På et af holdene er der 20 drenge og 16 piger. Da alle er nye udpeger holdlederen helt tilfældigt et festudvalg på 6 personer. Blandt de resterende på holdet bliver der trukket lod om at skulle deltage på oprydningsholdet, som skal være på 8 oersoner.
Hvad er sandsynligheden for at der kommer lige mange drenge og piger i festudvalget?
Hvis der kommer lige mange drenge og piger i festudvalget hvad er sandsynligheden så for der kommer mindst 3 piger på oprydningsholdet?
Harbrug for hjælp til at regne disse 2 ud. Jeg anvender Kehatools.
MVH Christian
Statistik opgave
Aner ikke hvad Kehatools er, men følger det første ikke en multinominal fordeling, så er det nok lettere at udregne i hånden
Nu har jeg slet ikke arbejdet med at regne i hånden men har du en udregning/formel på det så? Vi har altid anvendt noget der hedder Kehatools og kan goddt være lidt svært at finde rundt i hvad man lige skal bruge i programmet.
Jeg vrøvler. Den er nok nærmere hypergeometrisk. Så hvis du kan finde noget der rimer på det i dit program
Den første er gunstige udfald divideret med alle udfald.
Da der er 36 personer i alt og vi vælger 6 bliver
alle udfald: 36*35*34*33*32*31 = 1.402.410.240
Gunstige udfald er: antal combos med 3 drenge gange antal combos med 3 piger gange antal måder disse 3 drenge og piger kan mixes dvs.
Gunstige udfald: 20*19*18 * 16*15*14 * K(6,3)
hvor K(6,3) = 6! /(3!*(6-3)!) = 6! /(3!*3!) = 720 / (6*6) = 20
--> 20*19*18*16*15*14*20 = 459.648.000
Vi har altså
gunstige/mulige = 459.648.000 / 1.402.410.240 = 1900 / 5797 = 0,327756
Der er altså ca. 32,8% chance for at trække præcis 3 drenge og 3 piger
Er nød til at løbe nu, håber du selv eller en anden kan hjælpe med den sidste.
Husk nu er der så 17 drenge og 13 piger tilbage dvs. 30 i alt
Tak for hjælpen! :)
Det er fandme pinligt at du lægger en EKSAMENSOPGAVE op på et foruom, for at få hjælp. Det er folk som dig der er med til at devaluere den uddannelse som jeg bl.a. går på.
Det her er eksamenssnyd. Idiot.
Edit: Hvordan ved jeg det er snyd? Jeg har lige selv været oppe til samme eksamen.
Der er flere studier som har denne eksamen. Og umiddelbart er navnet Christian ikke helt nok:(
Det er fandme pinligt at du lægger en EKSAMENSOPGAVE op på et foruom, for at få hjælp. Det er folk som dig der er med til at devaluere den uddannelse som jeg bl.a. går på.
Det her er eksamenssnyd. Idiot.
Edit: Hvordan ved jeg det er snyd? Jeg har lige selv været oppe til samme eksamen.
Well. Problemet starter allerede når universiteter lader nogle eksaminer være take-home. Er med på det er dyrt at holde en eksamen, men jeg synes satme det er en fesen eksamensform, og tør slet ikke tænke på hvor mange der lader sig benytte af ekstern hjælp. Jeg tror desværre at "Dont hate the player, hate the game" er meget passende her. Jeg forsvarer slet ikke OP og er enig i at det er uetisk, men problemet ligger i eksamensformen.
Var oppe i organisation sidste år. Eksamensformen var her: 4 timer, ingen hjælpemidler. Dvs. man skulle kunne hele pensum i hovedet og alt teori i det man går ind til eksamen. Nu kan jeg se at de har ændre lidt i eksamensformen til næste år, pga. snittet blev så lavt. Nu er den delt op i 3 del prøver.
Delprøve 1 og 2: multiple choice’-prøver. Alle hjælpemidler er tilladt, men anvendelsen af internet og andre hjælpemidler frarådes dog. Kommunikation med andre er ikke tilladt.
Del prøve 3 er sådan som vi kender den for sidst, men tæller nu kun 70% af samlede karakter.
Det er imo lettere at opnå en bedre karakter i den nye eksamensform, men nothing to do about it.
Det er ikke take-home. Han er gået på PN midt i en skriftlig eksamen for at få hjælp.
Det er ikke take-home. Han er gået på PN midt i en skriftlig eksamen for at få hjælp.
Er ret sikker på han er nem at buste så, givet han er koblet op til institutionens internet.
Lol hvor sick hvis man går på PN midt i en skriftlig eksamen.
ktothep skrev:
Lol hvor sick hvis man går på PN midt i en skriftlig eksamen.
Helt enig. Desværre er det sådan (i hvertfald der hvor jeg går) at vi godt må bruge internettet via almindelige browsere. Vi er sågar ikke engang logget ind med et unikt brugerID, så det er så godt som umuligt for dem at finde ud af hvad vi laver, medmindre de står lige bag ved os.
Jeg ved ikke hvordan det er i Aalborg, Aarhus og de andre akademiet rundt omkring - Men det kunne jeg selvfølgelig undersøge :)
Jeg går på UCN i aalborg og har også været til statistik eksamen i fag, det var dog ikke samme opgave, men i samme tidsrum, så det kunne sagtens passe:)
Jeg forstår ikke spørgsmålet ... Er det ikke bare pigerne der burde rydde op??
Har også taget statistik på UCN i Aalborg, der måtte vi dog ikke bruge nettet under eksamen.
5000 times skrev:
Den første er gunstige udfald divideret med alle udfald.
Da der er 36 personer i alt og vi vælger 6 bliver
alle udfald: 36*35*34*33*32*31 = 1.402.410.240
Gunstige udfald er: antal combos med 3 drenge gange antal combos med 3 piger gange antal måder disse 3 drenge og piger kan mixes dvs.
Gunstige udfald: 20*19*18 * 16*15*14 * K(6,3)
hvor K(6,3) = 6! /(3!*(6-3)!) = 6! /(3!*3!) = 720 / (6*6) = 20
--> 20*19*18*16*15*14*20 = 459.648.000
Vi har altså
gunstige/mulige = 459.648.000 / 1.402.410.240 = 1900 / 5797 = 0,327756
Der er altså ca. 32,8% chance for at trække præcis 3 drenge og 3 piger
Er nød til at løbe nu, håber du selv eller en anden kan hjælpe med den sidste.
Husk nu er der så 17 drenge og 13 piger tilbage dvs. 30 i alt
Du vidste selvfølgelig ikke at denne post havde med en snyder at gøre, men ville blot lige give en thumbs up for at løse spørgsmålet på "gammeldags manér". Jeg selv løste det med HypoStat, med samme resultat (0,3277).
Det var forberedelse, da jeg ikke skulle op i dag og dermed blot havde fået sendt en opgaven, sådan at jeg var nogenlunde forberedt på hvad det var for nogle opgaver jeg kan risikere at komme op i.
Fik den tilsendt.
Men også ligegyldigt for da både min ven og jeg anvender kehatools, kan det regnes langt lettere ud.
Nej er elendig til statistik.
Hvad fanden.. Jeg var til samme eksamen, men vi havde ikke adgang til internet..
Btw, jeg var satme presset da mit hypostat ikke ville virke, da den spurgte efter en kode for første gang nogensinde... De gamle lærer var ikke til nogen hjælp og som sagt ingen internet.
Statistik 1, Perdk 0.. Reeksamen ftw!
@christiannoe.
Jeg kalder dit bluff!
Christianoe skrev:
Fik den tilsendt.
Men også ligegyldigt for da både min ven og jeg anvender kehatools, kan det regnes langt lettere ud.[/quote
Så din ven havde simpelthen så meget overskud i sin statistikeksamen, at han lige sendte en opgaveformulering til dig (hvilket "din ven" i øvrigt heller ikke må) midt i sin egen eksamen?
Køligt.
Xitaah +1, jeg var også oppe til samme eksamen i samme tidsrum i dag, det er vidst en lille røver OP er ude i her :)
Jeg har nu sendt en mail til UCN Aalborgs generelle mail samt uddannelseschefen for Business uddannelserne, da det er mit bedste bud på uddannelsessted for OP.
Alternativt ved de hvilke institutioner det ellers kan være.
Håber selvfølgelig blot der er tale om en misforståelse, som OP også lægger op til - Men jeg tvivler. Det vil jeg dog lade institutionen samt statistikunderviseren/censor om at vurdere. Nu ved de blot hvad de skal være på udkig efter.
@Xitaah
Så du skal simpelthen være politimanden, der i bedste fald(set fra dit perspektiv) får manden fældet og måske smidt ud af sit uddannelses sted, hvis de kan finde frem til ham?
Er det ikke lige til den gode side for det her? Nu vil du sikkert argumenter for hvordan unddannelserne bliver undermineret og samfundet bliver bedraget.. Og jeg er såmænd ikke fortaler for at snyde, selvom det kan lyde sådan.
Men faktum er, at internettet er legalt at bruge, og om han finder en formel der er fuldstændig magen til det svar der er givet(hvis han ellers kunne bruge det til noget), eller om han får svaret givet, er vel mere eller mindre det samme - det skal regnes efter under alle omstændigheder.
Det generalle problem er, at uddannelses stederne ikke fornyer sig en skid, fordi mange professorer og undervisere har kørt de samme fag for mange år i streg.
Eksempel: Jeg havde på handelshøjskolen en matematik eksamen for ca. 5 år siden da jeg startede, hertil fik vi "gamle" opgaver vi kunne regne på til forberedelse. Professoren stiller så en opgave som er præcis magen til en opgave der var 3 år forinden(blot med andre tal), og vupti, snittet bliver hevet langt op over det gennemsnitlige for matematik eksaminer generelt årene forinden. Snyd? Det vil jeg faktisk mene er mere snyd end så meget andet..
Derudover bliver der "lånt" gamle opgaver, specialer og andet i flæng, som folk mere eller mindre bruger som rammer for deres egne opgaver. 24/48 timers eksamen som er individuelle hvor folk alligevel taler sammen. Er det snyd? Igen vil jeg mene det er ligeså meget snyd som det OP laver her..
Min erfaring er, at man kan IKKE blive båret igennem en videregående uddannelse ved hjælp af såkaldt "snyd". Men man kan gøre livet en hel del nemmere for sig selv, da uddannelses stederne ikke fornyer sig tilstrækkeligt og egentlig gør det relativt let at såkaldt "snyde"! Det skulle du IMHO hellere skrive mails, blogge og læserbreve omkring end stakkels OP der failer hans eksamen alligevel pga. "elendighed"! :-)
smadderkasse skrev:
@Xitaah
Så du skal simpelthen være politimanden, der i bedste fald(set fra dit perspektiv) får manden fældet og måske smidt ud af sit uddannelses sted, hvis de kan finde frem til ham?
Er det ikke lige til den gode side for det her? Nu vil du sikkert argumenter for hvordan unddannelserne bliver undermineret og samfundet bliver bedraget.. Og jeg er såmænd ikke fortaler for at snyde, selvom det kan lyde sådan.
Men faktum er, at internettet er legalt at bruge, og om han finder en formel der er fuldstændig magen til det svar der er givet(hvis han ellers kunne bruge det til noget), eller om han får svaret givet, er vel mere eller mindre det samme - det skal regnes efter under alle omstændigheder.
Det generalle problem er, at uddannelses stederne ikke fornyer sig en skid, fordi mange professorer og undervisere har kørt de samme fag for mange år i streg.
Eksempel: Jeg havde på handelshøjskolen en matematik eksamen for ca. 5 år siden da jeg startede, hertil fik vi "gamle" opgaver vi kunne regne på til forberedelse. Professoren stiller så en opgave som er præcis magen til en opgave der var 3 år forinden(blot med andre tal), og vupti, snittet bliver hevet langt op over det gennemsnitlige for matematik eksaminer generelt årene forinden. Snyd? Det vil jeg faktisk mene er mere snyd end så meget andet..
Derudover bliver der "lånt" gamle opgaver, specialer og andet i flæng, som folk mere eller mindre bruger som rammer for deres egne opgaver. 24/48 timers eksamen som er individuelle hvor folk alligevel taler sammen. Er det snyd? Igen vil jeg mene det er ligeså meget snyd som det OP laver her..
Min erfaring er, at man kan IKKE blive båret igennem en videregående uddannelse ved hjælp af såkaldt "snyd". Men man kan gøre livet en hel del nemmere for sig selv, da uddannelses stederne ikke fornyer sig tilstrækkeligt og egentlig gør det relativt let at såkaldt "snyde"! Det skulle du IMHO hellere skrive mails, blogge og læserbreve omkring end stakkels OP der failer hans eksamen alligevel pga. "elendighed"! :-)
Du tager fejl, hvis du tror "bedste fald" for mig er at få vedkommende smidt ud. Bedste fald for mig, er, at en eventuel snyder får banket ind i knolden, at det nok er på tide at spænde hjelmen, og gøre noget ved sit liv og sin fremtid.
Du har en pointe længere nede, og jeg er enig i, at uddannelserne ikke fornyer sig nok. Det er dog en problemstilling jeg vil lade vores politikere tage sig af for nuværende. Jeg er dog enig i, at uddannelsesinstitutionerne og eksamensformen som den er nu, står over for et KÆMPE problem fremadrettet.
Lige nu kan/vil jeg dog selv kun tage ansvar for min EGEN uddannelse, så det gør jeg.
Jeg vil ikke ud i en debat om undermineret samfund/uddannelsessted. Men til gengæld finder jeg det skæmmende, at de snydende tumper i sidste ende devaluerer MIN uddannelse og dermed også MIG (og andre med samme faglige baggrund) - Og dét er ikke noget jeg kan stå og se passivt på, og det er også derfor jeg reagerer som jeg gør.
Om ikke andet statuerer det et eksempel på at PN og (en stor del?) af dets brugere hverken vil tolerere eller være medvirkende til eksamenssnyd.
Jeg forstår din post som, at du ikke mener uddannelsesstederne gør nok for at forhindre snyd. Til det vil jeg blot sige, at bare fordi man har muligheden for at snyde (det vil man altid have), er det ikke ensbetydende med at man skal gøre det, uanset om skolen tager "nok" forholdsregler mod snyd eller ej. Det er i sidste ende ris til egen røv, hvilket de de fleste tumper også vil forstå senere i livet, når ingen seriøs arbejdsplads vil have dem ansat særligt længe, når deres luftkasteller bliver skudt ned. I sidste ende er det den studerendes eget ansvar at blive dygtig til sit stof - Selvfølgelig inden for de rammer uddannelsesinstitutionen opstiller.
Med andre ord er det både den studerende OG institutionens ansvar, at sådan noget ikke forekommer/forekommer i et så lille omfang som muligt.
Dit eksempel med lån af andres opgaver er i min optik helt i skoven. Det er på ingen måde det samme som det OP laver her.
- Du ser OP som en "stakkel". Det gør jeg ikke, overhovedet.
Den har taget en lidt uheldig drejning denne tråd, så må hellere forklare mig.
Jeg læser ikke på UCN Aalborg og jeg har slet ikke statistik mere. Dog har jeg haft det engang. Min kammerat sendte opgaven til mig på Facebook, men kunne ikke finde ud af det men sagde til ham at jeg ville prøve at løse den. Dog ved jeg at han ikke har brugt nogle af svarene til noget da opgaven skal udregnes således når man anvender Kehatools:
Edit: Der skal P(X=k)under 3.
Jeg ved at han aldrig fik svaret på opgaven til sin eksamen, og derfor ved jeg også at han ikke kan blive taget for snyd. Når det er sagt er snyd selvfølgelig forkert, men synes den her tråd er gået for vidt.
Christianoe skrev:
Den har taget en lidt uheldig drejning denne tråd, så må hellere forklare mig.
Jeg læser ikke på UCN Aalborg og jeg har slet ikke statistik mere. Dog har jeg haft det engang. Min kammerat sendte opgaven til mig på Facebook, men kunne ikke finde ud af det men sagde til ham at jeg ville prøve at løse den. Dog ved jeg at han ikke har brugt nogle af svarene til noget da opgaven skal udregnes således når man anvender Kehatools:
Edit: Der skal P(X=k)under 3.
Jeg ved at han aldrig fik svaret på opgaven til sin eksamen, og derfor ved jeg også at han ikke kan blive taget for snyd. Når det er sagt er snyd selvfølgelig forkert, men synes den her tråd er gået for vidt.
I så fald er der heldigvis ingen skade sket :) - De er opmærksomme på en specifik form for besvarelse, og der skal selvfølgelig beviser på bordet, før nogen knaldes.
Selv hvis det du siger er rigtigt, er det usmageligt, at du hjælper en kammerat med eksamenssnyd (må jo stadig være det emne der er på bordet, når du kan poste et eksakt eksamensspørgsmål MIDT i den pågældende eksamen).
Selv HVIS det hele er en stor misforståelse, så sker der ingen stor skade. Det eneste der sker nu, er, at UCN Aalborg er ekstra opmærksomme på snyd i den pågældende eksamen, og det sker der vist ikke noget ved :)
Det er selvfølgelig helt fint at de er ekstra opmærksomme på snyd i denne eksamen og specielt det specifikke spørgsmål.
Og ja det var nok forkert at jeg hjalp med det :)!
Slap af xitaah - søg ind til politiet!
Tilt..
Granaten11 skrev:
Slap af xitaah - søg ind til politiet!
Tilt..
Så vidt jeg mindes så fik oneliners smidt dig ud af forummet een gang, så skal vi ikke prøve om du kan lade være med det denne gang?
@Xitaah
Jeg anfægter at du agerer politimand på den måde du gør. Kan ikke se hvad dit gain er her.. Men det er så at du håber på manden får en "lussing" og vågner op. Fair nok hvis du mener det er bedste måde at levere budskabet på(nu viser det sig jo at være hypotetisk).
Min pointe er blot, at der er andre ting der underminere(devaluere om du vil), din uddannelse meget mere end, at en stakkel (læs: Person med trang/behov for at snyde) får hjælp til en formel i statistik under eksamen på et forum. Og jeg understreger gerne igen jeg er ikke fortaler for snyd.
Jeg synes derfor, at hvis du vil bruge energi på at skrive mails osv. burde du bruge dem på noget der batter i stedet for, at lege lovens lange arm overfor enkelte personer. For som vi jo er enige om er problemet der i forskellige afskygninger, og derfor er det jo netop rammerne der skal kigges på for at minimere det. Bring it to the chopper m8! ;-)
Desuden mener jeg 100%, at eks. lån af gamle opgaver fx. kandidat afhandling hvor du nærmest kan få rammen til en hel opgave, udregninger og mere til der tæller 30ECTS point er et langt større gain! End hvis du får en formel/udregning til et spørgsmål der tæller 10-15% i én eksamen på 5ects! Men lad bare det ligge..
Tror ikke der er meget mere i denne debat - så jeg lader det være sidste post fra mig! :-)
Edit: Du har ret i at lån af opgave og snyd selvfølgelig ikke kan måles. Jeg taler om det gain/loss der er ved det. Og dermed også den effekt det har på din/min uddannelse.
smadderkasse skrev:
@Xitaah
Jeg anfægter at du agerer politimand på den måde du gør. Kan ikke se hvad dit gain er her.. Men det er så at du håber på manden får en "lussing" og vågner op. Fair nok hvis du mener det er bedste måde at levere budskabet på(nu viser det sig jo at være hypotetisk).
Min pointe er blot, at der er andre ting der underminere(devaluere om du vil), din uddannelse meget mere end, at en stakkel (læs: Person med trang/behov for at snyde) får hjælp til en formel i statistik under eksamen på et forum. Og jeg understreger gerne igen jeg er ikke fortaler for snyd.
Jeg synes derfor, at hvis du vil bruge energi på at skrive mails osv. burde du bruge dem på noget der batter i stedet for, at lege lovens lange arm overfor enkelte personer. For som vi jo er enige om er problemet der i forskellige afskygninger, og derfor er det jo netop rammerne der skal kigges på for at minimere det. Bring it to the chopper m8! ;-)
Desuden mener jeg 100%, at eks. lån af gamle opgaver fx. kandidat afhandling hvor du nærmest kan få rammen til en hel opgave, udregninger og mere til der tæller 30ECTS point er et langt større gain! End hvis du får en formel/udregning til et spørgsmål der tæller 10-15% i én eksamen på 5ects! Men lad bare det ligge..
Tror ikke der er meget mere i denne debat - så jeg lader det være sidste post fra mig! :-)
Edit: Du har ret i at lån af opgave og snyd selvfølgelig ikke kan måles. Jeg taler om det gain/loss der er ved det. Og dermed også den effekt det har på din/min uddannelse.
Mit gain er blot at gøre det rigtige, af grunde jeg har nævnt. Ingen tvivl om at jeg læste dette i et iltert øjeblik, og blev nok også ekstra provokeret, da det kom meget tæt på, i og med jeg selv lige netop havde været til denne eksamen.
Du har nogle sunde tanker, og det er en fornøjelse at læse velkonstruerede og semi-kritiske indlæg.
Som du selv siger er der ikke meget mere kød på denne debat, da vi i sidste ende er enige. Jeg vil dog kort kørt opmærksom på, at jeg også er en aktiv del af at forbedre min egen institution på flere forskellige områder :)
smadderkasse skrev:
Men faktum er, at internettet er legalt at bruge, og om han finder en formel der er fuldstændig magen til det svar der er givet(hvis han ellers kunne bruge det til noget), eller om han får svaret givet, er vel mere eller mindre det samme - det skal regnes efter under alle omstændigheder.
Til denne eksamen var brug af internet netop IKKE tilladt, så det er bestemt ikke det samme i mine øjne.
@ xitaah, du kunne jo også stille dig ned på det lokale lyskryds, og så hver gang der er en der går over for rødt, kan du jo lave en civil anholdelse og ringe til politiet.
--> Man skal også passe på man ikke går i for små sko, så tag en dyb indånding. ♥♣♦♠