Statistik gåde - kombinatorik.

#1| 0

Havde denne som den første opgave til statistik eksamen d. 14 december. Sekretariatet kan tilsyneladende ikke blive enige med dem selv om hvad der er det rigtige resultat da de har frigivet løsninger til alle andre opgaver end denne.

Imo er opgaven virkelig virkelig dårligt formuleret og der er flere løsninger. Men lad os høre hvad PN har at sige.

Opgaveformulering:
På hvor mange måder kan 4 drenge og 4 piger danne par, når et par skal bestå af én pige og én dreng?

24-12-2009 04:21 #2| 0

576

4*4*3*3*2*2*1*1

24-12-2009 04:30 #3| 0

På hvor mange måder er i hvert fald i statistisk sammenhæng pænt dumt formuleret, da man i så fald ikke vil mene at pige1+dreng1=dreng1+pige1

Anyways vil jeg så i svaret beskrive hvad jeg mener, at jeg altså betragter de 2 som identiske.

Der vil altså være 4X4=16, og så er den skid slået IMO.

Skulle Man ikke mene de 2 er identiske, så må der jo vare dobbelt så mange, altså 32.

Ved ikke lige hvad Johnny har gang i, men det giver da optimisme, til os der stadig er single med alle de kombinationer, som jeg ikke lige ved hvor kommer fra.

MVH Skod

24-12-2009 04:39 #4| 0

er du seriøs skod ? :D

24-12-2009 04:41 #5| 0

hehe

Jeg var på manu kursus i sidste uge i statistik (læser på 2. år). Vi lavede hele jeres eksamens sæt og vores underviser lavede den som jeg har regnet ud.

Men opgaven er mega dårligt formuleret.

@skod 4*4 er helt lost.

24-12-2009 04:56 #6| 0

Nævn et par der ikke er nedenunder, hvis man antager dreng1+pige1=pige1+dreng1

Ja jeg er seriøs, men statistik var ikke min stærke side, så det er da meget muligt jeg tager fejl, eller at min logik omkring kombinationen af de 2 par foroven er identiske er dum/forkert. Prøv evt. at forklare Johnnys løsning.

Pige1+Dreng1
Pige1+Dreng2
Pige1+Dreng3
Pige1+Dreng4
Pige2+Dreng1
Pige2+Dreng2
Pige2+Dreng3
Pige2+Dreng4
Pige3+Dreng1
Pige3+Dreng2
Pige3+Dreng3
Pige3+Dreng4
Pige4+Dreng1
Pige4+Dreng2
Pige4+Dreng3
Pige4+Dreng4

24-12-2009 08:39 #7| 0

er enig med skod her : p

Kan ikke se hvordan din løsning nogensinde kan være korrekt johnny ? Hvis du ikke kan forklare den, eller modbevise hvorfor skods er blankt så antager vi at skod har ret : p.

24-12-2009 08:43 #8| 0

Når der er formuleret på den der måde, antager man så ikke bare som diffault at både pige1+dreng1 = dreng1+pige1?? Altså en slags udskreven regel indtil at andet er påført som regel.

24-12-2009 09:07 #9| 0

Jeg gider sgu ikke til at regne, eller for den sags skyld diskutere definitionen (jaja, indrømmer jeg lige greb en kuglepen, og gik en runde efter en lap papir, men fik så ilt til hjernen).

Men hurtigt vurderet går diskussionen vel på, om det er forskellige scenarier hvordan de andre parrer sig (i flæng?), når dreng1 og pige1 er blevet verliebte i hverandre.

24-12-2009 09:16 #10| 0

16, alt andet er komplet idiotisk at antage i forhold til problemformuleringen.

24-12-2009 09:29 #11| 0

Dårligt formuleret spørgsmål....men skal vel forståes som, hvor mange mulige måder kan man sætte 4 dansepar sammen f.eks. ...og forudsætningen er, at et par består af en pige+dreng.

eksempelvis :

mulighed 1 : p1+d1, p2+d2, p3+d3, p4+d4
mulighed 2 : p1+d1, p2+d2, p3+d4, p4+d3

osv.....men hvad det giver i endeligt resultat, rækker mine matematiske evner ikke til.

Ved egentlig ikke om det her blev til en gang volapyk ....

24-12-2009 09:31 #12| 0

Kan heller ikke se hvordan Johnny_T's løsning kan være rigtig, når der nu er sat regler op der siger at et par skal bestå af en dreng og en pige.

24-12-2009 09:43 #13| 0

Tror Hawkeye er inde på det rigtige.

Man skal se parrene samlet og lave dem samlet uens hver gang.

24-12-2009 09:49 #14| 0

4. Monogami ftw

24-12-2009 09:49 #15| 0

@Skod
Opgaven ER mega dårligt formuleret, fordi Hawkeyes udregning (som jeg går ud fra er den samme Johnny har brugt), er ikke forkert ift opgaveformuleringen.

Jeg tror problemet her opstår når man siger at p1 + d1 kan stå alene som resultat. Det bør det ikke kunne, fordi så har man stadigvæk 6 mennesker tilbage som ikke er defineret i nogle par.

Derfor må p1 + d1, p2 + d2, p3 + d3, p4 + d4 =! p1 + d1, p2 + d2, p3 + d4 og p4 + d3.

Dermed har Johnny jo også ret, idet vi i første bracket (p1+d1) får 4x4 resultater. I den næste får vi 3x3, osv.

24-12-2009 09:52 #16| 0

Skal vel laves såldes:
(D1+D2+D3+d4) = 4.
(P1 + P2 + P3 +p4) = 4.

Altså kan første par laves på 4 * 4 forskellige måder.

Andet par kan laves på: 3 * 3 forskelligem åder.

3. par kan laves på: 2 *2 forskellige måder.

4. par kan laves på 1 *1 forskellige måder.

Samlet set giver: 4 *4 * 3 * 3 *2 *2 *1 *1

24-12-2009 10:32 #17| 0

Ja ok så svarer vi jo sådan set på vidt forskellige ting :)

Hvilken type statistik-eksamen var det? Umiddelbart plejer det første spørgsmål sgu ikke at være så skide svært, især hvis det er en eller anden plat opgave uden hjælpemidler med 40 spørgsmål eller noget.

MVH Skod

24-12-2009 11:33 #18| 0

Det er sandsynligvis HA almen 1. år, går ud fra der er 10 spørgsmål, 4 timer og med hjælpemidler.

Derudover svarer du blot på hvor mange forskellige kombiantioner der kan dannes 1 par ud for 4 drenge og 4 piger, og ikke 4 par.

24-12-2009 11:39 #19| 0

Nr 1 dreng har 4 muligheder.
Nr 2 dreng har derefter 3 muligheder.
Nr 3 dreng har derefter 2 muligheder.
Nr 4 dreng har til sidst 1 mulighed.

4*3*2*1 = 24 kombinationer.

Er det ikke en standard opgaveformulering?

Og for de ikke så matematikstærke, så er de 24 kombinationer her - hvis I er uenige, så kan I forsøde juleventetiden med at prøve at finde en kombination, der ikke står der ;-) :

1-1, 2-2, 3-3, 4-4. (1)
1-1, 2-2, 3-4, 4-3. (2)
1-1, 2-3, 3-4, 4-2. (3)
1-1, 2-3, 3-2, 4-4. (4)
1-1, 2-4, 3-3, 4-2. (5)
1-1, 2-4, 3-2, 4-3. (6)
1-2, 2-1, 3-3, 4-4. (7)
1-2, 2-1, 3-4, 4-3. (8)
1-2, 2-3, 3-1, 3-4. (9)
1-2, 2-3, 3-4, 4-1. (10)
1-2, 2-4, 3-1, 4-3. (11)
1-2, 2-4, 3-3, 4-1. (12)
1-3, 2-1, 3-2, 4-4. (13)
1-3, 2-1, 3-4, 4-2. (14)
1-3, 2-2, 3-1, 4-4. (15)
1-3, 2-2, 3-4, 4-1. (16)
1-3, 2-4, 3-1, 4-2. (17)
1-3, 2-4, 3-2, 4-1. (18)
1-4, 2-1, 3-2, 4-3. (19)
1-4, 2-1, 3-3, 4-2. (20)
1-4, 2-2, 3-1, 4-3. (21)
1-4, 2-2, 3-3, 4-1. (22)
1-4, 2-3, 3-1, 4-2. (23)
1-4, 2-3, 3-2, 4-1. (24)

EDIT: Dem, der mener, at der er færre end 24 kombinationer, må selvfølgelig også gerne prøve, om de kan finde kombinationer i det ovenstående, der er ens... Eller på anden måde ikke duer...

24-12-2009 11:42 #20| 0

Medmindre jeg misser et eller andet helt må svaret da være
4+3+2+1=10 måder
argumentation:
pige 1 kan vælge mellem 4 drenge derefter kan
pige 2 vælge mellem 3 drenge
pige 3 mellem 2 drenge
pige 4 1 dreng ergo
10 muligheder.

24-12-2009 11:47 #21| 0

so its pop-corn time

:)

24-12-2009 11:48 #22| 0

Første bud :

1-1, 3-2, x-x, x-x

24-12-2009 11:50 #23| 0

@Hawkeye

Hvis det er til mig, så står den i hhv linie 4 og 6...

1-1, 2-3, 3-2, 4-4. (4)
1-1, 2-4, 3-2, 4-3. (6)

24-12-2009 11:53 #24| 0

@ Blunder

Det er helt væk - denne udregning bruges i en anden forbindelse. Som jeg læser opgaven, skal vi finde ud af hvormange kombinationer der kan blive hvis man parer 4 drenge og 4 piger, uden homoseksuelle kombinationer;-)

Ergo: Hvis Pige 1 vælger dreng 1 er det blot én kombination. Det udelukker ikke at pige 1 ikke kan være en kombination med dreng 2, eller 3.

- MJ

24-12-2009 12:00 #25| 0

@MasterJay

Du har helt ret det var vrøvl det jeg skrev må være lidt for tidligt for mig :P
argumentionen jeg havde var dog ok der skal dog ganges istedet for plusses...
Svaret er
4*3*2*1=24

24-12-2009 12:05 #26| 0

@ Zorro

ja, det var til dig.

Var vist lidt for hurtig der.....og umiddelbart er jeg enig med din løsning.

Hver enkel kombination (1-1,1-2,1-3,1-4,2-1,2-2,2-3,2-4,3-1,3-2,3-3,3-4,4-1,4-2,4-3,4-4 ) *optræder* alle 6 gange i de muligheder du har beskrevet.

24-12-2009 12:08 #27| 0

Ja, det skal de vel også. Når det første par er dannet, så kan de resterende dannes på 3*2*1 = 6 måder...

Så uanset hvordan man danner det første par, så vil det indgå i 6 kombinationer...

24-12-2009 12:15 #28| 0

Lige præcis.

Så selvom mit første indlæg, åbenbart lagde op til, at jeg skulle lande på samme tal som johnny-torso....er jeg helt på linje med dit resultat.

24-12-2009 12:36 #29| 0

Det er sgu ikke første gang CBS laver en lorteopgave.
Men de plejer til gengæld at være flinke til at give point til højre og venstre, når opgaverne er så ringe, så No worries.

MVH Skod

24-12-2009 12:42 #30| 0

Som jeg ser det er der to fortolkningsmuligheder:

a) På hvor mange måder kan et par dannes?
Svar: 4 x 4=16

b) På hvor mange måder kan 4 par dannes?
Svar: Den første der hooker op har 4 muligheder, den næste 3, så 2, og den sidste ender med en grim en. 4*3*2*1 = 24.

24-12-2009 13:28 #31| 0

LOL, hvem har de sat til at formulere opgaverne? :-)

Drhoho giver to fortolkningsmuligheder, men jeg ville have forstået den på en helt tredje:

c) På hvor mange måder kan der være parkonstellationer mellem de 4 piger og 4 drenge, altså summen af mulighederne for 1, 2, 3 og 4 par.

Når der bare står 'danne par' må det vel forstås som et ukendt antal par, ellers kunne de nemt have skrevet 'danne 4 par'.

24-12-2009 13:58 #32| 0

Hvis alle 8 personer skal være i et forhold med hinanden samtidigt (som er sådan jeg læser opgaven) er der 4! = 24?

24-12-2009 14:00 #33| 0

Har det lidt som drhoho.

Til eksamen kom jeg frem til 2 løsninger som flere også er kommet frem til:

16 eller 24.

Blev enig med mig selv om at hvis det var 24 burde opgaveformuleringen have været noget ala "Hvor mange kombinationer af par....." i stedet for "på hvor mange måder...".

Endte derfor med at svare 16.

Kan slet ikke forstå hvordan jeres MANU-lærer kommer frem 576. Eller kan godt forstå hvordan hun kommer frem til det men det er da ikke en løsning når spørgsmålet er formuleret sådan. Talte også med min mikroøkonomilærer om dette spørgsmål og han sagde at det rigtige facit var 16.

24-12-2009 14:02 #34| 0

@Skod

Som Raiseren siger var det 4 timers eksamen med hjælpemidler på 1. semester af HA.

24-12-2009 14:16 #35| 0

Som formuleret kan jeg slet ikke få det til andet end:
16
Og det tog ca. 10 sek. Brugte 1 sekund på udregningen, og 9 sekunder på at overveje om der var nogle fælder, men det var der jo ikke.

24-12-2009 14:19 #36| 0

Nu har jeg ikke læst alle svar, men er det grundlæggende problem ikke at der ikke gøres opmærksom på om ordningen af parene betyder noget. Formuleringen er helt i skoven, hvilket er standard for aberne på CBS ;)


Lad mig forklare med et simplet eksempel med kun 2 piger og 2 drenge, kald både drenge og piger for a og b:

- Hvis ordningen af par betyder noget kan de kun danne par på 2 forskellige måder: (aa,bb) og (ab,ba)

- Hvis ordningen betyder noget bliver det derimod 4 forskellige måder: (aa,bb), (bb,aa), (ab,ba), (ba,ab)


Den generelle løsning er at hvis ordningen ikke betyder noget så kan der dannes par på x! forskellige måder. Dvs for 4 piger og drenge er det 4! = 24.

Hvis ordningen betyder noget bliver den generelle løsning (x!)^2. Dvs for 4 par er det (4!)^2 = 24^2 = 576

24-12-2009 14:23 #37| 0

Formlen er 4! = 24, hvis det antages, at rækkefølgen er ligegyldig. Har rækkefølgen betydning er det 4!*4!, da par 1 kan dannes via 16 par kombinationer. Par 3 via 9 kombinationer osv. Par 2 via 4 kombinationer osv.

Dermed mangler ZorroDK følgende kombinationer for 1. par

2-1
2-2
2-3
2-4
3-1
3-2
3-3
3-4
4-1
4-2
4-3
4-4

Men alt afhænger jo af antagelserne, hvorfor man bør på fuld point for de rigtige antagelser.

24-12-2009 14:33 #38| 0

Hvad misforstår jeg her?:

Dreng 1 dusker:
Pige 1-4
=4 par
Dreng 2 dusker:
Pige 1-4
=4 par
Dreng 3 dusker:
Pige 1-4
=4 par
Dreng 4 dusker:
Pige 1-4
=4 par

24-12-2009 15:08 #39| 0

Hvorfor er der stadig folk der diskuterer relevansen af rækkeføgen på parret?
Når parrene sammensættes af personer fra forskellige "populations" eller hvad det hedder, så er det vel ikke relevant?

24-12-2009 15:18 #40| 0

drhoho

Der er ikke noget at diskutere. Det er bare to forskellige svar som kan gives på baggrund af antagelserne.

Problemet er jo at i en eksamensopgave skal den slags formuleres præcist eller også ender du op med situationer som denne hvor der kan argumenteres for 2 forskellige svar, hvilket potentielt ender op i et utal af klager. Og som en der har rettet sin del af eksamensopgaver kan jeg love at klager er noget fanden har skabt - så dem prøver man self at undgå.

Problemet understreges jo af Johnny_torso's historie om at de har regnet eksamenssættet og underviseren nåede frem til 576 - altså at ordningen netop betyder noget.


clrawe

Nærlæs Zorro's indlæg længere oppe. Du tænker over det forkert. Den måde du sætter det op på kan alle drenge duske samme pige på samme tid. men så er de jo ikke par mere ;).

24-12-2009 15:53 #41| 0

Det er en cool nok opgave, hvis det er meningen, at man skal argumentere lidt før man regner. Lave antagelser og regne på dem.

Ellers er den utterly pathetic.

Glædelig jul alle.

