Ryanair- Kompensation?

#1| 0

På vej hjem fra Valencia i lørdags måtte vores fly sikkerhedslande i Barcelona pga en teknisk fejl på flyet.

Vi ankom til København 3.5 timer senere end forventet og er dermed berettiget til en kompensation på 400 euro jf Eus regulativ fra 2004.


Er der nogle der ved, hvordan man søger denne kompensation direkte hos Ryanair?


Alternativet er at opgive 25% og lade et tredjeparts firma stå for det. Hvilket også er en reel mulighed.


Modtager gerne erfaringer med Ryanair ift lignende sager?

25-09-2017 18:30 #2| 9

Ikke for at "trolle"... Men du vil kræve næsten 3000kr fra et selskab der vælger at sikkerhedslande, istedet for alternativet hvor det kunne være styrtet ned med dig? Undrer mig bare :-)

25-09-2017 18:31 #3| 5
McGoat skrev:Ikke for at "trolle"... Men du vil kræve næsten 3000kr fra et selskab der vælger at sikkerhedslande, istedet for alternativet hvor det kunne være styrtet ned med dig? Undrer mig bare :-)

Han er berettiget til det, så alt andet ville være latterligt.

25-09-2017 18:34 #4| 7

Man er berettiget til mange ting i livet, men der er vel også noget der hedder samvittighed... Ohh well... Blander mig ikke mere. Undrede mig bare ;-)

25-09-2017 18:53 #5| 0

er du sikker på at du er berettiget her?

Hvis flyselskabet kan påvise at der var tale om en defekt så tror jeg ikke du får noge

25-09-2017 18:54 #6| 3
McGoat skrev:Ikke for at "trolle"... Men du vil kræve næsten 3000kr fra et selskab der vælger at sikkerhedslande, istedet for alternativet hvor det kunne være styrtet ned med dig? Undrer mig bare :-)

Hvis vi ikke havde haft sådanne regler, tror du så selskabet havde haft "samvittighed" til at betale for nye billetter til de personer, der missede deres næste fly fra København pga. forsinkelsen?


Når det er noget teknisk med flyveren har selskabet ansvaret - Hvis det er ude af deres hænder, vejret f.eks. så må man henvende sig til sin private forsikring.


Hvis selskaberne kunne modsige sig sådanne flyregler, så vil flytrafikken lide et stort knæk imo, da mange ikke vil turde rejse, hvis man ikke bliver kompenseret for store forsinkelser.


Og nej, selvfølgelig er OP ikke utilfreds med, at sikkerheden kommer i første række.

25-09-2017 18:57 #7| 0
Rambam skrev:På vej hjem fra Valencia i lørdags måtte vores fly sikkerhedslande i Barcelona pga en teknisk fejl på flyet.
Vi ankom til København 3.5 timer senere end forventet og er dermed berettiget til en kompensation på 400 euro jf Eus regulativ fra 2004.

Er der nogle der ved, hvordan man søger denne kompensation direkte hos Ryanair?

Alternativet er at opgive 25% og lade et tredjeparts firma stå for det. Hvilket også er en reel mulighed.

Modtager gerne erfaringer med Ryanair ift lignende sager?

Er lidt nysgerrig.

Fik i lov til at forlade flyet da i landede i Barcelona?
Hvis ja: Fik i vouchers osv til mad/drikke?

25-09-2017 19:02 #8| 0

så fik jeg søgt lidt.

Det lader til at den er god nok.

Måske endda ret nemt:

https://eu261expenseclaim.ryanair.com/

25-09-2017 19:45 #9| 0

Sgu egentlig sygt nok, jeg anede slet ikke reglerne var så lempelige, det må koste dem en formue, når folk finder ud af den slags.


Pludselig er det slet ikke så vildt at huske tilbage på en tyfon-forsinkelse i Hong Kong med luxus-overnatning.....


400€ er vel nærmest hvad 6 billetter koster??

Redigeret af moktar d. 25-09-2017 19:45
25-09-2017 19:53 #10| 0
moktar skrev:Sgu egentlig sygt nok, jeg anede slet ikke reglerne var så lempelige, det må koste dem en formue, når folk finder ud af den slags.

Pludselig er det slet ikke så vildt at huske tilbage på en tyfon-forsinkelse i Hong Kong med luxus-overnatning.....

400€ er vel nærmest hvad 6 billetter koster??

Er rimelig sikker på at flyselskaberne udemærket er klar over denne risiko, og største delen af kompesentationen betaler vi forbruger for igennem vores billetter.

25-09-2017 20:20 #11| 0
k0ngen1 skrev:
Er rimelig sikker på at flyselskaberne udemærket er klar over denne risiko, og største delen af kompesentationen betaler vi forbruger for igennem vores billetter.

Nej, vi betaler for det hele. Logisk nok.

25-09-2017 20:42 #12| 0
Moderator

Er det ikke kun EUR250?


Ryanair har jeg gode erfaringer med, med.disse erstatninger. Jeg har været igennem møllen nogle gange.

25-09-2017 20:54 #13| 0
OP

Hvis distancen er mellem 1500 km og 3000 km og forsinkelsen over 3 timer er taksten 400 euro.

NanoQ skrev:Er det ikke kun EUR250?

Ryanair har jeg gode erfaringer med, med.disse erstatninger. Jeg har været igennem møllen nogle gange.

25-09-2017 20:57 #14| 1
OP
Torn skrev:
Er lidt nysgerrig.

Fik i lov til at forlade flyet da i landede i Barcelona?
Hvis ja: Fik i vouchers osv til mad/drikke?

Nej. Vi sad i flyet i 2 timer og blev transporteret direkte over i et nyt fly..

Det betød også, at stort set hele flyet blev nød til at købe aftensmad ombord, da vi først landede 23.30. ( 19.55 oprindeligt)

Vi skulle betale ALT selv.

25-09-2017 21:03 #15| 0
OP
dankersoe skrev:så fik jeg søgt lidt.
Det lader til at den er god nok.
Måske endda ret nemt:
https://eu261expenseclaim.ryanair.com/

Takker mange gange.



25-09-2017 21:04 #16| 0

Jeg blev forsinket 7 timer fra CPH til Rom. Ryanair dækkede som de skulle 400EUR, og betalte også vores burger på MASH, selvom de prøvede at spise os af med en 35krs voucher.

25-09-2017 21:06 #17| 0
OP
Jensen skrev:Jeg blev forsinket 7 timer fra CPH til Rom. Ryanair dækkede som de skulle 400EUR, og betalte også vores burger på MASH, selvom de prøvede at spise os af med en 35krs voucher.

Fedt!

De skriver one claim per booking.

Er vi enige om, at hvis vi er 4 personer på den samme booking, så får vi 4x400 euro?

25-09-2017 21:07 #18| 0
Rambam skrev:
Nej. Vi sad i flyet i 2 timer og blev transporteret direkte over i et nyt fly..
Det betød også, at stort set hele flyet blev nød til at købe aftensmad ombord, da vi først landede 23.30. ( 19.55 oprindeligt)
Vi skulle betale ALT selv.

Wow! Så forstår jeg dig godt :)

Vi fik for nogle år siden både mad (valgfrit), vouchers til tax-free og fri bar (Vi var stuck i 5½ time, om aftenen)

25-09-2017 21:11 #19| 0
Rambam skrev:
Fedt!
De skriver one claim per booking.
Er vi enige om, at hvis vi er 4 personer på den samme booking, så får vi 4x400 euro?

Burde du da få, ja?

25-09-2017 21:15 #20| 0
Rambam skrev:
Fedt!
De skriver one claim per booking.
Er vi enige om, at hvis vi er 4 personer på den samme booking, så får vi 4x400 euro?

Uden at have sat mig helt ind i detaljerne, så ja, hvis der er over 3000km så vidt jeg husker, og da der er lige over det til Rom, må det også være gældende for Valencia. I får det pr person. De betalte ikke med det samme hos mig, så skriv med det samme at I sender sagen til klageinstansen, hvis de ikke bare sender jer pengene. Så kan de jo vælge om de vil betale med det samme, eller bruge arbejdskraft på alligevel at skulle betale. Jeg måtte gennem klageinstansen, men er ret let, selvom man skal re-rykke dem (gennem klageinstansen) flere gange. I kan klage gennem klageinstansen for jer alle, klager skal blot have en fuldmagt, samt detaljer fra de andre.

25-09-2017 22:00 #21| 0
Jensen skrev:
Uden at have sat mig helt ind i detaljerne, så ja, hvis der er over 3000km så vidt jeg husker, og da der er lige over det til Rom, må det også være gældende for Valencia. I får det pr person. De betalte ikke med det samme hos mig, så skriv med det samme at I sender sagen til klageinstansen, hvis de ikke bare sender jer pengene. Så kan de jo vælge om de vil betale med det samme, eller bruge arbejdskraft på alligevel at skulle betale. Jeg måtte gennem klageinstansen, men er ret let, selvom man skal re-rykke dem (gennem klageinstansen) flere gange. I kan klage gennem klageinstansen for jer alle, klager skal blot have en fuldmagt, samt detaljer fra de andre.

Lige over 3000km til Rom? Det er lige i overkanten - mit kort på telefonen siger 1905km :).

25-09-2017 22:04 #22| 1
McGoat skrev:Ikke for at "trolle"... Men du vil kræve næsten 3000kr fra et selskab der vælger at sikkerhedslande, istedet for alternativet hvor det kunne være styrtet ned med dig? Undrer mig bare :-)

Et flyselskab vælger selvfølgelig ofte at styrte ned, da det er lettere for dem end at sikkerhedslande!


Undskyld, men det er en håbløs kommentar. Ja, når flyselskaber gør alt hvad de kan, inklusiv indregner i deres billetpriser at de skal betale kompensation i x% af deres "afgange", så ja, så kræver man selvfølgelig denne erstatning, som man selv har betalt for allerede. Bruger du heller ikke din forsikring, når du har et legitimt krav?


PS: Jeg er bare sur og gammel, så fatter slet ikke når sådan et indlæg rent faktisk er det som har fået flest likes i denne tråd. Alt i den post er bare så ulogisk at det skriger til himlen.


EDIT: Tror da fanden at partier som Alternativet kan trække så mange stemmer. Heller intet logik i hovedparten af de ting de postulerer.

Redigeret af Jensen d. 25-09-2017 22:06
25-09-2017 22:05 #23| 0
MrLe-roy skrev:
Lige over 3000km til Rom? Det er lige i overkanten - mit kort på telefonen siger 1905km :).

Argh. Huskede forkert. 1613km i fugleflugt, og der skal være over 1500km. Det var vist kompensationen på de 3000 jeg fik blandet ind i det ;-)

25-09-2017 22:08 #24| 0
Jensen skrev: Argh. Huskede forkert. 1613km i fugleflugt, og der skal være over 1500km. Det var vist kompensationen på de 3000 jeg fik blandet ind i det ;-)

Heller ikke nemt med alle de tal :).

25-09-2017 22:21 #25| 0
Rambam skrev:
Fedt!
De skriver one claim per booking.
Er vi enige om, at hvis vi er 4 personer på den samme booking, så får vi 4x400 euro?

Det kan godt ske det bare er mig, men "one claim per booking", læser jeg som at i kun modtager for den ene booking. Altså, eftersom det hele er 1 booking, modtager du "kun" €400. I er, som du selv siger, alle sammen på den samme booking, altså 1 booking.

Jeg ville da håbe jeg tager fejl, men umiddelbart vil jeg mene at de har dækket røven mod at betale €400 til hver eneste person på flyet.

Hvis der stod "One claim pr person", ville jeg give dig ret i at det var 4 x €400, men eftersom der står "per booking", må jeg indrømme at jeg tror du får en næse, hvis du forventer €1600 i kompensation.

Muligvis det bare er mig?

25-09-2017 22:38 #26| 0
JohnnyChock skrev:
Det kan godt ske det bare er mig, men "one claim per booking", læser jeg som at i kun modtager for den ene booking. Altså, eftersom det hele er 1 booking, modtager du "kun" €400. I er, som du selv siger, alle sammen på den samme booking, altså 1 booking.
Jeg ville da håbe jeg tager fejl, men umiddelbart vil jeg mene at de har dækket røven mod at betale €400 til hver eneste person på flyet.
Hvis der stod "One claim pr person", ville jeg give dig ret i at det var 4 x €400, men eftersom der står "per booking", må jeg indrømme at jeg tror du får en næse, hvis du forventer €1600 i kompensation.
Muligvis det bare er mig?

Læser det på samme måde men det er helt sikkert ikke i overensstemmelse med reglerne så det er bare at kræve for alle 4 personer. Kan selvfølgelig også være at de mener der kun er en der claimer for alle 4 personer...

25-09-2017 22:48 #27| 0

Jeg fik for begge billetter på samme booking. Alt andet giver heller ikke rigtigt mening. Men, husker ikke om det er fordi man skal klage over all i et hug, eller skal lave en hvor hver passager. Hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skulle jeg bare have en fuldmagt, og så kunne jeg klage på vegne af min medpassager.

25-09-2017 23:57 #28| 0

Jeg kan ikke sige noget om den aktuelle situation, men har også fin erfaring med Ryan Air på lignende punkter.

For nogle år siden da de Franske flyledere strejkede blev mit fly fra Barcelona aflyst da det skulle over fransk luftrum
Måtte booke et dyrere fly dagen efter til en anden destination, som var noget dyrere end mit oprindelige fly.
Tænkte at jeg bare måtte æde differencen, da det er risikoen ved at tage de allerbilligste billetter hos discountselskaberne.

En uges tid efter fik jeg en mail om at differencen automatisk ville gå tilbage til min konto.
Det havde jeg ikke forventet af dem.

26-09-2017 11:09 #29| 0
OP
Jensen skrev:Jeg fik for begge billetter på samme booking. Alt andet giver heller ikke rigtigt mening. Men, husker ikke om det er fordi man skal klage over all i et hug, eller skal lave en hvor hver passager. Hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skulle jeg bare have en fuldmagt, og så kunne jeg klage på vegne af min medpassager.

Enig. Ellers ville det opfordre alle passagerer til at lave separate bookinger, hvilket vil være til stor besvær for både Ryanair og passagerne.


29-09-2017 12:14 #30| 0
OP

Det er lykkes Ryainair at forvirre mig tilpas meget!


Hvis jeg vælger refund application form er jeg bange for, at jeg kun får en kompensation svarende til flybilletten



HVis jeg vælger EU261 Compensation, kan jeg kun anføre eventuelle hotel og madudgifter.


Der står ikke noget om de 400 euro? Er det fordi at de selv tjekker hvad man er berettiget til?




What to do???

29-09-2017 14:39 #31| 0

Håber du får noget ud af det:-)

29-09-2017 15:06 #32| 0

https://www.ryanair.com/dk/da/nyttige-oplysninger/hjaelpeservice/ofte-stillede-sporgsmal/Flyforsinkelser#0-4


Måske her

29-09-2017 16:06 #33| 0
OP

Det er helt umuligt.


Man kan kun søge om udgifter til mad/hotel, eller en refusion af billetten.


Der er ingen blanket til at få de 400 euro, som de i øvrigt selv henviser til!!

29-09-2017 16:14 #34| 0
Rambam skrev:Det er helt umuligt.

Man kan kun søge om udgifter til mad/hotel, eller en refusion af billetten.

Der er ingen blanket til at få de 400 euro, som de i øvrigt selv henviser til!!


Tror de selv estimerer hvad dit claim skal koste dem. Det sagt vil jeg tro at det er EV at gøre det max besværligt, da x% falder fra i hvert step.





Er der ikke en box hvor de kan skrive lidt fritekst?





Husker ikke hvad de svarede mig, men endte med at klage til Bolig, bygge og trafikstyrelsen. Her gik det ret let, omend det tog en del tid, og jeg måtte bede dem rykke flere gange. Da de endelig ville betale var det noget med at de ville overføre 28 businessdays senere!!!! Selv det måtte jeg selvfølgelig rykke for.





I min optik, så bør man lave omkostninger til en klage, som flyselskabet skal betale, såfremt den ender der. Laver man den på et par tusinde, eller dobler kompensationen, såfremt de ikke selv kan leve op til reglerne, så ville det nok fungere en tand bedre.

29-09-2017 16:23 #35| 0
www.google.dk/amp/s/amp.ft.com/content/e62218de-a391-11e7-9e4f-7f5e6a7c98a2

Sad lige i Hearhrow expressen og hørte ovenstående. Ville undre mig meget om det ikke bare er en EV+ beslutning, og jo længere de kan fastholde kunderne i forkert tro, jo mere "sparer" de.

Da Easyjet havde overbooket et fly for mig, der gjorde de heller intet at det de skulle, så som at informere, tilbyde andre kompensation for at opgive deres plads eller andet. Jeg går benhårdt efter at de betaler hotel, pænt dyre fodboldbilletter, samt flybilletten retur. Om jeg så skal hive dem i retten. Ren princip sag for mig, og fordi jeg er meget sikker på at jeg har ret, og de har pisset mig nok af, bl.a. med elendig kundeservice, at jeg skal klage på engelsk, selvom jeg har købt billetten på deres danske hjemmeside etc. Men, nu får vi se hvad de siger til klagen (forventer de ikke gør det store i første omgang).
29-09-2017 16:37 #36| 0
OP
Jensen skrev:
Tror de selv estimerer hvad dit claim skal koste dem. Det sagt vil jeg tro at det er EV at gøre det max besværligt, da x% falder fra i hvert step.






Er der ikke en box hvor de kan skrive lidt fritekst?






Husker ikke hvad de svarede mig, men endte med at klage til Bolig, bygge og trafikstyrelsen. Her gik det ret let, omend det tog en del tid, og jeg måtte bede dem rykke flere gange. Da de endelig ville betale var det noget med at de ville overføre 28 businessdays senere!!!! Selv det måtte jeg selvfølgelig rykke for.






I min optik, så bør man lave omkostninger til en klage, som flyselskabet skal betale, såfremt den ender der. Laver man den på et par tusinde, eller dobler kompensationen, såfremt de ikke selv kan leve op til reglerne, så ville det nok fungere en tand bedre.

Der er lavet en rubrik til hoteludgifter og en rubrik til madudgifter. Jeg lod dem være blanke og vedhæftede bare et dokument med mit claim på 400 euro per person...

Formularen tillader ikke felterne er blanke og man må heller ikke slrive 0.

Wtf??

Så hvis man ikke har ekstra udgifter kan man ikke indsende et claim?

29-09-2017 16:56 #37| 0

Samme med Easyjet. Det skal være max besværligt, så folk falder fra.

29-09-2017 17:12 #38| 0
Moderator

Er det denne du bruger?


https://eu261expenseclaim.ryanair.com

29-09-2017 17:16 #39| 0
OP
NanoQ skrev:Er det denne du bruger?

https://eu261expenseclaim.ryanair.com

Ja. Når man udfylder den kommer du til side 2. Den har jeg vist længere oppe. Her skal man angive om man tog et andet fly, samt vedhæfte et samlet dokument med mad og hotelkvitteringer. Der er så lavet et par bokse hvor man skal angive henholdsvis udgifter til mad og hotel.

29-09-2017 17:23 #40| 0
OP

Lad os antage at jeg havde to kvitteringer med 10 euro på hver. Jeg ville så skulle anføre i boksene at mit samlede expense claim er 20 euro. Jeg tvivler på de selv ville lægge 400 euro oven i, når det ikke er nævnt..

29-09-2017 17:35 #41| 0
Moderator

Det var det link jeg brugte, de gange jeg har lavet claims. Da var det ret nemt. Sidste gang var i foråret. Så de kan jo have ændret det.


Men giv dem da et ring, og hør hvad du skal gøre. Trods Ryanairs dårlige ry, har jeg kun gode erfaringer med deres support.

29-09-2017 18:09 #42| 0
OP

1) Lagde de automatisk det beløb du var berettiget til oven i?

Altså de 250 euro eller 400 euro ellee Hvad du nu skulle have udover dine madudgifter..

29-09-2017 19:14 #43| 0

Hvis du ikke gider bøvle med det selv, kan jeg anbefale Flyforsinkelser.dk. Jeg fik nedenstående for en 4 timers forsinkelse til New York.


← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar