Som jeg har erfaret før herinde er der mange der har meget erfaring fra transportbranchen herinde. Derfor sætter jeg pris på det, hvis der er nogle der vil svare på mine spørgsmål.
Jeg går og funderer på at starte indenfor bud-branchen nærmere bestemt selvstændigt vogmand indenfor budtransport, såsom Budstikken og De Grønne Bude.
Hvad er det mest rentable/profitable at satse på? Hvis nu jeg holder mig til B kørekort. Hvilket firma vil være det bedste at købe andel i? Og hvor meget vil det koste mig at blive selvstændig vognmand?
Selvstændig vognmand?
Dont do it.
Efter hvad jeg har hørt skal man arbejde sindsygt meget for at tjene en god hyre.
Tallene skal du have af de pågældende firmaer vil jeg tro, og de skal tages med et gran salt f.s.v angår de forventede indtægter.
Hvis det er i kbh du overvejer, så dont do it, konkurencen er er alt for hård, så du skal arbejde alt for hårdt for dine penge.
Men ellers så prøv at ringe til landstrygerne, der kan alle med varevogn få lov at køre lidt rundt, så kan du da få lov at lugte lidt til hvad det kræver af arbejde.
Hvad vil i så anbefale hvis man skal være ufaglært selvstændig? Gerne med bil, men ikke nødvendigvis.
Hvis du gerne vil køre kan du da prøve UPS. De giver en ok løn. Hvorfor vil du absolut være selvstændig? Du vil gerne gamble IRL eller ? ;)
EDIT: UPS er ikke som selvstændig
Vinduespudser. havde en kammerat der tjente (måske stadig, har ikke set ham længe) godt på det, dog kræver det du får bygget en god fast kundekreds og ikke er bange for penge i en lidt mørk farve.
Rigtig kort, du kan starte med at lease en varevogn.
Jeg ved at du begge steder skal du slippe 40% af indtjeningen.
Så hvis du laver 60000k så napper de 24000 og du har 36000 til at betale dine udgifter.
Hvilken en af dem du skulle satse på, helt klart Budstikken? De er ejet af post danmark :)
Jeg har selv kørt for dem i en kort periode.
Du afsætter juleaftens dag næste år til at drøne ud som bud, og hooker op med en håndfuld arabere til at stå på standby. Så indkøber du mandler, vanilie, piskefløde, rødkål, sukker, aspargeskartofler og kirsebærsovs...
Sætter dit bedste pokerface på, når du leverer et rødkålshoved til 100 kr plus 200,- i levering.
Du kan tjene en del penge ved at være selvstændig vognmand. Jeg vil dog anbefale at du blot kører noget kurerkørsel.
Her kan du mere eller mindre selv bestemme hvor meget du vil arbejde, og lønnen sætter du selv.
I KBH kører man vel omkring til 250-300kr i timen (+moms).
Det har så ved siden af det, en helt masse andre fordele ved at være selvstændig.
Firmaer som UPS/DPD/DHL etc. mangler tit og ofte springere til at kunne tage f.eks. 20 stop rundt omkring på sjælland hvor jeg kan se du kommer fra.
Det er lidt sjovere end hver dag skulle møde kl. 6 om morgenen, pakke sin bil helt fuld, bruge hele dagen på leveringer, eftermiddagen på afhentninger og aftenen på at læsse din bil af igen. typisk arbejder disse 12+timer, til en timeløn der svarer til at pudse sko på gaden.
Jeg har selv været kørselsleder, så jeg har hørt fra mange hvor et skvat/lortearbejde de egentlig har, i forhold til hvad de tjener.
Du betaler forresten selv dine ferier etc. etc. etc. er du syg en dag kommer der en afløser på, og det kan nemt koste dig $$$$!
@Betfolder. Altså du anbefaler kurerkørsel ift til hvad? Jeg er lidt lost hvad du mener med det andet job hvor man skal stå op kl 6 om morgenen.
Hvis jeg har forstået dig ret så er det selvstændigt kurerkørsel ift det at køre for en virksomhed som alm medarbejder? Problemet er at jeg ikke har pengene nu til at blive selvstændig de penge skal jeg først lave.
Har du en ide om hvor meget det vil koste at blive vognmand?
Det koster stort set intet at blive selvstændig.
Det firma jeg arbejde for havde vi leasingsaftaler hos AVIS for at få "nye vognmænd" igang.
Leasingprisen prisen blev blot trukket fra den løn de fik af os.
Det kan man sagtens starte med, men man sparer/tjener dog flere penge ved selv at have egen bil.
Kan du lægge X antal kr. til udbetaling hos f.eks. mercedes kan de sikkert give dig et fint tilbud på leasing/finansiering.
- ved dette forslag er du dog bundet af en kontrakt med firmaet, og du skal derfor køre for dem hver dag.
Som springer/kurer mener jeg at du skaffer din egen bil, kører ud til alle firmaer du kan komme i tanke om (tnt,dpd,dhl,ups,gls etc.). Gir dem et godt indtryk af at du har styr på denne branche, og giver dem et tilbud på kørsel hvis de nogensinde skulle ha brug for det.
Hvis en af deres vognmænd pludselig bliver syg/siger op etc. ringer de så til dig, og du skal derefter køre enten hele ruten, eller en del af den.
Vi betalte eksempelvis noget i stil med 84.000 for en måneds kørsel til blot en tur fordi vognmanden blev væk.
Jeg har kun hørt negativt om at blive selvstændig vognmand, så vil ikke anbefale dig det.
En af de få ting der efterhånden er penge i i transportbranchen er kurerkørsel og kørsel som følgebil til specialtransporter (vindmøller, betonelementer etc.)
Der er bare det problem at ringer folk til dig forventer de at du behandler dem som den vigtigste i hele verden, og kommer så snart de ringer.
Det kan du ikke hvis du bare er dig selv, så derfor er du nødt til at komme med i et netværk af selvstændige vognmænd som hjælper hinanden, jeg har været ude af branchen i et års tid men prøv evt.
www.roadrunner.dk/
www.kurernet.dk/
Håber det hjalp lidt
majaline
hvordan kommer man til at køre følgebil, det gad jeg sku godt at prøve bare lidt
@isaac
Gør dig selv den tjeneste og slå koldt vand i blodet...der er lavvande i branchen pt, så der er for mange vogne om for få ture i både Budstikken og hos De Grønne.
Din timeløn bliver latterlig lav, som det ser ud i øjeblikket. Til gengæld kan du tjene en rigtig god skilling, når det kører for branchen.
60K som goldmine nævner, er faktisk hvad en lidt skuffende, men nogenlunde måned giver i omsætning. Kender flere der ligger omkring 100K.
Glem dog alt om en arbejdsuge på 37 timer. Regn med ca 50 timer +/-
Budstikken fremfor De Grønne...
nogen der kan fortælle lidt om, hvordan man organiserer sig med bil og hvad man skal regne med at afsætte til den post
hvordan er kalkulen hvis man køber, lejer eller leaser
hvor er det bedst at handle
hvad skal man beregne i faste omkostninger pr km osv
hvem har nogle nøgletal