Stjålet mobil under rep. - hvad er mine rettigheder

#1| 0

Hey guys

Sagen er den at jeg for 1år+det løse købte en mobil som jeg så fik lidt problemer med inden jul. D. 4 januar leverer jeg den så retur og får at vide der går 2 uger.

Der går 2 uger og jeg hører intet. Der går 3 uger og jeg hører intet. Tager så kontakt til dem og de siger de fik den tilbage d. 27 og vil sende den til mig. Jeg afventer og d. 7 feb var det for meget. Jeg forsøger at kontakte dem over mail (3 stk) og telefon (6-8 gange om dagen) men intet sker. Jeg tog så ind til butikken igår (fredag d. 11 feb) for at brokke mig!

De kigger på det. 30min senere kommer der en tilbage og siger den er blevet stjålet. Han viser mig leverence-notaen hvor han sige at "Ammed der har skrevet under findes ikke i denne butik og den personlige underskrift er heller ikke en af os andres så en har stålet den!".

Sagen er så nu at de vil snakke med det sted der foretager deres leverencer. Jeg er godt pissed af at vente så længe på at de finder ud af hvad der ska ske for der er gået lanmg tid allerede og de har faktisk vist dette siden d. 27 hvis de altså gad at tage sig sammen!!!!

Har jeg nogen mulighed for at sige "fuck jer, giv mig mine penge!" eller anden kompensation?

// KD

12-02-2011 10:30 #2| 0

Min juridisk viden er ikke helt god nok til dette.

Men ud fra det jeg kan, tror ikke du får andet end en ny telefon tilbage selvom det er en lorte situation.

12-02-2011 10:33 #3| 0
OP

@ bear
Samme her, derfor jeg spørg de kloge:) Tror dersværre også at jeg blot ka afvente og få en ny men der må være en grænse for det? 6 måneder ka de fx ik lade en vente?.....

12-02-2011 10:39 #4| 0

Jeg synes den butik har en utrolig ringe-tone:)

12-02-2011 10:48 #5| 0

Købeloven paragraf 78 og 79.. Har jeg før fået af vide fra en advokat skulle være de gyldne ord at sige for at presse enhver forhandler når du har noget til rep. Ved HP kender de den i hvert fald godt. For da jeg nævnte dem hvor jeg havde en pc til rep gik der kun 2 dage så havde jeg en ny.. En tlf skal rep inden for rimelig tid som der står. Ifølge advokat så er rimelig tid for tlf og computer MAX 4 uger, da det er noget man bruger dagligt. Så er der gået mere end 4 uger har du krav på at få en ny. Det er ikke dit problem den er blevet stjålet i butikken. De må bare sørge for du får en ny asap. Og hvis de så får din gamle tlf tilbage på et tidspunkt kan der så byttes rundt igen..

Nedenfor er de 2 paragraffer:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.
Erstatning for mangler

12-02-2011 11:00 #6| 0

@KD
Der er helt sikkert en grænse.

et lyder til at Cains har lidt bedre styr på det end mig, men du skal helt sikkert gøre noget ved det ;)

12-02-2011 11:07 #7| 0

Du skal bare have en ny, eller pengene retur.

Jvf det cains skriver:

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Man må sige at manglen er væsentlig, når det ligefrem er telefonen der mangler!


Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Lad være med at tro på butikken liiiige skal forhøre sig ved deres fragt firma.
Det er ikke længere dit problem, det er deres.

(Jeg arbejder selv i en telebutik, og ja... vi har osse mistet kunders telefoner, men så er der ikke andet at gøre end æde tabet og give kunden en ny)

12-02-2011 11:54 #8| 0
OP

@ Cains og Kejser_D
Problemet er at de er igang med at finde ud af hvem der ska give mig en ny. Hvor længe ska jeg vente?? Var pisse sur på dem igår over at de ik har svaret på mine 3 mails og ik taget telefonen når jeg har ringet (virker som om det har været bevidst)! Men de sagde jo at der intet var at gøre. Lidt svært at stå som den lille mand og ik vide 1. hvad mine rettigheder er (gør jeg nu), men 2. hvor længe ska jeg finde mig i det? Det er deres problem samt deres rep'er!

12-02-2011 11:55 #9| 0

Det kan da ikke være dit problem, at forretningen får stjålet telefonen under forsendelse/modtagelse.


12-02-2011 12:16 #10| 0

Kan desværre ikke hjælpe, men for satan hvor er det ringe service, at de ikke kontakter dig og fortæller den er stjålet og derefter instashipper dig en ny tlf. Så må de finde ud af det interne selv. Men som så ofte, er det kunden der står med lorten...

12-02-2011 13:35 #11| 0

Ikke at jeg tror det er superrelevant, men hvordan leverede du telefonen tilbage?

12-02-2011 15:31 #12| 0
OP

@ en del
Ja - lad vær med at købe mobil gennem Telebazar på trods af de oftest er billigst hvis man vil have uden ab.

@ pokerheh
Hva mener du?

12-02-2011 15:49 #13| 0

I Telenor-regi vil kunden få krediteret en ny telefon, svarende til prisindexet for den pågældende model.
Ved ikke hvordan det forholder sig hos denne forhandler....

12-02-2011 16:30 #14| 0
OP

@ Grethe
A hva? Min mobil kostede for 15-16 måneder siden 2800kr.

12-02-2011 18:36 #15| 0

Der er vel ikke andet for end at gå domstolens vej. Kan du ikke rådgive dig med noget gratis advokatrådgivning? Jeg mindes der findes en form for domstol for små sager ala manglende telefoner, eller andre problemer i de små tusinde kroners klassen.

12-02-2011 18:43 #16| 0

Der er noget her, der ikke hænger sammen.

Du siger, at du afleverer telefonen den 4., og der går så 3 uger - dvs. til den 25. Men du siger samtidig, at da du kontakter firmaet, siger de, at de fik den tilbage den 27. Hvordan kan de sige, at de fik den tilbage den 27. når det endnu ikke er den 27. i din kronologi?

Er vi ude i en reverse, hvor det er dig der er Ahmed?

12-02-2011 18:55 #17| 0

@KD,

Jeg tror ikke du skal regne med at få 2800,- igen.. Elektronik er ikke ligefrem kendetegnet ved at holde købsværdi ret længe.

12-02-2011 20:18 #18| 0
OP

LOL @ djowgren
Så gik der 3 uger og nogle dage...

@ Grethe
Okay, men jeg afventer så mandag/tirsdag næste uge og ellers må de give mig et erstatninsprodukt! Printer de §§ med som der er vist her så de ka lære det!

13-02-2011 02:26 #19| 0

Der er ingen tvivl om at hvis de har fået tlf stjålet så er det deres problem. De skal insta give dig en ny da din rep tid allerede har overskredet de 4 uger.

Udover mit tlf med en pc har jeg prøvet med et tv til rep for en del år side. Efter lang tid kommer de ud med tv efter rep. Problemet er bare de kommer ud med en 25" sony crt skærm. Og jeg indleverede en 29" sony.. Ham der kom med det kunne også godt se det med det samme at den var helt galt. Han undskyldte mange gange og skyndte sig retur og fik hentet det rigtige. Denne gang kom han med det rigtige tv, men bagbeklædning var plastik flækket. Jeg nægtede modtagelse og sagde at med den fejl kunne tv være tabt = (print plader eller andet indeni kunne have taget skade også) så jeg sagde at de måtte give et nyt eller give garanti på dette tv efter de havde skiftet plastik ud.. Endte med jeg fik et nyt 40" fladskærm i stedet for.. Brugte samme paragraffer der...

Med andre ord. Fejl lavet af dem, må de selv rode sig ud af. Det må aldrig gå ud over dig. Tlf der er stjålet hos dem, er deres problem , deres forsikring. De skal bare skaffe dig nyt. Og det med det samme.. Og som sagt. Pc, tlf og andet som man bruger dagligt der er rimelig tid max 4 uger. Og det er der gået. Så det skal bare være nu. Ellers bare sig du vil tag en snak med forbruger styrelsen tror jeg det hedder, og at du vil nævne hele sagen for dem sammen med disse paragraffer. Og så må de jo tage den retssag der kommer ud f det. For de er dømt tabere på forhånd..

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar