Jeg står og vil købe en kassevogn (de fleste har gule plader)
Og skal bruge den privat så det jo hvide plader jeg skal bruge.!
Er det ikke bare sådan hvis bilen er betalt ud så kan man få hvide plader på.?
Det nok her jeg galt på den.?
Jeg googled lidt og læste mig til at det kræved lidt papir arbejde og det ikke noget der sker fra dag til dag.
Er der nogen særregler jeg skal være opmærksom på.? Så man ikke skal ud i dvs xtra udgifter eller lign jeg læste mig til der kunne være.
Eller endnu bedre en der lige gider skære det ud i pap for mig -.-
Dem jeg kigger på koster omkring de 15,000kr og har kørt mellem 200-300.000km
Spørgsmål omkring plader til bilen(Gul til Hvid)
Du kan få papegøjeplader på - de er både gule og hvide og så kan du bruge din varebil privat alt det du vil. Det er på det lokale motorkontor du kan få bilen omregistreret og få nye plader på.
Vær opmærksom på, at afgiften for at benytte en varevogn til privat kørsel er ret markant.
Muhsen skrev:
Vær opmærksom på, at afgiften for at benytte en varevogn til privat kørsel er ret markant.
Der er et spørgsmål som jeg længe har haft lyst til at få klart svar på i den forbindelse. Hvad er straffen for at køre med en ekstra mand bagi en gulpladebil?
Nogle siger at man skal betale den fulde afgift - det tvivler jeg dog stærkt på.
Andre siger 5.000 kr. i bøde, og så er der nogen der mener at man bare får en mindre bøde.
Det skal siges, at der er i eksemplet er tale om en bil som er privatejet.
@OP
SKATs guide - fra gulplade til hvide plader
Vanvid skrev:
@OP
Skat
Det var os her jeg gik istå..
Og alt dette ville jeg helst være foruden.!
Endnu et hurtigt spørgmål i den sløge ende.
Må jeg som privat person have en bil på gule plader når det ikke er firma relateret.?
Og ja. Jeg burde vel have ringed til skat før idag -.-
Ja, du må eje en gulpladebil. Det bliver bare gul/hvide skilte - såkaldte papegøjeplader. Du skal dog være opmærksom på "strafafgiften" på ca. 5000 om året. Så den koster niveau 9-10k om året + forsikring bare at have holdende. Hvis vi snakker en bil til 15k kan det godt være smart at vælge hvide skilte. Så bliver den nok lidt ældre til den pris - men en gulplade kan være en voldbollet håndværkerbil der holder mere på værksted end hos dig. En på hvide vil ofte have kørt som camper eller lign og nok være knap så "voldet". Men......en gammel kassevogn koster kassen at holde kørende. Så overvej en stor stationcar hvis du kan "nøjes".
ipm_1957 skrev:
Ja, du må eje en gulpladebil. Det bliver bare gul/hvide skilte - såkaldte papegøjeplader. Du skal dog være opmærksom på "strafafgiften" på ca. 5000 om året. Så den koster niveau 9-10k om året + forsikring bare at have holdende. Hvis vi snakker en bil til 15k kan det godt være smart at vælge hvide skilte. Så bliver den nok lidt ældre til den pris - men en gulplade kan være en voldbollet håndværkerbil der holder mere på værksted end hos dig. En på hvide vil ofte have kørt som camper eller lign og nok være knap så "voldet". Men......en gammel kassevogn koster kassen at holde kørende. Så overvej en stor stationcar hvis du kan "nøjes".
Jeg takker.!
Kunne være jeg skulle kigge på en STORstationcar.
Vanvid, En ven og jeg satte engang et kæmpe anlæg i en gammel Hiace, i en bygget trækasse lige bag hullet til varerummet.
Da vi blev stoppet og told og skat (det er så længe siden..) stod med politiet, blev vi gjort opmærksom på at vi ikke havde monteret gitter eller rude til varerummet, så nu var det en personbil!
Omregistrering af en skrotklar hiace vurderede de til 15k dengang. Bilen var maks 5værd (uden anlæg;-)).
Det jeg mener er at de vil kunne sige det samme med en person bagi, og så er det bilens værdi der afgører.
Vi slap heldigvis afsted med at "køre galt" så bilen blev skrottet, og så var de så flinke at lade os slippe, den går næppe hvergang..
Edit, føreren fik også en bøde, husker ikke hvor stor, men "overkommelig", den skulle naturligvis betales.
Så fandt jeg os endelig en side der har skåret det endnu mere ud i pap.!