Regler for salg af bil til forhandler - HELP

#1| 0

Hej.

Help me out her.

Jeg havde solgt en bil på autocom, og beskrevet den på bedst mulig vis (er ikke mekaniker). Men alt er beskrevet ganske fint.
Køber som er en forhandler kommer og prøver den, kigger på den og den budpris fra autocom fastholdes.
Han underskriver slutsedlen og kører.

Et par dage efter siger han der er flere fejl, bl.a. gået noget toppakning og han vil enten have pengene tilbage eller et væsentligt beløb retur. Han siger jeg er forpligtet til at beskrive bilens fejl og mangler. Jeg er delvis enig, den er beskrevet korrekt, men køberen har ift. regler selv ansvaret for at tjekke om bilen er beskrevet rigtigt. Det er overhovedet ikke for at snyde køber - jeg ville sælge bilen i god stil og på fair måde.

Men er han berettiget til ovenstående?

I min optik, og hvad jeg har kunne finde frem til, er han ikke berettiget til noget eftersom han som professionel køber selv skal finde sådanne fejl, hvis de er der inden han skriver under på slutsedlen.

Nu truer han med at tage kontakt til autocom og evt. et videre forløb.

Jeg snakkede med autocom og de var enige i min optik, men jeg er rookie på det her område og det er egentligt bare pisse irriterende køber bliver ved med det bøvl.

Bilen er som man plejer at sige købt som beset.

Vi snakker en gammel bil solgt til 6.000.

Håber der er en eller flere kyndige med forstand på dette område, som kan hjælpe!

Tak.

03-10-2012 10:51 #2| 0

Uden at være ekspert på området vil jeg mene han er forkert på den.

Du kan som privat person aldrig Holdt ansvarlig for fejl og mangler på bilen, medmindre du direkte har løjet om det.

Havde du købt den af ham, så havde det været en anden sag.

03-10-2012 10:53 #3| 0

Jeg har ikke løjet om den overhovedet. Jeg kan ikke se der er gået et eller andet mærkelig lille mekanisk del.

Ja det er privat til forhandler handel. Så reglerne er på min side vil jeg mene.

Tak. Håber lige på flere svar fra nogle mere kyndige. :)

03-10-2012 11:05 #4| 0

Du har som sælger af en bil en loyal oplysningspligt. Du skal altså beskrive de fejl og mangler du kender ved bilen.
Mener forhandleren at du ikke har opfyldt denne loyale oplysningspligt, skal han bevise at dette er tilfældet. Det er ganske svært for forhandleren at bevise dette. Oplys forhandleren at du ikke har kendt til fejlene på bilen, kunne ikke forestille, at mig han går videre med det.

03-10-2012 11:07 #5| 0

Bilen er gammel og koster 6k. Obv der er fejl

03-10-2012 11:08 #6| 0

Selvfølgelig har jeg det. Og det er i den tro jeg har oplyst.
Jeg har ikke kendt til fejlene, så er det jo ikke nemt.

Hehe, ja præcis. Hvad kan man forvente. ;)

Nej, men jeg tænker egentligt bare hvis han vil gå videre med det. Hvad retspraksis så er.

03-10-2012 11:12 #7| 0

Hvis forhandleren kan bevise at du har kendt til fejlene ( hvilket som sagt er svært ), så vil han have en sag. Det sker dog oftest i situationer hvor det er åbenlyst, at du har haft viden du har skjult ( Kilometerstanden er stillet tilbage i din ejertid eller lignende ).

03-10-2012 11:14 #8| 0

Ja, ved sku ikke hvordan han vil bevise at jeg har vidst, der var gået noget toppakning, når jeg ikke aner hvad det er og hvordan man ser det.
Kilometerstand og alle de "basis" ting som enhver kan se og beskrive er nævnt fyldestgørende.

Lyder til jeg bare skal lade ham snakke med autocom og så må han bide i det sure æble.

03-10-2012 12:17 #9| 0

Skal lige tilføje at du burde vide hvis toppakningen var røget hvis du brugte bilen regelmæssigt...

Den begynder nemlig at koge efter et par km kørsel :-D

03-10-2012 12:54 #10| 0

Ej det gør den ikke nødvendigvis.
Kommer helt an på hvor pakningen er utæt..

03-10-2012 12:55 #11| 0

Det gjorde den ikke. Jeg synes den kørte ganske fint - og fik mig da sikkert frem og tilbage. Uden røg. :)

03-10-2012 12:58 #12| 0

Hvis bilen ikke er "kogt over" -
og du ikke har lagt mærke til "mayonaise" i motorolien, så kan du ikke bebrejdes noget.

03-10-2012 13:57 #13| 0

Eller hvid røg ud af udstødningen etc.
Men generelt ikke noget man som menig mand burde/skulle vide.
Lad du bare kontakte Autocom

03-10-2012 14:02 #14| 0

Super. Det får han lov til. Tak for svarene!

03-10-2012 15:26 #15| 1

Du har på ingen måde noget ansvar så længde du ikke er uddannet mekaniker. Og på en bil til 6000 kan han ikke forvente andet - ergo kan han hoppe og danse alt det han vil.... Han kommer ingen vejne med det...

