Min ældste søn har fået misbrugt sit dankort online og har lavet indsigelse hos nets.
Mit spørgsmål er nu, om min søn har krav på at få beløbet sat ind på sin konto mens indsigelsen står på?
Jeg var søgt meget efter svaret men kan ikke finde noget konkret.
Søn har fået misbrugt dit dankort: spørgsmål
Kort og godt - JA
Noget forskelligt der kommer frem, alt efter hvilken bank som skriver.
Personligt troede jeg altid det var banken der skulle gøres indsigelse hos, samtidig med spærring af kort, og så dem, der tog sig af den derfra.
Vil du ud med hvordan kortet er misbrugt, er det onlineshopping, hvor mistanken kunne rettes mod det site ? ( mere ment som en evt. advarsel til os andre )
De 3 konger skrev:Kort og godt - JA
Hvis der er brugt 3d Secure så svaret ikke så simpelt.
IDDQD skrev:Det er blevet misbrugt på mange forskellige udenlandske sider.
Forklar lidt nærmer..
Er det store beløb ?
Er hans 3d secure brugt ?
Men lyder som om banken skal tilbagebetale asap
IDDQD skrev:Det er blevet misbrugt på mange forskellige udenlandske sider.
Hans kort info er blevet "aflæst/kopieret" et sted han har brugt kortet. Så det skal spærres og et nyt kort skal bestilles.
lidt vanvittig mail han har f[et af banken synes jeg
Da du oplyser, at du ikke vedkender dig transaktioner på din konto, har vi nogle ting du skal fremsende samt udfylde.
Det drejer sig helt konkret om følgende:
Tro og Love-erklæring: Først og fremmest, skal vi bede dig om at udfylde vores Tro og Love-erklæring. Det kan du gøre HER. Det er vigtigt, at du beskriver hændelsen så detaljeret som muligt. Ved transaktioner behøver du kun at udfylde beløb + dato.
Politianmeldelseskvittering: Du bedes politianmelde episoden, hvis ikke du allerede har gjort det. Når du har modtaget kvitteringen herfor i din E-Boks, bedes du fremsende den til os på [email protected]. Hvis ikke du allerede har anmeldt forholdende hos politiet kan du gøre det ved at trykke HER.
Verifikation: Da der er tale om personfølsomme oplysninger, har vi brug for at du verificerer dig selv, så vi sikrer os, at vi er i kontakt med den rigtige. Det gør du, ved at fremsende et selfie til os, hvor du holder dit pas/kørekort op ved siden af dit ansigt. Det bedes du ligeledes fremsende til [email protected].
MitID: Vi skal bede dig bekræfte at du har spærret dit MitID samt oprettet nye koder dertil.
Samtlige ovenstående punkter er nødvendige, før vi kan viderebehandle sagen samt vurdere eventuelle erstatningsforhold. Der kan ligeledes blive brug for yderligere fra dig løbende.
Vi gør opmærksomme på en eventuel lang behandlingsproces, men vi gør vores bedste på, at finde en hurtig og rigtig god løsning.
Vend venligst retur her i tråden når ovenstående er ordnet, så kigger vi på det hurtigst muligt.
IDDQD skrev:lidt vanvittig mail han har f[et af banken synes jeg
Hvad er det du finder vanvittigt - lyder umiddelbart som meget rimelige krav, selvom verifikationen med en selfie er lidt spøjs :-)
Overraskende nok så tilbyder de billigste banker ikke særlig god service…
djoffer skrev:Overraskende nok så tilbyder de billigste banker ikke særlig god service…
Jeg har modtaget bedre support for både Lunar og Revolut end fra Danske bank og Nordea så det mener jeg ikke passer det du skriver.
Udover det så det da helt fair det banken beder om, det tager maks 15 minutter at lave alle 4 punkter
Lunar har jo ingen kontakt eller kendskab til deres kunder, som en traditionel bank har, så det er vel derfor de kræver lidt beviser.
Lunar er i øvrigt ikke billigere fordi de har skåret service væk, men fordi de blandt andet har skåret fysiske lokationer væk.
IDDQD skrev:Det er også fint flere af jer mener det er rimeligt.
Men kan det virkelig være lovligt at banken kræver alle disse ting?
Jeg mener ikke det er rimeligt, og gætter på de ikke har krav på det.
Udover politianmeldelse og afferdavit selvfølgelig.
Selvfølgelig må de bede om at han verificere sig, det jo standard KYC...
MitID godt spørgsmål, det lugter lidt som om de faktisk mener hans MIT ID er blevet anvendt til at godkende betalingerne, og er det det så lugter det da lidt at han IKKE vil gøre dette.
Hvordan forholder din søn sig til at der er godkendt inden fra appen af ?
Det samme skete for mig og Pornhub Pro.
Jeg måtte forklare konen det samme.
De er sgu smarte, de kriminelle.
IDDQD skrev:Han siger en anden har downloadet app'en og derved fået adgang til dankort og godkendelse.
Hmmm. Mon ikke du lige skal tjecke hvor der er købt ting og så måske grave lidt i det inden sønnen potentielt begår noget kriminelt.
Er ret sikker på at man faktisk når man redownloader appen skal MIt/NemID godkende.
Og derved undre det mig lidt med modstand mod at spærre mitid
IDDQD skrev:Han siger en anden har downloadet app'en og derved fået adgang til dankort og godkendelse.
Det er altså ikke sådan, at man bare kan downloade en app og vupti så har man adgang til en andens konto. Bruger ikke selv Lunar, men typisk er det sådan at ønskes man app'en anvendt på en anden enhed, så er der typisk en godkendelsesproces der involverer godkendelse på den oprindelige enhed og MitID.
Så enten er det en der er meget tæt på din søn som har været i stand til at få dette sat i stand og i givet fald må din søn nærmest vide hvem det er, eller der er ugler i mosen :-)
He he - kan se at vi nærmest samtidig har postet den samme tvivl :-)
IDDQD skrev:Han siger en anden har downloadet app'en og derved fået adgang til dankort og godkendelse.
Ja den holder sgu ikke rigtigt og sikkert grunden til at Lunar vil have MitID spærret også.
Tror desværre du må have en "alvorlig" samtale med din søn om det her, men ellers 100% korrekt af Banken at de beder om hvad de beder om.
Mener du det er ulovligt, så må du henvende dig i den gratis retshjælp i den by du bor i eller kontakte dit / din søns forsikringsselskab og høre og du har noget advokat bistand derigennem.
Lige afinstalleret og installeret på samme tlf.
Den kræver MitID for at connecte kontoen.
pantherdk skrev:Lige afinstalleret og installeret på samme tlf.
Den kræver MitID for at connecte kontoen.
Men er det en dansk eller udenlandsk version af app'en?
ninjaskills skrev:
Men er det en dansk eller udenlandsk version af app'en?
Det burde vel være irrelevant ? eller ??
ninjaskills skrev:
Men er det en dansk eller udenlandsk version af app'en?
Altså min app er den danske.
Jeg går ud fra hans søns også er den danske da de snakker om Mitid
dankjar skrev:
Det er altså ikke sådan, at man bare kan downloade en app og vupti så har man adgang til en andens konto. Bruger ikke selv Lunar, men typisk er det sådan at ønskes man app'en anvendt på en anden enhed, så er der typisk en godkendelsesproces der involverer godkendelse på den oprindelige enhed og MitID.
Så enten er det en der er meget tæt på din søn som har været i stand til at få dette sat i stand og i givet fald må din søn nærmest vide hvem det er, eller der er ugler i mosen :-)
Word !!
Jeg tilslutter mig de fleste i tråden, og siger det lige ud, din søn har selv brugt pengene i Nets/bankens øjne, om han rent faktisk har gjort det bevidst eller uvidende har jokket i internetsikkerdsspinaten, ved jeg selvfølgelig ikke, men udfra dine oplysninger heller jeg til det samme. Altså alene det, at hans kortoplysniger skulle være nappet af en svindler, penge misbrugt på mange forskellige udenlandske sider, men kun et samlet tab på 3300, lyder allerede suspekt i mine ører. Godt nok en spøjs svindler, der er klog nok til at nappe din søns kortoplysninger, omgå mitid mm., men så alligevel kun, efter mange forsøg, ender med at få 3300 udaf det. Forstår godt, at de sætter spørgsmålstegn ved situationen, inden de bare udbetaler det misbrugte beløb. Det kunne jo sagtens bare ligne et normalt overforbrug af en ung knægt på nettet.
Vil du ud med hvor gammel din søn er, og hvilke typer sider hans kort er blevet misbrugt på?
Er der ikke kun sider der har implementeret 2 faktor autentifikation, der vil involvere MitID/NemID?
NanoQ skrev:Er der ikke kun sider der har implementeret 2 faktor autentifikation, der vil involvere MitID/NemID?
Jo, og selv med dem der har det implementeret, kan man dagligt opdage at kunne logge ind, både på mobil/web, hvor man bliver logget direkte ind, uden at skulle bruge MitID/NemID. Så sikkerheden hvad det angår, er ikke i nærheden af 100% endnu.
SVFA_DK skrev:
Jo, og selv med dem der har det implementeret, kan man dagligt opdage at kunne logge ind, både på mobil/web, hvor man bliver logget direkte ind, uden at skulle bruge MitID/NemID. Så sikkerheden hvad det angår, er ikke i nærheden af 100% endnu.
Men nu det jo ikke et pokersite som pengene er brugt på ifølge op.
NanoQ skrev:Er der ikke kun sider der har implementeret 2 faktor autentifikation, der vil involvere MitID/NemID?
Det er korrekt, men den første forhindring som en potentiel svindler skal overvinde er jo at få app’en implementeret og det kræver åbenbart MitID.
SVFA_DK skrev:
er der da nogen udover dig, der har nævnt poker?
Du nævnte 2 faktor login. Lunar app kan ikke aktivered på en telefon uden MitId
så antog at du snakkede om poker sites
Min nevø var udsat for det samme for nogle år siden. Beløbene var ikke specielt store og der var mange af dem. Efter langt tovtrækkeri med banken tilstod min nevø at have brugt dem på online webcam-piger.
Det er interessant, hvordan det er blevet opdaget i OPs sag. Har I, som forældre, set sære bevægelser på kontoen eller er han selv kommet og har sagt, at han tror hans kort bliver misbrugt?
LokeNees skrev:Min nevø var udsat for det samme for nogle år siden. Beløbene var ikke specielt store og der var mange af dem. Efter langt tovtrækkeri med banken tilstod min nevø at have brugt dem på online webcam-piger.
Det er interessant, hvordan det er blevet opdaget i OPs sag. Har I, som forældre, set sære bevægelser på kontoen eller er han selv kommet og har sagt, at han tror hans kort bliver misbrugt?
Haha, i min ungdom, har jeg hørt, var der nogen der stjal pornoplade for at se nøgne damer. Det her er vel bare nutidens unges måde at gøre det på.
IDDQD skrev:Han siger en anden har downloadet app'en og derved fået adgang til dankort og godkendelse.
Med Det du har beskrevet indtil videre så ville jeg nok tage en snak med knægten.
Han kan jo sagtens være svindlet, men for guds skyld få 100% styr på at det faktisk ikke er ham selv.
Det er bedrageri at anmelde sådan ting hvis man selv har gjort det, og der er stor chance for at Lunar vil politianmelde det hvis det kommer frem, og så det alt en del år på straffeattesten hvilket kan ødelægge meget for en knægt i alderen 15-18 formoder jeg
Det er jo nærmest umuligt at få adgang til både kortoplysninger, lunars app (som er krævet til godkendelse af online-betalinger) samt godkende i MitID-appen, som er tilknyttet hans egen telefon.
Jeg havde ikke troet et sekund på ham :-D
dankjar skrev:
Det er korrekt, men den første forhindring som en potentiel svindler skal overvinde er jo at få app’en implementeret og det kræver åbenbart MitID.
Derfor jeg spørger: bruges der også Mit ID i f.eks. Afrika? Eller er det en dansk bank?
SVFA_DK skrev:
Haha, i min ungdom, har jeg hørt, var der nogen der stjal pornoplade for at se nøgne damer. Det her er vel bare nutidens unges måde at gøre det på.
Der er forholdsvis mange gratis nøgne damer på nettet nu om dage, så det er nok ikke dér elefanten i rummet er....
IDDQD skrev:Min søn er 25, og jeg tror ikke på han selv har svindlet ( det er der vel ikke nogen far som gør ) men tager og snakker med ham i morgen.
Som 25 årig vil det i hvert fald være underligt at involvere far, hvis der er tale om et hustle.
For en teenager langt mere sandsynligt.
IDDQD skrev:
Nogen du ofte sidder og glor på siden du ved det?
Luner har ikke den traditionelle 'verified by visa' løsning, hvor man kan tilmelde en sms kode og kodeord. Man kan ikke trække penge på online lunars kort uden adgang til mobilbanken, hvor disse altså altid godkendes. Udover godkendelse i mobilbanken, så skal transaktionerne nogle gange tilmed godkendes i mitid (dette er ikke hver gang hos Lunar).
Hvis han er blevet svindlet, så har han givet nogen adgang til hans lunar. Bevidst eller ubevidst (omend det er noget svært at gøre ubevidst).
Uden at kende Lunars reglement, så vil jeg næsten tro, at det er at handle uansvarligt, hvorfor mit bud er, at han aldrig ser de penge igen.
IDDQD skrev:mitID er da kun i Danmark ?
Lunar er en DANSK bank...
Og de danske kunder skal verificere sig med MitID
Vil du ud med hvad der står på transaktionerne, jeg har adgang til en database hvor en del underlige ting kan slåes op af transaktions navne
For nogle år siden fik jeg hævet 2x12xx kr. i pund på mit kort.
Så vidt jeg husker skulle jeg stort set ikke foretage noget mig noget.
prangstar skrev:For nogle år siden fik jeg hævet 2x12xx kr. i pund på mit kort.
Så vidt jeg husker skulle jeg stort set ikke foretage noget mig noget.
Min søster blev kontaktet af sin bank mens hun var i USA (ca. 2019/20), at der var blevet hævet ca. 150k med hendes kort fra en lokation i Madrid. Hun kontaktede dem pr. tlf. da hun så deres besked, og samme dag stod hele beløbet på hendes konto igen.
prangstar skrev:For nogle år siden fik jeg hævet 2x12xx kr. i pund på mit kort.
Så vidt jeg husker skulle jeg stort set ikke foretage noget mig noget.
Ikke det samme som beskrevet af @OP. Du har et normalt kort og ikke som @OP søn et kort hvor du ikke kan lave "online" betalinger uden at disse godkendes i Lunar app'en som er MitID valideret.
Hvis han har Lunar, så godkender man betalingen i app’en, men for at downloade app’en på en ny telefon, så skal man logge ind med mit id. Der er nogle sites, der ikke kræver 3D Secure under visse beløb, så han kan sagtens være blevet svindlet. Hvilke sites er der tale om specifikt? Oplevet selv for nyligt misbrug af et Lunar kort hos Uber Eats.