nikzz skrev:@Repsak
Fedt at du kommer med alle de fotos
Kunne man lokke dig til at komme med opskriften på dine boller og spyd osv?
1) friske krydderurter gør en verden til forskel, især hvis man leger med grøntsager på grillen.
2) spyd
1 - vigtigt at lave en basis marinade. Min basis består ofte af følgende:
hvidløg
soya
ketchup
olie
salt
peber
cayennepeber
brunfarin
solsikke olie
Evt
timian
rosmarin
oregano
chili
2).
har i år lavet spyd med :
lam , kylling, okse, rejer, torsk, hest, gris, vagtler og meget mere.
marinaden er ofte den samme, nogle gange med rød/hvidvin porter øl osv.
Det handler dog om hvad den enkelte er glad for. Jeg smider tit friske krydderurter ind imellem hvert enkelt stykke på spyddet. Giver lige det sidste.
Nogle urter passer selvfølgelig bedre til visse kødtyper end andre. Friske krydderurter har dog større betydning for mig end frisk kød. Køber tit selv stort ind når der er gode tilbud og fryser ned - doseret til 1-3 personer. Bor alene med min søn som er mest fan af oste pølser.
ift. Den grill jeg bruger mest er det min gas hvor jeg gerne vil ramme ca 300 grader når jeg griller spyd. Switch dem af og lade dem blive færdige på den høje hylde.
det at arbejde med flere højder samt 3 forskellige grill, giver mange muligheder ift. Temperatur regulering, hvilket er vigtigt ved nogle kødstykker.
Boller og pizza, laver jeg efter grund opskrifter som var det til ovn. Meget gerne koldhævet natten over.
Har man dej i overskud smid det i en pose og i køleskabet. Jeg laver ofte en stor dej og bager så nybagt når jeg skal bruge det. En uge er intet problem, husk at bruge minimalt gær da dejen vil blive ved med at hæve trods 2-8 grader i køleskabet.
pizzasten er også guldværd på grill. Har dog ødelagt et par stykker hvis man rammer 4-500 grader 😂
Spørg hvis jeg glemte noget. Grill amok!