Stor stationcar - PNVA

#1| 2

Står snart i den situation jeg skal have ny bil, købes som firmabil men også privatbrug med famillin som består af min kone, jeg og 2 unger.


Jeg er ude efter en større stationcar, som samtidig ligger fornuftigt i beskatning.

(Ikke BMW 5'er, Audi 6'ere, Mercedes E-klassen etc.)


Udstyr - skal indeholde:


Automatgear

Adaptiv fartpilot

Stort bagagerum

El-bagklap

Masser af indvendig comfort til mange km. kørsel


Boblere der ligger fornuftigt højt på ønskelisten:


Ford Mondeo stc. https://goo.gl/L64fU2

Skoda Superb stc https://goo.gl/tvzGfB

Renault Talisman stc. https://goo.gl/xNCF1J


Hvilke har jeg glemt som ligger i samme segment?


IMO fører Superb Combi indtil videre. Såvidt jeg kan se er der simpelthen enorm value for money på den, og uovertruffen usammenlignelig meget plads, næsten endda for meget. Mondeo og Talisman ligger også højt men med en smule mindre plads. Dog er jeg vil med al udstyret i Talisman til meget fornuftig beskatning.


Håber at høre nogle gode erfaringer.

02-02-2018 11:48 #2| 0

Jeg har stort set lige været igennem den samme tur med at skulle finde en dejlig stor stationcar.

Vi var ude og prøve en del forskellige, dog ingen af bilerne på din liste. De biler vi prøvekørte var:
SEAT Leon st

Opel Insignia ST

Peugeot 308 sw

Hyundai i40 sw
Renault Megane

Både min kæreste og jeg havde den klart bedste oplevelse med Opel Insignia, specielt kunne vi begge indstille sædet så det passede super når vi skulle køre (Der er lidt højde forskel). Vi har den ikke med automatgear men det kan sagtens vælges. De andre ting på listen klare den uden problemer.

Vi valgte derfor Opel Insignia (http://www.opel.dk/biler/insignia/sports-tourer/model-oversigt.html) som vi nu har haft et lille halvt år og stadig er super glade for.

02-02-2018 12:05 #3| 0

Jeg kender ikke beskatningsværdien på dem du linker til, men jeg ser frem til at de leverer min nye firmabil, og jeg synes man får vanvittigt meget bil for pengene her https://business-solutions.kampagne.mercedes-benz.dk/modeller/c-klasse-stationcar/priser/


Vi har bestilt en 220d med Business Plus pakke og automatgear. Beskatningsværdi kr. 365.000. Det er ca. samme beskatningsværdi som den A 200d aut. som den skal afløse, så for samme penge går vi op i en helt anden bilklasse. Det er da en god byttehandel!

02-02-2018 12:09 #4| 0
OP

@FlamingoV - Den ser faktisk interessant ud - takker.


@Inkog92 - Meget flot bil i har valgt - den er bare desværre ikke stor nok til os. C-klassens stationcar, A4, BMW 3-serie stationscars.. Alle flotte biler, men desværre ikke stor nok og bagagerummet ikke stort nok. Ellers havde den klart været på listen :) Vi er bundet af en barnevogn 3 års tid endnu..

02-02-2018 17:31 #5| 1

+1 til Skoda Superb. Virkelig meget dejlig bil for pengene.

02-02-2018 17:44 #6| 0

VW Passat burde nok også fortjene et kig


02-02-2018 18:05 #7| 0
Moderator

Jeg kører Mondeo og har gjort det i mange år efterhånden. Trods det svingende ry, har jeg altid været tilfreds. God komfort på motorvej og masser af plads.


Passagerkomfort er bedre i en Superb. Men Mondeoen føles bedre at køre. Superben er kedelig i forhold til.

02-02-2018 18:32 #8| 0

Mercedes e-klasse er da ikke så dyr i beskatning mere

02-02-2018 18:41 #9| 0

Ville også kigge Passat. Det er sgu' en lækker bil.

02-02-2018 19:02 #10| 0

Hyundai i40 er virkelig lækker og den eneste der kan præstere 5års ubegrænset garanti (IMO STOR værdi i det segment).


Faktisk pinligt at andre mærker er så langt bagud på det punkt...

Redigeret af Mads Møller d. 02-02-2018 19:09
02-02-2018 19:13 #11| 0

En kammerat har næsten lige fået en superb, og er meget tilfreds. Helt vildt med plads i den, og fås med det velkendte dsg gear. Har selv en golf variant, men ville ønske jeg havde valgt superb’en. Held og lykke med det :)

02-02-2018 19:21 #12| 0
FlamingoV skrev:

Jeg har stort set lige været igennem den samme tur med at skulle finde en dejlig stor stationcar.

Vi var ude og prøve en del forskellige, dog ingen af bilerne på din liste. De biler vi prøvekørte var:
SEAT Leon st

Opel Insignia ST

Peugeot 308 sw

Hyundai i40 sw
Renault Megane

Både min kæreste og jeg havde den klart bedste oplevelse med Opel Insignia, specielt kunne vi begge indstille sædet så det passede super når vi skulle køre (Der er lidt højde forskel). Vi har den ikke med automatgear men det kan sagtens vælges. De andre ting på listen klare den uden problemer.

Vi valgte derfor Opel Insignia (http://www.opel.dk/biler/insignia/sports-tourer/model-oversigt.html) som vi nu har haft et lille halvt år og stadig er super glade for.




Alle de biler du nævner er ikke samme størrelse, som dem OP nævner - de er lige et nummer mindre

Jeg har også en kammerat der lige har fået en Suberb. Alt i udstyr og beskantningsgrundlag på ca. 355.000. Prøvede den for et et par dage siden og skulle jeg selv vælge, havde jeg købt sådan en uden at blinke.

Kører selv Skoda og deres adaptive fartpilot er i øvrigt genial at køre med. I modsætning til mange andre kan du selv indstille afstanden til den forankørende.


02-02-2018 19:38 #13| 0
OP

@Allundberg + @Jensen - Enig Passat er en lækker bil. Men synes imo Superb er lige en tand over og lige den smule større i kabinen. Er selv ret høj, og selvom jeg sidder meget relaxed og godt tilbage, er der umanerligt meget plads på sædet bag mig. Derudover er Passaten lige en tand dyrere i beskatning hvilket også taler imod.


@Nanoq - Lyder egentlig ret enig. Den Mondeo 180hk TDI med aut gear jeg prøvede kørte super godt, og lige den tand mere drengerøv end Superb’en. Den ligger også højt på listen. Er dog kæmpe antifan af midterkonsollen der er åben, og at de har så få ekstra rum i den bil til div opbevaring. Hvad vil du ellers fremhæve af + sider ved den?



@krabbefar - Ahh.. de starter ca ved et beskatningsgrundlag på ca en halv Mille. Det er immerweg en del over eks Superb stc Business med alt i udstyr som rammer ca 360K. Men mega, mega lækker bil, absolut ja, desværre bare for dyr.



@Mads Møller - Mine forældre kører faktisk i40, fin bil enig og rummelig ok. Jeg synes dog kvaliteten i kabinen, knapper rat og alt. Det føles simpelthen ikke som i eks en Mondeo eller superb, det føles lige en tand eller to under.


@Ravie - enig de er en tand større. Den insignia er dog i samme klasse tænker jeg. God info med afstands på den adaptive. Det vidste jeg ikke.



Andre fode inputs? :-)

02-02-2018 19:40 #14| 3
NanoQ skrev:Jeg kører Mondeo og har gjort det i mange år efterhånden. Trods det svingende ry, har jeg altid været tilfreds. God komfort på motorvej og masser af plads.

