National test i 4. Klasse. Sæt to streger, så der dannes tre ord. Alle bogstaver skal bruges. Så forstår jeg godt at vi scorer lavt i nationale test.
Test jer selv på 4. klasses niveau
Hvordan satan kan det der være 4. klasses niveau?! Jeg har lige stirret på det i to minutter og ikke fanget den. Begynder at tro jeg misforstår opgaven, omend den virker så simpel som noget kan være! :D
Nitrrrrrram skrev:Hvordan satan kan det der være 4. klasses niveau?! Jeg har lige stirret på det i to minutter og ikke fanget den. Begynder at tro jeg misforstår opgaven, omend den virker så simpel som noget kan være! :D
Der er intet fusk :D Der dannes 3 danske ord af alle bogstaverne. Der skal ikke byttes rundt på dem eller noget andet
Er jeg den eneste der læser "En pige bliver pulet", når øjnene først ruller hen over teksten?
Jeg er med Nit her, den ser da kompliceret ud
Det er da simpelt når man ved, der skal være præcis tre ord. enepiger-ensembler-epaulet. Men respekt for 4. klasse !!
Nej
Det er en veninde som har lagt den op på facebook i dag efter hun havde haft national test med 4. klasse i dansk.
Enepiger, ensembler, epaulet. Klart 4. klasses niveau eller noget. Hvilke hjælpemidler har de til sådan en test?
ipm_1957 skrev:Det er da simpelt når man ved, der skal være præcis tre ord. enepiger-ensembler-epaulet. Men respekt for 4. klasse !!
Når man ikke kender de 2 sidste ord er det ret svært ;-)
Det er en del af mange opgaver og de skal så lave så mange som muligt på X antal minutter.
ipm_1957 skrev:Det er da simpelt når man ved, der skal være præcis tre ord. enepiger-ensembler-epaulet. Men respekt for 4. klasse !!
for mig kunne det lige så godt være ensemble som ensembler da jeg ikke kender det sidste ord
kris_rem skrev:
for mig kunne det lige så godt være ensemble som ensembler da jeg ikke kender det sidste ord
epaulet er åbenbart de der skulderpudetingester med frynser, som soldater har på den pæne uniform.. Det er da klart :D
Formoder det er meget brugt på ramasjang så siden det skulle være std viden 😃
Der skulle have siddet en ordblind dreng i klassen som får hjælp af computeren til at læse teksterne op.. Computeren havde visse problemer med oplæsningen :D
Gad godt have oplevet den samtale i Undervisningsministeriet hvor de bliver enige om ordet "Epaulet".
Synes det er skidt at måle børn på den slags - og de resultater er så senere med til at danne grundlag for beslutninger som skolereformer med længere skoledage, fordi danske børn ikke er dygtige nok. Dygtige nok til hvad?
Gad godt se nogle af de andre opgaver men hun havde dem ikke..
Jeg har aldrig hørt om epaulet før. Det skal jeg helt klart til at bruge i hverdagen.
De nationale test er adaptive; tilpasser sig den enkelte elev undervejs. Med stor sandsynlighed er det derfor en dygtig elev (og ikke alle) der har fået opgaven.
Desuden: Danske børn scorer ikke relativt lavt ift. de nationale test. Du tænker på pisa
nothing878 skrev:Jeg har aldrig hørt om epaulet før. Det skal jeg helt klart til at bruge i hverdagen.
Hvor tit omtaler du skulderpuder med frynser? :D
Er der nogen der har nogle epauletter til salg? Vil gerne til at gå med dem!
Flodslag skrev:De nationale test er adaptive; tilpasser sig den enkelte elev undervejs. Med stor sandsynlighed er det derfor en dygtig elev (og ikke alle) der har fået opgaven.
Desuden: Danske børn scorer ikke relativt lavt ift. de nationale test. Du tænker på pisa
Den er jeg helt med på men ændrer ikke så meget på at opgaven gav problemer for flere over 4. klasse :D
Piilen skrev: Hvor tit omtaler du skulderpuder med frynser? :D
Når jeg skal ud og forføre enepiger efter en aften i ensemblet, ifører jeg mig fra nu af epauletter.
nothing878 skrev:
Når jeg skal ud og forføre enepiger efter en aften i ensemblet, ifører jeg mig fra nu af epauletter.
You go girl!
nothing878 skrev:
Når jeg skal ud og forføre enepiger efter en aften i ensemblet, ifører jeg mig fra nu af epauletter.
Det lyder som en aften man skal med til :D
Piilen skrev:Den er jeg helt med på men ændrer ikke så meget på at opgaven gav problemer for flere over 4. klasse :D
Jo, men den tilhører så måske øverste sværhedsgrad ift. de allerdygtigste elever. Jeg kender ikke noget til opgaverne, men en adaptiv test kræver vel en top ift. sværhed...
Ville være mere bekymret hvis mine unger vidste hvad en epaullet er
Flodslag skrev:De nationale test er adaptive; tilpasser sig den enkelte elev undervejs. Med stor sandsynlighed er det derfor en dygtig elev (og ikke alle) der har fået opgaven.
Desuden: Danske børn scorer ikke relativt lavt ift. de nationale test. Du tænker på pisa
De nationale test er topmålet af retardoness iværksat af aber i Undervisningsministeriet, der notorisk sejler.
Hvis man ikke kan se, at denne test er decideret åndsvag, så er man i hvert fald kvalificeret til et job i ministeriet.
Amen wtf jeg er glad for jeg ikke brugte mere tid på det lort.. Jeg havde enepiger ret hurtigt, fordi jeg synes det var det eneste der gav mening - også var jeg helt blank! Aldrig hørt om de sidste to ord :D Overbeviste halvt mig selv om at det sidste ord måtte være "Paulet".. :D
Krisdahl skrev:
De nationale test er topmålet af retardoness iværksat af aber i Undervisningsministeriet, der notorisk sejler.
Hvis man ikke kan se, at denne test er decideret åndsvag, så er man i hvert fald kvalificeret til et job i ministeriet.
Haha. Måske. Jeg ved ikke, om testene har en god eller dårlig effekt. Der er vist ikke solid evidens for at påstå det ene eller det andet. Jeg synes dog at kunne huske, at beslutningen om nationale test ikke blev foretaget af embedsværket - men af de folkevalgte
Haha, hold nu op det er jo ikke 4 klasse niveau.
Piilen skrev:Det er en del af mange opgaver og de skal så lave så mange som muligt på X antal minutter.
Det er IKKE korrekt, at de skal nå så mange opgaver som muligt på x minutter.
Hver elev har én time til den nationale test. Ved behov kan der forlænges med 15 minutter af gangen indtil eleven har nået nok opgaver til en sikker vurdering.
Ikke alle elever skal nå samme antal - der er en løbende graf for hver enkelt elev, som læreren kan se på sit lærer-login. Grafen starter vist på gul og bliver grøn når eleven har nået nok opgaver.
Hvis eleven har lyst og mod på det må de gerne fortsætte med at løse opgaver i den fulde time selvom der er opnået et fyldestgørende resultat før tid.
Min ældste søn var og er vild med de nationale test. Det er også let at være, når man hver gang ligger i den allerbedste percentil i dansk og og engelsk og den næstøverste i matematik. .
Han blev ved og ved med at løse opgaver til testen i dansk i 2.klasse og han nåede 180 opgaver.
Klassens svageste læser nåede 43.
En elev må benytte alle de hjælpemidler under testen, som de bruger i den daglige undervisning.
dvs. Ordblinde og elever med kognitive vanskeligheder og/ eller funktionshandicaps kan benytte oplæsningsprogrammer til en læsetest for der testes både ren afkodning og indholdslæsning.
Og elever med dyskalkuli kan benytte regnemaskiner eller tale-til-tal programmer i en matematiktest.
tuznelda skrev: Det er IKKE korrekt, at de skal nå så mange opgaver som muligt på x minutter.
Hver elev har én time til den nationale test. Ved behov kan der forlænges med 15 minutter af gangen indtil eleven har nået nok opgaver til en sikker vurdering.
Ikke alle elever skal nå samme antal - der er en løbende graf for hver enkelt elev, som læreren kan se på sit lærer-login. Grafen starter vist på gul og bliver grøn når eleven har nået nok opgaver.
Hvis eleven har lyst og mod på det må de gerne fortsætte med at løse opgaver i den fulde time selvom der er opnået et fyldestgørende resultat før tid.
Min ældste søn var og er vild med de nationale test. Det er også let at være, når man hver gang ligger i den allerbedste percentil i dansk og og engelsk og den næstøverste i matematik. .
Han blev ved og ved med at løse opgaver til testen i dansk i 2.klasse og han nåede 180 opgaver.
Klassens svageste læser nåede 43.
En elev må benytte alle de hjælpemidler under testen, som de bruger i den daglige undervisning.
dvs. Ordblinde og elever med kognitive vanskeligheder og/ eller funktionshandicaps kan benytte oplæsningsprogrammer til en læsetest for der testes både ren afkodning og indholdslæsning.
Og elever med dyskalkuli kan benytte regnemaskiner eller tale-til-tal programmer i en matematiktest.
jamen så skal din dreng nok blive til noget.
Ja, så blev PN også til en dyst om hvem der har den klogeste unge. Stærkt!
Eller hvem der lige er god på dagen, nogle børn er helt ligeglad med en test og gør det kun for at gøre sin lærer tilfreds andre har måske lige mistet den hoppebold i frikvarteret som de var så glade for og så kan national test være national test også selvom den næste time burde vist hvor de er fagligt.
Ja, vores ældste søn er usædvanligt godt begavet. Han har også Aspergers og har det svært socialt... misundelig?
For vi ville nemlig nogle gange ønske vi kunne bytte de øverste 15-20 IQ point til lidt mere selvværd hos ham og energi til/ mod på at være sammen med jævnaldrende.
Det er jo tydeligvis ikke ok at være - og være glad for at være - brainy..
Min pointe var såmænd, at det ér meget let at synes godt om de nationale test, når man er/ har et dygtigt barn.
Det er straks sværere at være begejstret, når et barn skal igennem 15-20 opgaver, der er alt for svære, før de får en på tilpas lavt niveau til, at de endelig kan klare én.
Man kan ikke indstille testene til et mere realistisk startniveau end alderstrinnet så de svage elever skal fejle og fejle og fejle igen før de kommer i nærheden af noget de kan magte.
Det er >> næsten << statsreguleret mobning.
opgaven er fin nok. og jeg synes også godt om test-formatet, som selv tilpasser sværhedsgraden til elevens niveau. Om man så kender "epaulet" eller ej, så har man stadig chancen for at løse opgaven rigtigt.
Jeg havde rent faktisk hørt om en epaulet før - til gengæld aldrig om en enepige? Medmindre testmagerne bare har søgt efter fjollede ord, der starter med "e" må man formode at det snarere er en logiktest, da den kvikke elev nok hurtigt fanger "ensembler" og derfor kan udlede de to andre outrerede ord?? Mystisk test lige meget hvad dog.
Kalashnikov skrev:Jeg havde rent faktisk hørt om en epaulet før - til gengæld aldrig om en enepige? Medmindre testmagerne bare har søgt efter fjollede ord, der starter med "e" må man formode at det snarere er en logiktest, da den kvikke elev nok hurtigt fanger "ensembler" og derfor kan udlede de to andre outrerede ord?? Mystisk test lige meget hvad dog.
Hvis man ikke kender ordet "epaulet", giver det da ingen mening, at man vil fange "ensembler" frem for "ensemble".
Virker underligt for mig at så få kender ordet ensemble.
Når I beskriver skuespillerne i en film, for eksempel, som et hele, bruger I så udtrykket "cast/castet" i stedet for ensemble?
Det er da mere "udansk".
Xenith skrev:Virker underligt for mig at så få kender ordet ensemble.
Når I beskriver skuespillerne i en film, for eksempel, som et hele, bruger I så udtrykket "cast/castet" i stedet for ensemble?
Det er da mere "udansk".
Jeg kender godt ordet ensemble, men tror aldrig jeg i hele mit liv har brugt det naturligt i en sætning/samtale.
Enig med kalashnikov. Svært at finde en sætning hvor enepige indgår. Ved faktisk ikke helt hvad det betyder ...?
Xenith skrev:Virker underligt for mig at så få kender ordet ensemble.
Når I beskriver skuespillerne i en film, for eksempel, som et hele, bruger I så udtrykket "cast/castet" i stedet for ensemble?
Det er da mere "udansk".
Flot at du kender ordet, som 4. klasseeleverne har svært ved.
Og her er så svaret fra Gyldendals Store ... : enepige, tidligere anvendt betegnelse for en tjenestepige i en husholdning, der ikke omfattede andre tjenestepiger. Fandtes også mere specificeret i formen kokkeenepige.
2h3c skrev:Og her er så svaret fra Gyldendals Store ... : enepige, tidligere anvendt betegnelse for en tjenestepige i en husholdning, der ikke omfattede andre tjenestepiger. Fandtes også mere specificeret i formen kokkeenepige.
Hvorfor kommer du med den definition? Den tror jeg 99 % af os herinde kendte i forvejen.
:D
Kagekat skrev:
Hvorfor kommer du med den definition? Den tror jeg 99 % af os herinde kendte i forvejen.
:D
Jeg gjorde ikke. Jeg kendte hverken ordene enepiger eller epaulet.
Kagekat skrev:
Hvorfor kommer du med den definition? Den tror jeg 99 % af os herinde kendte i forvejen.
:D
Selvom jeg er halv gammel, så vidste jeg ikke hvad det betød.
Piilen skrev:Synes det er skidt at måle børn på den slags - og de resultater er så senere med til at danne grundlag for beslutninger som skolereformer med længere skoledage, fordi danske børn ikke er dygtige nok. Dygtige nok til hvad?
Gad godt se nogle af de andre opgaver men hun havde dem ikke..
Jeg er ikke enig. Synes den danske folkeskole har spillet fallit og formår ikke at udvikle sig til det bedre.
Det har betydet jeg har 3 børn i privatskole og de får karaktere fra 1 klasse og bliver målt løbende i deres udvikling.
Vi ser kun en stigende tendens i privatskoler og nu går ca 30% i privatskole og stigende.
Det har intet med økonomi at gøre, da jeg ved flere børn på skolen får tilskud fra kommunen hvis nødvendigt
nafudoma skrev: Jeg er ikke enig. Synes den danske folkeskole har spillet fallit og formår ikke at udvikle sig til det bedre.
Det har betydet jeg har 3 børn i privatskole og de får karaktere fra 1 klasse og bliver målt løbende i deres udvikling.
Vi ser kun en stigende tendens i privatskoler og nu går ca 30% i privatskole og stigende.
Det har intet med økonomi at gøre, da jeg ved flere børn på skolen får tilskud fra kommunen hvis nødvendigt
Nej, der er ikke 30 %, der går i privatskole.
Desværre har jeg ikke lov til at videregive testspørgsmål, de er jo hemmelige. Samtidig foregår der en kamp om, hvem der overhovedet må se resultaterne på landsplan. Der foregår en vis debat om, hvorvidt og hvordan resultaterne overhovedet kan bruges til noget. Samtidig er der dog også en gylden business i nu at udvikle værktøjer "som kan se, om eleverne har progression".
Jeg tror iøvrigt heller ikke jeg på et offentligt forum må udtrykke mig negativt om testene, men det har jeg jo heller ikke gjort, vel?
Krisdahl skrev: Nej, der er ikke 30 %, der går i privatskole.
Jo, alt efter hvor du bor henne.
nafudoma skrev:
Jo, alt efter hvor du bor henne.
Lol, god måde at opgøre det på.
Mon ikke også du kan finde en vej, hvor det er 100 %?
Enepige var det eneste ord jeg ikke kendte :-)
Kendte heller ikke epaulet (eller enepiger for den sags skyld), så havde gættet på "ensemble" og "repaulet", med mindre at der havde været et mønster at ordene havde samme forbogstav.
Og det er ikke netop en logiktest hvor ordene har samme forbogstav? Sådan at foregående spørgsmål måske var abe-arm-appelsin eller lign?
Uruk-haien skrev:Og det er ikke netop en logiktest hvor ordene har samme forbogstav? Sådan at foregående spørgsmål måske var abe-arm-appelsin eller lign?
Nej.
Uruk-haien skrev:Og det er ikke netop en logiktest hvor ordene har samme forbogstav? Sådan at foregående spørgsmål måske var abe-arm-appelsin eller lign?
Nej, der skulle du have sat stregerne sådan: abearm-appel-sin.
Kan være spørgsmålet er lavet for at teste deres Google "slå op" skills ??
Kendte heller ikke ordene, men ved at slå op kan man vel løse den på 10min ish, os børn i 4 klasse vil jeg tro.
Ikke aprilsnar?
Xenith skrev:Virker underligt for mig at så få kender ordet ensemble.
Når I beskriver skuespillerne i en film, for eksempel, som et hele, bruger I så udtrykket "cast/castet" i stedet for ensemble?
Det er da mere "udansk".
Har du nogensinde hørt ordet ensemble nævnt i forbindelse med en film? Som regel brugt i forbindelse med musik, men kan også bruges i forbindelse med teater - aldrig film.
fryden skrev:Enepiger, ensembler, epaulet. Klart 4. klasses niveau eller noget. Hvilke hjælpemidler har de til sådan en test?
Nu har jeg kun de ældste, og der er man så priviligeret, at man må have et kladdepapir og en blyant :)
Jeg kendte de to første ord, og kunne heraf udlede det sidste ord. Hvad er præmien?
arigold skrev:Jeg kendte de to første ord, og kunne heraf udlede det sidste ord. Hvad er præmien?
Du er hermed på 4. Klasses niveau! Stort tillykke😁
arigold skrev:Jeg kendte de to første ord, og kunne heraf udlede det sidste ord. Hvad er præmien?
Hvordan vidste du da, at det var "ensembler" og "epaulet", og ikke "ensemble" og "repaulet"?
nafudoma skrev: Jeg er ikke enig. Synes den danske folkeskole har spillet fallit og formår ikke at udvikle sig til det bedre.
Det har betydet jeg har 3 børn i privatskole og de får karaktere fra 1 klasse og bliver målt løbende i deres udvikling.
Vi ser kun en stigende tendens i privatskoler og nu går ca 30% i privatskole og stigende.
Det har intet med økonomi at gøre, da jeg ved flere børn på skolen får tilskud fra kommunen hvis nødvendigt
Vil du uddybe den understregede linje? Hvordan har folkeskolen spillet fallit, og hvordan formår den ikke at udvikle sig?
Har det en positiv effekt på læring, at man får karakterer i 1. klasse, og i så fald hvordan?
Jigra skrev:Har du nogensinde hørt ordet ensemble nævnt i forbindelse med en film? Som regel brugt i forbindelse med musik, men kan også bruges i forbindelse med teater - aldrig film.
Jeg har selv brugt ordet i anmeldelser jeg har skrevet.
Du har aldrig hørt om et ensemble-piece/ensemble-film?
Selvfølgelig kan det bruges i forbindelse med film, stop dig selv.
Jeg underbygger med lidt links hvor udtrykket er brugt:
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2010/11/ujaevn-ensemblefilm
CykelNille skrev:Vil du uddybe den understregede linje? Hvordan har folkeskolen spillet fallit, og hvordan formår den ikke at udvikle sig?
Har det en positiv effekt på læring, at man får karakterer i 1. klasse, og i så fald hvordan?
Folkeskolen største problem er at den laveste fællesnævner bliver rettesnor for resten, så alle de børn der gerne kan og vil bliver tilsidesat.
Generelt ser forældrene det ikke som et problem i de mindre årgange, da man ikke tillægger det så stor betydning om du er god til f.eks engelsk i 1 klasse.
Når børnene så ramme 4-5 klasse og de stadig har det svært reagere forældrene. På den privatskole mine børn går på afviser skoleb RIGTIG mange elever udefra hvert år, mit bud er nok 200 elever.
Hvis jeg vidste folkeskolen formåede at løfte deres opgave, var mine børn aldrig startet i privatskole, men de halter så langt bag efter fagligt at jeg som forældre ikke ønsker det for mine børn.
Karaktere i de små klasser bruger jeg udelukkende som pejlemærke om hvordan mine børn klare sig og de får karaktere 3 gange om året og konsultation med alle lærer. Det gør vi hurtigt kan sætte ind, hvis nødvendigt
Idag kræver samfundet du kan læse, skrive og andre kompetencer.
Og så har min søster været folkeskolelærer i 10 år i Kbh så synes jeg har en del indsigt.
Beklager stavebøffer på telefonen
@nafudoma
Nu mangler du at skrive hovedforklaringen på hvorfor at det netop er i København at privatskolerne står stærkt...
nafudoma skrev:Det kan jeg med et ord:faglighed
Og her spiller etniciteten på de øvrige elever selvfølgelig ikke ind...
Krisdahl skrev:Og her spiller etniciteten på de øvrige elever selvfølgelig ikke ind...
Ærgerligt at du tænker på den måde og viser hvor let det er at sætte en i bås
Nogle af min søns bedste venner hedder Muhammed, Ali og går i samme klasse, så stop med at generalisere andre
nafudoma skrev: Ærgerligt at du tænker på den måde og viser hvor let det er at sætte en i bås
Nogle af min søns bedste venner hedder Muhammed, Ali og går i samme klasse, så stop med at generalisere andre
Stop nu. Alle ved at det handler om, at der nok var flere der hed Ali og Muhammed i folkeskolen. Og nu da andelen af dem er faldet i privatskolen, så er niveauet steget. Gad vide om årsagen er karakterer fra 1. klasse eller de socioøkonomiske baggrundsvariable?...
Selvfølgelig har socioøkonomi en stor andel i privat kontra kommunalt. Derudover er jeg overbevist om, at det at en privatskole både kan ind- og udskrive elever efter egne ønsker, samt at du kun har børn af forældre, som har truffet et aktivt valg, må have en enorm betydning. Jeg tvivler også på, om det er mængden af tests/karakterer som gør forskellen.
Iøvrigt er der privatskoler, jeg ved ikke lige hvor mange, hvor eleverne ikke klarer sig supergodt til prøverne, så det er ikke en garanti:))
Krisdahl skrev:Stop nu. Alle ved at det handler om, at der nok var flere der hed Ali og Muhammed i folkeskolen. Og nu da andelen af dem er faldet i privatskolen, så er niveauet steget. Gad vide om årsagen er karakterer fra 1. klasse eller de socioøkonomiske baggrundsvariable?...
Gab, jeg kan ikke tage dig seriøst hvis du mener man vælger privatskolen på den baggrund.
Vi bliver ikke enig, så lad os begrave den her
nafudoma skrev:Gab, jeg kan ikke tage dig seriøst hvis du mener man vælger privatskolen på den baggrund.
Vi bliver ikke enig, så lad os begrave den her
Hvad er navnet på den skole dine børn går i nu? Og den folkeskole de burde gå i?
Jeg er klar med et vildt bud: Der er flere tosprogede i folkeskolen. Men det er obv. ikke derfor at lige netop jeres familie har truffet valget...obv ikke..
Hvad bilder du dig ind at være så dømmende? Det er da Nafudomas eget valg om hans børn skal gå på privatskole eller ej!
@Krisdahl ved ikke bedre.
Han diskuterer sikkert lystigt de samme emner med lignende retorik på nationen!
Hvorfor spille tid på hvad han mener?
Men det er da åbenlyst en af grundene til at folk vælger privatskoler fremfor folkeskoler, og man går med skyklapper hvis man påstår noget andet.
Jeg tror ikke Nafudoma har valgt privatskolen pga dette, men det er altså et af de mest gængse spørgsmål der bliver stillet når folk skal vælge skole til deres børn..
Når det så er sagt, så synes jeg det er rigtig ærgerligt at mange ressource stærke familier vælger folkeskolen fra i stedet for at forsøge at gøre en indsats på Folkeskolen og få ændret den i en positiv retning, men det kræver selvfølgelig at man gider engagere sig i noget, hvor mange ikke er engageret..
Hvis faglighed spiller en rolle på valg af skole, så er andelen af tosprogede elever da temmelig relevant. At påstå andet er virkelighedsflugt.
Hvis jeg husker statistikken rigtigt så forlader mellem 30-40% af andengenerationsindvandrere folkeskolen som funktionelle analfabeter, hvilket uden tvivl sætter præg på den overall faglighed i undervisningen, specielt hvis man som jeg gik i en skole med 80% anden G'er.
Når det så er sagt, så synes jeg det er rigtig ærgerligt at mange ressource stærke familier vælger folkeskolen fra i stedet for at forsøge at gøre en indsats på Folkeskolen og få ændret den i en positiv retning, men det kræver selvfølgelig at man gider engagere sig i noget, hvor mange ikke er engageret..
Det her er jeg meget enig i. Har selv siddet i skolebestyrelse 6 år, og man har faktisk en del indflydelse på hvordan tingene bliver gjort.
På trods af dette, og på trods af at stort set alle har en mening om folkeskolen er det en evig kamp hver gang der er behov for nye medlemmer til bestyrelsen.