Hej PN.
Jeg er i gang med en rapport, hvor jeg skal finde to svagheder og to styrker hos fire store virksomheder (Large Enterprises), som er blevet løst/håndteret via. E-business.
Indtil videre har jeg skrevet om Toyotas problemer med forringelse af brand-image pga. tilbagekaldelse af deres biler, og hvordan de efterfølgende har forsøgt at forbedre deres image ved at benytte sig af sociale medier (altså en form for E-business)
Jeg mangler dog stadig noget inspiration til de tre andre store virksomheders trusler/mangler, og hvordan de har benyttet sig af forskellige former for E-business for at tage hånd om disse. Her tænker jeg selv at en mulighed kunne være at kigge på sager hvor større virksomheder har taget nye informationsdelingssystemer eller produktionssystemer i brug for at øge deres effektivitet, efter at de har tabt markedsandele pga. ineffektivitet, men jeg mangler nogle konkrete eksempler og her håber jeg at i kloge hoveder derude kan hjælpe
Min definition af e-business er deruover ret bred
“E-Business Strategy; How companies are shaping their supply chain through the internet"
Ting der hører under e-business:
e-commerce (or e-trading)
e-procurement
e-operations (or e-manufacturing)
e-collaboration- exchange data & make joint decisions
Dette skal altså ikke ses som en opfordring til at lave min opgave eller lignende, men simpelthen som en inspirationstråd så jeg kan komme videre med min opgave.
Søger inspiration til E-business opgave
Ebay er en interessant størrelse. De haltede på nettet og satsede på mobil i stedet - med stor succes. Hvis du har plads til en skæv.
Ellers så tag en retail bookmaker, Will Hill/Laddie. Og Zara er også en mulighed med deres meget avancerede kunde-feedback der giver dem en unik supply chain. Og Dell. Og Amazon. Og Skat. Og bankerne.
Vil du uddybe hvilke trusler/svagheder du har i tanke med hensyn til Willam Hill, Dell?
Det må desværre ikke være en virksomhed der i forvejen baserer sig på internethandel så Ebay og Amazon og til dels Dell er udelukket, men rigtig gode forslag, specielt Zara vil jeg tage et kig på de kommende dage, da det er lige sådan noget jeg eftersøger. Det skal dog have eksisteret en direkte svaghed med hensyn til kundefeedback tidligere, før at jeg kan anvende Zara. Det vil jeg kigge nærmere på i morgen.
Flere forslag er yderst velkomne :-)