Passagerkomfort er bedre i en Superb. Men Mondeoen føles bedre at køre. Superben er kedelig i forhold til.

Manden anbefalede også Windows telefon.


kan hverken tilgå mit wifi og mobilepay er nogo


@nanoq


manden er utroværdig...😉

02-02-2018 19:52 #15| 0
KH-ffs skrev:@Allundberg + @Jensen - Enig Passat er en lækker bil. Men synes imo Superb er lige en tand over og lige den smule større i kabinen. Er selv ret høj, og selvom jeg sidder meget relaxed og godt tilbage, er der umanerligt meget plads på sædet bag mig. Derudover er Passaten lige en tand dyrere i beskatning hvilket også taler imod.

@Nanoq - Lyder egentlig ret enig. Den Mondeo 180hk TDI med aut gear jeg prøvede kørte super godt, og lige den tand mere drengerøv end Superb’en. Den ligger også højt på listen. Er dog kæmpe antifan af midterkonsollen der er åben, og at de har så få ekstra rum i den bil til div opbevaring. Hvad vil du ellers fremhæve af + sider ved den?


@krabbefar - Ahh.. de starter ca ved et beskatningsgrundlag på ca en halv Mille. Det er immerweg en del over eks Superb stc Business med alt i udstyr som rammer ca 360K. Men mega, mega lækker bil, absolut ja, desværre bare for dyr.


@Mads Møller - Mine forældre kører faktisk i40, fin bil enig og rummelig ok. Jeg synes dog kvaliteten i kabinen, knapper rat og alt. Det føles simpelthen ikke som i eks en Mondeo eller superb, det føles lige en tand eller to under.

@Ravie - enig de er en tand større. Den insignia er dog i samme klasse tænker jeg. God info med afstands på den adaptive. Det vidste jeg ikke.


Andre fode inputs? :-)

Ok, det er også helt fair at fravælge passaten på den front. Personligt er designet også lige kedeligt nok til min smag.


Med hensyn til Mondeo har jeg selv en fra 2010 haft den nu i 2år og vi har kørt ca 70t km i den. Den kører som Nanoq siger rigtig godt. Og jeg synes også deres nye design er ret tidssvarende. Min har kun 140heste med en 2l TDI men den trækker helt fint synes jeg. det vigtigste er dog hvordan den ligger på vejen. Til min smag er den virkelig dejlig hvis man kører lidt længere. Den er rimelig blød i det men på samme tid stadig fin at styre.


Men om du vælger en Mondeo, Insignia eller Superb i sidste ende er nok mest af alt en smagssag eller for den sags skyld den der Talisman (kender den ikke)


02-02-2018 21:29 #16| 1
Moderator
kris_rem skrev:
Manden anbefalede også Windows telefon.

kan hverken tilgå mit wifi og mobilepay er nogo

@nanoq

manden er utroværdig...

Klovn

03-02-2018 13:00 #17| 0
Moderator

Jeg skal lige følge op, da "klovn" ikke er fair uden backup.


Jeg synes stadig Windows Phone er det bedste bud på et mobile OS der har været. Desværre tog markedet det ikke til sig, og diverse services valgte at droppe support for W10 phone.


Jeg er selv på Android i dag, da jeg har brug for apps jeg ikke kan få på WP10. Android og iOS virker stadig håbløst gammeldags...


Desværre er jeg pænt dårlig til at spå om fremtiden. Måske kris_rem tillagde mig overnaturlige evner. Det gider jeg ikke tage ansvar for😀


Og hvad filan har det med biler at gøre? 🤣

03-02-2018 13:57 #18| 0

Blot godmodig drilleri da dine argumenter overbeviste mig og jeg nu har fortrudt mit valg 😉


De ture jeg har haft i en superb har virket overbevisende. Hvad med en avensis? Har altid været svært glad for Toyota.

04-02-2018 14:40 #19| 0
Moderator
kris_rem skrev:Blot godmodig drilleri da dine argumenter overbeviste mig og jeg nu har fortrudt mit valg

Jeg trækker "klovn" tilbage. Jeg fangede ikke drilleriet.


Der er altid en risiko ved at være first movers. Her fejlede jeg. Men når MS lancerer full blown W10 til mobile enheder, måske til sommer, er jeg på igen. Især hvis rygterne om support for virtualiserede Android apps taler sandt.

04-02-2018 15:38 #20| 0

Af de nævnte biler, vil jeg mene at Opel Insignia er en klar vinder. Den er mindst lige så komfortabel som en Superb. Særligt når Opel har sænket deres beskatningsværdier og deraf følgende leasingpriser til et hidtil uhørt lavt niveau i forhold til markedet. Det er ikke for sjov skyld den blev kåret til årets firmabil sidste år:

Som i kan se her: https://am.dk/media/4183/ny-insignia-st-1888.pdf

fås 170hk udgaven, som stationcar og med automatgear til en beskatning på blot 330.000. (Og ja, det er med både den store 8" IntelliLink-touchskærm, bakkamera og adaptiv fartpilot osv.. Det er der ikke nogen andre, der kan matche i den klasse! Og nej, den aut.gear kasse er ikke lige så lækker som hverken den i Superb eller i Mondeo, men omvendt så slipper du for alle de børnesygdomme som DSG-gearet stadig lider af i Superb'en. Det er ikke mere end et par dage siden, jeg kørte i en 2017 Octavia med DSG-gear der allerede var begyndt at "fade" i gearskiftet, bilen havde end ikke gået 20.000 km endnu. ;)

04-02-2018 18:02 #21| 0
OP

@Grimgladgris - super indspark tak. Ved fra tidligere tråde du har en enorm viden på området. Anede slet ikke der var udfordringer med DSG aut gearet som Skoda bruger. Til gengæld er det vel af mindre betydning hvis det bryder sammen, da det er ny bil og der vel er garanti? Derudover efter garantien er det firmabil og deraf ikke jeg der betaler hvis fejl. (But still selvfølgelig)


330K i beskatning på Insigniaen kontra 360K på superben er dog ikke voldsomt. Men skal klart se Insigniaen. Andre positive ting du kan fremhæve om den? Og kan ikke rigtigt læse mig til om el-bagklappen er med? Måske jeg blot overser.


Hvad tænker du som fagmand ellers i denne klasse?


Krav som nævnt i OP.

04-02-2018 19:25 #22| 0

Først og fremmest: Ja, der er stadig masser af problemer med DSG-gearkasserne. De "slipper" i tilkoblingen og ikke mindst, så flyver de op og ned i omdrejninger, oftest når de netop kører med fartpiloten aktiveret. Jeg tænker lidt, at 20+ værkstedsdage om året, vel næppe er sådan vildt produktivt for en firmabil, uanset hvem der skal betale regningen. ;) Men ja, Superb'en er blot 9% dyrere. ;) Men ja, Insignia har el-bagklap, tilmed af den intelligente slags, hvor du også kan aktivere den med en fod under bagkofangeren, og den selv stopper på vejen op, hvis der ikke er plads til den, det sidste er super smart i praksis. ;) Men om der er andet at fremhæve, tjae jeg personligt ville ALDRIG købe en Superb, den er simpelthen for kedelig og fremstår som en årgang 2012 Audi A6 og så er den simpelthen for dyr! Hvilket er et generelt problem for rigtig mange af de her forholdsvis nye mærker på markedet. Kia, Hyundai, Renault, Skoda osv er alle kommet for højt op i pris. En Insignia føles og opleves næsten en hel klasse større/dyrere, både på oplevet kvalitet og på vejen. (Det er subjektivt), så derfor ud og prøv dem begge. ;)

04-02-2018 19:46 #23| 0
OP

Genialt med bagklappen.


Den insignia skal vist prøves denne uge. Tak for input :)

04-02-2018 19:53 #24| 0

Og hvor tit bruger man lige de funktioner i nævner.


Ligesom dem der køber det mest High tech ovne osv. I 99% af tiden bruger man varmluft og alm. ovn. og ikk det andet geil.


Det samme med bil, spild af penge.

04-02-2018 20:57 #25| 0
Moderator

Insignia ER ganske lækker.. men på pladsen halter den voldsomt efter. I Mondeoen kan man have en 190cm boxmadras liggende, når bagsæder er slået ned. Det er ikke engang tæt på i Insigniaen

04-02-2018 21:03 #26| 0

LoooooooL - hvor lang er en boxmadras normalt? 200 cm, hvordan fuck kommer du op med 190 cm 😂😂😂😂

04-02-2018 21:34 #27| 0

Har idag en opel astra st. og havde tidligere peugeot 308 SW, mener at peugeoten er den bedre bil, med mere plads og en meget god økonomi. Hvis jeg skulle købe igen nu ville jeg tage den.

04-02-2018 21:37 #28| 1
Moderator
Heston skrev:LoooooooL - hvor lang er en boxmadras normalt? 200 cm, hvordan fuck kommer du op med 190 cm

Hvad er der galt med dig?


Jeg har en gammel madras, jeg bruger i bilen på fisketure mv. Den er 190.


Første hit på Google søgning gav denne... Hvilke længder fåes den i?


04-02-2018 21:38 #29| 0
Moderator

Linket: https://www.sengeogmadrasser.dk/maria.html?gclid=CjwKCAiA-9rTBRBNEiwAt0Znw7cAMkLSGxmKOvRtJtKwVglzkMP9MKDALUvDjZyDvQ6lYCNG7naYNBoCasUQAvD_BwE

04-02-2018 22:44 #30| 0
NanoQ skrev:Insignia ER ganske lækker.. men på pladsen halter den voldsomt efter. I Mondeoen kan man have en 190cm boxmadras liggende, når bagsæder er slået ned. Det er ikke engang tæt på i Insigniaen

Det er korrekt at den er ganske lækker, også væsentligt mere lækker end Mondeo!

Men det er ganske enkelt ikke korrekt at bagagerummet i Mondeo er større end i Insignia.

Insignia rummer 560/1665 liter med bagsæderne oppe/nede.

Mondeo rummer 488/1630 liter, med bagsæderne oppe/nede. (Dog er der 525 liter i, hvis bilen er med lappekit og ikke et rigtig reservehjul).

Den gamle Mondeo rummede 554/1745 liter, og var ganske rigtigt større end Insigniaen. Men, der findes bestemt alternativer, der er endnu større, hvis vi skal tale om gamle modeller, hvilket jeg ikke går ud fra er tilfældet, når OP skal lease en ny bil. ;)

05-02-2018 05:51 #31| 0
Moderator
GrimGladGris skrev: Det er korrekt at den er ganske lækker, også væsentligt mere lækker end Mondeo!
Men det er ganske enkelt ikke korrekt at bagagerummet i Mondeo er større end i Insignia.
Insignia rummer 560/1665 liter med bagsæderne oppe/nede.
Mondeo rummer 488/1630 liter, med bagsæderne oppe/nede. (Dog er der 525 liter i, hvis bilen er med lappekit og ikke et rigtig reservehjul).
Den gamle Mondeo rummede 554/1745 liter, og var ganske rigtigt større end Insigniaen. Men, der findes bestemt alternativer, der er endnu større, hvis vi skal tale om gamle modeller, hvilket jeg ikke går ud fra er tilfældet, når OP skal lease en ny bil. ;)

Du har sikkert ret. Min er en gammel 2009'er 🙂

05-02-2018 18:29 #32| 0
GrimGladGris skrev:

Af de nævnte biler, vil jeg mene at Opel Insignia er en klar vinder. Den er mindst lige så komfortabel som en Superb. Særligt når Opel har sænket deres beskatningsværdier og deraf følgende leasingpriser til et hidtil uhørt lavt niveau i forhold til markedet. Det er ikke for sjov skyld den blev kåret til årets firmabil sidste år:

Som i kan se her: https://am.dk/media/4183/ny-insignia-st-1888.pdf

fås 170hk udgaven, som stationcar og med automatgear til en beskatning på blot 330.000. (Og ja, det er med både den store 8" IntelliLink-touchskærm, bakkamera og adaptiv fartpilot osv.. Det er der ikke nogen andre, der kan matche i den klasse! Og nej, den aut.gear kasse er ikke lige så lækker som hverken den i Superb eller i Mondeo, men omvendt så slipper du for alle de børnesygdomme som DSG-gearet stadig lider af i Superb'en. Det er ikke mere end et par dage siden, jeg kørte i en 2017 Octavia med DSG-gear der allerede var begyndt at "fade" i gearskiftet, bilen havde end ikke gået 20.000 km endnu. ;)




Er det samme DSG som koncernen bruger i Audi, VW og Seat?
05-02-2018 19:13 #33| 0
Jensen skrev:

Er det samme DSG som koncernen bruger i Audi, VW og Seat?

Ja.

05-02-2018 20:11 #34| 0
Jensen skrev:

Er det samme DSG som koncernen bruger i Audi, VW og Seat?

Ja de bruger DSG i de fleste af deres modeller. Der er nogle enkelte hvor der er andre automat gearkasser i. F.eks. Audi Q7 har de puttet et rigtig godt 8-gears i som de har købt ude i byen. Så vidt jeg husker er det også i den der Amarok fra VW

05-02-2018 21:51 #35| 0
OP
NanoQ skrev:
Du har sikkert ret. Min er en gammel 2009'er

Haha - du kan da ikke sidde og svare ud fra en sammenligning med en 9 år gammel vogn :D

Tak for indspark anyways, den nye Mondeo er stadig en bobler.



@AndersF - tak for input de nævner er dog en tand mindre end hvad jeg er ude efter.



@GrimGladGris - Hvis vi nu siger den blot skal være familiecontainer de næste 3,5 år, den skal være super praktisk og sto, og velkørende med ca 40K km pr år, på mange lange motorvej ture. Har du så andre jeg skal have med i tankerne taget krav i OP in mente?

06-02-2018 01:15 #36| 0
KH-ffs skrev:
Haha - du kan da ikke sidde og svare ud fra en sammenligning med en 9 år gammel vogn :D
Tak for indspark anyways, den nye Mondeo er stadig en bobler.


@AndersF - tak for input de nævner er dog en tand mindre end hvad jeg er ude efter.


@GrimGladGris - Hvis vi nu siger den blot skal være familiecontainer de næste 3,5 år, den skal være super praktisk og sto, og velkørende med ca 40K km pr år, på mange lange motorvej ture. Har du så andre jeg skal have med i tankerne taget krav i OP in mente?

Hvis du kan finde nogen, der vil lease en sådan bil, ville jeg vælge en MB E-klasse fra 09-12 stationcar i diesel, gerne en forhenværende og renoveret taxa, de fås fra lige godt 100tkr til ca 200tkr, afhængig af stand, motor og hvilken forhandler du vælger at give dine penge. Med det km-tal i 3½ år, vil du uvægerligt komme til at sluge et enormt værditab på en ny bil i det segment du er på udkig i. -Dette vil også komme til at afspejle sig i din leasingydelse. ;) Skulle jeg være lidt kynisk, kan man godt sige det sådan, at jo billgere købspris, jo bedre er det. Så alt stationcar med en lille økonomisk dieselbil, kan vel løse familiens transportbehov, med en tidshorisont på blot 3½ år. ;)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar