Spørgsmål til en eksamens case serviceøkonom udd.

#1| 0

hola er ved at skrive en eksamenscase og fået dette spørgsmål..

I forbindelse med opstart af de nye Nike & Manchester United butikker bedes du komme
med et oplæg til hvilke markedsføringsstrategi, du vil anbefale til brug for opstart i
Skandinavien.


vil høre jer hvilke modeller man kan bruge her? tænker selv de 4/7 P'er evt porters men ved ik helt om det har noget med strategien at gøre og om det ik mere har noget at gøre med deres possistion på marked at gøre..? forhånd tak :)

Redigeret af allin1987 d. 20-05-2014 22:08
20-05-2014 22:07 #2| 0

Jeg kan ikke lige give et bud, men jeg tror, at du vil får de mest brugbare svar ved også at anføre studieniveau i OP.

20-05-2014 22:08 #3| 0
ZorroDk skrev:
Jeg kan ikke lige give et bud, men jeg tror, at du vil får de mest brugbare svar ved også at anføre studieniveau i OP.


ty
20-05-2014 22:09 #4| 0

Hvilket niveau er du på?

20-05-2014 22:12 #5| 0
TobiasM skrev:
Hvilket niveau er du på?


Serviceøkonom er en erhvervsakademi uddannelse hvis det hjælper!
20-05-2014 22:14 #6| 0
Mrcharming skrev:
TobiasM skrev:
Hvilket niveau er du på?


Serviceøkonom er en erhvervsakademi uddannelse hvis det hjælper!


Ah, det stod ikke i overskriften da jeg klikkede ind.
20-05-2014 22:26 #7| 0

Først og fremmest, lav en segmentering af målgruppen. Uden at kende sin målgruppe kan man ikke lave en effektiv markedsføringskampagne.
Hvordan ligger de gælende virksomheder på PLC-Kurven? Er man f.eks. i vækst el. introduktions fasen vil man i sin markedsføring bruge mest tid på at informerer omkring sit produkt, hvor imod virksomheder i modningsfasen vil bruge tid på at styrke brand og bibeholde sin markedsposition.
De 8 P'er vil bestemt også kunne bruges.
Valg af promtiontyper, findes et utal: reklamegaver, reklamer, tilbudsaviser, bannerreklamer, hjemmesider, butiksudstilling, konkurrencer, pressemeddelser, sponsorering, sælgere etc.

Der er ufattelig meget at tage fat på, kræver bare du finder din vinkel til hvor du vil hen med markedsføringen :-)

20-05-2014 22:29 #8| 0
TobiasM skrev:
Først og fremmest, lav en segmentering af målgruppen. Uden at kende sin målgruppe kan man ikke lave en effektiv markedsføringskampagne.
Hvordan ligger de gælende virksomheder på PLC-Kurven? Er man f.eks. i vækst el. introduktions fasen vil man i sin markedsføring bruge mest tid på at informerer omkring sit produkt, hvor imod virksomheder i modningsfasen vil bruge tid på at styrke brand og bibeholde sin markedsposition.
De 8 P'er vil bestemt også kunne bruges.
Valg af promtiontyper, findes et utal: reklamegaver, reklamer, tilbudsaviser, bannerreklamer, hjemmesider, butiksudstilling, konkurrencer, pressemeddelser, sponsorering, sælgere etc.

Der er ufattelig meget at tage fat på, kræver bare du finder din vinkel til hvor du vil hen med markedsføringen :-)


er meget godt der tak for det.. er der ik kun 7 p'er?! :D

vidste godt jeg sku ud og segmenter først tænkte selv smp modellen?
20-05-2014 22:30 #9| 0

Ingen idé hvad smp modellen er. De mest brugte til segmentering er minerva modellen samt Gallups kompas.

Redigeret af TobiasM d. 20-05-2014 22:30
20-05-2014 22:35 #10| 0

I ældre teori bøger vil det hedde de 7 P'er, men i nyere tid er der lige sneget et ekstra P ind. Dette skylds man i langt højere grad fra virksomheders side har fået fokus på CSR og derved tilføjet et ekstra P der hedder "Physical Environment". Dermed de 8 P'er:

Product
Place and Time
Price
Promotion
Process
Physical Environment
People
Productivity and Quality

21-05-2014 00:07 #11| 0
TobiasM skrev:
Ingen idé hvad smp modellen er. De mest brugte til segmentering er minerva modellen samt Gallups kompas.


ye tak for svarene, skal helt sikkert segmentere, ved dog ik helt hvordan jeg skal bruge plc kurven, obv er produket i indtruktions fasen men ved ik hvad jeg ellers skal sige det til det :)
22-05-2014 00:33 #12| 0

Nu har jeg selv et eksempel på hvordan jeg brugte PLC-kurven fra min projektopgave på HA (jur)...som jeg givet tror er noget højere niveau da det er en universitetsuddannelse.
Mit projekt omhandlede Microsofts lancering af Surface 2

Jeg foklarede rent teoretisk PLC-kurven til eksamen og hvor Microsoft befandt sig, hvorledes de kan drage nytte af faserne og anvende en række virkemidler til fremme deres produkt i de kommende faser. Fandt nogle tiltag de havde gjort og forklarede hvorfor de gjorde det og hvilken effekt de kunne have. Det fik jeg meget ros for hvertfald :), men vil kræve en længere stil at pløje ind her. Men nu ved jeg heller ikke hvordan de eksamen kommer til at foregå er der mundtligt forsvar?

Der synes jeg personligt altid det er en fordel at hive et ES op af ærmet og sige man har efter arbejdet fundet en anden teori (efterarbejde) som beskriver markedsstrategien/eller hvilken strategi de skal vælge. Der valgte jeg at hive PLC-kurven frem. Hvorimod jeg brugte med tid på Porters i selve opgaven, har ikke lige opgaven ved hånden, så kan ikke huske hvad jeg ellers brugte, men var alligevel en pænt omfattende opgave på 20 sider

Redigeret af Kongs d. 22-05-2014 00:39
22-05-2014 02:09 #13| 0

Du må beskrive opgaven lidt bedre..

Er det én butik med Nike tøj/sko og Man Utd produkter? Er det en butik med Man Utd merchandise, lavet af Nike?

Du skal undersøge markedet (i det her tilfælde er det meget relevant med hvor mange registrerede Man Utd fans, der er i de forskellige lande, endda byer - hvis der er en oversigt over det).

Når du så har fundet ud af det, skal du beskrive målgruppen - brug demographics og geografiske afgrænsninger.
Beskriv hvorfor denen målgruppe køber Man Utd produkter, lavet af Nike...
Er det fordi at de gerne vil have et touch som RvP? Er det fordi rød er en fin farve? Hvis der ikke er sat en pris på nogle af produkterne, kan du ANTAGE, at prisen er den samme som nuværende sko/trøjer - og derfor skal du have deres købekraft indover.

Kig på frequency of purchase.
Hvor tit køber denne målgruppe noget?
Hvad er deres købekraft?

Kig på hvilke opportunity costs der er.

Produktet er ikke i indføringsfasen? Produkterne findes jo i forvejen (medmindre vi antager at Nike lige har indgået en sponsoraftale med Man Utd i din opgave)?

Fokus bør være på at kommunikere tilmålgruppe hvad de får ud af at købe deres merchandise i lige den butik?
Og hvordan får du så det kommunikeret ud til målgrupen.
Hvad er USP for butikken?
Hvilke styrker og svagheder har konkurrenterne? (også online salg)
Hvilke har dine butikker?

Når du ved hvem din målgruppe er, hvad de interesserer sig for, hvilke værdi dine produkter giver dem (fra deres vinkel) - så kan du finde ud af hvordan fu skal lave din kampagne - og hvilken kanaler du skal vælge.

Derudover skal du vel have et budget?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar