Læste lige den mest skøre nyhed på DRs hjemmeside:
En skoledreng køres hver dag fra Kalundborg til Ballerup og tilbage igen på kommunens regning!!!!!!
www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/06/10/003653.htm
Syntes det er fuldstændigt vanvittigt at enkelte borgere skal koste så mange penge, når man fx tænker på hvor meget kommunerne ellers er tvunget til at skære ned.
Skoleelev køres i taxi for 500.000 kr
Det er ren og skær vanvid. Selvfølgelig skal der være plads til at folk som ham og andre der har handicaps kan få hjælp osv, men det der er bare totalt hul i hovedet.
Kris, små 200km 5 dage hver uge i taxa, synes 500k er billigt sluppet ♥
altså gud forbyde han kunne tage toget
Lyder lidt som naragtige forældre. Det kan ikke være fedt med 4+ timers transport hver dag til skole.
Man kan ikke lave systemer som er 100% sikret mod udnyttelse af skruppelløse folk som her - så man må bare komme videre imo..
Wow! De forældre virker godt nok galt afmarcherede. Vildt. Derudover er det lidt irriterende - for at sige det mildt - at der er sådanne loopholes i systemet, men, som Zaphod2000 også påpeger, kan det nok ikke undgås. Da jeg begyndte at læse artiklen, gik jeg ud fra, der var noget rivende galt med barnet - og ikke 'blot' ordblindhed.
@Live
Nu skal du jo ikke regne med taxameterpris a'la en tur hjem kl. lort lørdag nat fra bamses :)
200 km x 200 dage = 40.000 km.
Lad os sætter dem til 3,5 kr./stk. i alt 140.000
Aner ikke hvad udgiften er pr. km., men jeg synes 3,5 er MEGET højt.
200 dage x 4 timer = 800 timer
Lad os sætte dem til 300 kr./time i alt 240.000
I alt 380.000 - mig bekendt kan kommuner trække moms fra (er ikke sikker på taxa er momsbelagt)som andre virksomheder, hvorfor denne ikke skal medregnes.
Desuden må tjansen være guf for en vognmand, som sikkert vil gå lidt på kompromis med prisen for at få den.
Det er fandme et sygt samfund vi lever i. Ældre, uddannelser og skoler bliver skåret ned - men gratis taxa til en ORDBLIND (læs: han er ikke mongol-spastisk lammet i kroppen), skal der sgu være plads til. omfg.
Der går toge fra Kalundborg til Hovedbanen, og derfra s-toge til Ballerup. Turen ville vel tage en time... noget, som mange andre gør til hverdag UDEN problemer.
Visse forældre går bare med hovedet langt oppe i røven på dem selv.
@kris
Hvis han skal være i skole kl. 8, må taxien jo køre i myldretiden, hvor den så skal holde i kø.
Taximeteret kører så videre selv om taxien holder stille.
det så dejligt at se havd ens skatte penge går til... og så kan SKAT ikke forstå at nogle få lyst til at arbejde sort ....
Alle børn skal jo have en diagnose idag.
ADD, ADHD, OCD, NLD etc.
Ingen tør sige at forældrene svigter deres ansvar på det groveste.
Samfundet er desværre på vej i lokummet.
Synes artiklen er meget sparsom...og ja, sat op som om forældrene er de helt store "skurke"
Undrer mig da mest, at der kræves taxakørsel, hvis det "kun" er ordblindhed", og har derfor mistanke om, der måske er andre handicaps oveni.
Og ellers må det da være lovgivningen, det er galt med, siden det kan lade sig gøre, og forældrene "bare" har brugt deres rettigheder.
De skal betale Hawkeye.
Se reglerne her:
www.bronderslev.dk/TopMenu/Born_Unge/Om%20skoler%20og%20skoleborn/Transport%20af%20skoleborn.aspx
Er forældrene virkelig skurkene her? Hvis de gør hvad de føler er bedst for deres barn, synes jeg ikke de gør noget forkert.
Den store problem er selvfølgelig at taxaer er så pissedyre i Danmark.
Hvordan kan det være det bedste for sit barn, at bruge 4 timer om dagen bare på at køre i skole..
Det er alligevel 80 timer om måneden man skal bruge af sin vågne tid, for at komme i skole. Jeg er helt sikker på, at det barn hellere ville bruge tiden på noget mere fornuftigt...
Jeg snakkede rent faktisk med en taxa chaffuør i min brandert igår. Han sagde at km tallet for nattekørsel lå på lige knap 13kr kilometeren, og hvis man kørte under 15km/t så kørte taxameteret langsomere, men resultatet blev det samme - det kan godt være at det bare var en måde at få flere penge ud af min lomme, det skal jeg ikke kunne afvise! :D
Hvad med at købe en brugt bil og så sætte en arbejdsløs til at køre ungen frem og tilbage for en løn på 250k om året =)
@ Paula123
Var osse min pointe, at de fleste forældre ønsker det bedste for deres børn, og i det her tilfælde har de jo vundet deres sag :
Fik medhold i klagenævn
Men forældrene klagede til Klagenævnet for Vidtgående Specialundervisning og fik medhold i, at drengen ville få det bedste tilbud på Ordblindeinstituttet i Ballerup.
Men der må altså være nogle grænser.....
Nu sidder der måske nogle oppe i Skagen, der læser dette....
Er de så osse berettiget til at få deres børn bragt til Ballerup, fordi den bedste undervisning fåes der ?
@Hawkeye
Uden at kende noget specifikt til emnet, vil jeg mene at der findes specialskoler for ordblinde andre steder i landet end i Ballerup. Ordblindeinstituttet bliver børn på Sjælland så henvist til, mens jeg kunne forestille mig at børn i Skagen vil blive henvist til en specialskole i Aalborg-området.
@Royal_Wacko
Problemet med det er vel at han skal hentes ved 6 tiden om morgen og så først hjemme omkring kl. 16. Det betyder at den arbejdsløse vil få mere end 37 timer om ugen og så taler vi om en masseovertids tillæg m.m.
Jeg vil skide på om ungen har ret til undervisningen og transporten dækket eller ej, og om der findes et billere alternativ til undervisningen. Der må for fanden da være et billigere alternativ end taxakørsel som transport. Hvor herre til hest. Det må kommunen skulle da selv kunne se. en privatchaufør og en limousine f.eks. Jesus da.
@ Royal Wacko
100% enig... Det gør kommunens omk. til barnet lavere + der skal ikke udbetales sociale ydelser til den arbejdsløse. Win/win
@ Filosoffen
Nej for den tid hvor barnet er i skole har vedkomne fri.
Dermed har vedkomne en 4 timers arbejdsdag, dvs 20 timer om ugen. Det skal jo bare lægges ind i ansættelseskontrakten.
Det er trods alt en loppetjans for den der nu ville få arbejdet.
Toget ville self være den mest optimale løsning, men nu står der intet om, hvor gammelt barnet er.
Jeg kender ikke meget til ordblindhed. Hvis det kan kureres, så man kan komme igennem gym og få en lang videregående uddannelse, ser jeg det som en god investering.
Set fra kommunens synspunkt kan jeg godt forstå, at de er trætte af at skulle betale så meget. Der står dog intet om, hvor god deres egen specialundervisning er andet end forældrene tydeligvis ikke er tilfredse og Klagenævnet for Vidtgående Specialundervisning gav dem medhold.
Altså hvis han skal med tog, kan der jo være et problem, med at han skal skifte tog undervejs. Han er ordblind og kan altså ikke læse hvor togene og bussene kører hen...
Et andet problem er hvis det her ordblindeinstituttet ikke ligger lige i nærheden af banegården (aner jeg ikke noget om).
@ Filosoffen
Nu kan han jo spørger om vej, der plejer at være rigeligt med mennesker som gerne hjælper hvis man stiller et spørgsmål. Det er helt hen i vejret at bruge så mange penge på det...
'Han er ordblind og kan altså ikke læse hvor togene og bussene kører hen...'
Ahh hahahah
@Hapshaps
Der kan du selvfølgelig have ret I. Er dog nærmest 100% at hvis kommunen kunne nøjes med at betale for offentlig transport, så have de aldrig nogensinde gået med til at betale for en taxi. Det gør de kun fordi lovgivningen ikke giver dem noget andet valg.
Rent moralsk så syntes jeg at forældrene må træffe et valg. Enten flytter de til Ballerup området, så deres barn får den optimale undervisning, og samtidig slipper for at bruge adskellige timer om dagen på transport. Herudover har han jo ingen muligheder for at være sammen med klassekammerater efter skoletid, fordi de bor for langt væk. Hvis forældrene ikke kan eller vil flytte, så må de nøjes med kommunens tilbud. Er ret sikker på at eneundervisning fra en speciallærer, slet ikke er så dårligt et tilbud.
lidt off topic måske, men er der nogen der ved hvorfor homosexuelle ordblinde ikke tør gå ind i fotoforretninger? fordi de er bange for at få DIAS!!
AH AH AH
At gøre de her forældre til skurke er helt ude i hampen. At få ordentlig undervisning til ordblinde er sindssygt svært, og mange kommuner anerkender faktisk slet ikke ordblindhed. Der er rigtig mange forældre der kæmper en virkelig svær kamp for at få lov til at sende deres børn på ordblindeinstituttet, for rigtig mange er det faktisk forgæves. Der er virkelig mange ordblinde børn som ikke modtager den rette undervisning og kommer fuldstændig hæmmede ud af folkeskolen.
De pågældende forældre her har ikke på nogen måde interesse i at udnytte systemet, de vil simpelthen bare have den bedst mulige undervisning til deres barn - og nej, der findes sikke noget bedre alternativ på sjælland eller i hele danmark for den sags skyld. At transporten skal koste så meget er selvfølgelig helt væk og burde kunne ordnes billigere. Det skal dog lige siges at det er kun op til en hvis alder han skal transporteres (kan ikke huske hvad den er pt) - derefter skal han selv stå for transporten.
Men lad mig igen understrege at forældrerne ikke er skurke her - de har bare kæmpet for deres ret til at få den rette undervisning til deres barn. De kan på ingen måde stilles til ansvar for den taxaregning. Artiklen er super mangelfuld og præsenterer ikke sagen på nogen fair vis. Og nej jeg er ikke far (eller mor) til barnet. Jeg er dog ansat på Ordblindeinstituttet.
Ostehans
@Filosoffen
Jf. Krak tager turen 1 time og 11 minutter.
Så er der til 50 minutters kø hver vej.
Jeg er overbevist om, en embedsmands fætter lige har fået en ben med den rute :)
Jeg håber forældrene selv betaler MEGET i skat.
Det er muligvis ikke forældrens skyld, men der er mange andre muligheder, f.eks. at flytte tættere på.
Lad mig sige det således:
8,33 kasseassistenter skal arbejde fuld tid hvert år for at betale 800.000,- kr. i skat. Og så går HELE deres skat til dette enkelte barns undervisning.
Det synes jeg eddermame er i overkanten.
At flytte er ikke altid så lige til. Tro mig, der er ingen der er interesserede i at lade deres barn stå op kl. lort og bruge flere timer om dagen på transport bare for at påføre samfundet en ekstraregning.
Jeg siger det igen: Man tager virkelig fejl, hvis man tror det her har noget med at udnytte systemet eller at være skruppelløse at gøre.
De her forældre er nogle af mange der har kæmpet for at få deres barn på Ordblindeinstituttet, fordi den normale folkeskole og de tilbud kommunen har tilbudt IKKE kan måles med den undervisning han tilbydes her. Nu skal det ikke lyde som en salgstale for Ordblindeinstituttet, men faktum er at der ikke findes noget andet sted med samme viden om ordblindhed og ekspertise i undervisning af ordblinde.
Jeg får det sgu helt dårligt af kommentarer som "jeg håber forældrene selv betaler MEGET i skat". Føj, helt ærligt!
Kan vi ikke holde det til, at der er noget galt når transporten koster så meget? Det er intuitivt at få ondt i røven når man får smidt sådan et tal i hovedet, men tænk nu lidt videre plz.
Hvis der blevet taget initiativer til at udvikle flere skoler for ordblinde, så ville vi slet ikke have dette problem. Men som sagt, så er der stadig mennesker som ikke rigtig anerkender ordblindhed - selv politikere og skolelærere. Så sådanne initiativer har svære kår - desværre.
Ostehans
Du glemmer at de her penge skal tages et andet sted fra. Der er mange andre områder der halter. hjemmeplejen f.eks.
'at flytte er ikke altid så lige til'. sikke noget vås. vil de her forældre det bedste for deres børn så flytter de og pendler selv. det er sgu' da heller ikke rimeligt at drengen skal sidde 4 timer pr. dag i en taxa.
alternativt kan de selv køre ungen i skole. de har selv valgt at få børn så skal de også tage et ansvar for satan!
"helt ærligt Ostehans. hvis det er så vigtigt så F-L-Y-T."
Jeg går ud fra at du er enig i, at der skal være lige gode undervisningsmuligheder lige meget hvor man bor i landet? Dvs, at hvis man bor i Kalundborg har man samme ret til undervisning som hvis man bor i Ballerup.
Nu er det sådan at Kalundborg ikke har noget reelt tilbud til den her knægt, synes du så den rette besked er at så må de da bare flytte?
Det er kommunens ansvar at sørge for at den her dreng får den rette undervisning. Det har de ikke villet og forældrerne har så selv måtte gøre hvad de kunne for at finde en god løsning.
Jeg synes ikke det er for meget at forvente forældrene flytter. Jeg er med på folkeskolen er forfærdelig og ordblinde skal have nogle specialtilbud, men vi kan ikke betale for børn bliver transporteret halvvejs over Sjælland hver dag.
Det sagt, så har jeg intet problem med forældrene benytter sig af muligheden når den er der.
"Jeg går ud fra at du er enig i, at der skal være lige gode undervisningsmuligheder lige meget hvor man bor i landet?"
Nej, du skal heller ikke kunne gå på universitetet på Als imo.
Ostehans har du overvejet at der måske ville være råd til flere tilbud som det i leverer (som jeg er stor tilhænger af i øvrigt) hvis der ikke skulle spildes penge på at køre land og rige rundt i taxa.
Det er nævnt at en plads på instituttet koster 300k, i princippet kunne der være undervisning til to børn mere hvis den her dreng var lidt mindre taxa liderlig.
@Ostehans
Så må man hjælpe dem med at finde en nogenlunde bolig/lejlighed i nærheden af det ordblindeinstitut.
Og så give et mindre bidrag, så de har råd til at bo der, hvad ved jeg.
500.000 dkk er satmende lidt overdrevent - det er jo faktisk direkte sygt.
@ n00b
Du vrøvler og gider ikke bruge tid på at prøve at få dig til at forstå hvorfor at kommentarer som "Du glemmer at de her penge skal tages et andet sted fra. Der er mange andre områder der halter. hjemmeplejen f.eks." er totalt fucked. Jeg vil dog gerne påpege at det er for dumt at høre på.
Det er sjovt, at du tror det handler om at forældrerne ikke tager ansvar. Det ER ikke altid nemt at flytte. Ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre. Nu kender jeg til den specifikke situation i kræft af mit arbejde og jeg kan ikke udleverere detaljer om forældrernes job osv, men du må tro på mig når jeg siger at det ikke altid er lige nemt. En anden ting er at det ikke er fair at en familie bare må flytte når kommunen ikke kan tilbyde deres barn undervisning.
Din aggression er rettet mod de forkerte - forældrerne tager ansvar. Hvis det ikke var for dem, så ville barnet have fået en undervisning der på ingen måde er tilstrækkelig taget hans handicap i betragtning.
Vores samfund kan blive bedre på mange måder. Ordentlig undervisning til ordblinde er en ting der kan blive bedre. Og det er det egentlige problem i denne sag!
"En anden ting er at det ikke er fair at en familie bare må flytte når kommunen ikke kan tilbyde deres barn undervisning."
Selvfølgelig er det det. Der er fordele og ulemper ved alle steder man kan vælge at bo. Når man vælger at bo billigt på landet, så kan man ikke forvente at andre betaler for man så faktisk er langt væk fra alting.
En anden mulig løsning kunne være at kommunen betaler hotelovernatning fra mandag til fredag i Ballerup. Her kunne barnet så sove sammen med en af forældrene.
Det vil måske koste 3.000 kr om ugen, altså langt billigere end taxi. Jeg er ret sikker på at det juridisk kunne lade sig gøre hvis forældrene accepterede løsningen, men hvis de ikke vil kan kommunen ikke tvinge dem til det.
Jeg har hele tiden sagt at den taxaregning er voldsom. Det virker ikke som en særlig god løsning.
Dine sammenhænge hænger ikke sammen n00b. Hvis du tror at manglende tilbud til ordblinde har noget med dyre taxaregninger, så er du direkte dum. sorry.
Ærlig talt, så virker du ikke særlig skarp og din argumentation virker utrolig drevet af vrede/aggression. Læste du overhovedet at jeg sådan set er enig i, at den taxareging er helt overdrevet. Hvis du begynder at køre på selve prisen på undervisningen, så er vi jo ovre i en helt anden debat. Så diskuterer vi om der overhovedet skal tilbydes reel undervisning til ordblinde. Mener du ikke der skal det?
Igen kan jeg blot sige, at gøre forældrerne til skurke er helt tosset.
Hvis vi vil kalde os et rigt land, så må vi blandt mange andre ting kunne undervise ordblinde børn ordentligt. Det kan Kalundborg kommune ikke. At de så bitcher over at forældrerne har fundet en skole i Ballerup, som desværre er den eneste der kan undervise deres barn på en passende måde, er ret sørgerligt.
@ Paula
At skulle kunne modtage tilstrækkelig undervisning overalt er ellers mantra fra både regeringen og oppositionen. Det er endda vedtaget ved lov, at hvis kommunen ikke kan, så må den betale for at barnet får det i en anden kommune. Det er derfor at Kalundborg må hoste op.
At sammenligne videregående uddannelser med folkeskolen er helt væk btw. Skal man ikke kunne være odblind og bo i Kalundborg?
@Ostehans
Ren nysgerrighed nu. Hvad gør de andre ordblinde børn i Kalundborg?
@ n00b
Dunno. Måske det som mange andre ordblinde børn gør: mistrives i folkskolen eller går hjemme. Og så er der dem der får en eller anden form for specialundervisning.
@Ostehans
Jeg går ud fra at drejer sig om 50-100 børn? det er vel et par % af befolkningen der er ordblinde og der er vel et par tusind børn i kommunen?
Nu er det jeg har svært ved at se at det kun er dette ene barns forældre der har forhold der binder dem til Kalundborg, og alle har vel samme rettigheder?
"At skulle kunne modtage tilstrækkelig undervisning overalt er ellers mantra fra både regeringen og oppositionen."
Ya, og det giver sikkert stemmer. Det gør det ikke til en god ide at betale 500.000 kroner i taxaregninger.
"Skal man ikke kunne være ordblind og bo i Kalundborg?"
Jo, men man skal ikke kunne få 500.000 kr i transportudgifter imo. Det er ikke retfærdigt og det er ikke en fornuftig måde at bruge penge på.
"At sammenligne videregående uddannelser med folkeskolen er helt væk btw."
Det er ikke helt væk. Det er forskellige muligheder alt efter hvor du bor, sådan er det og sådan bør det være. Hvis du vælger at bo shit langt ude på landet så er det ikke fair at andre betaler for dine ekstraomkostninger ved det.
300kr/timen.. hvis man syntes det er en fair pris, aner man vidst ikke meget om omkostningerne!
600kr/timen lyder fair!!!
Det er helt væk paula. Jeg forstår jo godt din pointe, men folkeskolen er ikke det samme som f.eks universitetet. De videregående unddannelser et tilbud, folkeskolen er et lovkrav - du skal gå i skole.
Der er mange ting som du kan blive nødt til at undvære hvis du bor lang ude på landet ja, men folkeskoleundervisning er ikke en af dem - det skal det i hvertfald ikke være. Vil du seriøst mene at vi skal have en ordblindeghetto i Ballerup? Bare tanken er jo en joke.
Igen: Problemet er de manglende undervisningstilbud til ordblinde. Det andet er sensationsjournalistik som fjerner fokus fra det reelle problem.
En taxaregning kan engagere folk i debatten - man kan da håbe at det på en eller anden måde kaster fokus på den generelle mangelfulde undervisning af ordblinde.
@n00b
Kender ikke den præcise statistik.
Men der render helt sikkert ordblinde børn rundt i Kalundborg og sådan cirka alle steder i landet og får en helt horribel undervisning.
Derfor kan det undre en at der kun findes et reelt tilbud i hele landet.
Det kunne være sjovt hvad f.... Kalundborg ville gøre, hvis alle de ordblinde børn skulle fragtes til Ballerup. Eller det ville ikke være sjovt, det ville være en katastrofe jo.
Kom nu ind i kampen undervisningsministeriet ffs!
Når du kalder folk helt væk for at mene det er en dårlig ide at bruge hundrede tusinder af kr i transport af et skolebarn med et relativt normalt behov, så er det måske på tidspunkt at stoppe op og overveje tingene.
Jaja der mangler sikkert specialundervisning til ordblinde, men centrer til den slags kommer aldrig til at ligge langt ude på landet. Dem der har brug for dem må koncentrere sig de steder de findes eller selv finde transport.
"Vil du seriøst mene at vi skal have en ordblindeghetto i Ballerup?"
Ja, hvis alternativet er vanvittige udgifter til transport. Synes helt ærligt ikke det er særlig kontroversielt.
Hvor ser du, at jeg synes det er helt væk, at du synes det er en voldsom regning?
Jeg har flere steder skrevet at jeg også synes at det lyder helt vildt med den regning.
Din sammenligning af folkeskolen og de videregående uddannelser er helt væk.
Kalundborg er ikke lang ude på landet btw. Og der skal jo ikke ligge en ordblindeskole i hver eneste lille flække. Men hvis man er interesseret i at ordblinde overalt i dk får en god undervisning, så skal der tages initiativer til at oprettet flere centre og få uddannet lærere der kan varetage opgaven på lokale skoler.
Jeg synes virkelig det er sørgeligt, at du mener at folk i yderområderne ikke nødvendigvis har krav på ordentlig undervisning. Og igen, det skal du ikke læse som, at jeg synes det bare er helt fjong at børn bliver fragtet rundt i taxa på må og få.
ostehans, det kan ikke forsvares at bruge 500k på en enkelt unge kan komme i skole med taxa, det er meget simpelt.
så må kommunen sgu ringe ned på jobcentret og sige at næste gang der kommer et par hunkøn der søger kontanthjælp så har de en tjans til dem, at følge ham med toget.
Dette viser jo bare endnu engang at vi lever i et samfund hvor vi ikke ser om udgiften nogensinde står trit med formålet..
En alm. borger tjener i snit 20.000.000 før skat i sit liv.
Gad vide hvor meget en ordblind koster samfundet i dette setup...
Synes det er typisk at det skal være sådan, og det burde laves om
Jeg mener også det er kommunen der har et problem.
Forældrene gør hvad enhver god forældre ville gøre nemlig hvad der er bedst for knægten.
Ellers som Live - få en til at følge ham i skole med toget.
Det er de her steder som koster samfundet røv mange penge. Hvis vi nu fandt ud af at optimere alle disse "penge ud af vinduet" projekter, så ville der være flere penge til velfærd, som vi alle så gerne vil have. Selvfølgelig skal de folk der ikke kan selv have hjælp, men det kan sagtens blive billigere end 500.000 kr. om året!
Det kan for det første ikke være rimeligt at alle (udkants) kommuner skal stille alle ydelser til rådighed til folk med specialbehov. Og det kan heller ikke være rimeligt at alle borgere har ret til det absolut bedste landet kan byde på til at dække de behov, for slet ikke at tale om transport til disse ydelser. Men det er sådan vores samfund er blevet, og nu kan vi ikke betale for det. Og der er ingen der vil gå med til at der spares på nogen som helst områder. Vil man spare på børnebidrag til dem med 13 børn? Ramaksrig. Vil man spare på overførselsindkomster eller uddannelse? Ramaskrig gange to. De ældre? De skal åbenbart fredes helt og aldeles. Det eneste alternativ til at spare? Åbenbart at sætte skatterne op og tvinge arbejdsstyrken til at arbejde længere. Det kan i mine øjne bare ikke være rigtigt. Hvad fanden gør vi den dag vi arbejder 16 timer i døgnet 7 dage om ugen for at betale vores 100% i skat for at forsørge alle i samfundet og tilbyde dem al den velfærd de kan drømme om?
Det sjove i denne debat er at alle havde selv taget imod taxa hjælp uden problemer.
Jeg kan godt forstå forældrene. Jeg havde gjort det samme.
Jeg kan godt forstå forældrene. Jeg havde gjort det samme.
Og så havde alle andre sagt det samme obv.
Det er jo nemt for en hver at indse, hvor meget 500k er for taxa kørsel.
Kommunen kan lige så godt give dem et splinter nyt hus i Ballerup.
Det runder op i det samme efter nogle år.
Det er vel ikke nogen debat om hvad vi selv havde gjort, men mere end debat om hvordan vi ønsker at vores kommuner skal tackle en sådan situation.
Som andre også er inde på, så kan man diskutere om det her overhovedet er en fordel for barnet. Bl.a fordi han skal tilbringe så lang tid i en taxi, i stedet for at være sammen med sine klassekammerater efter skoletid og fx spille fodbold med dem, eller på anden måde være fysisk aktiv. Vil tro at han har en begrænset social kontakt med jævnalderne i sin fritid.
Det kan ikke være rigtigt at der skal bruges så mange penge på 1. person. Drengen må få noget undervisning der er tættere på. Det muligt at undervisningen ikke er nær så god, men det et problem som der også må tages fat på.
Hvis ikke man er tilfreds med den undervisning der er i ens nærområde, så man selv betale. Ja, det er hamrende synd for knægten, men man kan altså ikke tillade sig at bruge så mange af andre folks penge, fordi man ikke er tilfreds med den undervisning man får.
Jeg gentager lige, så ingen er i tvivl. Hvis undervisningen ikke er god nok i Kalundborg, så må man optimere dette. Man må alligevel kunne nå langt for 500.000.
mvh
@
Jeg kan fortælle, hvordan jeg kom frem til de 300 kr.:
Min mekaniker tager kr. 400/time.
Heri er indregnet hans løn, hans værktøj og hans værksted. Derudover er der indregnet en del tid uden kunder.
Mht. denne transportaftale VED du, at du har 4 timer pr. dag 5 dage om ugen. Min mekaniker er derimod ikke garanteret en skid.
Nu er chauffører og mekanikerer selvfølgelig ikke aflønnet ens - umiddelbart mener jeg, mekanikerer er aflønnet højest ??
Synes derfor ikke umiddelbart, 300 kr. ville være helt så skidt for en vognmand, som du giver udtryk for.
Jeg vil da gerne kende dine betragtninger for at synes 600 kr. er en fair pris ?
Find 3 andre ordblinde i Kalundborg.
Så har vi 4 i taxaen = 125.000 DKK.
Det ville da være en måde at få lidt mere ud af pengene..
Folkeskolen skal være i topklasse, så alle har mulighed for en fornuftig grunduddannelse. At sige, at folk må flytte til rige kommuner for at få en god folkeskole, er HELT væk. Det er ikke altid et valg at bo i en billig kommune. Det vil derfor generelt være de fattige, som vil blive ramt af en dårligere folkeskole. Det sætte en negativ spiral igang, hvor skellet mellem rig og fattig vil blive større og større.
Jeg er liberal på mange områder, men lige udd. skal der på ingen måde spares på.
Det virker som om ordblindhed er et overset problem. Jeg kan slet ikke forstå, at Kalundborg ikke, efter at have set taxaregningen, tilbyder noget der kan matche det i Ballerup. Det kan umuligt være en større end hvad taxa+udd. udgifter løber op i.
Og så brug en 7-8mands taxa og find 4 mere.
Så har vi 500.000/8 = 62.500 kroner.
Oste,
"Din sammenligning af folkeskolen og de videregående uddannelser er helt væk."
Meh ok. Det var den virkelig ikke imo. Det var en illustration af at når du flytter langt væk så fravælger du nogle ting, men den kunne godt have været klarere. At hvis du ikke er tilfreds med din lokale folkeskole eller læge på en eller anden lille dansk ø, har du heller ikke andre muligheder, havde nok været et bedre eksempel.
"Kalundborg er ikke lang ude på landet btw."
Det er en ret lille by og det er ret langt væk fra alting. Selv hvis middelstore byer havde ordblindecentrer ville det nærmeste vel ligge i Holbæk eller Slagelse, der stadig er et pænt stykke væk.
"Jeg går ud fra at du er enig i, at der skal være lige gode undervisningsmuligheder lige meget hvor man bor i landet?"
"Jeg synes virkelig det er sørgeligt, at du mener at folk i yderområderne ikke nødvendigvis har krav på ordentlig undervisning."
Sørgeligt måske, men sådan er virkeligheden bare. Fred være med en familie her har kæmpet for, og fået, de bedste muligheder for deres barn, men du nævner selv at der sikkert findes masser andre ordblinde børn i Kalundborg og omegn. Der findes sikkert også en masse på Samsø, Anholdt, Langeland, Skagen, Vestjylland osv. De vil umuligt allesammen kunne få den service. Der er simpelthen ikke råd til en masse børn der koster ligeså meget i transport som de koster i som i undervisning.
Hvad mener du er alternativet? Når folkeskolen er for dårlig, transportregningen helt væk og folk ikke skal flytte nærmere hvor de kan få hjælp, så er der sgu ikke særlig mange muligheder tilbage. Folkeskolen kan helt sikkert blive bedre, men småbyer og landdistrikter får aldrig ekspertise til at behandle børn med specielle behov eller tilknyttet specialister. "Ordentligt" er lidt for subjektivt, jeg vil tro Kalundborg kommune påstår de tilbyder ordentlig undervisning, men den bedste behandling vil altid knytte sig til de større byer.
De skulle have brugt dem her www.moviatrafik.dk/dinrejse/Flextrafik/handicapkorsel/Pages/priser.aspx
Prisen for en tur beregnes ud fra den kortest mulige rute afrundet til nærmeste antal hele kilometer. Når du bestiller en tur, får du oplyst, hvad turen kommer til at koste. Startgebyret er 35 kroner inklusiv 10 kilometer. Derefter koster kørslen 2,50 kroner pr. kilometer de efterfølgende 30 kilometer. Kørsel ud over 40 kilometer koster 1,50 krone pr. kilometer.
cirka 120km til kalundborg-
-35 kroner for 10km..35kr
-30km x 2,50kroner...75kr
-80km x 1,50kroner..120kr
total- tur-retur 230x2-460kroner x 365 dage- 167.900kroner
@Krisrem
Som absolut minimum
200kr i løn til chaufføren alt indberegnet.. og det er satme lavt sat..
160kr i Benzin
Så er der 240 tilbage til forsikringer, slitage og vognmanden..
Hvis man tager halvdelen af den almene beregning for slitage på bilen er det 80kr
Så er der 160kr tilbage til forsikringer og vognmanden..
Forsikringer af taxaer er hundedyre.. gæt selv resten!!
= 600 er ikke så galt!