Sidder og laver lidt lektier men 2 af opgavene kan jeg simpelthen ikke finde paragrafferne på, så tænkte måske at PN kunne hjælpe. Hvilket paragraffer skal jeg bruge til de her 2 opgaver?
1)I begyndelsen af februar tegnede Jan et online abonnement på skiinformationer hos skiinfo.dk til en pris af 199,- k. p.a. Efterfølgende opdagede han imidlertid ved et tilfælde, at han via en anden hjemmeside kunne få samme information gratis. Han havde i forbindelse med købet ikke fået nogen oplysninger om fortrydelsesret, men mente man har fortrydelsesret ved køb på nettet, så han skrev derfor en mail til skiinfo.dk, hvoi han fortød købet.
Har Jan ret til at fortryde sit abonnement?
Kort efter sin hjemkomst fra skituren blev Jan en eftermiddag ringet op af Tommy Westergaard fra nybank, de gerne ville tilbyde ham et eftersyn af hans privatøkonomi. Jan, der ikke tidligee havde haft kontakt med banken, syntes, det var lidt underligt at blive kontaktet på den måde; men Tommy forklarede, at han havde fået Jans telefonnummer af en af Jans venner, Troels Pape
Vurder Nybanks henvendelse til Jan?
Håber Pn kan hjælpe med nogen svar.
Spørgsmål Erhversret - Købeloven
Well, man har vel som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret på alle køb, og så er det vel ligegyldigt om det er oplyst eller ej.
Pas på den anden, men jeg ville selv blive lidt harm...
@Leopatra
hvilken paragraf siger det? - Lidt den jeg leder efter. Men tak for svar.
Well, man har vel som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret på alle køb, og så er det vel ligegyldigt om det er oplyst eller ej.
Næsten rigtigt! De 14 dages fortrydelse gælder KUN online køb. (fjernsalg)
Køber du samme produkt i deres fysiske butik er der ingen lovpligtig 14 dags fortrydelse. Men mange butikker er da flinke og giver dig ret til at fortryde eller bytte. Men det er ikke lovpligtigt.
Har Jan ret til at fortryde sit abonnement?
Ja. Såfremt det er indenfor de 14 dage.
Vurder Nybanks henvendelse til Jan?
Henvendelsen er ULOVLIG. Du skal selv have givet samtykke til at blive kontaktet, før et firma må rette hendvendelse til dig med et tilbud.
♥
Fedt, og igen mange tak for svarene!.
Men jeg er nød til at have paragrafferne for at kunne underbygge mine svar. Jeg er udemærket klar over de 14 dages fortrydelsesret og at et firma ikke må kontakte en medmindre man har givet samtykke til det, kan bare ikke finde paragrafferne.
Jeg er måske lidt ude i noget skum her. Det er virkelig lang tid siden erhvervsret var det mindste relevant.
Men det er nogle informationer han køber. Det øjeblik de er sendt til ham (og i princippet læst) er varen så ikke forbrugt. Så hans mulighed vil være at opsige aftalen, men ikke kan få penge tilbage for de modtagne ydelser. Er absolut ikke sikker, Synes bare jeg kan huske en lignende case..
Posten
www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828
til opgave to er det det her link er jeg ret sikker på.
du skal lægge vægt på, hvor de har fået informationerne fra, og om det er lovligt? så skal du være obs på, at det er en tredjepart. og skal du skille imellem virksomheder og privat. så sku du gerne ku finde ud af nogenlunde hvordan det hænger sammen,,
Forudsat Jan er forbruger:
Forbrugeraftalelovens § 18 jvf. § 17 vedrørende fortrydelse (14 dage) og samme lovs § 6 i forhold til uanmodet henvendelse (telefonisk såvel som personligt).
Der er fortrydelse, selvom der er tale om informationer. Det er uanmodet henvenelse, så længe forbrugerens udtrykkelige samtykke mangler (kan være givet direkte eller gennem tredjepart, men brug af nummer oplyst af bekendt er naturligvis i strid med FAFTL § 6)
Hvis der er mere kan du bare skrive :D
Edit: Og nej PDL (persondataloven) er ikke den korrekte kilde i forhold til spørgsmålet, ligesom købeloven ikke har noget som helst med fortrydelse at gøre. Ift. persondataloven kan det være en overtrædelse, hvis banken har registreret hans oplysninger, men selve henvendelsen er ikke omfattet af loven.