Sidder og er i gang med en opgave omkring Apple. Er i gang med en SWOT analyse af dem. Jeg er kommet til Opportunities, men er gået helt i stå.
Til dem der ikke ved hvad en SWOT er, kan jeg fortælle at det er et redskab til at analysere en virksomheds
Styrker
Svagheder
Muligheder
Trusler
Så det er så Apples nuværende muligheder jeg sidder lidt fast i. Ville høre om der er nogle der evt. kan komme med lidt frisk input?
SWOT Apple!?
Svagheder
De er totaly gay..
Jeg plejede altid at skrive høj konjunktur under opportunities , uanset hvilken virksomhed det handlede om .
Men ellers kan der vel ligge nogle muligheder i at teknologien hele tiden udvikler sig , og deraf giver apple muligheder for nye produkter .
Under threats ville jeg helt sikkert skrive noget med at apple systemer ikke arbejder sammen med andre styresystemer .
Producere fjernsyn og andre elektronik produkter de ikke allerede fremstiller.
Thunderbolt - herunder deres first-mover-advantage og cloud-teknologi...
@Pokernewbie
Det kan vel også være en mulighed? At folk gerne vil have, at deres systemer arbejder bedre sammen med andre?
Det er jo en mulighed hvis apple selv gør noget for at imødkomme problemet .
Hvis ikke , vil jeg da sige det er en trussel at deres produkter ikke arbejder sammen med andre. Derudover så vidt jeg husker , er muligheder og trusler noget som apple ikke selv har fuld kontrol over , ikke sandt ? Derfor sys jeg godt man kan placere den under trusler , da de jo aldrig vil have mulighed for at bestemme om hvorvidt fx. microsoft's produkter skal fungere med apple
Udvikle deres "applemania" til mange flere produkter i en helt anden genre. jeg mener allerede de har fx en apple barnevogn eller så er den under udvikling.
Hvis jeg husker rigtigt så er SWOT en opsummering af noget du allerede har skrevet i opgaven. Du kan f.eks. have været inde på nogle ting i din porters 5 forces, pestel model etc etc etc- og så opsummerer du til sidst i en SWOT.
Husk på at styrker og svagheder er internt i virksomheden (Stakeholders, leverandører osv.)
Trusler og muligheder er eksterne faktorer i omverden, som kan skabe en konkurrencemæssig mulighed/trussel for Apple. Det vil sige en mulighed i SWOT-øjemed ikke for eksempel er at "Apple kan satse på at gå ind på markedet for LED-TV" etc. Dette vil være forkert.
Et par områder jeg vil tro du kan finde kilder og referencer der kan dokumentere muligheder:
Voksende forbrugsbudgetter i den vestlige verden (Apple er i den dyre ende - flere mulige kunder.)
Sociale trends går fortsat i retning af, at folk er yderst brandfokuserede når de køber elektronik. (Apple har et af verdens stærkeste brands.)
Efterspørgslen på smartphones og gadgets af høj kvalitet, spås at stige eksplosivt i udviklingslande så som Kina og Indien i indeværende årti.
Det skal siges, at disse eksempler ikke er fakta, men blot kvalificerede bud på hvor du formentlig vil kunne finde noget brugbart :)