03-10-2012 16:44 #16| 0

Er det ikke lige præcis derfor man skriver under på den er købt som beset? Eller? :-)

03-10-2012 17:27 #17| 0

Jeg er på fod med de andre herinde. Han er i sin ret til at annullere handlen, når han beser den, hvis den ikke står som beskrevet, og du vil derved komme til at hænge på salæret til autocom, hvis han kan se, at bilen ikke er som beskrevet. Men da han ikke har afvist den, mener jeg ikke han har en sag overhovedet. Tager man ikke en tur i den sammen med køber, når man har solgt en bil ved autocom??
Og han kan næppe påbevise culpa fra din side, da du som lægmand ikke per automatik bør kende tegnene på en utæt toppakning.

Jeg vil dog lige høre dig, hvorfor du brugte Autocom, i stedet for evt. bilbasen. Autocom tager så vidt jeg ved i nærheden af 2.000 kr. i salær (som er 1/3 af den pris du nu har opnået) - havde du sat den i til omkring 8K i bilbasen, havde du muligvis kunnet få 6K for den (måske mere), og kun skullet betale omkring 200 for det (jeg mener de tager 100 for at have en annonce stående i 14 dage, og så påberegnet 30 dage til at sælge den). Der er jo både private og forhandlere derinde, og private betaler som regel mere, end forhandlere.
Der er selvfølgelig mange forhold der gør sig gældende for prisen (hvis den f.eks. lige er blevet synet er prisen for sådan en bil noget højere, end hvis den står og skal til syn)

03-10-2012 17:50 #18| 0

har ikke lige læst det hele igennem.
men; han har underskrevet slutsedlen og bilen er dermed købt som beset og har ikke noget at komme efter.
Jeg har solgt biler derinde 2 gange og hver gang har det været en "ældre" bil og de er begge solgt til forhandlere som prøvede at få den "penge tilbage" efterfølgende.

mvh Nicki

04-10-2012 15:56 #19| 0

@Torstens.
Jo, den blev også prøvekørt med køber. Jeg har udelukkende sat den til salg på autocom fordi det så gik hurtigt. Den skulle synes om 2 måneder, og gad ikke bøvlet og evt. investering af det pga. det er en bil fra 96. Og jeg ikke har behov for bil.

@Buhller
Tak for svaret. Virker også lidt som en skræmmekampagne han kører.

Han siger nu til mig, at han har kørt den til skrot og fået 2500 for det. Og vil derudover have en tilbagebetaling på 2000 fra mig ellers går han til autocom på mandag.

Tænker jeg at det kan han bare gøre. Får ikke noget ud af at diskutere med ham igen og igen.

04-10-2012 16:03 #20| 0

@OP

jeg har været præcist det samme igennem for et par år siden, fuldstændig samme historie og autocom tog bilforhandleren side.

Jeg ringede til autocom hvor jeg fik en flabet medarbejder i røret, jeg nægtede at betale den regning jeg havde fået fra autocom og sagde til dem begge at de kunne godt stoppe med at sende mig regninger da det ville de ikke få noget ud af end spildt papir.

De sendte et par regninger og truede med inkasso, men bare stå fast, de kan ikke gøre en skid.

De stoppede også et par uger efter.

Tror ikke du har noget at frygte...

04-10-2012 16:04 #21| 0

Han har kørt den til skrot, ik skidesmart af ham vil jeg mene.. Så foreslår du vel i lader handlen gå tilbage.

04-10-2012 16:06 #22| 0
grovfil skrev:
Han har kørt den til skrot, ik skidesmart af ham vil jeg mene.. Så foreslår du vel i lader handlen gå tilbage.


lol ja gør det....
04-10-2012 16:14 #23| 0

Jeg citerer ham
"Mht til bilen, så er den praktisk taget umuligt at syne. Der er mange alvorlige fejl. Bilen bliver sendt til skroft. Jeg tager kontakt til autocom mandag medmindre du overfører 2000. eftersom du har sagt ja til deres betingelser men ikke overholdt".

Han har dog ikke nævnt alle de så at sige "alvorlige" fejl. Virkede som en meget flink fyr. Men virker godt nok som en krejler nu.

Så ved faktisk ikke om han rent faktisk HAR kørt den til skrot - kan jeg jo ikke se. Eller om det bare er en trussel. Og hvis han så HAR kørt den til skroft, er han da en gokke. Så kan han ikke bevise noget som helst.

Er det ikke fair nok ikke at blive ved med at svare ham? Han bliver bare ved med at sige han vil have godtgørelse bla bla. Så må han tage kontakt til autocom, som må kontakte mig. Stoler ikke en dyt på ham.

04-10-2012 16:43 #24| 0

Prøv at få noget fra Autocom på skrift, hvor de tager dit parti. Hvis de mener at du har overholdt deres betingelser, klan han jo hoppe og sprigne så meget han vil.

04-10-2012 17:09 #25| 0

Som deadboy er inde på.. vigtigt at få noget skrift f.eks. email..

11-10-2012 20:34 #26| 0

Hvad er sagen endt med?

11-10-2012 21:33 #27| 0

Er selv Forhandler!

Og sådan en idiot er med til at vi har det ry vi har.

Hvad faen havde han forstillet sig 6000.-

Men.

Han kan ikke skrotte bilen med mindre han har omreget den til og selv og betalt for det. Har han ikke omreget den og gjort det alligevel kan du knalde ham for dokumentfalsk.

Mht til autocom og selve handlen kan jeg kun sige du står dårligt.

Køb den tilbage hvis du kan og sælg den på DBA.

Mvh.

Kim

11-10-2012 23:12 #28| 0

Fedt at tage røven på en brugtvognforhandler :-)

Såvidt jeg kan læse giver Autocom dig ret, og har du fået pengene er der jo endnu mindre at gøre. Lad ham snakke, og vent til at han har en advokat på sagen. For 2k, så starter han næppe noget op.

Hvad er det forøvrigt for nogle regler han henviser til hos Autocom?

11-10-2012 23:25 #29| 1

Hvis du har handlet efter bedste overbevisning, så sker der ikke noget, før han henviser direkte til, hvor du har gjort noget forkert eller får medhold i en klage eller noget...

At han bare skriver til dig, at han vil have nogle penge kan enhver da gøre... Så vil jeg også gerne have din mailadresse ;-)

12-10-2012 00:42 #30| 0

Køber kan godt gøre væsentlige mangler gældende, hvis de er skjulte sådan, at de ikke burde have været opdaget af køber ved en almindelig men professionel gennemgang af bilen ved overdragelsen. Uanset om sælger har gjort noget forkert.

Hvis fejlene ved motoren f.eks. er så omfattende, at motoren reelt er totalskadet, så er det selvfølgelig en væsentlig mangel, selvom bilen kun har kostet 6000kr.

12-10-2012 06:49 #31| 0

Der er intet, absolut INTET at komme efter fra købers side her. Hvem siger ikke at den toppakning røg 2 timer EFTER at han havde købt den? Han har prøvekørt slæden, og haft rig mulighed for at tjekke den i hoved og røv, og da manden er brugtvognskrejler, så ved han selvsagt hvilke ting der skal lures på, før han skriver under. Den er i virkeligheden ikke længere, uanset hvor meget krejleren så end prøver. Men da han nu er et af de brådne kar, som branchen har ALT for mange af, ja så prøver han da.. For går den så går den..

12-10-2012 08:34 #32| 0

Mht til autocom og selve handlen kan jeg kun sige du står dårligt.

Vil du venligst forklare dig, KimKanon?
12-10-2012 08:39 #33| 0

Tak for svarene.
Jeg sagde til ham, at jeg havde snakket med autocom (hvilket jeg har) og de siger det er hans eget problem. Og så sagde jeg til ham, at han bare kunne tage kontakt til autocom og jeg reelt ikke gad at høre på hans lort mere. Ikke ordret. :)

@ZorroDK - ja det er der nok flere der vil så. ;)

Men god pointe ift. hvis han HAR kørt den til skrot. Men det kan jeg jo ikke vide - han kan jo lyve så det fløjter på det punkt. Men det virker virkelig som om han bare vil prøve og se om den ikke lige går at presse lidt. Hvilket ikke går.

Har heller ikke hørt fra ham siden jeg sagde det til ham. 7-9-13. Ved så ikke om det er fordi han har snakket med autocom og de har lagt låg på ham, eller han bare fandt ud af han ikke kunne krejle her.

@Rythorn - tænker præcist det samme.

13-10-2012 10:26 #34| 1

Du kan tage det helt roligt.

Du sælger bilen som privat, prøvet og beset!

Han har intet at komme efter.

Når jeg tager biler i bytte på mit job, har kunden heller ingen forpligtelse ang. garanti ved bilen!
Det er mig som prof. handler der skal undersøge, hvad jeg er ved, at købe.

/Anders

13-10-2012 16:42 #35| 0

Ingen tvivl om, at det i høj grad er op ad bakke for forhandleren, der skal godtgøre:

1) at fejlen ikke var sådan, at den burde have været opdaget ved undersøgelsen ved overtagelsen,
2) at fejlen var til stede ved overtagelsen, og
3) at der overhovedet er tale om væsentlige mangler, når man tænker på, at det drejer sig om en bil til kun 6.000 kr.

Men hvis han kan godtgøre 1-3, så er købeloven altså sådan, at han kan hæve købet. Det kræver ikke ond tro eller lignende hos sælger. Og at bilen er "købt som beset" eller noget i den stil, er en helt indholdsløs floskel, når det kommer til købers rettigheder.

13-10-2012 22:21 #36| 0

@ Henry

Hvor lang tid garanti skal en privat sælger give til en professionel køber?

Jeg mener, eftersom han har set den og prøvekørt den, så er det vel en garanti vi taler om, da det tilsyneladende intet var i vejen da han testede den.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar