Restaurationsbranchen psykologi

#1| 0

Hej PN :-)


I ved alt, og det har jeg brug for nu.


Jeg ved, at der findes videnskabelige undersøgelser, der underbygger, at hvis restaurationer undlader at markere deres priser med "kr." eller ",-", så opfatter forbrugeren prisen billigere (eller slet ikke som et beløb, og dermed psykologisk billigere).
Ligeledes findes der undersøgelser om, hvad forskelige glasstørrelser til fx fadøl gør for et eventuelt mersalg.
Hvis nogen af jer kender til sådanne undersøgelser, der har med "restaurationspsykologi" at gøre, så tager jeg i mod med kyshånd, da jeg skal bruge det til en opgave.


På forhånd tusind tak!

/Mikrape

01-07-2017 16:46 #2| 1

Hvis du ved de findes, må du vel have et forspring på den random PNer ift hvor de skal findes.

01-07-2017 16:52 #3| 8
OP
peller skrev:Hvis du ved de findes, må du vel have et forspring på den random PNer ift hvor de skal findes.

På den random PN'er, ja. På den éne PN'er, der tilfældigvis ved noget om emnet, nej.

Hvis jeg selv kunne finde det, havde jeg jo ikke søgt hjælp :-)

01-07-2017 16:59 #4| 0

Det emne, du leder efter, er nudging.


Fx The Restaurant Menu That Nudges People Toward Healthy Food og How Menu Design Can Nudge Healthy Eating


Du kan finde finde mere, generelt, om nudging i Kahnemanns Thinking, Fast and Slow, Dan Arielys Predictably Irrational og Nudge af Thaler og Sunstein. I de bøger finder du også referencer til alskens studier, f.eks. angående nudging i restauranter.

01-07-2017 17:37 #5| 0

Der har vist været nogle artikler på finedininglovers om nudging.

01-07-2017 23:50 #6| 0

Nudging som Skizomick nævner, er faktisk ret interessant at læse om, og især mindre beværtninger, restauranter og lign. kunne lære meget af det.


Arbejdede engang et sted hvor vi ændrede fadølsstørrelsen fra 0,5l til 0,4l. Vi ændrede ikke prisen, men kun teksten i barkortet fra: "halv liter fadøl" til "Mellem fadøl". Vi solgte præcis samme antal fadøl i den størrelse over 10 måneder som før.... = 20% mere i fortjeneste til ejeren.


Etisk?? Hmmm. Men snyd?? Nej... Alle fik præcis hvad de bestilte:-)



02-07-2017 11:32 #7| 0
OP

PN kan alt! Tusind tak alle! :-)

02-07-2017 12:05 #8| 1
Flex_luthor skrev:Nudging som Skizomick nævner, er faktisk ret interessant at læse om, og især mindre beværtninger, restauranter og lign. kunne lære meget af det.

Arbejdede engang et sted hvor vi ændrede fadølsstørrelsen fra 0,5l til 0,4l. Vi ændrede ikke prisen, men kun teksten i barkortet fra: "halv liter fadøl" til "Mellem fadøl". Vi solgte præcis samme antal fadøl i den størrelse over 10 måneder som før.... = 20% mere i fortjeneste til ejeren.

Etisk?? Hmmm. Men snyd?? Nej... Alle fik præcis hvad de bestilte:-)


Etikken i nudging er ganske interessant, og noget som Thaler og Sunstein bruger tid på at diskutere (jeg forestiller mig, at du har læst Nudge?). Hvornår overgår det til at blive rendyrket manipulation? De fleste kan nok blive enige om, at hvis nudging bruges til at få folk til at bruge offentlige skraldespande mere i stedet for at smide affald på jorden, så er det etisk ukontroversielt (folk stadig godt kan være principielt imod det), mens det formentlig forholder sig anderledes, hvis staten ønsker at bruge nudging til at få folk til at spise mere frugt og grønt.


I og med, vi alle har forskellige syn på fx statens plads i samfundet, er det nok ikke noget, der kan opnås konsensus om.


02-07-2017 22:52 #9| 3

Well, I stand corrected

03-07-2017 07:29 #10| 0

Bellagio har også lavet finten med mindre vandflasker! Om det skyldes mindre spild eller profitmaksimering ved jeg dog ikke.

03-07-2017 08:29 #11| 0
OP
peller skrev:Well, I stand corrected

Aldrig undervurdér PN ;-)

03-07-2017 15:48 #12| 2
Flex_luthor skrev:Nudging som Skizomick nævner, er faktisk ret interessant at læse om, og især mindre beværtninger, restauranter og lign. kunne lære meget af det.

Arbejdede engang et sted hvor vi ændrede fadølsstørrelsen fra 0,5l til 0,4l. Vi ændrede ikke prisen, men kun teksten i barkortet fra: "halv liter fadøl" til "Mellem fadøl". Vi solgte præcis samme antal fadøl i den størrelse over 10 måneder som før.... = 20% mere i fortjeneste til ejeren.

Etisk?? Hmmm. Men snyd?? Nej... Alle fik præcis hvad de bestilte:-)

har du noget litteratur flex?

Redigeret af wzup d. 03-07-2017 15:48
04-07-2017 00:09 #13| 1
skizomick skrev:
Etikken i nudging er ganske interessant, og noget som Thaler og Sunstein bruger tid på at diskutere (jeg forestiller mig, at du har læst Nudge?). Hvornår overgår det til at blive rendyrket manipulation? De fleste kan nok blive enige om, at hvis nudging bruges til at få folk til at bruge offentlige skraldespande mere i stedet for at smide affald på jorden, så er det etisk ukontroversielt (folk stadig godt kan være principielt imod det), mens det formentlig forholder sig anderledes, hvis staten ønsker at bruge nudging til at få folk til at spise mere frugt og grønt.


I og med, vi alle har forskellige syn på fx statens plads i samfundet, er det nok ikke noget, der kan opnås konsensus om.

Præcis..... Det frie valg vil altid spøge i den almindelige borgers hoved, hvorfor du vil sætte spørgsmålstegn ved f.eks. statens eller andre autoriteters indblanding i "din dagligdag". Men hvad så når det er telefonfonselskabet, restauranten eller supermarkedet der kører kampagner; kun for at ville dig det bedste, billigste eller rigtigste? Det er netop dèr nudging har sin største effekt ifølge mange professorer. Etisk vil statens indblanding, måske mere end ofte, have en højere berettigelse tildelt samfundet, sundhed og økonomien for de mange, end privatfirmaernes effekt vil have på det samme.


Men etisk vil det føles som et angreb på den enkelte indbygger, selvom årsagen f. eks er at bruge flere skraldespande eller spise mere frugt, som du nævner. Og som de fleste i bund og grund egentlig ville forstå grundprincippet i.


Jeg har ikke akademisk læst psykologi eller lignende, da andet havde min interesse, men har været igennem rigtig mange artikler, videoer og bøger, da jeg stadig finder hele idéen om den menneskelige påvirkning oppe i knolden ret interessant.


Thaler & Sunstein er på listen over de bedste til at diskutere emnet.


@wzup


Har været igennem så meget jeg ikke kan udvælge noget som favoritmateriale. Som jeg plejer at sige, Freud var eminent til at konkludere på meget, men han var også fucked up i forvejen fra barndommen.... Så hvor meget skal man tage til sig og hvor meget skal man tage som vrøvl??


- Brian Wansink som er nævnt i #4 har lavet/skrevet meget interessant materiale.

- Daniel Kahneman har jeg læst en del for tiden. Nobelprismodtager med rette!! Han har bl.a. skrevet en del, hvor det er ret godt udpenslet selv for den ikke-interesserede psykologilæser.

- Dan Ariely https://www.ted.com/talks/dan_ariely_on_our_buggy_moral_code?autoplay=true&language=da om at snyde, stjæle og hvorfor. Har også lavet en del om Nudging mere udtalt end dette link.

- Dan Gilbert snakker om lykke, odds og lidt gambling er ret god også: https://www.ted.com/talks/dan_gilbert_researches_happiness?autoplay=true&language=da , han har lavet mange andre gode foredrag i øvrigt.



← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar