Rabat på nyere brugt bil

#1| 0

Hej PN,


Der har jo efterhånden være en del biltråde, så jeg vil prøve at høre her.


Har I nogen erfaring med hvor meget rabat der er at hente, når man køber en brugt bil i 300.000-400.000 kr. klassen.

Jeg er på udkig efter noget BMW enten 320d, 330d, 520d eller 530d. Men jeg har ikke rigtig nogen ide, om det er et par vinterdæk der kan forhandles med. Eller om der er kontante besparelser at komme efter.

Det vil selvfølgelig være forskelligt fra bil til bil, men måske man kunne sige noget generelt alligevel.


Her er et par eksempler.


http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/520d/20-touring-aut/2581467


http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/320d/20-touring-steptr/2593960

09-10-2015 21:25 #2| 0

En god ide er at checke hvad skatteværdien var dengang - og regne ned derfra ;-) Men OK - de to viste har taget et kæmpeskrald - men du kommer til at tage et ordentligt et også - for om 5 år er ingen af dem over 100k værd i indbytning. Det kan man så vælge at sige er en del af omkostningerne ved at køre en "ordentlig bil" - jeg ville sq hellere sidde i sådan en end Kia'en til hverdag, men'eh..........der skal betales andre steder også ;-) Så jow, du skal have den skarpe tunge med og din udskidte gamle potte er mindst 40k værd ;-) Vurder hvad bilerne udbydes til - de billigste er der nok ikke så meget at komme efter - markedet sætter prisen. Så søg med autouncle, bilbasen og hvad du kan finde og find det billigste niveau for den bil du ønsker - og så er det et spørgsmål om hvad du vil give ekstra for at få "den rigtige" med det helt perfekte udstyr til dig! Held og lykke med det!

09-10-2015 21:36 #3| 0
ipm_1957 skrev:

En god ide er at checke hvad skatteværdien var dengang - og regne ned derfra ;-) Men OK - de to viste har taget et kæmpeskrald - men du kommer til at tage et ordentligt et også - for om 5 år er ingen af dem over 100k værd i indbytning. Det kan man så vælge at sige er en del af omkostningerne ved at køre en "ordentlig bil" - jeg ville sq hellere sidde i sådan en end Kia'en til hverdag, men'eh..........der skal betales andre steder også ;-) Så jow, du skal have den skarpe tunge med og din udskidte gamle potte er mindst 40k værd ;-) Vurder hvad bilerne udbydes til - de billigste er der nok ikke så meget at komme efter - markedet sætter prisen. Så søg med autouncle, bilbasen og hvad du kan finde og find det billigste niveau for den bil du ønsker - og så er det et spørgsmål om hvad du vil give ekstra for at få "den rigtige" med det helt perfekte udstyr til dig! Held og lykke med det!




Hvordan tjekker jeg lige skatteværdien. Den har vel kun stået på fakturaen ved den første køber?
Jeg har en Mondeo fra 2010, så den skulle gerne være mere værd end 40k.

09-10-2015 21:44 #4| 0

En del har annonceret dem. Men hvis vi snakker 2011-12 modeller, så gå markedet igennem for de billigste og pres sælger af "den rigtige" lidt. Derudover find den realistiske byttepris på Mondeoen via bilpriser.dk og gå efter lidt mere. Og så ender du med hvad skal du stille dig tilfreds med - og der kan jeg ikke hjælpe - er Bims'en fin nok og giver dig glæde nok til at betale måske lidt ekstra. Somme tider køber man bare hvad man vil have.

09-10-2015 22:02 #5| 0

Jeg har ikke noget imod at give det den koster, men det ville være dumt kun at få 10k i rabat, hvis jeg kunne have fået 30k.

09-10-2015 22:06 #6| 0

Som sagt - gå efter de laveste priser på autouncle, bilbasen mv. Find hvad bilen koster - både din egen ved salg og den du vil købe på bilpriser.dk, og så kør efter at få den bedst mulige handel. Og forbered dig på at en kammerat har købt en magen til 20k billigere en måned senere - lige som køb af PC mv. - man vil ikke vide hvad de koster næste måned ;-)

09-10-2015 23:05 #7| 1

Vil også lige tilføje at du ikke kun skal være opmærksom på værditabet, som obv er signifikant på så "dyre" biler, også fremadrettet. Noget helt andet er, at det absolut ikke altid er nogen "god" forretning at "give" dem din gamle bil at tjene penge på efterfølgende. Jeg ville 110% sikkert sælge min egen bil selv, og tage den nye "brugte" i en ren handel, altså hvor du har finansiering osv på plads, allerede inden du går ind i forretningen. -Ikke noget ved at få 10k mere for din gamle bil, hvis han nailer dig for 20k på en forsikring og finansiering bagefter. Ydermere, skal du også være opmærksom på, at det er noget dyrere at holde en 520D med knapt 180tkm rullende i fremadrettet vedligehold, end folk lige går og tror. Faktisk vil jeg gå så langt som at sige, at det ikke ligefrem er noget "godt" tilbud, at give 400k for den bil. -Du kan på en ret hurtig søgning finde tilsvarende biler til 60-70k lavere pris. Du må aldrig falde i, og give SÅ meget for "ekstraudstyr", medmindre penge ikke er et issue for dig. Forhandleren har jo ikke givet mere i indbytning for den bil, end de andre forhandlere har for de andre biler, med andre ord, det er penge han stikker lige i lommen. Det er åbenlyst tidligere leasningbiler som er i markedet nu, og det er altså muligt at gøre endog RIGTIG gode handler på brugte BMW'er i den klasse, med lidt for mange km's på klokken, bare man er villig til at forvente ret høje årige driftomkostninger.


Et godt bud på hvad forhandleren har givet for den bil: http://www.bilpriser.dk/result.do?farver=17&consumption=null&var=44745&omlakeret=0&ekstraudstyr=50000&beltalarm=0&type=sell&typevurdering=false&undervognsbehandlet=1&esp=0&airbag=0&particlefilter=-1&a...


