Hej,
Skal til jobsamtale hos et mediebureau i næste uge, hvor jeg skal lave en regnetest, som åbenbart er standard hos flere mediebureauer.
Nogen som har prøvet det, og som kan give en ide om hvad man kan blive udsat for osv ?
Regnetest jobsamtale mediebureau ? Erfaringer ??
Uha :D Gad vide, om det er hos os. Den er meget standard. Du skal bare have styr på procentregning, brøker og en smule andet.
Kan du uddybe lidt ? ... hvad er "en smule andet " ? :)
Er ikke den store regnehaj nemlig ...
wombat ?
Medmindre du er komplet talblind, skal du ikke være nervøs. De vælger dig ikke ud fra det. Blot en måde at sikre man har almindelig talforståelse.
Der er en del der bruger diverse cubiks tests, f.eks. nedenstående
www.cubiks.dk/produkter/Pages/LogiksGeneral.aspx
Jeg har selv været igennem en sådan test på et mediebureu, og her var det 10 spørgsmål i procentregning og brøker. Efterfølgende skulle jeg så redegøre for mine besvarelser til den personlige samtale. Her ville jeg ønske jeg havde kendt til omfanget af testen så jeg kunne have forberedt mig lidt bedre da procentregning lå et stykke tilbage. Spørgsmålet er så, om det er det samme mediebureau du skal til samtale hos.
Hvilket bureau var det ?
Lad os bare sige, at det ligger i Nordvest.
Med meget stort forbehold for at det er 7-8 år siden jeg sidst har lavet en mediebureau test, og denne opgave er gravet frem fra gamle eksamens noter som nok er 9-10 år gamle fra medie strategi og medie planlægning. Så ligger matematik niveauet nok på niveau som denne opgave (i din test ville det bare være meget lettere forståeligt, med undtagelse af et spørgsmål hvor de normalt ligger et lille tvist. Så hvis du har ekstra tid så kigge den igennem igen inden du aflevere)
Håber der er en der har været igennem en test for nyligt der kan bekræfte at niveauet på opgaven er ok.
"Der er planlagt en reklamekampagne med 2 indrykninger af en annonce i Bo Bedre, 2 indrykninger i Samvirke, 4 indrykninger i Se og Hør og 4 indrykninger i Femina. Kampagnens målgruppe er personer, der handler i Matas mindst én gang om måneden, hvilket betyder, at målgruppen består af 1.187.000 personer. Dækningen i målgruppen og prisen for én indrykning af annoncen i de 4 ugeblade/magasiner er følgende:
Medie Dækning Pris
Bo Bedre 18% 41.900 kr.
Samvirke 27% 66.500 kr.
Se og Hør 13% 55.200 kr.
Femina 29% 30.300 kr.
Kampagnens nettodækning antages at være 70%.
1. Beregn antal personer i målgruppen, der eksponeres mindst én gang.
2. Beregn kampagnens bruttodækning (TRP).
3. Beregn den gennemsnitlige frekvens.
4. Beregn det gennemsnitlige antal eksponeringer blandt alle personer i målgruppen.
5. Beregn kampagnens samlede antal eksponeringer i målgruppen.
6. Beregn kontaktprisen for hver af de 4 medier.
7. Beregn kontaktprisen for den samlede kampagne.
Opgave 1
1) 0,7 *1187000 = 830900
2) 2*18+2*27+4*13+4*29 = 258
3) 258/70 = 3,69
4) 0,7*3,69+0,3*0 = 2,58 eller 258/100 = 2,58
5) 2,58*1187000 = 3062000 eller 3,69*830900 = 3066000 (decimal afrunding)
6)
a. 41900/(0,18*(1187000/1000) = 196 kr
b. 66500/(0,27*(1187000/1000) = 207 kr
c. 55200/(0,13*(1187000/1000) = 357 kr
d. 30300/(0,29*(1187000/1000) = 88 kr
7) 558800/(3062460/1000) = 187 kr
((2*41900+2*66500+4*55200+4*30300)/10 = 558800) 3062460 svar fra spørgsmål 5"
PS. Har ikke regnet efter om alle svare er rigtig men så vidt jeg husker skulle det passe
Håber du kan brug det selv om det er meget gammelt
Takker Zerocash .., nogen som kan bekræfte at testen minder om det her ?
Den test jeg tog, minder ikke om ovenstående overhovedet.
Hvor skal du til samtale? På den måde kan vi hurtigt få kortlagt om det er relevant eller ej.
Zero din minder mere om den eksamensopgave jeg tog i et valgfag
Mediacom.
Sys ovenstående test virker ret voldsom... skal kun ind 1/2 time ?
Det kan vel heller ikke forventes at man som ny uddannet forstår hvad de enkelte betegnelser betyder osv ... så den virker lidt som en skole-opgave ? am I wrong ?
Giv dog manden mere end 45 min til at svarer, inden du punker ham.. hvis det var så vigtigt, burde du have være tidligere ude..
@ Duckie.
Hvad snakker du om ? ... Har ikke "punket" nogen ?
@Gucci
Hvis du søger job hos et mediebureau og ikke engang har sat dig ind i de simple branchenormer hvorfor søger du så jobbet ?
Som nyuddannet har du vel tilegnet dig viden til selv at søge viden om relevante opgaver, og derfor burde du let kunne finde info om hvad der er relevant at skulle vide i den branche du søger job.
Kender man til den type test Zerocash linker til, er det noget der er klaret på 10 minutter. Men er knap 2 år siden jeg sad med det, og jeg ville uden en kigge efter opgave eller bog med termer, ikke kunne huske formlerne.
@panther
Sådan hænger virkeligheden bare ikke sammen. Da jeg i sin tid var til test havde jeg sat mig ind i alle fagtermerne som i zeros eksempel. I stedet viste det sig, at jeg skulle vide alt om procentregning, hvilket jeg ikke havde beskæftiget mig med længe. Det kom bag på mig, og jeg ville ønske jeg havde vidst det (selvom testen dog gik ok).
Man kan selvfølgelig godt være kvalificeret arbejdskraft uden at kende alt om branchen.
pantherdk skrev:
@Gucci
Hvis du søger job hos et mediebureau og ikke engang har sat dig ind i de simple branchenormer hvorfor søger du så jobbet ?
Som nyuddannet har du vel tilegnet dig viden til selv at søge viden om relevante opgaver, og derfor burde du let kunne finde info om hvad der er relevant at skulle vide i den branche du søger job.
retard
Fotomac skrev:pantherdk skrev:
@Gucci
Hvis du søger job hos et mediebureau og ikke engang har sat dig ind i de simple branchenormer hvorfor søger du så jobbet ?
Som nyuddannet har du vel tilegnet dig viden til selv at søge viden om relevante opgaver, og derfor burde du let kunne finde info om hvad der er relevant at skulle vide i den branche du søger job.
retard
Det er da retard og tro at man som nyuddannet først skal til at lære på arbejdspladsen, så skulle man nok have været i en elevstilling i stedet for den vej OP har valgt at tage.
Virkeligheden er at det altid er en fordel at kunne nogle branchetermer i de brancher man søger job i.
Der er intet mere latterligt end at skulle forklare en nyansat hvad en TRP,CPM,CPL,CPA osv. er...
Man vælger vel en nyuddannet hvis man ser fordele i at oplære dem. En oplæring indebærer også at man lærer jargonen i den pågældende branche.
Guldmager
At arbejde i et Medie Bureau er noget mange gerne vil, derfor er det altid en fordel at man har indsigt i hvad et dette firma laver og hvordan det foregår.
Jeg siger jo ikke man skal have indgående kendskab til priser osv. men standard branche termer er vel fair nok at en ansøger har sat sig lidt ind i, ligesom man ved hvilke top3-5 kunder dette har...
Men det er jo ikke det op spørger ind til. Lur mig om ikke op kender de forkortelser du refererer til. Men det hjælper ham jo ikke, hvis testen drejer sig om procentregning eller noget helt tredje.
I øvrigt er det også noget vås at man så skulle have valgt en elevstilling. Ingen virksomheder forventer at du er 100 % selvkørende fra dag et. Og da slet ikke dem der inviterer en nyuddannet til samtale.
@kanel
Har intet tidspunkt sagt du skal være 100% selvkørende
Men selv en nyuddannet kan jo være god til en stilling hvis denne har et godt CV eller gode papire, derfor er der jo ingen grund til at skyde sig selv i foden ved ikke at forstå branche termer.
BobbyOlsen skrev:
Zero din minder mere om den eksamensopgave jeg tog i et valgfag
Kanelsneglen skrev:
@panther
Sådan hænger virkeligheden bare ikke sammen. Da jeg i sin tid var til test havde jeg sat mig ind i alle fagtermerne som i zeros eksempel. I stedet viste det sig, at jeg skulle vide alt om procentregning, hvilket jeg ikke havde beskæftiget mig med længe. Det kom bag på mig, og jeg ville ønske jeg havde vidst det (selvom testen dog gik ok).
Man kan selvfølgelig godt være kvalificeret arbejdskraft uden at kende alt om branchen.
Som jeg skriver kommer det fra en eksamensopgave. Det ændre ikke på at de 2-3 test jeg lavede for nu en del år siden skulle man stadig regne fra eksponeringer til TRP, beregn gennemsnitlige frekvens, regne sig frem til kontakt prisen osv.
Man få opgivet hvordan de forskelige ting hænger sammen for derefter at skulle kunne udlede en simple formel og regne sig frem til det. Det er mere simpelt sat op en i den opgave jeg har sat ind.
Dette ændre dog ikke i min verden på at princippet er det samme. Matematikken på et Medie Bureau er plus, minus, gange, dividere, procent og brøk regning som du kunne sætte en 9 klasse til at lave. Så det der betyder noget er at du kan udlede sammenhængen mellem de forskellige begreber (hvilket 60-80% af de ansat på et Bureau stadig ikke kan selv om de har været igennem denne test og været der i mangen år)
panther@
Der er altså mange brancher hvor man skal have en uddannelse for at komme ind, men hvor man ikke ved en skid om den daglige drift før man er lært op...
F.eks for at blive optaget hos politiet der skal du have en gymnasial uddannelse... man for vist ikke udleveret våben på HF
roedroed skrev:
panther@
Der er altså mange brancher hvor man skal have en uddannelse for at komme ind, men hvor man ikke ved en skid om den daglige drift før man er lært op...
F.eks for at blive optaget hos politiet der skal du have en gymnasial uddannelse... man for vist ikke udleveret våben på HF
Hehehe det vist ikke studenterhuen eller HG huen der sider på hovedet af dig...
Hos politiet gennemgår man et utroligt langt elevforløb før man udstyres med våben...
Ligesåvel hvis man vil styre et containerskib så udlæres man forskellige steder, og der går mange år før man får lov at styre et sådan skib selv :)
Så ved ikke hvordan du mener alt dette kan sammenlignes med de stillinger der er hos et medie bureau