Hey, grubler lidt med en opgave. Nogle kloge hoveder der kan løse den her?
Et skib sejler retningen SV med en hastighed på 30 knob. Skibet påvirkes fra en konstant vind fra vest(altså vinden blæser mod øst) med en hastighed på 4 knob. Beregn skibets nye retning og hastighed!
På forhånd tak
Vil gerne have beregninger med hvis det er muligt
SOS Matematik
det er vektor regning.. det er over 12 år siden og ca. 3 hylde meter af irrelevant litteratur siden men noget i den retning :
Regn det om til vektorer med vinkler og fart
eg: 315 grader med 30 knob og 180 grader med 4 knob. læg dem sammen.... noget med sinus og cosinus... det er også lidt væk.
resultat _____________________
Den nemmeste måde er at tegne det ind i et koordinat system og måle det, men det ved jeg ikke om det bliver accepteret hvor du skal bruge det.
Ja det er også der jeg går lidt i stå desværre.. Altså ved sammenlægning af de to tal. Desværre må jeg ikke tegne mig ud af det, men det er selvfølgeligt muligt.
Hvordan man lægger de to vektorer sammen er for mig en gåde. Det er vist noget med komplekse tal?! Fordi
30knob;vinkel 315 + 4 knob;vinkel 180
skal blive til nogle tal der ligner hh x+x*i og x+x*i før det kan lægges sammen - tror jeg.
@Troels Kløvedal
Den fikser du.
Komplekse tal kan gøre det, men det er ikke normalt A-niveau-pensum.
Skibets hastighedsvektor mod SV hedder (-kvrod(0,5)*30;-kvrod(0,5)*30)=(-21,2;-21,2). Denne lægges sammen med vindvektoren (4;0) til den resulterende hastighedsvektor (-17,2;-21,2).
Ny fart=kvrod(17,2^2+21,2^2)=27,3knob
Vinkel:
sin(v-180)=21,2/27,3=0,777
v=180+asin(0,765)=230,9grader.
Det er lidt mere lodret nedad end skråt nedad til venstre (mellem SV og SSV)
EDIT: slågejl
Hvis skibet sejler 30 knob i retning mod SV, så gør det vel det?
Uafhængigt af om det regner eller blæser? Det er en konstant vind, så den er vel allerede taget højde for, da skibet når de 30 knob?
Jeg synes, at det lyder som et trick question.
Mit svar er: 30 knob mod SV :-)
@Zorro
Er du helt væk ?
Læs dog opgaven !
@Zorro
LOL
Havde jeg faktisk også skrevet, før jeg forbarmede mig. Det sejler vel den vej, det sejler, og den retning er SV. Skal man måske forestille sig, at en 4 knobs vind pludseligt sætter ind, efter skibets retning er målt?
@frontal
Ja, det skal man, eftersom det er opgavens ordlyd.
Men superflot udregnet...
@NUTZ
Jeg tror det er dig der ikke har læst opgaven ordentligt, troll.
@frontal
Mange tak for input. Det er lige præcis den beregning og resultat jeg ledte efter. Jeg prøvede at tegne mig ud af det of fik cirka 27 knob og en retning på 231.
@alle
Tak for spændene input :)
@Blund23 Er opgaven formulere som du skriver det op ?
Hvis, er der flere fejl i formuleringen.
Man finder ikke skibets nye retning, man finder skibet beholdende kurs. (kurs hen over grunden)
Som formuleret vil skibet stadigvæk sejle den samme retning gennem vandet, men vinden vil skabe en afdrift der betyder, at skibet kurs hen over hen over grunden, er forskellig fra den sejlede kurs.
Skibet vil stadigvæk sejle med 30 knob gennem vandet, men den beholdende fart vil forminskes.
Dette kan opfattes som flueknepperi, men opgaver er mærkeligt formuleret.
Normalt plejer, som du selv har gjort, at tegne en kurstrekant, som du selv har gjort. Hvor man finder den beholdende kurs og fart.
Man plejer ikke at beregne dette.
Hey Magnus,
Ja opgaven er rent faktisk formuleret sådan som beskrevet. Jeg ved at indenfor det maritime bruges udtrykkende som beholdende fart/kurs når strømmen er beregnet, og sejlet fart/kurs når afdriften er beregnet, styret kurs retvisende når misvisningen er beregnet, styret kurs misvisende når kun deviation er beregnet.
Ja fordi du har helt ret i at skibets diametralplan vil have samme retning som før selvom den reele kurs over havbunden vil være en anden.
Men det er også kun en htx matematikopgave jeg har hjulpetkæresten med. eller prøvet :-)