Så altså ja, når der er fedtefingre på diverse interiør skal han godt nok oppe sig, for at trække en +100k avance hjem på den bil. Der skal lidt mere end en fælgrens og et tilbud om en 2-årig garanti og tilbud på 18" alufælge til. ;)

Redigeret af GrimGladGris d. 09-10-2015 23:13
10-10-2015 02:30 #8| 0

@GrimGladGris



Tak for dit svar. Det lyder til at du ved noget om det.



Jeg skal lige spørge dig i forhold til den vurdering du har indtastet.

Vurderer du kun ekstraudstyret til 50.000 kr?



Der er også forskel på bilvurderings nypris på 681.607 kr. og så nyprisen hvis man tager detaljer fra annoncen 783.807 kr. Gad vide hvorfor der er forskel, nyprisen fra annoncen er vel ikke en forhandleren kan taste, det er vel bare en pris der kommer frem ud fra den model der er valgt



Nu ved jeg godt, at du ikke har noget at gøre med deres beregningsmodel, men det er sjovt at der er så stor forskel på "salg til leverandør" 276.500 kr. og pris "køb ved leverandør" 341.000 kr.

Jeg kan se at de har et beregningseksempel på forskellen, men det er på en bil til omkring 100.000 kr.

Redigeret af krabbefar d. 10-10-2015 02:32
10-10-2015 11:30 #9| 0

520d virker som et godt køb, men jeg er sgu lidt loren på de 20d bmw'er, efter at min fars problemer med sin. De er dyre i rep, og jeg har på fornemmelsen at det høje tryk i turboerne gør at motorerne ikke kan køre så mange km. På min fars 09 gik alle 4 dysser samtidigt (wtf?) inden han nåede at stoppe var katalysator og partikelfilter også røget. Han skulle selvfølgelig have stoppet med det samme den mistede kraft, men han kørte nogle km...


Der er næsten ingen til salg på det tyske marked som har gået mange km fra 08 og frem.

10-10-2015 16:42 #10| 0
wzup skrev:

520d virker som et godt køb, men jeg er sgu lidt loren på de 20d bmw'er, efter at min fars problemer med sin. De er dyre i rep, og jeg har på fornemmelsen at det høje tryk i turboerne gør at motorerne ikke kan køre så mange km. På min fars 09 gik alle 4 dysser samtidigt (wtf?) inden han nåede at stoppe var katalysator og partikelfilter også røget. Han skulle selvfølgelig have stoppet med det samme den mistede kraft, men han kørte nogle km...

Der er næsten ingen til salg på det tyske marked som har gået mange km fra 08 og frem.




Jeg har en bekendt der har en 320d, den har vist kørt ret langt uden de store problemer.
10-10-2015 19:01 #11| 0

Afskrivningen stopper jo ikke fordi du køber en 2011'er - men det er du sikkert helt klar over. Om 5-6 år er de i 100k eller mindre afhængig af stand og km. Men hvis du skal have den optimale byttepris, så kig på følgende. Hvad er din nuværende bil værd ifølge bilpriser.dk i indbytning, hvad sælges tilsvarende til på autouncle.dk, bilpriser.dk og evt. mærkeforhandlere. Find et eller andet niveau som du ønsker for din "aflagte". Dernæst søg de bedste priser på den bil du kigger på - betragt ekstraudstyr fra 2011 som en værdi på måske 30-40% af nypris. Ekstraudstyr er stort set værdiløst når det kører over kantstenen fra nybilssælger, hvis ikke der er rigtigt meget. Læg det hele sammen, find din "smertegrænse" og "jeg elsker sq bilen så jeg vil give lidt ekstra-pris" - og hold dig til den første så længe som muligt ;-)

10-10-2015 19:22 #12| 0
krabbefar skrev:@GrimGladGris



Tak for dit svar. Det lyder til at du ved noget om det.



Jeg skal lige spørge dig i forhold til den vurdering du har indtastet.

Vurderer du kun ekstraudstyret til 50.000 kr?



Der er også forskel på bilvurderings nypris på 681.607 kr. og så nyprisen hvis man tager detaljer fra annoncen 783.807 kr. Gad vide hvorfor der er forskel, nyprisen fra annoncen er vel ikke en forhandleren kan taste, det er vel bare en pris der kommer frem ud fra den model der er valgt



Nu ved jeg godt, at du ikke har noget at gøre med deres beregningsmodel, men det er sjovt at der er så stor forskel på "salg til leverandør" 276.500 kr. og pris "køb ved leverandør" 341.000 kr.

Jeg kan se at de har et beregningseksempel på forskellen, men det er på en bil til omkring 100.000 kr.

Hej Krabbefar.


Nu skriver du at bilen har en "listepris" på 783.807, men du ved ligesom mig, at det er der ikke nogen i Kongeriget som har betalt for bilen. Den er højest sandsynligt solgt til noget der ligner "beskatningsværdien+20-25k i avance til sælger", og jeg ved ikke hvad beskatningsværdien har været på den specifikke bil, men den har ikke været over 600k. Og, hvis du lurer lidt på hvad sådan en bil sælges til, faktisk med højere udstyrsniveau end den du kigger på, bl.a. den store navigation-professionel, fuld læder osv.. Så er de ret lette at finde til 360-370tkr, tilmed med lavere kørte kilometre. Udover det, så nej jeg beregner ikke det nævnte udstyr til ret meget mere end 5-10000kr, da bilen formentlig vil have en minimalt kortere lagertid. Her spiller farve osv i lige så høj grad ind. Havde vi nu din bil i sort med det udstyr der er i og der så stod en rød med tilsvarende kørte kilometre, men med fuld udstyrspakke, inkl fuld læder osv, så ville jeg faktisk give mere for den sorte end den røde i indbytning: En seriøs indbytningspris på den du har valgt, ville være 300k, i fald du købte noget andet jeg kunne tjene penge på, ellers i ren handel: ikke én krone over 280k. Du skal tage 2 ting i betragtning, den er lige ved at runde de magiske 200.000km, og en anden meget væsentlig detalje er, at bilen er meget tæt at være 5 år gammel, hvilket for rigtig mange besværliggør finansieringen ret væsentligt, da stort set ingen vil finansiere en så gammel bil længere end max. 60mdr, og det i mente skal du vide at bilen falder ret voldsomt i værdi, alene af den sidste årsag så snart vi runder februar 2016. :) Mht "værdien" af ekstraudstyr kan du selv prøve at lege med, sæt evt ekstraudstyr til 100.000 vs 50.000, og du vil opdage at det stort set ikke har nogen betydning, formentlig 10.000kr.


Nu nævner wzup de velkendte problemer med netop BMW's 2,0 diesel, men de var faktisk primært på de udgaver som lå i den gamle model, bedre betegnet som 177hk udgaven. Mig bekendt, skulle de problemer være rettet på F10'eren. Dog, er det velkendt at der også er problemer på F10'eren. Bl.a. er deres esp-system fejlfuldt, lige som deres taktkæde ikke ligefrem er verdens bedste. Problemet er helt enkelt at de ved almindeligt slid, let kan blive for lange og i værste fald meget let kan fører seriøse havarier med sig. Vil lige nævne 3 ting: Se om der er lys i advarselslamperne, er motorgangen ujævn og sidst men ikke mindst, er der vedblivende støj fra taktkæden efter motoren har været startet i ca 5 sekunder. Sidstnævnte SKAL du reagere på, ellers ender den som wzup's fars BMW. Og tro mig, det er ikke en billig omgang på en BMW. Du kan ikke sammenligne vedligeholdelsesomkostningerne med en Ford Mondeo fra 2010, på nogen måde og da slet ikke når bilen har rullet knapt 200tkm.


Helt grundlæggende vil jeg anbefale dig at få så meget ubetinget garanti med i handlen og ikke mindst forlange en absolut fejlfri FDM-attest på bilen. Du kommer ikke langt i ovenstående reparationer for 30.000kr, just sayin ;)

Redigeret af GrimGladGris d. 10-10-2015 19:42
10-10-2015 20:09 #13| 0
GrimGladGris skrev:

Hej Krabbefar.

Nu skriver du at bilen har en "listepris" på 783.807, men du ved ligesom mig, at det er der ikke nogen i Kongeriget som har betalt for bilen. Den er højest sandsynligt solgt til noget der ligner "beskatningsværdien+20-25k i avance til sælger", og jeg ved ikke hvad beskatningsværdien har været på den specifikke bil, men den har ikke været over 600k. Og, hvis du lurer lidt på hvad sådan en bil sælges til, faktisk med højere udstyrsniveau end den du kigger på, bl.a. den store navigation-professionel, fuld læder osv.. Så er de ret lette at finde til 360-370tkr, tilmed med lavere kørte kilometre. Udover det, så nej jeg beregner ikke det nævnte udstyr til ret meget mere end 5-10000kr, da bilen formentlig vil have en minimalt kortere lagertid. Her spiller farve osv i lige så høj grad ind. Havde vi nu din bil i sort med det udstyr der er i og der så stod en rød med tilsvarende kørte kilometre, men med fuld udstyrspakke, inkl fuld læder osv, så ville jeg faktisk give mere for den sorte end den røde i indbytning: En seriøs indbytningspris på den du har valgt, ville være 300k, i fald du købte noget andet jeg kunne tjene penge på, ellers i ren handel: ikke én krone over 280k. Du skal tage 2 ting i betragtning, den er lige ved at runde de magiske 200.000km, og en anden meget væsentlig detalje er, at bilen er meget tæt at være 5 år gammel, hvilket for rigtig mange besværliggør finansieringen ret væsentligt, da stort set ingen vil finansiere en så gammel bil længere end max. 60mdr, og det i mente skal du vide at bilen falder ret voldsomt i værdi, alene af den sidste årsag så snart vi runder februar 2016. :) Mht "værdien" af ekstraudstyr kan du selv prøve at lege med, sæt evt ekstraudstyr til 100.000 vs 50.000, og du vil opdage at det stort set ikke har nogen betydning, formentlig 10.000kr.

Nu nævner wzup de velkendte problemer med netop BMW's 2,0 diesel, men de var faktisk primært på de udgaver som lå i den gamle model, bedre betegnet som 177hk udgaven. Mig bekendt, skulle de problemer være rettet på F10'eren. Dog, er det velkendt at der også er problemer på F10'eren. Bl.a. er deres esp-system fejlfuldt, lige som deres taktkæde ikke ligefrem er verdens bedste. Problemet er helt enkelt at de ved almindeligt slid, let kan blive for lange og i værste fald meget let kan fører seriøse havarier med sig. Vil lige nævne 3 ting: Se om der er lys i advarselslamperne, er motorgangen ujævn og sidst men ikke mindst, er der vedblivende støj fra taktkæden efter motoren har været startet i ca 5 sekunder. Sidstnævnte SKAL du reagere på, ellers ender den som wzup's fars BMW. Og tro mig, det er ikke en billig omgang på en BMW. Du kan ikke sammenligne vedligeholdelsesomkostningerne med en Ford Mondeo fra 2010, på nogen måde og da slet ikke når bilen har rullet knapt 200tkm.

Helt grundlæggende vil jeg anbefale dig at få så meget ubetinget garanti med i handlen og ikke mindst forlange en absolut fejlfri FDM-attest på bilen. Du kommer ikke langt i ovenstående reparationer for 30.000kr, just sayin ;)




De 783.000 kr. er bare hvad nyprisen står til på Bilbasen. Det ved jeg godt ikke er den rigtige salgspris.

Hvis forhandleren max har givet 300.000 kr. for den, så burde der da være en del at handle med. Og det var egentlig det jeg spurgte om til at begynde med.
10-10-2015 20:10 #14| 0

@Krabbefar.


Noget helt andet er, jeg tror egentlig ikke jeg har svaret på om det er et godt "bytte" i forhold til at køre videre eller vælge noget helt 3. Først og fremmest er det jo kun dig, som ved hvad der er bedst for dig. Og jeg medgiver at sådan et stykke tysk luksuslegetøj er kræs at kører i, med det sagt findes der jo mange måder hvorpå dette kan lade sig gøre, og ikke mindst til hvilken pris man er villig til at betale for det. Så, for at kunne besvare dit spørgsmål seriøst, mangler der ret meget info: Eksempelvis, hvad kører du af kilometre om året, hvordan skal din "nye" brugte bil finansieres. Det er lige før, at skal du ud og finansiere købet, at det så ville være billigere for dig at købe en "næsten" ny 2015 model, og finansiere den med 3 års garantipakke(gælder kun bmw-premium selection-biler), end det vil være hvis du BÅDE skal finansiere OG vedligeholde den valgte 520d. Så, har du ikke råd til finansieringen+værditab af en ny 2015 model til 620-670tkr, så har du heller ikke råd til at holde en 4½ år gammel BMW med knapt 200tkm rullende+værditab. Og, kører du eventuelt noget som ligner 50tkm om året, vil jeg direkte anbefale dig at finde noget andet, end en der har kørt så langt, for ellers så kan det let blive en meget bekostelig affære.


Alternativt, hvad ville det koste at købe den helt spritnye Mondeo 2,0tdci med 150/180hk, med ALT i udstyr, fuld garanti osv.. 450tkr eller deromkring? Prøv at lav en kalkule for de næste 3år eller 5 år, eller er vi ude i noget med 10år.


Så, 1. Tidshorisont. 2. Finansieringen. 3. Antal km/året. 4. Skal den være med det dyre og lækre automatgear(Ekstremt dyrt i service). Du kan finde ekstremt fine biler, med alm. 6 trins gearkasse til 330-340tkr. ;)

10-10-2015 20:12 #15| 0
krabbefar skrev:

De 783.000 kr. er bare hvad nyprisen står til på Bilbasen. Det ved jeg godt ikke er den rigtige salgspris.

Hvis forhandleren max har givet 300.000 kr. for den, så burde der da være en del at handle med. Og det var egentlig det jeg spurgte om til at begynde med.

@Krabbefar. Hvis det er en tidligere leasingbil, så har han formentlig ikke givet mere end scrapværdien+en avance til sælgeren af bilen(leasingselskabet). Har den været udbudt i auktionsrunde, har han formentlig ikke givet mere end 270-275tkr for bilen.

10-10-2015 20:12 #16| 0

Den ligger vel I ca. 130k I tyskland hvis den godt må have kørt de der små 200.000km. Ved ikke lige hvad man skal betale for at indregistrere en brugt bil fra udlandet, men muligvis kan du spare nogle penge den vej?

10-10-2015 20:14 #17| 0
Allundberg skrev:Den ligger vel I ca. 130k I tyskland hvis den godt må have kørt de der små 200.000km. Ved ikke lige hvad man skal betale for at indregistrere en brugt bil fra udlandet, men muligvis kan du spare nogle penge den vej?

110% enig der..


Afgiften kan du i øvrigt også få et ret præcis overslag på, på bilpriser.dk. Ellers kan du bede om et bindende svar hos SKAT. ;)

10-10-2015 20:24 #18| 0

hvis du går på mobile.de eller lignende hjemmesider finder du et udbud af en anden verden - snak evt. med autohenter.dk eller et tilsvarende firma. (kan ikke alle navnene, men har mødt autohenter.dk i en debat i et FB-forum). Har ingen personlig relation til dem overhovedet udover de virker reelle fra hvad jeg har hørt. Og tag det for hvad det er - sælg din gamle bil via DBA, gul og gratis - sorter opkald fra de der taler dårligt dansk fra, de vil ofte købe bilen til ½ pris ;-) Forvent en masse mennesker der tror de kan købe den til "ingen penge" og hold fast til en seriøs køber dukker op. Det koster en helvedes masse ulejlighed - hvis du ikke gider er autocom.dk måske løsningen, men du får ikke hvad du kan sælge den for privat.

10-10-2015 20:59 #19| 0

Det er helt væk at forvente en avance på 100k på sådan en bil! Prøv at vend den om og forestil jer at i har købt bilen, og nu skal sælge den til en forhandler. Ville i så sælge den for 300? De dage hvor man som bilforhandler kunne score guld på hver handel er længe forbi.

Hvis bilen står rigtigt i forhold til markedet så ville jeg ikke forvente mere end 10.000 i afslag. Max.

Men vælg nu den rigtige bil, fremfor den rigtige rabat. Det er trods alt bedre at få ingen rabat på den rigtige bil til 400k, end at få 30.000 rabat på den forkerte bil til 450.000.

10-10-2015 21:35 #20| 0
Deadboy skrev:Det er helt væk at forvente en avance på 100k på sådan en bil! Prøv at vend den om og forestil jer at i har købt bilen, og nu skal sælge den til en forhandler. Ville i så sælge den for 300? De dage hvor man som bilforhandler kunne score guld på hver handel er længe forbi.

Hvis bilen står rigtigt i forhold til markedet så ville jeg ikke forvente mere end 10.000 i afslag. Max.

Men vælg nu den rigtige bil, fremfor den rigtige rabat. Det er trods alt bedre at få ingen rabat på den rigtige bil til 400k, end at få 30.000 rabat på den forkerte bil til 450.000.

Jeg tror du skal genoverveje hvad det er du skriver i det første. Altså hvad koster det forhandleren at give 6mdr's garanti og 2 års reklamationsret på en brugt BMW med knapt 200.000km på tælleren? Og, noget helt andet er, så tror jeg roligt du kan regne med der findes folk som smider 100k/året på sådan en bil der, alene i værditab. Bl.a. som jeg understregede tidligere, den får en helt anden finansieringsstruktur og ryger ud i et helt andet segment, så snart bilen runder de første 5 leveår. I øvrigt, så er udbudspriser og salgspriser to vidt forskellige størrelser, særligt på brugte liebhaverbiler og fordi der er SÅ mange måder for forhandleren at dække sin "avance" ind på. Sidst men ikke mindst, jeg kan kun sige at forhandlere elsker kunder som dig, der tror de "kun" kan forhandle sig til 10k i rabat på en brugt bil til 400k. ;)


Det sidste du skriver, kan ingen vel være uenige i.

10-10-2015 21:40 #21| 0
Deadboy skrev:

Det er helt væk at forvente en avance på 100k på sådan en bil! Prøv at vend den om og forestil jer at i har købt bilen, og nu skal sælge den til en forhandler. Ville i så sælge den for 300? De dage hvor man som bilforhandler kunne score guld på hver handel er længe forbi.


Hvis bilen står rigtigt i forhold til markedet så ville jeg ikke forvente mere end 10.000 i afslag. Max.


Men vælg nu den rigtige bil, fremfor den rigtige rabat. Det er trods alt bedre at få ingen rabat på den rigtige bil til 400k, end at få 30.000 rabat på den forkerte bil til 450.000.




Hvordan skal dit svar tolkes?
Hvis man skal tro bilpriser.dk så har forhandleren jo max givet 300.000. Og i det tilfælde vil man jo nok kunne få væsentligt mere end 10.000 i rabat.

Jeg er helt enig i, at jeg skal finde den rigtige bil.
Det jeg prøver at finde ud af er hvordan forhandlerne generelt prissætter de brugte biler i den klasse. Er det generelt 50.000 for højt, så d har noget at handle med, og engang imellem er der en dum køber hvor de scorer kassen. Eller bliver bilerne skarpt prissat, så der max er 10.000 at handle om, og man som køber sjældent bliver "snydt"?

10-10-2015 21:43 #22| 0

Problemet er at overbevise sælger om, han har en svært overprissat vare. Det tager tid - især fordi der af og til dukker kunder ind, som bare betaler eller er lykkelige for 10k i rabat. Så at finde den rigtige bil til den rigtige pris handler om at vide hvad man vil have for "den kørende møgbunke" (som rummer alt fra en Mascot '69 til en velfungerende nyere bil). ;-) Derudover hvad man vil give for "tilbuddet* hos forhandler - og så trækker man de to tal fra hinanden og går i nærkamp. Og det kan godt tage 20-30 slagsmål af den slags før en handel er i hus. Alle sælgere af brugte biler ved jo, at der om nærmeste gadehjørne står et "fjols" som ikke læser med på nettet - til deres ulykke bliver der færre og færre af dem og desværre også af rigtig gode handler for de der har styr på priserne ;-)

10-10-2015 21:46 #23| 0
krabbefar skrev:


Hvordan skal dit svar tolkes?

Hvis man skal tro bilpriser.dk så har forhandleren jo max givet 300.000. Og i det tilfælde vil man jo nok kunne få væsentligt mere end 10.000 i rabat.


Jeg er helt enig i, at jeg skal finde den rigtige bil.

Det jeg prøver at finde ud af er hvordan forhandlerne generelt prissætter de brugte biler i den klasse. Er det generelt 50.000 for højt, så d har noget at handle med, og engang imellem er der en dum køber hvor de scorer kassen. Eller bliver bilerne skarpt prissat, så der max er 10.000 at handle om, og man som køber sjældent bliver "snydt"?




Du skal forstå det sådan at bilpriser.dk og lignende generelt er WAAAAY OFF! På deres vurderinger! Det er nemt for dem at smide tal ud, når de hverken skal handle eller stå til ansvar.

Der er så stor konkurrence på brugtebiler, også de dyre, at forhandlerne ikke har så store avancer længere. Hvis en bil skal koste 400.000 i udslag har han højst sandsynligt 30-40.000 i avance.

Langt de fleste forhandlere sætter deres priser skarpe, og du skal derfor ikke forvente det store afslag. Der er rigtig langt imellem kunderne som bare dumper ind k butikken og køber en bil han lige forelsker sig i. 95% Af kunderne ved hvad de kigger efter og har tjekket priser på Bilbasen osv. Så forhandlerne er nødt til at have skarpe priser for at få solgt bilerne.
10-10-2015 21:50 #24| 0

@Deadboy.


Du er godt klar over, at samtlige forhandlere i Danmark bruger præcis det samme værktøj til at vurdere brugte biler? Så medgiver jeg gerne der kan være budforskelle på den enkelte bil, af åbenlyse årsager. Men at tro, du får eksempelvis 40k mere for en brugt BMW hos en Nordsjællands mærkeforhandler fremfor hos en perlemekaniker i Vonsild. Dét er way offf. I al beskedenhed så ved jeg ret meget om hvilke priser den her type biler sælges til, eftersom jeg har handlet biler engros fuldtid i 12½ år.

10-10-2015 21:50 #25| 0
GrimGladGris skrev:

Jeg tror du skal genoverveje hvad det er du skriver i det første. Altså hvad koster det forhandleren at give 6mdr's garanti og 2 års reklamationsret på en brugt BMW med knapt 200.000km på tælleren? Og, noget helt andet er, så tror jeg roligt du kan regne med der findes folk som smider 100k/året på sådan en bil der, alene i værditab. Bl.a. som jeg understregede tidligere, den får en helt anden finansieringsstruktur og ryger ud i et helt andet segment, så snart bilen runder de første 5 leveår. I øvrigt, så er udbudspriser og salgspriser to vidt forskellige størrelser, særligt på brugte liebhaverbiler og fordi der er SÅ mange måder for forhandleren at dække sin "avance" ind på. Sidst men ikke mindst, jeg kan kun sige at forhandlere elsker kunder som dig, der tror de "kun" kan forhandle sig til 10k i rabat på en brugt bil til 400k. ;)

Det sidste du skriver, kan ingen vel være uenige i.




Jeg udemærket klar over hvad det koster at skulle svare reklamationer på sådan en bil. Jeg er bilsælger og har handlet med denne type brugte biler de sidste 5 år. Og det er helt utopisk at tro vi kan have 100.000 i avance på sådan en bil. Tror du ikke at ham vi køber bilen af har tjekket hvad tilsvarende koster ved forhandlere?

Og liebhaver og liebhaver, der er altså RIGTIG mange brugte 520'ere til salg og kørende på vejene. Og det er selvfølgelig med til at presse priserne - både indkøb og udsalg. Det skal være meget mere specielt før vi kan slippe afsted med så store avancer.
10-10-2015 21:53 #26| 0

@Deadboy.


Med andre ord, så svarer du jo også det samme jeg gør: Den bil er og bliver aldrig 400k værd. For netop, adskillige leasingselskaber sprøjter jo nærmest de her biler ud i markedet og jeg kan garantere for at de handles sjældent over 300k!

10-10-2015 21:57 #27| 0
GrimGladGris skrev:

@Deadboy.

Med andre ord, så svarer du jo også det samme jeg gør: Den bil er og bliver aldrig 400k værd. For netop, adskillige leasingselskaber sprøjter jo nærmest de her biler ud i markedet og jeg kan garantere for at de handles sjældent over 300k!




Jeg har ikke vurderet om prisen på den pågældende bil er skæv - jeg har udelukkede kommenteret på debatten om hvorvidt du kunne handle en 400.000 kr bil ind til 300.000.-. Det kender jeg altså ikke mange sælgere der er dygtige nok til :-)

Men ja, vi er da umiddelbart helt enige.
I sidste ende handler det jo om at OP er tilfreds med sin handel. Find en forhandler du har tillid til og som har en fornuftig bil til prisen. En billig bil kan hurtigt være købt for dyrt, hvis det viser sig at forhandleren er en bandit.
10-10-2015 22:00 #28| 0

hvis bilen er for billig så check lige bilen i tingbogen - få fat i reg. nr. eller stelnummer og check syn, tingbog mv. Det er lidt træls at købe en 350k bil med 500 k pant og have betalt lortet ;-)

10-10-2015 22:07 #29| 0

Er det til december/januar at der kommer en røvfuld brugte leasingbiler på markedet?
Plejer det ikke at presse brugtvognsprisen?

10-10-2015 22:16 #30| 0

@Krabbefar.


Altså, nu kunne jeg ikke dy mig for at gå ind og undersøge på den nævnte bil, hvis man skrev den 1 år frem i tiden. Bilen har kørt 178.000 på 4½ år. Altså, vil den om 1 år, ha' rundet 217.500km. Med præcis samme udstyr og nysynet og alt... Vil bilens indbytningspris være 195-210.000kr. Jeg tror, det giver dig et rigtig godt fingerpreg om, hvad det betyder for en bils brugtværdi, når den runder de magiske 5 år. Særligt når vi opererer med biler i den her prisklasse. Jeg gentager, bare lige for en ordens skyld. At set over en 3 årig periode, skal du nok regne med 100k om året til vedligehold, værditab og finansiering alene. Spørgsmålet er helt enkelt, ville det måske være billigere eller bare "næsten" lige så "billigt" at købe en helt ny 2015 model?

10-10-2015 22:23 #31| 0

@Krabbefar


Ja, hvis du tager november med, der er i overvejende grad flere biler på det tidspunkt, men du kan være uheldig med udvalget af de biler. Leasingfirmaer er ikke tossede, debile eller andre onde ord, så de skifter naturligvis deres biler ud løbende - over hele året - for ikke at tabe for meget på bilerne, hverken i salgspris eller leasingindtægter. Sådan nogen som mig "får" ikke dem allesammen på én årlig auktion til "lavestbydende", så ville det dælme være nemt at være i min branche. :D



10-10-2015 22:28 #32| 1

@Krabbefar.


Men helt generelt, vil jeg ikke råde dig til at spekulere for meget i de ting som privat køber. Du kan jo ikke vide, om lige netop den bil du brænder varm på, kan være en "gave" fra et leasingselskab, for at give forhandleren/sælgeren noget retur. Eksempelvis, hvis jeg som bmw-forhandler formidlede like 50 leasingaftaler for et givent selskab, med måske blot 5k i avance pr stk, kan det jo godt være det pågældende leasingselskab så gav mig 3-4-5 rigtig gode biler ind sidst på året, jeg så kunne slå lidt mønt på. ;)


Du som privat køber, skal i langt højere grad finde den rigtige bil for dig, så undersøg forhandleren om det er en du har tillid til/garanti/service osv. spiller ind her og til sidst skal du forholde dig til pris/finansiering. Spiller alle 3 ting ikke, så vent og find en anden bil. ;)

10-10-2015 22:45 #33| 0
GrimGladGris skrev:

@Krabbefar.

Men helt generelt, vil jeg ikke råde dig til at spekulere for meget i de ting som privat køber. Du kan jo ikke vide, om lige netop den bil du brænder varm på, kan være en "gave" fra et leasingselskab, for at give forhandleren/sælgeren noget retur. Eksempelvis, hvis jeg som bmw-forhandler formidlede like 50 leasingaftaler for et givent selskab, med måske blot 5k i avance pr stk, kan det jo godt være det pågældende leasingselskab så gav mig 3-4-5 rigtig gode biler ind sidst på året, jeg så kunne slå lidt mønt på. ;)

Du som privat køber, skal i langt højere grad finde den rigtige bil for dig, så undersøg forhandleren om det er en du har tillid til/garanti/service osv. spiller ind her og til sidst skal du forholde dig til pris/finansiering. Spiller alle 3 ting ikke, så vent og find en anden bil. ;)




^^ This.
11-10-2015 14:27 #34| 0

Nu ved jeg godt, at vi går den forkerte vej rent prismæssigt. Men hvad mener I en seriøs pris kunne være på denne bil?

www.outzen-bil.dk/brugte-biler//vis/518500795/BMW-520d-2.0-Touring-aut.-5d

11-10-2015 14:47 #35| 0

http://ww3.autoscout24.de/classified/277864789?asrc=st|as



11-10-2015 15:48 #36| 0

@Krabbefar.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/520d/20-touring-aut/2550318

Forhandleren har også et par andre 2012-modeller der er endnu billigere, med bl.a. manglende fuld læder kabine og den helt store navigation professionel.


http://www.bilpriser.dk/result.do?farver=12&consumption=null&var=44745&omlakeret=0&ekstraudstyr=100000&beltalarm=0&type=sell&typevurdering=false&undervognsbehandlet=2&esp=0&airbag=0&particlefilter=-1&...

Ovenstående er forventet indbytningspris, og jeg har tilmed været ekstremt flink at sætte udstyret til 100.000kr den her gang, tilmed givet den 2 undervognsbehandlinger, givet den et syn og tilmed bildt den ind, at bilen er fra 6. måned 2012, hvilket ikke fremgår af Outzen's hjemmeside.


http://www.bilpriser.dk/result.do?farver=12&consumption=null&var=44745&omlakeret=0&ekstraudstyr=100000&beltalarm=0&type=buy&typevurdering=false&undervognsbehandlet=2&esp=0&airbag=0&particlefilter=-1&a...

Dette er forventet udsalgspris ved forhandler, på samme bil med samme forudsætninger. Og så, passer pengene vel egentlig meget godt på den bil jeg linkede til øverst. ;)


375k ind, 450k i udbudspris og en forventet salgspris på ca 425-430k. Altså 50-55.000 i avance til garanti, lagertid og betaling af glasfacade og leverpostejsmadder resten af året.


Do the math yourself. ;)


11-10-2015 15:57 #37| 0
GrimGladGris skrev:

@Krabbefar.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/520d/20-touring-aut/2550318

Forhandleren har også et par andre 2012-modeller der er endnu billigere, med bl.a. manglende fuld læder kabine og den helt store navigation professionel.

http://www.bilpriser.dk/result.do?farver=12&consumption=null&var=44745&omlakeret=0&ekstraudstyr=100000&beltalarm=0&type=sell&typevurdering=false&undervognsbehandlet=2&esp=0&airbag=0&particlefilter=-1&...

Ovenstående er forventet indbytningspris, og jeg har tilmed været ekstremt flink at sætte udstyret til 100.000kr den her gang, tilmed givet den 2 undervognsbehandlinger, givet den et syn og tilmed bildt den ind, at bilen er fra 6. måned 2012, hvilket ikke fremgår af Outzen's hjemmeside.

http://www.bilpriser.dk/result.do?farver=12&consumption=null&var=44745&omlakeret=0&ekstraudstyr=100000&beltalarm=0&type=buy&typevurdering=false&undervognsbehandlet=2&esp=0&airbag=0&particlefilter=-1&a...

Dette er forventet udsalgspris ved forhandler, på samme bil med samme forudsætninger. Og så, passer pengene vel egentlig meget godt på den bil jeg linkede til øverst. ;)

375k ind, 450k i udbudspris og en forventet salgspris på ca 425-430k. Altså 50-55.000 i avance til garanti, lagertid og betaling af glasfacade og leverpostejsmadder resten af året.

Do the math yourself. ;)




Så med andre ord, den er prissat alt for højt?

Jeg ved godt at ekstraudstyr falder meget i værdi, Men jeg må dig lige spørge dig igen. Mener du helt seriøst at der kun er for 100.000 kr. ekstraudstyr i nypris?
11-10-2015 16:22 #38| 0

@krabbefar.


Jeg vil svare dig sådan, at når jeg giver bud på ca 1500 biler om året og handler de ca 1000 af dem, så bruger jeg ALDRIG det felt til andet end et stort rundt 0. Jeg tager præcis måned og årgang, bilens kilometer, farve, er bilen nysynet, er service overholdt(og sætter mig ind i, hvornår næste kæmpe store service er, til sådan en fætter som den der BMW, kan det godt rykke prisen 20-25k) og om bilen har været skadet. Alt det andet får jeg en briefing om i telefonen. Siger forhandleren som står med bilen, at bilen står snorlige med den helt store navi-pakke + læder og sådan. Så ligger jeg måske 10-15k oven i prisen. ;)


I dit eksempel, ville mit bud være det sidste her:

http://www.bilpriser.dk/result.do?farver=12&consumption=null&var=44745&omlakeret=0&ekstraudstyr=0&beltalarm=0&type=sell&typevurdering=false&undervognsbehandlet=0&esp=0&airbag=0&particlefilter=-1&abs=0...


Altså 350.000kr, og siger forhandleren i telefonen så, at den står med det helt rigtige osv, ville prisen nok lyde på 360-365.000kr. Hvad så forhandleren tilbyder kunden, han står med for hans brugte BMW er jo så op til forhandleren selv at afgøre, det hænger jo i høj grad sammen med, om det så er en bil han tager til sig selv, til videresalg, eller han tjener en god sjat penge på den bil, han sælger til dig. Havde det nu været et leasingselskab/finansieringsselskab/bank/FN eller whatever, som ringede for at få et bud, så havde min pris været de 330.000 uanset stand. Du skal huske på, at hvis jeg køber katten i sækken (bilen måske har været skadet alligevel, forkert oplyst årgang fra forhandler/sælger eller bilen eksempelvis har en knækket knastkæde, lige i BMW'en hers tilfælde), så skal jeg gerne kunne gå ud og sælge den igen, til bare nogenlunde markedsprisen i detailsalg, efter jeg selv har måttet bruge tid/penge på at opdatere bilen til en tilfredsstillende stand.

Redigeret af GrimGladGris d. 11-10-2015 16:42
11-10-2015 16:47 #39| 0

Lyder som om profferne og amatørerne bruger de samme værktøjer - godt nok lidt bedre stillet som forbruger end i de gode gamle dage, hvor Østergaard hev en bog op af lommen og læste prisen op på den brugte ;-) Den bog havde jeg ikke - men vi fandt en handel 10+ gange. Og han var en god allieret da jeg gik til nybilssælgere ;-) Jeg vidste hvad der stod i bogen - det var sq sjovt at se ham der bød 20k under reel værdi i ansigtet da jeg smed det helt rigtige tal i hovedet på ham.

11-10-2015 17:25 #40| 0
ipm_1957 skrev:Lyder som om profferne og amatørerne bruger de samme værktøjer - godt nok lidt bedre stillet som forbruger end i de gode gamle dage, hvor Østergaard hev en bog op af lommen og læste prisen op på den brugte ;-) Den bog havde jeg ikke - men vi fandt en handel 10+ gange. Og han var en god allieret da jeg gik til nybilssælgere ;-) Jeg vidste hvad der stod i bogen - det var sq sjovt at se ham der bød 20k under reel værdi i ansigtet da jeg smed det helt rigtige tal i hovedet på ham.

Hehe, jeg har samtlige af de D.A.F. brugtbilskataloger fra Nr 120 til 170. De udkom 4. gange om året, 15. januar, 15. april and so on. Og de blev sendt anbefalet og fortroligt :D



I øvrigt, til det med at både køber og sælger bruger samme værktøj, det er en sandhed med modifikationer, da jeg med licens bruger bilpriser PRO. udgave af "bilpriser". (Det gør nok 99% af alle forhandlere i Danmark, derfor er priserne lige så ens i dag, som de var dengang) -Hvad forskellen er, kan du selv læse om på deres hjemmeside(r) :)

11-10-2015 22:02 #41| 0

@ GrimGladGris


Jeg bliver lige nødt til at spørge en gang til.


Jeg har lige prøvet at regne lidt sammen, og jeg kan finde ekstraudstyr for omkring 250-275 tkr.


Hvis man skal tage beregneren ved bilpriser.dk for gode varer, så skal man vel også taste ekstraudstyret.


Jeg er godt klar over, at det falder meget i pris når bilen er brugt. Hvis man man sammenligner en skrabet 520d og en med dette udstyr, så vil der da være købere der godt vil betale ekstra. Spørgsmålet er jo så hvor meget?




Redigeret af krabbefar d. 11-10-2015 22:02
11-10-2015 22:13 #42| 0
krabbefar skrev:@ GrimGladGris


Jeg bliver lige nødt til at spørge en gang til.


Jeg har lige prøvet at regne lidt sammen, og jeg kan finde ekstraudstyr for omkring 250-275 tkr.


Hvis man skal tage beregneren ved bilpriser.dk for gode varer, så skal man vel også taste ekstraudstyret.


Jeg er godt klar over, at det falder meget i pris når bilen er brugt. Hvis man man sammenligner en skrabet 520d og en med dette udstyr, så vil der da være købere der godt vil betale ekstra. Spørgsmålet er jo så hvor meget?

Ja okay, selv om jeg så taster udstyr til 250.000tkr ind, giver det en udsalgspris ved forhandler på 475.000, altså 25-30tkr mere end én bil uden udstyr.

http://www.bilpriser.dk/result.do?farver=12&consumption=null&var=44745&omlakeret=0&ekstraudstyr=250000&beltalarm=0&type=buy&typevurdering=false&undervognsbehandlet=2&esp=0&airbag=0&particlefilter=-1&a...


Du skal jo også regne med, at der ikke er nogen som har betalt de penge for en 520d fra ny af. Altså 680+250tkr. Altså 930.000kr. :D


Som du kan se her, kan du få en endog ret fint udstyret 520d fra april måned med blot 7.000km på klokken, og ikke mindst en helt ny motor og forbedret dieseløkonomi til noget under "listepris".


http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/520d/20-touring/2612543


Redigeret af GrimGladGris d. 11-10-2015 22:21
12-02-2016 08:28 #43| 0

Hvordan gik det OP?


Jeg har sådan en bil i "porteføljen" lige pt, som måske kunne være interessant. Den har stort set alt det rigtige udstyr, dog har den ikke automatgear, men til en helt anden pris. Bemærk, det er detailprisen som er anført. :)


http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/520d/20-touring/2750226



12-02-2016 09:50 #44| 0

kan godt se hvem jeg skal have fat i når jeg skal ud og købe ny bil :)

Men bliver desværre ikke pt. Men kia'en skal skiftes ud med noget mere komfort på sigt, da vi oftest kører på ferie og man får noget ondt i røven efter en del km i Kia sæderne :)

12-02-2016 10:02 #45| 0

@grimgladgris

Hvad ville du anbefale af bil og mærke som en komfortabel bil, til familie på 4 personer som min en gang om året tager på bil ferie hvor der gerne køres langt ned igennem Europa. Mærke osv er jeg ligeglad med, men synes godt nok det er en jungle derude. Men er der nogle bil modeller du ville mene jeg skulle holde øje med?? Vi snakker max 250-300k klassen og kan ikke lave noget som helst på bilen selv :)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar