Torstens skrev:
Som sagt - alt er subjektivt - selv denne diskussion, og vores definition af subjektivitet/objektivitet. It is all in the eye of the beholder.
I øvrigt er vi heller ikke enige om, at lyset er tændt - det er også subjektivt. En 50 hz pære tænder og slukker 100 gange i sekundet, så den er altså kun halvt tændt i den definition.
Din definition af objektivitet stemmer i øvrigt ikke overens med Gyldendahls definition:
"
objektivitet, upartiskhed. Kravet om objektivitet forstås normalt som et krav om, at en person og hans udsagn skal være kendetegnet af saglighed og uafhængighed af personlige (subjektive) forhold. Normalt kaldes en antagelse derfor objektiv, hvis den er uafhængig af tilstand, beskaffenhed, ønsker og bestræbelser hos den, der hævder den.
Den objektive antagelse anses undertiden for at være en erkendelse, som stemmer overens med faktiske forhold, i modsætning til en subjektiv antagelse, der kun udsiger noget om, hvordan den person, der hævder antagelsen, opfatter disse forhold. Uafhængigt af et erkendende subjekt er det tilsyneladende ikke muligt at sammenligne antagelser med den virkelighed, som de angiver at omhandle; nogle filosoffer, fx Immanuel Kant, har ved objektivitet forstået udsagns almengyldighed og nødvendighed, mens andre, fx Karl Popper, har identificeret objektivitet med intersubjektivitet (se intersubjektiv).
"
Men jeg tror ikke det giver mening at diskutere det her yderligere. Vi bliver ikke enige, og det er sådan set også fint nok.
Objektivt kan man sige vi er uenige. Endda på flere niveauer. Synes det oprindelige filosofiske spørgsmål er spændende. Hvorvidt alle kan blive enige om en eller anden "sandhed" er jo ikke et mål i sig selv. Tror det er en forholdsvis ny ide at man kan udlede ting som moral etc ved at deducere fra menneskelig velvære. Det virker meget ambitiøst. Som jeg skriver i første indlæg, ved jeg ikke helt hvor jeg står i den debat.
Omvendt mener jeg det er filosofisk dovent og forkert at sige at alt er subjektiv bare fordi folk har forskellig opfattelse af tingene. Har man et objekt som en lampe eller en planet giver det rigtig god mening at kunne sige noget objektivt om objektet. Man har så en verificerbar definition af tændt eller rund. Det vil sige en definition der ikke er afhængig af personlig (subjektets) fortolkning, præferencer etc. Som kan testes og måles.
Jeg gætter på at det er ordet erkendelse der forvirrer dig i definitionen af objektivitet, siden du har sat streg under det. Erkendelse er et abstrakt begreb, men erkendelse er
ikke bare hvad man synes. Her fra politikkens filosofi ordbog.
1) Udsagnet skal være sandt. Et menneske kan således ikke erkende
eksempelvis at jorden er bananformet, hvis det ikke rent faktisk er
tilfældet.
2) Udsagnet skal være begrundet. Et menneske kan således ikke
erkende, at jorden er rund, hvis det ikke kan forklare, hvorfor. Også
selvom udsagnet er sandt.
3) Udsagnet skal udtrykke overbevisning. Et menneske kan således
ikke erkende, at jorden er rund, medmindre det rent faktisk er
overbevist herom. Også selvom udsagnet er både sandt og begrundet.
Ville være spændende at høre folks overvejelser om det oprindelige emne retfærdighed.