Standard party bord, vi lever mest af shortstacked gamblers, ingen af de andre med fulde stacks virker specielt fjollede.
EDIT: manglede lige: SB har $200 (han er ny ved bordet og derfor ukendt), jeg har ham dækket.
Jeg limper fra EP med Q♣ Q♥ 5♠ 5♣, 2 andre limper med, SB completer, BB checker.
Flop: 5♦ J♠ J♦ (5 spillere, $9.5 efter rake)
SB og BB checker, jeg potter den, limpersne folder, SB caller, BB Folder.
Turn: 5♦ J♠ J♦ - 3♣ (2 spillere, $26.05 efter rake)
SB bruger al sin tid og bliver tvunget til at checke (jeg ved ikke om det betyder noget eller han bare har knas med forbindelsen). Jeg better $15. Han bruger al sin tid igen og reconnecter og raiser så max ($72.55) tilbage til mig. Jeg folder.
Nogen guldkorn/kommentarer til mit spil på de forskellige gader?
Simpel $200 PLO hånd (?)
Denne slags hus er utaknemmelig.
Du ved hun har en J, men du ved ikke hvad hendes 10 kickere er, altså ved du ikke om eller hvornår du er slået.
Hvis hun sidder med AJ, må hun forvente at du skal ud og ramme, og ikke omvendt. Med et A vil det give mening at hun repotter, men hun kan også sagtens sidde med en skæv 3"er.
Altså kan vi ikke konkludere om du er slået eller ej. Det eneste vi ved, er at du er oppe imod et J.
Hvorfor better du så på turn?
På floppet fandt du ud af at du er oppe imod et J, og derfor ved du at resten af hånden skal spilles, så at sige, i blinde.
Det er i situationer som denne, at potkontrol kommer ind i billedet.
Hvis du potter, er det fordi du er klar til at gå i krig med din hånd. Ikke fordi du har tænkt dig at folde til et reraise.
Du behøver ikke mere information, du har fået al den info du skal bruge, på floppet. Så på turn spilder du egentlig bare 15$.
Det korrekte må derfor være at holde potten så lille som mulig, altså at check/kalde på turn. Hvis hun ikke har ramt, er der en god chance for at hun checker bag dig på river (selv med et A).
Hej Kaffe,
Mit bet er sådan set ikke for information, som du også skriver er det tydeligt at fjenden har en J, det er for at prøve at rive lidt flere penge ud af vedkommende mens jeg stadig nok er foran. Min plan var at folde til et river bet af anselig størrelse eller checke bag hvad der nu var aktuelt.
Jeg er lidt forvirret over det du skriver med check/call osv, du er klar over jeg har position i hånden ikke?
Men for at opsumere er det bedre at checke turn og så gøre hvad på river? calle hvad som helst, folde til et bet?
Jeg er enig i at jeg helst ser en lille pot her, men umiddelbart ser det jo ikke ud til at SB er fuld endnu og er det så ikke smartere at undgå at give gratis kort her?
Meget enig med Kaffe.
Man skal ikke overvurdere sin position med den slags hænder, ganske simpelt fordi man taber meget mere de gange man tager fejl, end man vinder de gange man har ret. Det er altså ikke ligesom Texas Hold"Em.
Hvis man spiller mod en modstander der aldrig bluffer, er turn-bettet i orden, men man åbner sig selv for en semi-bluff med sådan et bet. De $15 du brugte på turn-bettet kunne du også have brugt på at se om det var en semi-bluff eller ej. Det er før set at folk spiller som SB med 3 "over-kickere".
I øvrigt stinker dit under-bet af at du har en hånd du er i tvivl om, hvilket gør en semi-bluff meget mere attraktiv. Hvis du endelig vil noget, så gi" den fuld skrue.
Ejnar Pik, Sydhavnen.
Tror du skal checke turn begved og bestemme dig på riveren. På den måde kan han hellerikke smide mere end ~28 ind.
@ Fedesen
Enig. Turnbettet skriger efter at nogen tager potten fra ham.
@ Jahr.
Havde ikke set du havde position.
Jeg har kigget en del på denne slags hænder, og min konklusion er:
Kom all in på floppet hvis muligt. Hvis ikke, så hold potten så lille som mulig, da du som sagt ikke kan se, om din modstander rammer.
Især med position er det dumt at bygge potten op. På river kan du tage stilling til om du er bedst, udfra din modstanders handlinger. Du skal nok få et kald, hvis du better.
"Mit bet er sådan set ikke for information, som du også skriver er det tydeligt at fjenden har en J, det er for at prøve at rive lidt flere penge ud af vedkommende mens jeg stadig nok er foran. Min plan var at folde til et river bet af anselig størrelse eller checke bag hvad der nu var aktuelt. "
Du better for at rive flere penge ud af din modstander, men folder når det lykkedes? Det er inkonsistent. Du skal ikke bette her, med mindre du har tænkt dig at sætte hele din stack bag din hånd. Og ALDRIG ½ pot, med mindre det er et standard spil fra din side, eller at du trapper.
Hvis din plan er at folde til et anseligt riverbet, hvorfor så ikke holde potten så lille som mulig, så du stadig kan kalde et mindre bet på river?
Du har position og dermed al information. Det er det bedste du kan håbe på, i denne slags hænder.
Det eneste du er slået af er J5 og J3 - ikke umulige hænder i SB, men dog mindre sandsynlig end J med highcards inkl. et A. På grund af dette alene er du sandsynligvis bedst når han checker til dig. Ergo har du valget med at checke turn som en kylling og calle any riverbet (for han burde både valuebette river når han rammer, og bluffe den når han misser siden du viste stor svaghed), eller byde turn for at calle et checkraise og folde til et riverbet.
Hvorfor ville du folde til et riverbet? Fordi han skal sætte dig på en hånd - det er meget mere nærliggende du har en J end 55, så han er OGSÅ bange for de 9 random riverkort der gir dig et hus. Hvis han har en J og misser river, ville han så have lyst til at bette ind i en mand der har budt pot 2 gange, uden selv at have ramt? Det er muligt, men usandsynligt imo. (hvis river er en 2, 3 eller 4er kan du stadig calle)
Han sætter nok heller ikke dig på J5 eller J3 UTG, ergo har han grund til at tro J med A kicker er den bedste hånd. Hvis han tror det, og han vil spille hånden, så vil han hellere allin på turn end på river, siden det er dig der er på draw og ikke ham - medmindre i står til split pot.
Ergo synes jeg du har et forholdsvis easy call af hans checkraise, og burde iøvrigt regne med det er ham der skal ud og ramme 10 outs.
Sidst, men ikke mindst: hvis han sidder med AJ, vil han enten holde potten nede indtil han rammer, eller komme allin på flop eller turn. Derfor spiller han altså AJ og J5/J3 ens, og derfor skal du calle.
Bemærk: hvis floppet var JJT, og du har TT, er det et meget simpelt potbet på flop og turn, og fold til any raise - simpelthen fordi JT er så meget mere sandsynlig en holding for ham end J5/J3, og oxo for dig (dvs han er bange for du har det, og laver sjlædent et checkraise move).
Der er mange fordier i PLO.
På turn er du helt nede og have 4th nuts (slået af JJ, J5 elle J3). Han caller på floppet, hvilket indikerer at han formentlig har en J. Så enten er du langt bagud allerede (med få outs), eller foran, men han har mindst 9 outs (de 3 sidekort til sin J).
Hvis hans stack er dyb, vil jeg mene det er et fold. Der er ingen grund til at risikere alt her. Hvis han er allin, eller næsten allin er det nok et marginalt call, da du så får potodds 2:1.
Men du spiller den for svagt på turn. Pot limit Omaha er fuldt knald på eller check!
@ Gene
Jeg er uenig.
Nogle gange er 4. pol lige til at lukke op og skide i, andre gange, er den værd at lægge sin stack på.
I denne hånd skal vi ikke lukke op og skide.
Gnuggen forklarer meget godt hvorfor.
Vi er enige i at hvis begge stakke er dybe, skal man være varsom, men det er ikke tilfældet her. Sb har 200.
"Der er ingen grund til at risikere alt her."
Præcis. Derfor potkontrol.
"Pot limit Omaha er fuldt knald på eller check!"
Dette er jo en påstand om hvordan man generelt skal spille PLO. Igen er jeg meget uenig.
Det er mange tilfælde hvor det kan betale sig at holde potten nede. Jeg kan kun anbefale at folk implementerer valuebets i deres plo spil.
der er SÅ mange situationer hvor man mister bets fordi man potter på river, og dermed overstiger modstanderens grænse for hvad de vil betale for showdown. ("jeg har pol straight, har hun virkelig ramt den skide flush?")
Hvis man benytter sig bare lidt af bluff i plo, er valuebets imo uundværlig.
Ved kun at potte, vil man også i mange tilfælde trappe sig selv, og betale meget mere af, end man står til at skulle tabe.
Men som sagt er det et meget generelt emne, som jeg meget gerne ville vi (de få plo"ere på pokernet)kunne tage op i en særskilt tråd, da argumenterne både for og imod er mange, lange og meget meget bange:)
EDIT: Hov, det var Ejnar og ikke fedesen jeg var enig med, i mit sidste indlæg.
BUMP
Mit evige håb er at få startet en ordentlig plo diskussion, men trådene forsvinder altid så hurtigt
Jeg byder ikke altid max pot, især på river kan man ofte lirke lidt ekstra værdi ud af folk der ellers ville have foldet ved istedet for at potte den kun bette halv pot, men det kræver selvfølgelig at man kan sætte dem på en hånd hvilket af og til kan være svært i small stakes omaha....
Forøvrigt har jeg lige spillet en hånd der ligner den her tilforvæksling. Checkede denne gang checkede jeg turn i position og callede et river pot-bet. Men jeg er jo næsten
50/50 mod en uparet Jxxx på floppet, så er det ikke bedre at vente til turn? Eller skal der penge ind for at tynde ud i folk?
@Kaffe
Fin diskussion der er blevet åbnet op for her :o)
Grunden til at jeg som regel giver den fuld pot, uanset om jeg bluffer, har en semistærk hånd eller har nuts, er for ikke at blive for åbenlys i mit spil overfor mine modstandere.
Jeg tror mange (mig selv inklusiv) vil have en tendens til at bette fuld pot med nuts (specielt inden river, hvor ens hånd jo skal forsvares, og modstanderen skal have dårligst mulige odds) og halvpotte med bluffs og semistærke hænder.
Kun på river er der mening i at afvige fra fuld pot (her er jeg fuldt ud enig med dig :o). Det være sig uanset om man sidder med nuts, en halvstærk hånd eller er ude i et bluff.
I den konkrete hånd vil jeg byde fuld pot på floppet, checke turn og calle et bet fra modstanderen (jeg tror man vil fange ham med trips eller et bluff mere end hver 3. gang).