skibums 2011-2012 (hjælp)

#1| 0

Da der angiveligt er mange PNere som nyder at stå på ski/snowboard, tænkte jeg at jeg ville trække lidt viden ud fra PNs enorme vidensbank.

Sagen er den at jeg til næste år omkring den 1. december vil drage af sted på mit livs oplevelse. Hertil kommer en masse planlægning der indebærer alt fra priser, område, afterski etc.

1#
Først og fremmest, - hvor går turen hen? Jeg har tidligere været i Norge, Sverige, Østrig og Frankrig og sammenlagt på rutinelisten er det blevet til 7 stk. i alt.
Jeg overvejer selv Canada, Frankrig og østrig måske Italien? Hvor mener PN at man finder nødderne? Jeg vil gerne have mulighed for at spille lidt på PokerStars, men man kan vel altid bare kører fjernsupport i f.eks. Italien og Frankrig. Derudover er afterski i høj kurs samt skiområdet.

2#
Kunne rigtig godt tænke mig at høre omkring Canada da jeg intet aner om de canadiske destinationer samt priserne på kost+logi.

3#
Udstyr: Jeg skal prøve det dersens snowboarding og jeg er absolut nybegynder, hvilket udstyr skal jeg erhverve mig og hvilken måned skal man købe det i for at få mest for pengene (marts april?)

4#
Jeg regner med at turen skal vare omkring 3 mdr. er dec-jan-feb optimalt eller skal jeg rykke det en måned frem? måske endda 4 mdr. i alt :)?

5#
Til dem af jer der allerede har været af sted: hvor mange penge har i brugt og hvordan har i levet(lejlighed + mad)

Håber i kan hjælpe :)

12-12-2010 18:15 #2| 0

Her skal vi vidst have floxiemoxie på banen. gogo! :)

12-12-2010 18:47 #3| 0

Hey.

Hvis du skal til Canada kan jeg varmt anbefale Whistler. Fantastisk sted med MANGE fede løjper. Til alle niveau'er der rigeligt. Deres snowparker er også fantastiske.

Frankrig vil mene Val T er oplagt hvis du skal afsted så lang tid. Ligeledes rigtig mange fede løjper. Bylivet er imo federe her (Café snesko!!!!).

Hvis du ikk vil af med for mange penge kan jeg anbefale at søge nogle jobs som bartender etc. da det dækker huslejen og mad, så det kun er lommepenge du ska sørge for hjemmefra.

Udstyret er klart billigst i maj/juni da den "normale" sæson slutter efter påske, og de nyeste modeller bliver sat væsentligt ned.

Har selv været afsted som bums i Whistler og brugte omkring 25k (dec-feb). Dette var uden job. Det er et dyrt sted at leve men alle pengene værd.

Har været i Val T et utal af gange men kun 1-2 uger af gangen. Koster ogs kassen at bo der, men igen...... hver en krone værd!

Der er mange muligheder mht. bolig. Hvis du ska alene afsted er der mange firmaer der samler kommende bumser og sætter dem sammen med 2-4 stykker i en lille hytte. På den måde får du allerede et netværk fra start, hvilket jo er meget lækkert hvis du er Palle alene i verden.
Alternativt er der små hostels du kan bo på til nogenlunde penge. Det andet er dog klart billigst (og fedest) !

Håber det kunne bruges :)

Go tur !

12-12-2010 20:04 #4| 0

Damn jeg får lyst til også at blive skibums næste sæson..

Jeg er enig med hit-med-dem. Jeg har dog aldrig stået på ski i Canada eller USA men alle som jeg har snakket med som har prøvet det siger det samme. Det er bare bedre end i Europa..

Mht til at blive i Europa må jeg også tilslutte mig Val T. Har selv været der mange gange. Derudover har min bror været bums der i en sæson. Området er kæmpe stort og bylivet er super fedt i forhold til mange andre områder i alperne..

12-12-2010 20:53 #5| 0

Tag til Canada. Whistler rocks, men alle steder i British Columbia er nuts snemæssigt. Du kan leje dig ind gennem flere forskellige danske sider (alpservice.com bl.a.), men det er også muligt at arrangere det hele selv. Liftkort + fly til Canada er selvsagt dyrt, men man kan godt komme til at bo billigt og leve billigt, hvis man ikke bor lige midt i Whistler by og køber ind i supermarkederne. De mindre steder i BC er self billigere at bo i.

Jeg var i Whistler fra januar til april sidste år, og det var alle pengene værd. Der kom masser af sne i marts, så selvom sneen allerede falder nu her i december, ville jeg rykke det en måned, eller tage fire måneder afsted.

Men buttomline; snemæssigt er Canada nuts og du er inde for en oplevelse for livet.

12-12-2010 21:00 #6| 0

Jeg drager til Canada 2 Januar:) Dog til Banff....

12-12-2010 21:07 #7| 0

Jeg var afsted på sæson for 5 år siden. Det var dog ikke som bums, men som ansat på et dansk ski hotel i Frankrig. Men jeg vil da gerne lige dele mine erfaringer, så kan du selv vurdere om det er en mulighed.
Vi var et team på ca 25 danskere på 20-35(60/40 m/k) år fordelt på hotel chefer, kokke, alm. hotel personale(bla. undertegnede), guider og en enkelt instruktør.
Mine opgaver dernede var bla bartender, tjener, opvasker, arrangere morgenmad og rengøring. Det var med kost(kokkene lavede det til os) og logi, og vi skulle arbejde ca 30 timer/uge og mindre efterhånden som der kom færre gæster sidst på sæsonen. Mener at vi fik 5k'ish udbetalt hver mdr. Min sæson varede fra starten af dec til starten af maj, men det kommer an på hvilken destination man kommer til hvor lang sæsonen er.
Det meste af arbejdsbyrden ligger efter kl 16-18(bartender, tjener, opvasker), så der er masser af tid til at stå på ski i løbet af dagen.

Mht. økonomi så brugte jeg ca. 35k udover lønnen, men det inkluderer også 2 par ski, støvler, lavine-bibber + alt muligt andet udstyr op tøj, et par dage til vinter OL i Torino, chl kampe i Juventus og Milan og selvfølgelig dødsdruk ~5 dage/uge.. :)
Du er velkommen til at smide en pm hvis du har spørgsmål..

Mike

13-12-2010 00:30 #8| 0

kan anbefale skisport.dk - der kan du finde tons vise af den her slags tråde og der er virkelig alt info omkring at være bums, økonomi, valg af destination osv.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar