og har 35K, kalder med 10♦7♦. Flop A♣7♠2♦. Han checker. Jeg better 3.000 ud og han check-raiser all in for 35.000. Tak for den gave. Jeg har nu 142.000 og Horseshoe silver bliver lukket ned og alle bliver rykket til Horseshoe blue, som er det store lokale, hvor man også spiller satellitter og dailys.
Strammer den op lidt på mit nye bord, så jeg lige kan se dem an.
Tør amerikaner fra midt position raiser til 6.000 stadig på level 11. Jeg kalder på knap med lækre Q♠J♠. BB kalder også og vi går 3 vejs til Q♥6♦2♠. Bet 17.000 (stort bet) fra initial raiser og jeg kalder mens BB også kalder. Turn K♣. Checkes rundt. River 9♦. Jeg checker bag da de andre checker til mig og BB viser en 6er mens intitial raiser mucker 55 siger han. Jeg vinder lækker pot og har nu 185.000.
Dagens ups hånd:
Russer fra Moskva havde 400.000 chips da jeg ankommer til bordet. Han har lige i 2 hænder i træk tabt 280.000 af dem og er godt tiltet. Der foldes til ham på knap og han raiser til 6.000 på 3.000/3000/1500 level 12. Jeg overvejer at lave noget frækt, men er bekymret for at han er for tiltet og ligeglad til at tro på mig. Så jeg kalder bare med 6♦4♣. Nej, den hånd er nok ikke et kald men han er jo tiltet og hvis jeg rammer, så får jeg god betaling. Flop kommer 7♦4♠2♥. Han better 7.000 og jeg caller bare (overvejede check-raise men stacks var ikke helt til det synes jeg, så ville gemme det til turn). Turn 5♦. Jeg checker og han better 25.000 og jeg sætter ham all in med et par og open ended str8 træk. Han SNAP kalder med K♠7♥ og jeg har 13 outs. River blanker desværre med J♥ og de hårdt tjente chips er næsten alle væk.
Comeback time
Går all in med 99 og 32.000 og alle folder. Hånden efter er jeg all in med A10 og flipper mod 88. And we have a picture:
Rammer 10eren og er tilbage i 95.000.
Går all in med 55 fra knappen mod shorties og tager ned.
All in med A♦Q♦ med 96K i stacken og BB kalder med A♠9♣ med ca. 50K = tilbage i 150K. I am back boys/girls.
Sidste hånd inden pausen efter 15 min:
Min ven fra Moskva raiser med genfunden selvtillid til 14.000. Jeg kalder på knap med smukke J♠10♠. BB (meget løs) kalder også. 3 vejs til 7♣5♣3♣. Kan se på BB at han sidder og tripper og er klar til pausen, så ham var jeg sikker på ville folde. Checket til mig better jeg 16.000 og begge folder hurtigt. Nice.
Tæt på pengene nu.
Raiser med 33 og tager ned.
Alle er samlet i ét rum
Vi rykkes nu alle sammen til Paris og for første gang i turneringen er alle resterende 1.250 spillere der er tilbage samlet i ét og samme rum. Jeg kommer til nyt bord med bl.a. Marle Spragg og Ari Engels, der begge er short. Marle skubber den første hånd og jeg må folde i BB med J♥6♥.
Så starter bubblen og den tager kun 4 hænder fra vi er 9 fra pengene. Jeg må folde hver gang og bordets to største stacks tager sig af at samle blinds op som var det naturens gang. Personalet skal i øvrigt lige have et kæmpe ros med på vejen for at styre 1.000 mennesker kl. 02.00 om natten og tæt på pengene. Super tydelige og ekstremt styr på det hele.
ITM baby - så det var jo rart at cashe, men nu skal stacken altså lige have lidt vokseværk inden vi lukker dagen ned. Der er 30 min tilbage og jeg har ikke tænkt mig at sidde stille.
I den første hånd på bubblen tog jeg blinds ned, men er lige gået igennem blinds og har 140.000 i SB da Marle skubber AJ fra UTG med 131.000. Jeg kalder med KK (heldig at vågne op med den nu) og holder. Det pinlige var, at jeg siger "damm, and I was going to ask you for a picture when we we're done for the day". Hun svarer: "Thats fine. Lets do one now.". Flot af hende når jeg lige har bustet hende. Stack 285.000.
Slutter dagen i 317.00. Min sidste hånd blev da de siger 3 hænder tilbage. Forsigtig fyr raiser fra UTG+3 til 20.000 på 10.000/10.000/5.000. Jeg kigger på ham og han siger nervøst (uden jeg har spurgt ham), "I have 250 maybe 260". Det er jo tegn på svaghed alle dage i ugen, så jeg 3better fra knappen med Q♦9♦ til 62.000 og han folder efter lidt betænkningstid.
Dag 2 er på søndag. Så hviledag/shopping dag her i dag lørdag.
Dagens celebs billeder
Jeg fik snakket med en del i går. I får lige et par stykker.
Spraggy og jeg snakkede om Marle's videoer, hvor jeg tidligere havde snakket med ham til EPT Prag om en ide jeg havde til hendes videoer.
Allen Kessler fik jeg også hilst på og vi fejrede hans 109 WSOP cash. Jeg spurgte om han havde været i Danmark og det havde han ikke. Men vil du gerne sige noget til de danske pokerfans? "Where is Gus Hansen?" var hans svar. That's your answer, spurgte jeg. Yes, that's it. Fandme grineren fyr.
Til middag i dag var jeg på Jack Binions med et par fra ledelsen i Raise Your Edge/Acend. Min chef Ben var der også. I kender ham nok som bencb.
Det blev sgu en lang blog. Nok sidste gang jeg så udførligt skriver om hænder, men håber det er noget god læsning, selvom den blev lang.
Sov godt Danmark ♥
Redigeret af TUD73 d. 02-07-2023 06:36