Det er på foreliggende grundlag svært at afgøre om der foreligger en garanti, men ifølge OP er købet foretaget i 02/2017, hvorfor den efter dansk ret 2-årige reklamationsret i hvert fald ikke er udløbet.
Reklamationsretten indebærer, at sælger skal afhjælpe fejl som var tilstede på købstidspunktet. Såfremt en fejl opstår inden for en periode på 2 år er der typisk en formodning for, at den var til stede på købstidspunktet medmindre "skaden" kan tilskrives forkert brug af det købte(jeg forudsætter, at dette ikke er tilfældet).
Sker skaden inden for de første 6 måneder har forhandleren bevisbyrden for at fejlen ikke eksisterede på købstidspunktet. I de resterende 18 måneder har køberen bevisbyrden. Imidlertid anerkender forhandleren fejlen ved at sige, at "det er meget normalt" - sørg for at få det på skrift. Efter min opfattelse har forhandleren hermed erkendt forholdet, nemlig at fejlen har været tilstede fra købstidspunktet, og hæfter derfor for afhjælpningen(ombytning eller reparation). Det er dig uvedkommende om fejlen er begået ved producenten - det er forhandleren du skal holde dig til, og også ham som har problemet.
Som udgangspunkt ville jeg bede om ombytning, alternativt reparation, og såfremt forhandleren modsætter sig ville jeg oplyse forhandleren om, at sagen vil blive indbragt for forbrugerklagenævnet. Så kan forhandleren selv vælge om han vil ombytte/reparere eller bruge mindst det samme beløb på at føre proces. Det koster 400 kroner, som du får tilbage ved medhold.
Jeg forudsætter, at røret har kostet mere end 1.000 kr.
Redigeret af ALL IN INC d. 12-10-2018 19:53