24-12-2009 16:12 #42| 0

@HolchKnudsen

Undskyld, havde ikke læst dit indlæg grundigt nok. Det skal forstås som at de numre danseparrene får på ryggen betyder noget - ikke om pigen eller fyren nævnes først?

Det kan jo godt give mening.

24-12-2009 17:46 #43| 0

Lige præcis!

24-12-2009 18:08 #44| 0

Hvordan skal den misforståes? Kravet er dreng-pige = et par. Dvs. rækkefølge må være underordnet..

Eks.

Dreng 1 har 4 valg (a,b,c,d)
Dreng 2 har 3 valg (b,c,d)
Dreng 3 har 2 valg (c,d)
Dreng 4 har 1 valg (d)

4*3*2*1=24

25-12-2009 04:48 #45| 0

Doggystyle
69
Bedækkeren
Edderkoppen
Go' hund
Havfruen
Stående
topsy turvy
Ske
Sammensmeltningen


Der har du lidt til hvert par, som jeg kan se det kan de danne 10 x 4 x 4 forskellige par/stillinger.













PS. er med johnny og co. på den her.
Hvorfor? Fordi han har lavet den med sin lærer!!! =)

25-12-2009 11:12 #46| 0

Har ikke læst på CBS men HHÅ (Ja vi jydere er jo ikke så fandens internationale, selvom der er nogen der er begyndt at kalde det ASB).

Det kunne jo tænkes at opgaven med vilje er stillet lidt åbent, således at den gode elev får lov til at excellere i at give et svar med dertil hørende forudsætninger og overvejelser om forudsætningerne, mens en medium elev bare svarer 16 eller 24.

25-12-2009 11:43 #47| 0

Det er jo ren Melrose Place!

25-12-2009 12:06 #48| 0
Dreng 1 har 4 valg (a,b,c,d)
Dreng 2 har 3 valg (b,c,d)
Dreng 3 har 2 valg (c,d)
Dreng 4 har 1 valg (d)

4*3*2*1=24


Hvorfor skal der ganges?
25-12-2009 12:32 #49| 0

Kære venner:

Jeg tror sgu snart jeg vil udfordre Pokernet igen efter at have læst denne tråd!

:)

Jeg gav opgaven til min 7-årige datter, hun svarede 16 på mindre end 3 sekunder.

Til orientering kan jeg røbe, at svaret hendes er korrekt!

mvh
Jeppe

25-12-2009 12:51 #50| 0

Er osse begyndt at hælde mere og mere til den simple ligeudadlandevejen-løsning.

Opgaveformulering:
På hvor mange måder kan 4 drenge og 4 piger danne par, når et par skal bestå af én pige og én dreng?


Hvis det skulle være 24-løsningen, vil jeg mene, der skulle have stået :
*Når parrene*

Ja, børn gør som regel ikke tingene sværere end de er.

*Kejserens nye klæder*

25-12-2009 21:36 #51| 0

@ Hawkeye

Din sproglige analyse holder ikke vand, for hvis opgavestilleren virkelig havde villet antyde, at "par" var ental, havde han jo skrevet:
, når parret skal bestå af ...

Så af den aktuelle formulering kan man kun udlede, at der er tale om mindst et par, ikke at der er tale om præcis et par.

Jeg kan dog godt forstå, at du studser over sætningen. For der står jo egentlig blot, at et par skal være en pige + en dreng. Der står ikke noget om alle de andre par.

Så par-dannelsen:

pige-dreng
pige-dreng
pige-pige
dreng-dreng

opfylder også umiddelbart betingelserne. Det komplicerer beregningerne en del.

Det er virkelig en opgaveformulering af allerhøjeste skønhed.

25-12-2009 21:43 #52| 0

Som formuleret her kan det ikke give andet end 16:
På hvor mange måder kan 4 drenge og 4 piger danne par, når et par skal bestå af én pige og én dreng?

d1,p1 + d1,p2 + d1,p3 + d1,p4 = 4 måder (Dreng 1 har datet alle 4 piger).
d2,p1 + d2,p2 + d2,p3 + d2,p4 = 4 måder (Dreng 2 har datet alle 4 piger).
d3,p1 + d3,p2 + d3,p3 + d3,p4 = 4 måder (Dreng 3 har datet alle 4 piger).
d4,p1 + d4,p2 + d4,p3 + d4,p4 = 4 måder (Dreng 4 har datet alle 4 piger).


Der er intet nævnt om kombinationer, som Zorros eksempel vel handler om?

Og martinest stiller det således op:
Dreng 1 har 4 valg (a,b,c,d)
Dreng 2 har 3 valg (b,c,d)
Dreng 3 har 2 valg (c,d)
Dreng 4 har 1 valg (d)

4*3*2*1=24

Til trods for at der tydeligt er 10 bogstaver i paranteserne ender det med resultatet 24?

Jeg har brug for en MEGET pædagogisk forklaring hvis jeg skal forstå og acceptere at det er andet end: 16 måder

25-12-2009 21:57 #53| 0

@alle

Johnny Torso wrote:
576

4*4*3*3*2*2*1*1

hehe

Jeg var på manu kursus i sidste uge i statistik (læser på 2. år). Vi lavede hele jeres eksamens sæt og vores underviser lavede den som jeg har regnet ud.

Men opgaven er mega dårligt formuleret.

+1

25-12-2009 22:32 #54| 0

@ Viljohn

Du kan måske sige mig, om OP har gengivet hele opgavens tekst, eller om der er noget mere? Det må der næsten være, ellers er 576 helt meningsløst som svar. Der er jo intet i OP's tekst, der angiver, at en ordning af parrene har relevans.

For en matematiker fra KU er det faktisk ganske underholdende, det her. Hvor blanke kan de være på CBS?! :-)

@clrawe

Det er vel ikke helt urimeligt at læse opgaven på den måde, at de 4 drenge og 4 piger i alt skal danne 4 par?!

25-12-2009 22:37 #55| 0

amen 576!??? L O L eller multiple leveling ned igennem tråden!?

2+2=? Go Pokernet!

"Jamen, hvis nu vi vender den lidt på hovedet, og siger at blablabla...så er 5! nok ikke helt i skoven"

"jeg har været på kursus med kongen af Danmark i relativitetsteori og der er bare ingenting, der er absolut...sååeh en 8-9 stykker er mit bud"

Resultatet er 16! EOD!

Går ud fra at det er de samme personer, der folder kongerne preflop på boblen, fordi deres gut-feeling siger, "han har grisene det svin!"

25-12-2009 22:49 #56| 0

@henry
"Det er vel ikke helt urimeligt at læse opgaven på den måde, at de 4 drenge og 4 piger i alt skal danne 4 par?!"

Så svaret er nu 4?

@alle, der prøver at tolke ordlyden.
Er det:
1. Statistik-eksamen
2. Pornopigequiz på Kanal 5, hvor man skal tage højde for skizofrene drenge/piger, kommaer i formuleringen eller om buschaufføren skal tælles med?

25-12-2009 22:53 #57| 0

@ clrawe

Så svaret er nu 4?
Nej.

Til gengæld er jeg mere i tvivl om dit andet spørgsmål.

25-12-2009 23:11 #58| 0

OMG, som statistiknørd er det virkelig sjov læsning det her, alt andet end et svar med argumentation er jo helt væk i denne her, pga. den vage problemstilling... så kan man skrive sig ud af både 16, 24 og 576.

Personligt var min første tanke også 4!, men igen, det svar kan ikke stå alene uden antagelser.

/J.

25-12-2009 23:27 #59| 0

@clrawe: Kig ZorroDk's fine svar. Logikken er klar. Men jeg vil da gerne ridse op.

Dreng 1 vælger pige a - dermed har dreng 2, 3 valgmuligheder - dreng 3, 2 valgmuligheder - dreng 1, 1 valgmulighed. Dvs. for hver gang dreng 1 vælger pige a, er der 3*2*1 forskellige muligheder for pardannelser, for at udpensle:

HVIS DRENG 1 VÆLGER PIGE A, da er der følgende muligheder.
D2+PB, D3+PC, D4+PD
D2+PB, D3+PD, D4+PC
D2+PC, D3+PB, D4+PD
D2+PC, D3+PD, D4+PB
D2+PD, D3+PB, D4+PC
D2+PD, D3+PC, D3+PB

I tilfælde af, at dreng 1 vælger pige b er det samme fremgangsmåde, og da dreng 1 har 4 forskellige valgmuligheder skal der ganges med 4.

I bund og grund går det jo ud på, at du kan trække 4 kaniner op af hatten. Når du har valgt den første, er der altså kun 3 tilbage som du kan vælge, osv.. Hvis dette ikke er forståeligt, skal man nok tjekke op på statistikken. Det bliver aldrig 16! BASTA!

25-12-2009 23:32 #60| 0
Kære venner:

Jeg tror sgu snart jeg vil udfordre Pokernet igen efter at have læst denne tråd!

:)

Jeg gav opgaven til min 7-årige datter, hun svarede 16 på mindre end 3 sekunder.

Til orientering kan jeg røbe, at svaret hendes er korrekt!

mvh
Jeppe


Vil meget gerne have, at du modargumenterer ovenstående! For jeg kan med garanti (ikke kun røbe), at det er korrekt. Udfordringen lyder tiltalende. Noget du vil uddybe?
25-12-2009 23:53 #61| 0

"Hvis dette ikke er forståeligt, skal man nok tjekke op på statistikken."

Måske er mit problem netop at jeg ikke er statistiker, og derfor lukkede jeg øjnene og tænkte logisk....:
Dreng 1 kan vælge mellem 4 forskellige piger. = 4 muligheder.
Dreng 2 kan vælge mellem de samme 4 piger. = 4 muligheder.
Dreng 3 kan vælge mellem de samme 4 piger. = 4 muligheder.
Dreng 4 kan vælge mellem de samme 4 piger. = 4 muligheder.

Altså kan 4 piger og 4 drenge danne par på 16 måder.
Og det er PRÆCIS sådan det er formuleret.

Der står INTET om at når DRENG 1 har valgt PIGE A, så er de gift for evigt, og begge er optagede, men det er det jeres udregning konkluderer.
Se det istedet som en swingerklub:
Dreng A siger "Tak for nu Pige A, nu skal jeg prøve PIGE B, og PIGE C og så lige PIGE D".



Edit: overskudsbogstav fjernet.

26-12-2009 18:52 #62| 0

16

26-12-2009 22:20 #63| 0

tog mig 5 sek. at komme frem til svaret 16.


Det sjove kommer så da jeg finder mit gamle hæfte fra folkeskolen frem og finder opgave 3 fra terminsprøven have selvsamme spørgsmål, med svaret 16 rettet rigtigt.

27-12-2009 01:37 #64| 0

@ Raadmand
Påstår du at CBS har været på strandhugst i folkeskoleopgaverne for at skrabe sammen til en statistik-eksamen? Det giver jo selvfølgelig farcen en ekstra drejning, men check lige om formuleringen er helt den samme?

27-12-2009 02:00 #65| 0

Clrawe: Dit problem er at du svarer uden at lave antagelser. Hvis du antager at der kun skal laves et par, så er 16 det rigtige svar. Men i din post virker det som om du misforstår hvad du svarer på, for når der kun skal laves 1 par kan alle 4 drenge selvfølgelig matches med de 4 piger. Når der skal laves flere par kan man selvfølgelig ikke genbruge. Det er helt udelukket.

Raadmand: Igen, uden antagelser bør du få 0 point.

27-12-2009 02:11 #66| 0

Sweet tråd!

Tak til CBS og alle dem der bruger deres intuition til at finde en løsning og insisterer på at det er den eneste rigtige :D

27-12-2009 02:29 #67| 0

hvis de skal have sex kommer der med tiden flere kombinationsmuligheder...

edit: der er lige en ubekendt: fertilitet

27-12-2009 02:33 #68| 0

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal sige!
Jeg tror sgu nogle af jer har gået for længe i skole (Sagt med kærlighed).

Som spørgsmålet er formuleret, er det i min u-uddannede verden, lige så simpelt (og præcist) som at spørge en mand på gaden i København, hvad klokken er lige nu. Og han må kigge på sit ur før han svarer.
"På hvor mange måder kan 4 drenge og 4 piger danne par, når et par skal bestå af én pige og én dreng?"
Simpelt spørgsmål=simpelt svar.

En sagde "Kejserens nye klæder", og jeg er helt enig. Hvorfor begynde at gøre det sværere end det er?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar